Void Posted August 11, 2006 Posted August 11, 2006 Sedan i vintras har jag använt signalkabel (Gede) och högtalarkablar (Wax) från Zu Cable. Senaste förvärvet från samma tillverkare är nätkablar (Bok). Eftersom denna kabelsammansättning inte har blivit recenserad tidigare, vare sig här eller på andra webbplatser, tycker jag det finns anledning att förmedla lite intryck. Det började med signalkabeln. Egentligen skulle jag testa Audio Concepts egen signalkabel Nordic Concept men lånade även hem en dyrare kabel för jämförelsens skull. Denna andra kabel råkade bli en Zu Gede. Testen föll ut så att såväl NC-kabeln som Zu-kabeln visade sig vara bättre än min befintliga 1000-kronorskabel. Kabeln från Zu var dock helt överlägsen de andra. Den hade en bredd i ljudbilden som de andra inte ens kom i närheten av. Den höll isär instrumenten på ett sätt som jag tidigare bara hade hört på väsentligt dyrare signalkablar. Jag tyckte den var värd sina 2600 kr som jag betalade (priset är numera sänkt till 2000 kr!). En månad senare lånade jag hem ett par Zu Wax högtalarkablar. De gav en helt annan rymd och luftighet än mina befintliga kablar. Basen gick djupare och röster blev mer naturtrogna. Men jag var rådvill. Vid denna tid hade jag provat fyra fem andra kabelmärken i prisintervallet 4000 till 8000 kr, var och en med sina speciella ljudegenskaper. Jag försökte väga samman för- och nackdelar. Zu Wax var luftigare och kunde åstadkomma djupare bas än de andra men bieffekten blev en viss bumlighet hos vissa bastoner. Det varierade i och för sig med olika inspelningar. Basen på samtliga Steely Dan och Donald Fagen lät ok. Basen på Niel Youngs album Prairie Wind lät inte alls ok. Jag chansade på att bumligheten skulle försvinna efter en tids ”inbränning” och slog till. Zu-kablarna gick loss på 5500 kr. Efter att ha använt kablarna i ca 200 timmar hade basåtergivningen blivit renare men inte helt perfekt. Det fanns fortfarande lite bumlighet i några fall, vilket irriterade mig. Det var först när jag började mixtra med nätkablar som det började hända saker. Med Zu Cable Bok nätkablar i CD:n och förstärkaren försvann varje tillstymmelse till bumlighet. Även lägsta hörbara baston på sämsta inspelning blev artikulerad. Dessutom framträder små spröda ljud på ett intressant sätt, t.ex. det oavsiktliga tickandet från ett armbandsur (Marie Boines album Idjageidas, inledningen till låten Suovva). Även beträffande nätkablar hade jag ett antal olika märken hemma innan jag bestämde mig. Alla gjorde mer eller mindre välljudande skillnad men Zu Bok tyckte jag var klart prisvärda. För de 2400 kr som de kostade styck låter de i mina öron minst lika bra som ett par för mer än det dubbla. Jag inbillar mig också att kan finnas positiva synergier när alla kablar är av samma märke. På det hela taget är jag alltså ganska nöjd med denna kabelsammansättning. I stället för att ideligen analysera ljudet har jag alltmer börjat lyssna på musiken. Men som kanske har framgått är jag inte beredd att rekommendera Zu Wax om inte också Zu Bok (eller bättre) ingår i kalkylen. Zu Gede rekommenderar jag förbehållslöst. Vän av ordning vill väl också veta vad det är för elektronik och högtalare som kablarna är anslutna mellan. Elektroniken kommer från Rotel (RA-03 och RCD-02) och högtalarna kommer från Dynaudio (Audience 72). Inga märkvärdigheter alls med andra ord. Möjligen kan man höja på ögonbrynen något när man inser att kabelkostnaden utgör en tredjedel av hela systemkostnaden. Å andra sidan finner jag ingen anledning att byta kablar när jag uppgraderar. Snarare ser jag kablarna som en konstant när jag prövar nya grejer. Men det lär det nog dröja ett tag. Systemet låter bra som det är så nu är det bara musik som gäller. Quote
