oLjud Posted August 9, 2006 Posted August 9, 2006 Nu har jag äntligen handlat min första LP-spelare, det blev en Philips FP140. Köpte den på 2hand i stan, för hela 120kr! Hoppas nu bara att den funkar var det jag änkte när jag kom hem för att koppla in den. och visst funkade den, JIPPI!!! Men så klart så ska ju inte allt funka på en gång, den spelar så lågt så att man knappt hör att den spelar... testade på min lillebrorsas microstereo då jag precis sålt min thor/cdfix. Nån som vet vad det kan vara? kom på att det var en 3e kabel från signalen, antar att det är en jord, glömde att testa med den jordad. Kan det vara därför den spelar så lågt? Kanske t o m ngn som har en Philps FP140 själv? edit: kommer inga bilder då de blev så dåliga Quote
Leif Eriksson Posted August 9, 2006 Posted August 9, 2006 Kanske förstärkaren saknar RIAA steg? Det låter nästen så. Quote
oLjud Posted August 9, 2006 Author Posted August 9, 2006 Kanske e så enkelt Vart kan man köpa/hitta en billigt riaa? Quote
Engelholm Audio Posted August 9, 2006 Posted August 9, 2006 Kanske e så enkelt Vart kan man köpa/hitta en billigt riaa? Ett Vincent riaa för runt tusingen rekommenderas som första steg. Finns för mindre pengar, men där är det mycket kompromisser... En signal från en pickup kan behöva förstärkas så mycket som 1000 gånger. Det ställer verkligt stora krav på ren ström och lågt brus. Hoppas du kan ta dig råd... Quote
oLjud Posted August 9, 2006 Author Posted August 9, 2006 Det jag vill med LP-spelaren är bara att kunna spela de skivor jag har, men kommer nog att uppgradera mer framöver, känner redan nu hur kul det känns med Vinyl NAD PP-2 kanske? nån som vet det funkar bra? EA: Ska kolla upp Vincent Quote
Vox Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 Pro-Ject har RIAA för strax under 1000-lappen. Quote
Guest asimov66 Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 nad pp2 är ett riktigt bra riaa för pengarna Quote
HenrikL Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 Men snälla ni med alla bra förslag, spelarn kostade 120:- och ni vill att han ska lägga 1000:- på RIIAT. Leta på begmarknaden, där borde du kunna hitta ett billigt RIIA. Quote
Guest asimov66 Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 vem har sagt att han skall köpa ett nytt nad pp2 ? Quote
Engelholm Audio Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 Men snälla ni med alla bra förslag, spelarn kostade 120:- och ni vill att han ska lägga 1000:- på RIIAT. Leta på begmarknaden, där borde du kunna hitta ett billigt RIIA.Karln har ju jösse namn Sonus Faber Cremona Auditor | TRANSPARENT Balanced MusicLink |TARA LABS PrismOmni3 | Energy-Transformers Wibb Eaters! Vinylisen är säkert bättre än vad dom 120kr skvallrar om. Den är säkert mycket bättre än ett riaa för 200kr (nytt). Självklart kan oLjud leta efter beggat! Vincent-riaa't finns både som nytt och inte omöjligt som beggat. Quote
oLjud Posted August 10, 2006 Author Posted August 10, 2006 hade tänkt mig ett steg på max 500 faktiskt, sen så kanske det kryper uppåt längre fram men först så måste man ju testa om det är ngt för mig Quote
oLjud Posted August 12, 2006 Author Posted August 12, 2006 jag hittar bara: Skivspelare för vinylskivor. Omkopplare för 33 rpm och 45 rpm. Stoppknapp och automatisk återplacering av pick-up: i viloläge vid skivslut. Inbyggd RIAA-förstärkare. 2xRCA-anslutning. Storlek 350x360x95 mm. men inget försteg med bara riaa Synd att CO inte har hunnit öppna här i Ö-vik än, de bygger för fullt. Det kanske finns CO i Luleå, så jag kan kolla i butik där... Quote
Guest asimov66 Posted August 12, 2006 Posted August 12, 2006 hade ändå rekommenderat ett Nad pp2 kostar väl en 700 men sen har du ett bra riaa-som dessutom duger om du skulle byta spelare till en mer krävande matchning. Quote
Engelholm Audio Posted August 12, 2006 Posted August 12, 2006 hade tänkt mig ett steg på max 500 faktiskt, sen så kanske det kryper uppåt längre fram men först så måste man ju testa om det är ngt för mig http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=22111 http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=9712 http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2778 ...vissa annonser är ju troligen för gamla, men visst hittar du ett vettigt riaa för dina pengar. Quote
Vox Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 Verkar som Clas Ohlsson har slutat med RIAA, men Conrad (www.conrad.se) har ett för 249 SEK. Best nr. 33 03 25-06 Quote
oLjud Posted August 13, 2006 Author Posted August 13, 2006 Ska flytta upp till Luleå idag, så det blir å vänta lite, just nu iaf... Tack för alla tips! Quote
Recommended Posts