new order Posted August 9, 2006 Share Posted August 9, 2006 Med det stora kunnandet på detta forum i baktanke,så startar jag en tips-tråd i vilken nätrenare man ska skaffa,och vad man ska tänka på.Det finns ju en del att välja mellan inom det här området också. Det här är vad jag hittils har hittat och tycker verkar vara intressant i de lite billigare prisklasserna. PS Audio UPC 200 är ett alternativ som jag har hittat.Verkar vara en genomtänkt produkt. chang lightspeedhar fått bra recensioner i bland annat Stereophile och absolute sound. Det måste väl finnas mer alternativ!Eller? Hälsningar /n.o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wulfman77 Posted August 9, 2006 Share Posted August 9, 2006 Den här tråden ska jag följa med nöje....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest asimov66 Posted August 9, 2006 Share Posted August 9, 2006 Supra MD06-EU MkII with NIF finns ju också för en tusing (den har jag) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrick82 Posted August 9, 2006 Share Posted August 9, 2006 1) PS Audio UPC-200 / Ultimate Outlet / Nordost Thor 2) PS Audio Power Plant 3) MultiWave II 4) MultiWave II+ MultiWave II+ har en Clean Sweep funktion som avmagnetiserar systemet. Efter en 60 sekunders Clean Sweep så låter det skarpare och de högfrekventa transienterna är "hårigare". Men det börjar snabbt bli sämre, jag måste rena systemet minst en gång per timme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Mitt första nätfilter var ett P. Lyngdorf 6A-CAL-6FA och efter den erfarenheten var filterburkar portade i många år. Har det fortfarande kvar ifall någon vill testa hur det kan bli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted August 10, 2006 Author Share Posted August 10, 2006 Mitt första nätfilter var ett P. Lyngdorf 6A-CAL-6FA och efter den erfarenheten var filterburkar portade i många år. Har det fortfarande kvar ifall någon vill testa hur det kan bli. Intressant.Hur menar du då?Kostade det mer än det smakade s.a.s med Lyngdorf filtret? LC Audio har ett nätfilter för en relativt billig peng i sammanhanget.Lite d.i.y dock.Längre ner på samma sida har dom ett likströmsfilter som ska vara bra när du har apparater som brummar.Vad jag har förstått så är det en liknande konstruktion som PS Audios Humbuster.Fast då med ännu mer d.i.y. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 PS Audio UPC 200 är ett alternativ som jag har hittat.Verkar vara en genomtänkt produkt. Hälsningar /n.o Hej, Denna produkt har jag och driver Copland CDA289, Engelholm Audio - Prelo, Aqvox riaa med. Gav i synnerhet cdspelaren ett lyft och dom andra produkterna har jag ännu inte gjort några tester på. Kör på i alla fall. Hemma hos en lyssningskompis gav den ett knappt märkbart resultat i en f.ö. kompetent anläggning. Mellan oss skilljer det dock på den punkten att jag finns i lägenhet (delad ström i staun) medan lysningskompisen finns i eget hus i ett "lugnt" område. Kanske renare ström där Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted August 10, 2006 Author Share Posted August 10, 2006 Hej, Denna produkt har jag och driver Copland CDA289, Engelholm Audio - Prelo, Aqvox riaa med. Gav i synnerhet cdspelaren ett lyft och dom andra produkterna har jag ännu inte gjort några tester på. Kör på i alla fall. Hemma hos en lyssningskompis gav den ett knappt märkbart resultat i en f.ö. kompetent anläggning. Mellan oss skilljer det dock på den punkten att jag finns i lägenhet (delad ström i staun) medan lysningskompisen finns i eget hus i ett "lugnt" område. Kanske renare ström där Intressant.Eftersom jag också bor i lägenhet så misstänker jag att jag också kan ha lite sämre ström pga alla datorer och kylskåp och annat elände som finns i närheten.Du har inte testat UPC 200 på någon förstärkare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Intressant.Eftersom jag också bor i lägenhet så misstänker jag att jag också kan ha lite sämre ström pga alla datorer och kylskåp och annat elände som finns i närheten.Du har inte testat UPC 200 på någon förstärkare?Kör med dubbla Krell-steg så jag har inte ens testat än. Tror inte den orkar med helt enkelt... Men jag skall snart koppla in min lilla Rotelförstärkare och då kanske jag gör ett test. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Intressant.Hur menar du då?Kostade det mer än det smakade s.a.s med Lyngdorf filtret? Har ingen aning om hur det är konstruerat men enligt uppgift i samband med köpet skulle det vara speciellt lämpligt för digitalkällor så jag provade på tre olika CD-spelare i helt skilda prisklasser. Plötsligt lät de väldigt lika och detta skulle ju kunna vara ett jättefynd om det bara hade blivit bättre. Platt, livlöst och dynamikfattigt var upplevelsen den gången och skall du till Arken kan du få med filtret hem för egen bedömning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Har provat PS Audio ultimate outlet, med en liten men märkbar förbättring i lugn och svärta. Kör nu med Nordost Thor, som förutom är betydlight bättre på ovanstående punkter sorterar upp musiken på ett sätt som är fantastisk om man lyssnar på lite mer komplex, stökig och mindre välproducerad musik. Plötsligt låter skivor som tidigare var på gränsen till olyssningsbara istället väldigt kul och roligt. Ännu mer av samma vara får man när man byter upp sig inom strömkableriet. För mig är bra ström helt nödvändigt för musiknjutningen och uppgraderingar inom detta område går före alla andra uppgraderingar. På senare tid har jag även installerat en monstruös COMPAQ UPS på 3000VA, så nu kan jag inte leva utan den heller. Tyvärr för den är stor som fan, väger 70 kilo och är ordentligt ful. