Jump to content

Jazzgitarrister av världsklass?

Void

Recommended Posts

Jag håller Mike Stern högst. Jag hörde honom på Nefertiti i början av 90-talet och bättre spelning än denna har jag sällan skådat. Jag blev helt tagen. Redan dagen efter försökte jag hitta en skiva med honom. Men varken Bengans eller Skivhugget hade hört talas om Mike Stern. Jag lät saken bero.

Inte förrän helt nyligen hittade jag honom i en secondhandkällare på St Eriksgatan i Stockholm. Skivan heter Dedication och är egentligen ingen utpräglad Mike Stern-skiva. Snarare är det basisten Bunny Brunel som framträder. Inte desto mindre blev jag lycklig som ett barn. Efter nästan 15 år fick jag äntligen höra Mike Stern på skiva. I dag har jag samlat på mig ett knippe ytterligare skivor (näthandeln är guld värd när man kommer ihåg vad man ska ha).

När jag såg honom på Nefertiti minns jag att han hade en Fender Telecaster med Humbucker. Jag tror han har samma gitarr (eller den typen av gitarr) på alla skivor jag har hört. Underbart gitarrsound blir det i varje fall.

Vilka andra jazzgitarrister kan matcha Mike Stern?

Guest Audio Concept

…visste att jag någonstans hade parkerat en Mike Stern skiva. På M, - i garderoben fanns han, och väl framsläpat och roterande låter han med skivan ”between the lines” rätt bra. Till och med en rätt så hyfsat inspelning är det.

Som sagt, inte alls så dumt att påminnas om Mikes Sterns existens. Njutbart!

En annan, och i min egen smak lite mer rytmisk fängslande kille är bassisten Marcus Miller, - som är lika kul att uppleva varje gång han spelar. Fick en ny DVD med honom här om dagen, vilken jag varmt kan rekommendera. Tekniskt är han grym och musiken är även den mycket trevlig. Här spelas från hans stora repertoar, - även låtar från Miles ”tutu” som han medverkade på.

…just det, den heter ”master of all trades”

Mvh, Audio Concept, Robert

Mike Stern er absolut en af de store guitar - virtuoser. Den der hedder "Play" er rigtig god, og den kunne sikkert falde i din smag!

Mike Stern har blandt andet været elev hos Pat Metheny, og til tider kan man god genkende spillestilen, synes jeg.

hej!

Jazzgitarrträsket är ju hur stort och brett som helst :D

Mike Stern är ju lite modernare.

Många gillar ju John Scofield. Pat Metheny dyker ju alltid upp i dessa diskussioner. Han är ju bäst!

Larry Carlton har ju sina ljusa stunder samt Lee Ritenour och inte minst det brittiska esset Ronny Jordan.

Det är ju mycket tycke och smak.

/Shaft

Tackar och bockar! En liten nätt skara har det ju blivit att välja mellan efter tycke och smak:

Mike Stern (rekommenderad platta: "Play")

Anthony Wilson

Marcus Miller (rekommenderad platta: "Master of all trades")

Pat Metheny

John Scofield

Sonny Sharrock

Larry Carlton

Lee Ritenour

Ronny Jordan

Finns det inga fler som har gått ner sig i detta "jazzgitarrträsk"? Och vilka skivor kan rekommenderas?

Jag vill också passa på att göra en liten rättelse. Mike Stern spelar på Yamaha gitarr och inget annat. Jag mindes fel.

Tackar och bockar! En liten nätt skara har det ju blivit att välja mellan efter tycke och smak:

Mike Stern (rekommenderad platta: "Play")

Anthony Wilson

Marcus Miller (rekommenderad platta: "Master of all trades")

Pat Metheny

John Scofield

Sonny Sharrock

Larry Carlton

Lee Ritenour

Ronny Jordan

Finns det inga fler som har gått ner sig i detta "jazzgitarrträsk"? Och vilka skivor kan rekommenderas?

Listan kan bara inte bli komplett utan George Benson... :) Här får man dock vara lite selektiv och lyssna igenom skivorna före köp. Mycket är starkt influerat av soul och latin music från New York vilket inte är fel men är man ute efter mer renodlad jazz kan albumen Giblet Gravy (Verve), Backtracks ((Renaissance Records), Breezin' och Collaboration med Earl Klug (Warners) vara bra att börja med.

