Jump to content

Problem med sss-ljud i lurar...


marbrink

Recommended Posts

Tänkte bara säga att jag har ganska stora problem sss-ljud i lurar och fråga om någon annan har liknande problem? Jag har ägt ett antal lurar och lurstärkare och har upplevt det i större eller mindre grad med alla lurar. Jobbigast är det med kvinnliga röster.

Visst lurar är mycket mer avslöjande och detaljerade jämfört med högtalare så visst kan det leda till fler sss-ljud eller i alla fall mer påträngande sss-ljud.

Min slutsats är väl att lurar är extremt kräsna med inspelningar pga att de är så avslöjande...

Link to comment
Share on other sites

När jag kopplar en passiv driver på högtalarutgångarna har jag upplevt ett något hårdare ljud. Med aktiv driver direkt på signalkällan tycker jag att diskanten blir bättre med lurar än över högtalarna. Patricia Barbers sss-ljud känns som en naturlig del av framförandet och hon blåser ju gärna i mikrofonen.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Intressant..

Diskanten blir givetvis bättre och mer detaljerad i lurar men samtidigt upplever jag något mer sss-ljud.

Lyssnade på Diana Kralls skiva igår och där upplevde jag dock inga jobbiga sss-ljud. Jovisst nån gång som med alla inspelningar. Men när jag lyssnade på Norah Jones platta så var det mycket sss-ljud vilket jag tycker det är på hennes skiva. Lyssnade även lite på Sissel och den skivan höll på att skära sönder mina öron! :dead:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...