Timbre™ Posted August 11, 2006 Posted August 11, 2006 Sedan i vintras har jag använt signalkabel (Gede) och högtalarkablar (Wax) från Zu Cable. Senaste förvärvet från samma tillverkare är nätkablar (Bok). Eftersom denna kabelsammansättning inte har blivit recenserad tidigare, vare sig här eller på andra webbplatser, tycker jag det finns anledning att förmedla lite intryck. Det började med signalkabeln. Egentligen skulle jag testa Audio Concepts egen signalkabel Nordic Concept men lånade även hem en dyrare kabel för jämförelsens skull. Denna andra kabel råkade bli en Zu Gede. Testen föll ut så att såväl NC-kabeln som Zu-kabeln visade sig vara bättre än min befintliga 1000-kronorskabel. Kabeln från Zu var dock helt överlägsen de andra. Den hade en bredd i ljudbilden som de andra inte ens kom i närheten av. Den höll isär instrumenten på ett sätt som jag tidigare bara hade hört på väsentligt dyrare signalkablar. Jag tyckte den var värd sina 2600 kr som jag betalade (priset är numera sänkt till 2000 kr!). En månad senare lånade jag hem ett par Zu Wax högtalarkablar. De gav en helt annan rymd och luftighet än mina befintliga kablar. Basen gick djupare och röster blev mer naturtrogna. Men jag var rådvill. Vid denna tid hade jag provat fyra fem andra kabelmärken i prisintervallet 4000 till 8000 kr, var och en med sina speciella ljudegenskaper. Jag försökte väga samman för- och nackdelar. Zu Wax var luftigare och kunde åstadkomma djupare bas än de andra men bieffekten blev en viss bumlighet hos vissa bastoner. Det varierade i och för sig med olika inspelningar. Basen på samtliga Steely Dan och Donald Fagen lät ok. Basen på Niel Youngs album Prairie Wind lät inte alls ok. Jag chansade på att bumligheten skulle försvinna efter en tids ”inbränning” och slog till. Zu-kablarna gick loss på 5500 kr. Efter att ha använt kablarna i ca 200 timmar hade basåtergivningen blivit renare men inte helt perfekt. Det fanns fortfarande lite bumlighet i några fall, vilket irriterade mig. Det var först när jag började mixtra med nätkablar som det började hända saker. Med Zu Cable Bok nätkablar i CD:n och förstärkaren försvann varje tillstymmelse till bumlighet. Även lägsta hörbara baston på sämsta inspelning blev artikulerad. Dessutom framträder små spröda ljud på ett intressant sätt, t.ex. det oavsiktliga tickandet från ett armbandsur (Marie Boines album Idjageidas, inledningen till låten Suovva). Även beträffande nätkablar hade jag ett antal olika märken hemma innan jag bestämde mig. Alla gjorde mer eller mindre välljudande skillnad men Zu Bok tyckte jag var klart prisvärda. För de 2400 kr som de kostade styck låter de i mina öron minst lika bra som ett par för mer än det dubbla. Jag inbillar mig också att kan finnas positiva synergier när alla kablar är av samma märke. På det hela taget är jag alltså ganska nöjd med denna kabelsammansättning. I stället för att ideligen analysera ljudet har jag alltmer börjat lyssna på musiken. Men som kanske har framgått är jag inte beredd att rekommendera Zu Wax om inte också Zu Bok (eller bättre) ingår i kalkylen. Zu Gede rekommenderar jag förbehållslöst. Vän av ordning vill väl också veta vad det är för elektronik och högtalare som kablarna är anslutna mellan. Elektroniken kommer från Rotel (RA-03 och RCD-02) och högtalarna kommer från Dynaudio (Audience 72). Inga märkvärdigheter alls med andra ord. Möjligen kan man höja på ögonbrynen något när man inser att kabelkostnaden utgör en tredjedel av hela systemkostnaden. Å andra sidan finner jag ingen anledning att byta kablar när jag uppgraderar. Snarare ser jag kablarna som en konstant när jag prövar nya grejer. Men det lär det nog dröja ett tag. Systemet låter bra som det är så nu är det bara musik som gäller. Mycket som känns bekant. Samma kablage hela vägen är ju en intressant fråga. Har bara testat i signalvägen och jag inbillar mig också att man uppnår synergieffekter. Börjar man mixa vet man ju egentligen inte vad någon av konstruktörerna vill uppnå eller vilken del som gör vad. Att gå från analys till musik måste vara den bästa av signaler om att det stämmer och detta med kablar som konstant var en kul vinkling. Ofta rör man ju ihop det genom att laborera med flera parametrar samtidigt och då brukar det bli lurigt... Kul att läsa om någonting nytt och tack för rapporten! Quote