Jazzgittarister! Bill Connors från Cick Coreas Return to forever speciellt skivan Hymn to the Seventh galaxy, Larry Coryells tre första Lp och Steve Khan med skivan Headline, se där fick jag hostat upp några för mig bra jazzgitarrister iaf fusiongittarister. En som kanske inte är så jazzig var/är Frank Zappa men ett och annat solo inom genren har han presterat. Listor är svårt för mig kan fundera länge för att inte glömma någon.

Kevin Eubanks, spillte på 80 tallet endel med Dave Crusin & co, på GRP records, kommer man over noen skiver med denne mannen så svinger det reelt....

mvh

• 3 weeks later...

Jag är inte så mycket för traditionella jazzgitarrister. Blir ofta lite tråkigt i mina öron. Jazzrock är en annan femma och där finns hur många bra gitarrister som helst.

Kan inte undanhålla er den här videosnutten på en ung gitarrist som spelar unisont med ett pianosolo av Oscar Peterson. Vad månde bliva?

http://media.putfile.com/guitarshred-oscar...sonwimdenherder

tjen..

Märkligt att dom inte hört talas om Mike Stern. Han var ju otroligt i ropet på 80 /90 talet.

Jag skulle kunna lägga till Bill Frisell, Jim Hall och Kurt Rosenvinkel till den där listan. Det finns en otroligt bra skiva som heter Grace Under pressure med John scofield och just Bill frisell som jag kan rekomendera. En Blue Note utgåva. Ljudbilden är ganska anorlunda då baskaggen är otroligt "boomig", med mycket rumskarraktär. Gitarrerna är ganska separerade och soundet är väldigt olika mellan de båda. Invigde mina nya Compact högtalare med den skivan för övrigt och höll på falla ur soffan på första låten :-)

Kolla även in diverse inspelningar av John Abercrombie tex "While we were young" på ECM.

Vet inte om Stern har varit elev hos Pat Metheny, däremot har både scofiled, Metheny ,frisell och John Abercrombie mfl vart elev hos Jim Hall (kolla in skivan "The bridge" Sony Rolins från 60 talet. Där hör man var metheny och grabbarna kommer från )

Säg bara till så kan jag ge fler skivtips angående jazzgitarister om du är intreserad. Har alldeles för många skivor i den kategorin med plasten kvar på fodralet :-)

Det stämmer föressten att stern spelar på Yamaha nu för tiden. fast det är nog mer pga sponsor kontrakt med dem. När du såg honom i början på 90 talet så hade han garanterat en träfärjad Fender Telecaster med en Humbucker. Jag har sett honom ett par gånger på 55-bar i New york med just den gitarren. Yamaha telen är en kopia av fendern.

Mvh Peter

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
Allan Holdsworth får inte glömmas. Bäst på den gamle Yestrummisen Bill Brufords soloplatter: "One of the kind" Och "Feels good to me".

Det där är i min smak. Genast lite mer spännand. Kanonskivor, särskilt "One of a kind". Tillhör toppen på min lista över tidernas bästa jazzrock.

Jag håller Mike Stern högst. Jag hörde honom på Nefertiti i början av 90-talet och bättre spelning än denna har jag sällan skådat. Jag blev helt tagen. Redan dagen efter försökte jag hitta en skiva med honom. Men varken Bengans eller Skivhugget hade hört talas om Mike Stern. Jag lät saken bero.

Kan inte förstå att dom inte hört talas om Mike ...? Här har Du hans hemsida, där hans discografi finn och mycket annat Mike Stern.

Mike Stern har varit med länge nu. Han blev känd för den stora publiken då han debuterade hos Miles Davis i hans comback 1980-81 på plattan "Man With The Horn" och liveplattan "We Want Miles". Sedan tog John Scofield över gitarren. Båda dessa plattor bör ingå i varje fusiondiscografi.

Efter Miles turnerade Mike flitigt med Jaco Pastorius innan han i huvudsak figurerat med eget band (efter att gått igenom ett smärtsamt reningsbad mot drogberoende".

Han har varit på Kristianstads Jazzfestival med Jaco Pastorius.

Han sensate platta "Who Let the Cats Out?" är ett måste.

Beträffande hans gitarr, så har han spelat med Yamaha sedan 80-talet om jag minns rätt. Är ni verkligen säkra på att han har spelat med Fender?

Bebop

• 2 weeks later...
g03.jpg

Angående Fendern.

Där har du Feder telecastern. Ingen yamaha. Har sett honom 2 gånger på 55 bar i NY och båda gångerna hade han Fendern.

Fendern var nog hans huvudgitarr i många år.

Han spelar numera mycket på en Yamaha Pacifica som även finns som Mike Stern signature gitarr.

Spelar även på en Sadowsky (www.sadowsky.com)