Jump to content

B&W 802 vs Magneplanar 3.6

painter

Recommended Posts

Har funderat lite på att byta mina magneplanar 3.6 mot ett par b&w 802 D.

Vill gärna ha mer o bättre bas, och bättre upplösning.

Min kringutrustning e följande-gondul,level 3. grendel med 2 kort+kondensatorbank. PAD kablage.

Tar emot alla tips med glädje!

Ändrar mig lite då jag blandade ihop Magnepans olika modeller men b&ws sound skiljer sig ju en hel del ifrån magnepans och det är ju rätt svårt att råda om vad du kommer tycka är bäst.

Hur är det med utlåningsmöjligheter hos Hifiklubben??

802 vs 3.6; känns lite som om det är som att jämföra tomater och bananer, bägge är bär men man ser dom väldigt sällan på samma tallrik.

Har själv inte hör 802 och 3.6 tillräkligt nära in på varrandra än att minnet säger att deras ljudvärld skiljer sig vesäntligt. Mitt hörselminne vill hävda att Magnepanerna har en utmärkt upplösning, saknar bas, visst. Vad fick dig att välja 3.6orna från början?

Om man vänder på resonemanget, kan det vara så att din Grendel är för klen för att driva 3.6orna till full utlösning?

Magnepaner är kanske en smula svåra att integrera med Sub-woofers, men är det något du prövat?

Vad lyssnar du förövrigt (i huvudsak) på för sorts musik?

/ptr

Hej, och tack för intresset!

Lyssnar mest på gles singer/songwriter musik, ibland även jazz o rock.

Det jag huvudsakligen e ute efter är: mer exakthet o livekänsla.

Jag vet att jämförelsen mellan B&W och MAGNEPAN e i det närmaste bisarr!

E helt enkelt lite trött på mina nuvarande högtalare bara...

Ha de bra!

Trötthet är en bra orsak till byte!

För mej är ju B&W några av dom mest närvarande högtalarna, i rätt rum och med god drivning tävlar dom med det bästa. 802 är kanske inte mer transparent än ett på 3.6, men den är transparent på ett annat sätt och den har mer spark i basen (när detta efterfrågas) - men denna spark är ju ganska beroende av vad man driver dom med.

Min erfarenhet av Grendel är begränsad till ett antal demos (och aldrig med 802'or), men den har sällan eller aldrig känts helt övertygande när det gäller återgivning av musik.

/ptr

Mitt tips är att du försöker hitta några bra uppställda Linkwitz Orion i din närhet för provlyssning.

Går att beställa från Tyskland om du inte vill bygga själv.

http://www.linkwitzlab.com/orion_ec.htm

Gillar du dipoler som Magnepan, Quad mm, men vill ha mer "exakthet och livekänsla(dynamik?)" så tror jag Orion med sina dynamiska element kommer passa dig perfekt.

Har det kommit 2-kanals moduler till Grendel? Isåfall kanske det går att sätta in några sådana för att få de 6-8 kanaler som Orion kräver.

// Micke

Mitt tips är att du försöker hitta några bra uppställda Linkwitz Orion i din närhet för provlyssning.

Går att beställa från Tyskland om du inte vill bygga själv.

http://www.linkwitzlab.com/orion_ec.htm

Gillar du dipoler som Magnepan, Quad mm, men vill ha mer "exakthet och livekänsla(dynamik?)" så tror jag Orion med sina dynamiska element kommer passa dig perfekt.

Har det kommit 2-kanals moduler till Grendel? Isåfall kanske det går att sätta in några sådana för att få de 6-8 kanaler som Orion kräver.

// Micke

Tackar för tipset Micke!

Ska kolla upp det snarast.

Ha de bra!

Tror inte du får en kvalitativt bättre bas men 802:orna skulle nog leverera betydligt kraftigare bas med mer "slam". Magneplanarernas upplösning är dock svårslagen - mycket nära de ´stats jag haft. Kör själv med samma Bladelius/MG3.6 kombo som du :)

Hej!

En Grendel med kondensatorbankkort är ett helt annat djur än vad Plundin hört på demo...

I min värld skulle det bli harakiri föregått av djup ånger av att byta ut ett par 3.6 mot det där andra du nämner. Klasskillnad!

Hör av dig Painter så skall jag hjälpa dig, medicin finnes.

mvh

.

Lite OT men hur kommer det sig att det är Joachim Gerhard man ska beställa Orion av???

Han har väl en deal med Linkwitz , men du kan fortfarande beställa ritningar o filter från Linkwitz. På det viset sparar du ungefär 50 %

Ska du integrera bas till Maggisar så är dipolbas nog det bästa valet där finns. Bygger du själv så kostar det inte mycker mer än 8-9000 :- för bas i världsklass.

Hifiklubben lånar inte ut vad jag vet , öppetköp har dom fast du får inte pengarna tillbaka utan ett tillgodokvitto. Så var det innan iaf.

Lycka till i sökandet :)

Edit

Länk

http://www.linkwitzlab.com/orion_challenge.htm

Har funderat lite på att byta mina magneplanar 3.6 mot ett par b&w 802 D.

