Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag funderar på att försöka designa lite hifi-tillbehör i liten skala. Men då har jag en fundering. Om man skapar en ny kabel eller elektronikstativ eller något annat, är det någon som vet något ställe där man kan få det utvärderat av någon oberoende part?

Jag skulle då t.ex. vilja ha lyssningstest gentemot ett par andra referensprodukter, med lite olika kringutrustning. Jag tänker mig då att det finns lyssningsrum, elektronik och kanske några olika högtalare där. Och jag tänker mig också att få någon/några med erfarenhet av att höra & värdera hifi-mässiga skillnader, lite "guldöron".

Någon som vet någon firma e.dyl i Sverige som åtar sig sådant?

(För det kommer knappast att funka för mig att värdera det själv - man vill så gärna att det ska låta bra att det sannolikt kommer färga intrycket. Dessutom riskerar man optimera mot just sitt eget rum och utrustning.)

Tacksam för tips!

Mvh Anders

Posted

Hej Anders,

Det finns nog inga "testinstitut" som kan hjälpa dig, vad jag vet. Jag kan bara rekommendera dig att skaffa en testgrupp betående av ett antal hifi-entusiaster som lyssnar och utvärderar i egna anläggningar...

Mvh

Björn

Posted

Ja, antingen ett antal egna vänner eller så kan du söka vidare här eller på andra fora och se om det finns intresse. Du kan också söka kontakt med seriösa personer i branschen - ja, det finns fortfarande några stycken - som säljare eller hifibutiker. Jag minns att jag, när jag var aktiv, ibland fick in ambitiösa unga män (fan ta mig bara män) som ville prova och presentera. Ibland, som i ett fall, kom konstruktören släpande på sin förstärkare sent efter stängning en lördag, helt oannonserad, och röt: 'Det gjorde en irrelevant test här i går!!!' Jag kräver att den görs om!!!!' Han fick dock återvända till Shitville eller var han nu kom ifrån - med oförrättat ärende - det finns gränser hur man ändrar sin lördagsplanering.

Posted

Det bästa är nog att göra som Björn rekommenderade, bilda en testgrupp av människor som är intresserade att lägga ner den tid som krävs att testa och ge dig feedback.

I testgruppen bör du se till att få så många olika konstruktionprinciper representerade ex. dynamiska högtalare, elektrostater, horn osv.

Kanske även tänka på miljöerna de testas i.

När du sedan sammanställer kan du se vilken kundgrupp som har haft störst utbyte av produkten, och då vet du vem du skall sikta in dig på :)

Lycka till.