Mattias Posted August 12, 2006 Posted August 12, 2006 Tack för dina intryck Void. Trevlig läsning /Mattias Quote
Ranefjord Posted August 12, 2006 Posted August 12, 2006 Tackar. Är själv lite på kabeljakt faktiskt. Får man fråga vilka de andra kablarna du provat är? Quote
Bebop Posted August 12, 2006 Posted August 12, 2006 Kablar upphör aldrig att fascinera. Känns dessutom befriande att det finns ett forum som det ser ut att vara möjligt att diskutera detta utan att det genast övergår till en anti-diskussion. Själv har jag, åtminstone försökt, följa följande ordning att jag först bestämmer mig för vilket ljud jag önskar från signalkällan via förstärkeri och högtalare. Därefter kablar som är så neutrala som möjligt möjligen med viss dragning åt det mjuka hållet. Jag vill inte att kablarna skall styra vilken förstärkare och signalkälla jag köper. Jag är ingen vän av att blanda produkter. För det första stör det mig designmässigt, men än viktigare är att jag försöker hitta en leverantör/tillverkare som supportar mitt ljudideal. Man får ju anta att dom utvecklar CD och förstärkare som en enhet som skall låta bra tillsammans. Problemet är bara att när jag lyssnar in mig på ett märke, så är man ju också beroende av de kablar man använt. Det är alltså viktigt att veta vilka kablar som används vid presentationen. Ett tips är att köpa ett nummer av tyska tidningen Audio. Där finns en köpguide över hundratalet kablar med index över detaljeringsgrad (ljus - neutral - mörk). Själv har jag fastnat för Siltechs kablar. Jag har också testat signalkablar från Transparent i 5-10 000-klassen för lite sedan tillsammans med intresserade från "min" lokala high end butik i Montreal, där jag bor. Vi konstaterade att de var förbluffande lika och den eventuella skillnad som var där vågade vi inte klä i ord. Så jag hade också levt lycklig med Transparent. Men ingen uppgradering denna gång - det hade bara blivit ett sidosteg, vilket inte är värt att spendera kulor på. mvh bebop Quote
Guest Audio Concept Posted August 12, 2006 Posted August 12, 2006 void, tack för ett rakt och bra inlägg om Zu's kablar. Det är alltid intressant när även de lite mindre och aningens mindre kända bolagen syns i "bruset". Det gör hifi-livet mer intressant. Numera är hursomhelst Zu rätt kända och för de som inte har hört om dem rekommenderar jag denna sida där det finns en del tester avseende deras kablar mm. Läs mer här, Zu - press mvh, Audio Concept, Robert Quote
Void Posted August 12, 2006 Author Posted August 12, 2006 Tackar. Är själv lite på kabeljakt faktiskt. Får man fråga vilka de andra kablarna du provat är? Från början hade jag van den Hul 102mk3 signalkabel (sitter i dag på dvd:n), högtalarkabel som jag inte vet vad den heter men som ser ut som inplastad stålvajer (har den ej kvar) och vanlig elsladd som man får på köpet. Kablar jag hade hemma på prov var dessa (utan inbördes rangordning): Signalkablar Eichmann Express 6 Nord Ost Red Dawn Nordic Concept Högtalarkablar Supra Sword Nord Ost Blue Heaven Eichmann Express 6 Tara Labs Helix Nätkablar Ljudmakarns Master Snake Eichmann Harmonix Quote
mangew Posted August 12, 2006 Posted August 12, 2006 Har haft Zu Cable WAX som högtalarkablar i snart 1år, är nöjd så det kommer bli fler kablar av dem senare. Quote
Recommended Posts