Först av allt skulle jag nog ta en titt på bakväggen och avståndet till panelerna. Dämpning eller diffusion... :?: Det här betyder mycket och jag har fått uppleva vad som händer med Magneplanars när dämpmaterial plockas bort. Bowers & Wilkins tog fram den ursprungliga 802:an som ett alternativ till 801 för användning i hemmiljö enligt marknadschefen i samband med 800-premiären i Göteborg (Ekman, vilket år var det.... :?::)) och tanken är att den skall vara mer lättintegrerad i vanliga rum. Bägge kan ju bjuda på fantastiska upplevelser när allt stämmer så låt rummet vara med vid beslutet.

Hej!

En Grendel med kondensatorbankkort är ett helt annat djur än vad Plundin hört på demo...

I min värld skulle det bli harakiri föregått av djup ånger av att byta ut ett par 3.6 mot det där andra du nämner. Klasskillnad!

Hör av dig Painter så skall jag hjälpa dig, medicin finnes.

mvh

.

Hej!

Tack för ditt intresse och din underhållande liknelse!

Vad hade du tänkt skulle lyfta min nuvarande anläggning?

Kanske en Powerisolator, akustikbehandling av rummet eller andra högtalarmärken?

Tänker faktiskt ge mina 3.6 en chans till, som du skrev,de har något magiskt!

mvh

Hej Painter!

Den diskussionen är väl säkrast att ta på en direktlina. Inte för att råden innehåller något hemligt men forumet skulle se för underligt ut om man tilläts sälja härinne. Det får ju räcka att vi får vara med, som både är hifibitna och som lever på hobbyn :)

Slå mig en signal under helgen på 070-3360101 så skall vi leta mer upplösning samt en tightare bas till dina maggisar!

mvh

.

Guest Audio Concept

Painter,

min kollega kör MG 3.6 och det är en fantastisk högtalare, - vilket säkert är anledningen till att också du valde den. Alltid när man lyssnar hos honom slås man av med vilken pondus och kvalitet återgivningen sker. När du väl är van med ljudet från dem kan det vara mycket svårt att gå till andra högtalare och känna att det blir ett ljudmässigt lyft.

Han har dock provat olika tillbehör till dem, och det som har fungerat bäst är kombinationen av en utmärkt cd spelare (du verkar ha en bra spelare redan), klass d-steg samt rörförsteg. Kombinationen erbjuder i sammanhangen MG 3.6 alla kvaliteter som en anläggning i referensklass skall ha.

Jag har också hört samma konstellation med aktiva basar, vilket gör det hela ännu bättre. Dock verkar det som att basen i MG 3.6 är fullkomligt tillräcklig om de placeras rätt och utrustningen i övrigt passar dem.

Ge dem en chans till, - var försiktig med att byta bort en så excellent högtalare…

Mvh, Audio Concept, Robert

Painter,

min kollega kör MG 3.6 och det är en fantastisk högtalare, - vilket säkert är anledningen till att också du valde den. Alltid när man lyssnar hos honom slås man av med vilken pondus och kvalitet återgivningen sker. När du väl är van med ljudet från dem kan det vara mycket svårt att gå till andra högtalare och känna att det blir ett ljudmässigt lyft.

Han har dock provat olika tillbehör till dem, och det som har fungerat bäst är kombinationen av en utmärkt cd spelare (du verkar ha en bra spelare redan), klass d-steg samt rörförsteg. Kombinationen erbjuder i sammanhangen MG 3.6 alla kvaliteter som en anläggning i referensklass skall ha.

Jag har också hört samma konstellation med aktiva basar, vilket gör det hela ännu bättre. Dock verkar det som att basen i MG 3.6 är fullkomligt tillräcklig om de placeras rätt och utrustningen i övrigt passar dem.

Ge dem en chans till, - var försiktig med att byta bort en så excellent högtalare…

:cool:

Jeg er 100% enig ... 3.6 er mycket bra om man giller ljudet från Diopoler/panelspeakers, och har nogle kvaliteter som du let kommer til at miste om du bytter til andre speakers. Jeg ville nok kigge på rum-akustikken og optimere lidt først ... før du opgiver dine dejlige spearkers.

Vogue

Ni verkar vara eniga om 3.6 prestanda...

Kommer definitivt ge dem fler chanser nu!

Har kommit till en punkt där det inte finns mycket att förbättra,tråkigt på ett sätt, bra på ett annat.

Det som e bra är att man sparar pengar.....

Stort tack för intresset!

mvh

Painter,

Ni verkar vara eniga om 3.6 prestanda...

Kommer definitivt ge dem fler chanser nu!

Det är nog rent allmänt en bra princip. Har man en gång betalat för något är det ju lika bra att gå hela vägen som rum och allt annat tillåter innan det eventuellt är dags att segla vidare med nya inköp. Var med jobbet på Skånegatan igår och naturligtvis slank jag in på nummer 25... :) HiFi Klubbens 802D var placerade i en ny avdelning och jag har inte tänkt på det tidigare men högtalaren känns ju betydligt större numera med det nya fundamentet. 801D måste vara en rejäl bit för den var ju ganska stor redan från början.