Jump to content

Vinyltvätt "Okki-Nokki"

Engelholm Audio

Recommended Posts

Kan det vara dax för ett gruppinköp av denna skivtvättare. Med inköp av ett halvdussin borde det gå att få ner priset en bit. Rengöringsvätska finns bl-a. hos Svalander samt en mäng recept på hemmablandat. :)

Vi kan ju börja med en intresseförfrågan i denna tråd.

Får jag vara så fräck att jag ber om en annan tråd för gruppköpet? Jag är som sagt mest nyfiken på prestandan och handhanvandet. Kanske blir grötigt i samma tråd med gruppköp och diskussion kring erfarenheter? :black:

Pär, stuvade om bilderna för att få ner bredden - hoppas det är OK.
Helt OK. :blush

Guest Audio Concept

... kolla även med Vinylbutiken i Stockholm för erbjudande på Okki-Nokki tvätten som jag vet att de har i sortimentet. Vinylbutiken erbjuder mycket bra - och nödvändig "software" för alla skivspelarentusiaster, och en sådan affär är därför aldrig fel att ge lite affärsmässig uppmärksamhet...

Adressen är Vinylbutiken

mvh, Audio Concept, Robert

Jag har haft min Okki-Nokki i ett halvår nu, fattar inte hur jag klarade mig utan den tidigare :)

Om jag skall försöka sammanställa handhavandet.

Det är lite småbökigt, först spänner du fast skivan, sätter igång tallriken, slår på vätska, drar med en borste ut vätskan och ner i spåren, stänger av rotationen och låter vätskan verka en liten stund (får inte dunsta bort), startar tallriken igen, fäller ut sugarme, startar dammsugaren och kör 2 varv. Det rekommenderas att man skall återupprepa proceduren motsols för bästa resultat.

Sen är det bara att vända på plattan och gör allt en gång till.

Det tar lite tid, men det är värt det.

Vätskan blandar man själv, vatten, 5-10% isopropol, en droppe diskmedel för att ta ytspänningen.

Jag har haft min Okki-Nokki i ett halvår nu, fattar inte hur jag klarade mig utan den tidigare :)

Det är lite småbökigt, först spänner du fast skivan, sätter igång tallriken, slår på vätska, drar med en borste ut vätskan och ner i spåren, stänger av rotationen och låter vätskan verka en liten stund (får inte dunsta bort), startar tallriken igen, fäller ut sugarme, startar dammsugaren och kör 2 varv. Det rekommenderas att man skall återupprepa proceduren motsols för bästa resultat.

Vätskan blandar man själv, vatten, 5-10% isopropol, en droppe diskmedel för att ta ytspänningen.

oops - vad jag tänkte säga är att det "småbökiga" gäller väl för alla skivtvättar mer eller mindre ? Det viktiga är väl att sugen funkar bra - om jag fattar rätt så gör den det på Okki Nokki ??

Anmäler också gärna mitt intresse för ev. gruppköp....

... kolla även med Vinylbutiken i Stockholm för erbjudande på Okki-Nokki tvätten som jag vet att de har i sortimentet. Vinylbutiken erbjuder mycket bra - och nödvändig "software" för alla skivspelarentusiaster, och en sådan affär är därför aldrig fel att ge lite affärsmässig uppmärksamhet...

Adressen är Vinylbutiken

mvh, Audio Concept, Robert

Tack för input! Software är inte att förakta... :)

Tack för bra input! Har läst en användares erfarenheter nu. Han är från Holland och Babblefish översatte hyfsat bra.

Ett av dom smartare tipsen, enligt mig, var att köpa nya plastfickor. När man tänker på det - varför stoppa tillbaka sina rena fina vinylskivor i gamla sunkiga, smutsiga, plastfickor? :?:

Svalanders innerfickor "Goldring Exstatic Sleeves" kopior för 3.50/st. fungerar ypperligt. Har bytt ut de gamla mot dessa efter rengöring. Viktigt är dock att alltid spara orginal innerpåse vid sidan om den nya. ;)