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Larsson Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 I våras köpte jag en Isotek Gemini 6-way nätrenare och förgreningsdosa efter tips i What Hifi. När man kopplade CD-spelaren till den blev ljudet tydligt bättre. När man kopplade (Primare i30) dit blev ljudet klart annorlunda, lite renare men lite ljudligare bas, och direkt efter inkoppling kunde jag inte riktigt bestämma mig för om jag tyckte det var bättre eller sämre - att det var annorlunda stod dock bortom allt tvivel. Men nu för några veckor sedan prövade jag att ta bort den blev upplevelsen att det lät skräp utan, och jag undrar hur jag klarade mig utan så länge. Bara att acceptera att strömmen spelar roll, hur mycket det än tar emot. Jag beställde min från Tyskland. En annan grej värt att observera är det här med fas, resp. nolla. Bara för att de "två hålen i väggen" ser likadana ut betyder inte det är de är likadana. Den ena är nollan, och den andra har fasen (spänningen som växlar). Och åtminstone för mig spelade det stor roll vilket håll man sätter i dem. På vissa IEC-kontakter står det N (nollan) och L (fasen) så då kan man kolla att man fått det rätt med en faspenna (eller möjligtvis voltmeter mot jorden om man är 100% säker på vad man håller på med) och annars vrida kabeln i väggen 180 grader. Mvh Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 En annan grej värt att observera är det här med fas, resp. nolla. I det bifogade Lyngdorfbladet betonades vikten av just detta då filtret dessutom är "asymmetriskt uppbyggt". En faspenna är väl egentligen en av de mest effektiva hifiinvesteringar man kan göra men själv glömmer jag av att kolla med jämna mellanrum... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juha Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Är ruskigt nöjd med Transparents nätrenare, har nog gått igenom alla deras nu PI4,PI8,PIXL,PIMM alla med bra resultat, det är väl bara priset som får avgöra var man vill lägga sig. Det har blivit så tokigt att jag ska köra PIMM till så gott som varje apparat. Måste säga att det är en trygg leverans på välljud man får av Transparent. Och då kan man säga att jag inte varit den lättaste konsumenten, har lånat olika nätrenare i 2 år nu. Ett absolut måste enligt mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Audio Concept Posted August 11, 2006 Share Posted August 11, 2006 Angående nätrenare så finns några nya intressanta produkter. McIntosh har numera en liten "el-list" på programmet som fungerar utmärkt. För den kompromisslösa finns Audience Adept Response med hela 12 uttag. Läs mer om Audience Adept Response här, Audience mvh, Audio Concept, Robert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranefjord Posted August 11, 2006 Share Posted August 11, 2006 Har provat PS-Audio UO till Quad med rätt goda resultat. Hjälper inte till att hålla kvaliten stabil dock. Supras och Voltex nätfilter begränsar dynamik och genomsläpp av musikalitet till de produkter jag testat med. Går mao helt bort. Har även testat diverse nätkablar med skiftande resultat. PS-Audio minilab och Siltech SPX-30 (tror jag den heter) har givit bäst resultat för mig. Inget som håller kvaliten stabil dock. Det krävs nog rejäla doningar för det ändamålet. Förutom de redan listade produkterna är jag intresserad av att höra mer om Exakt power och RunningSpringsAudio. http://www.runningspringsaudio.com/. PS-Audios Noice harvester tycker jag också är lite spännande faktiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted August 11, 2006 Share Posted August 11, 2006 ...begränsar dynamik och genomsläpp av musikalitet till de produkter jag testat med. Precis vad jag har erfarit att man skall se upp med. Även ClouCable hade några dynamitliknande filter som inte fungerade hos mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted August 11, 2006 Author Share Posted August 11, 2006 Har provat PS-Audio UO till Quad med rätt goda resultat. Hjälper inte till att hålla kvaliten stabil dock. Supras och Voltex nätfilter begränsar dynamik och genomsläpp av musikalitet till de produkter jag testat med. Går mao helt bort. Precis vad jag har erfarit att man skall se upp med. Även ClouCable hade några dynamitliknande filter som inte fungerade hos mig. Jag har blivit varnad för den här nackdelen med nätrenare tidigare. Chang Lightspeed har en annan lösning och nämner just detta problem.Det är av den anledningen som dom inte använder sig av spolar i sina nätrenare. Här ett citat från deras hemsida: Lightspeed Powerline filters effectively block performance robbing AC contaminants from affecting your valued components . . . and do so with an important difference. Traditional AC filtration is available in many formats--from $10 devices adequate for protecting your clock-radio to hideously expensive and complicated systems with all the charm and aesthetic appeal of welding equipment. Despite immense differences in cost and size, previous filtration schemes share one commonality: the use of inductive coils to block ultra-high frequency (RFI and EMI) noise. However, coils have a fundamental drawback when used to filter AC for an audio or audio/video system. They introduce an unavoidable time-lag when subjected to instantaneous high current demands common when power amplifiers attempt to reproduce high level musical transients. The sonic penalties of this time lag include smeared transients at all power levels and diminished crescendos that lack true speed and impact of live music. Video performance suffers from reduced shadow detail, particularly in fast moving scenes that rapidly vary from light to dark and back again. Although the coil eventually "catches up," the damage is already done. Audio data is robbed of immediacy. Video images are less convincing and enveloping. Tycker deras resonemang låter logiskt.Om det funkar i det verkliga livet är en annan sak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sker Posted August 11, 2006 Share Posted August 11, 2006 Skillnaden mellan en dynamikbegränsning och ett ökat lugn i musiken, vilket jag antar de flesta upplever som något positivt, är ofta högst personligt och systemberoende. Om för- eller nackdel väger tyngst kan ofta vara svårt att svara på. Själv har jag testat Isotek Mini Sub och NordOst Thor. I Mini Subens fall fanns det en hel del fördelar, dock fanns det spår av dynamikbegränsningar som gjorde helheten något negativ. NordOst Thor hade Mini Subens fördelar utan att någon direkt dynamikbegränsning kunde upptäckas. I jämförelse med Valhalla nätkablar till hela systemet så fick man dock känslan av att även Thor gav en liten dynamikbegränsning men mycket liten i jämförelse med Mini Suben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted August 11, 2006 Share Posted August 11, 2006 Skillnaden mellan en dynamikbegränsning och ett ökat lugn i musiken, vilket jag antar de flesta upplever som något positivt, är ofta högst personligt och systemberoende. Börjar man plötsligt elda på i amplitud kan det vara en varningssignal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted August 12, 2006 Author Share Posted August 12, 2006 Börjar man plötsligt elda på i amplitud kan det vara en varningssignal. Hur menar du då? Sorry om jag är lite trögtänkt,men börjar om att jobba efter semestern nästa vecka och har börjat slå av hjärnan i väntan på nästa semester... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted August 12, 2006 Share Posted August 12, 2006 Precis vad jag har erfarit att man skall se upp med. Även ClouCable hade några dynamitliknande filter som inte fungerade hos mig. Samma här. Lugnare och svartare, men tråkigare utan fart och attack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted August 12, 2006 Share Posted August 12, 2006 Var det OK med rena reklaminlägg kan jag ju fylla på och varmt rekommndera Transparents minsta "riktiga" Powerisolator PB 6 för 11 900:- Även PB 6:an medför att din anläggning är försäkrad. Powerisolators mvh . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted August 12, 2006 Share Posted August 12, 2006 Hur menar du då? Det är mest en egen liten erfarenhet som kanske inte gäller för alla men om jag kommer på mig själv med att hela tiden skruva upp volymen brukar det vara ett tecken på att något saknas. Normalt lyssnar jag på ganska låg volym. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest om.s Posted August 12, 2006 Share Posted August 12, 2006 Denne: http://www.richardgrayspowercompany.com/products/index.html gjorde en bedre jobb her hjemme hos meg, Gøteborg, enn både Isotek, Dynamic Precision, og Supra filtre gjorde. Det dreier seg om å suplere ett sett Audionet AMP II MAX blokker og resten av systemet, uten surge og tap av dynamikk.... mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranefjord Posted August 13, 2006 Share Posted August 13, 2006 Oberoende mätning på Exact Power (http://www.hometheaterhifi.com/volume_9_3/exact-power-ep15-7-2002.html): Jag tycker att den är intressant som 1000an! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted August 13, 2006 Share Posted August 13, 2006 Är inte detta en vågform mer represantiv för regenerators än rena nätfilter... Har sett något liknande från Accuphase men så infinner sig det lilla problemet att man helst bör ha en PS-500 till respektive linjeburk och ett par PS-1200 till slutstegen. Då kan det bli trångt i ett normalt lyssningsrum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted August 13, 2006 Share Posted August 13, 2006 Hur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted August 13, 2006 Share Posted August 13, 2006 Hur Överbelamrat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranefjord Posted August 13, 2006 Share Posted August 13, 2006 Enligt Exactpower själva, så verkar som att det (i de flesta fall) skulle räcka med en(1): http://exactpower.com/ep15a.html. 230 fina volt och en nära perfekt sinus 24h/d. Ja tack, jag skulle gärna testa. 1300W ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts