sladd Posted August 8, 2006 Posted August 8, 2006 i Grekland nuförtiden tror ni? Ryslig historia följer... mvh . Quote
Engelholm Audio Posted August 8, 2006 Posted August 8, 2006 i Grekland nuförtiden tror ni? Ryslig historia följer... mvh . 2 EUR per kopp? Knappa tjugan SEK alltså? Quote
Guest Zalve Posted August 8, 2006 Posted August 8, 2006 2 EUR per kopp? Knappa tjugan SEK alltså? Som Ölen i Paris ? 9 EUR för 45cl Quote
Ekman Posted August 8, 2006 Posted August 8, 2006 Fick ett DRICKSGLAS jägermeister för 5eur i Italien för ett par dagar sen. Det var inte direkt vad jag beställde och en aning billigare än i Sverige Quote
mikael2 Posted August 8, 2006 Posted August 8, 2006 Frankrike verkar vara dyrt Jag fick ge 50 spänn för ett glas 45cl Coca Cola i baren på ett av Disneys Hotell Kaffe i Grekland måste ju vara gratis Quote
Bjorn W Posted August 8, 2006 Posted August 8, 2006 Lucky me! På Hotell Kempinsky i Frankfurt skulle dom "bara" ha €10 för en 1liter Coke.... Quote
sladd Posted August 8, 2006 Author Posted August 8, 2006 Vi börjar i hamnen i Agistri. Vi sätter oss vid en fiskrestaurang nära havet på turistgatan nr 1. Beställer var sin fisk av okänt ursprung men den är av typen svärdfisk/haj/kotlettfisk, dvs utan ben i traditionell mening och den grillas över riktig kolgrill som är centralt belägen mitt bland borden. Efter en stund kommer vinet. Det smakar som det potatisvin jag tillverkade hemma i köket på den tiden man var ung och smart, läste filosofi, dejtade 3 damer åt gången och alltid var pank... dvs fullständigt odrickbart. Det serveras i dricksglas av den typ mormor hade till oss barn att dricka saft i, modell okrossbar durex från OBS, lite gulaktig i färgen och vägandes 1 hg styck. Maten kommer så på bordet. Vit tallrik, pom frites och en svart bit nånting samt en halv citron. Den svarta luktar bränt grillgaller, inuti är den torr som majsmjöl och vi betalar efter en stund 35 Euro och smyger iväg. En dag var vi dock ute på den hyrda skotern och stannade till vid en annan restaurang nära havet. Sugna på kaffe... . Quote
wintermute Posted August 8, 2006 Posted August 8, 2006 Det serveras i dricksglas av den typ mormor hade till oss barn att dricka saft i, modell okrossbar durex från OBS, lite gulaktig i färgen och vägandes 1 hg styck. Durex var det som mormor punkterade med en knappnål för att mor skulle bli till. Saft serverade hon ur Duralex. Men jag är fortfarande spänd på kaffet! Quote
sladd Posted August 8, 2006 Author Posted August 8, 2006 Bara se om ni var med en Durex på 1 hg, skulle kanske va nåt? Nåväl. restaurangen är belägen i en milt talat scenisk omgivning, ser lite ut som reklambilderna för Thailand med höga stupande berg ned i ett turkost hav. Vi parkera skotern, knallar in och frågar om de har kaffe? Yes. Cappuchino? No Filter-coffe? No, only Néscafe. Fresh milk? No, only kondensed, on can Urk tänker man, neskaffe är något gud uppfunnit eftersom vi syndat. Med mjölk kan det gå ned om man väntar 5 minuter innan man dricker av det men OK, nu har vi spetsat på en fika så vi får väga kaffet mot den tjusiga utsikten. Killen som är kock eller åtminstome äger baren inspekterar några languster iklädd shorts och en cigg i mungipan. Stora solglasögon hänger ömsom på näsan, ömsom på huvudet. Han utstrålar en dödsdömds uppgivenhet och bär hela jorden på sina axlar, håret har han i en sådan där modern tuppkam med lite fett i (hur fan blev det poppis bland majoriteten västerländska unga män???) Servitrisen kommer med kaffet, vi dricker en sipp och det blir tvärstopp. I en kopp stor som en espresso har hon kört i säkert 3 fulla skedar neskaffe. Det smakar bittert och surt och är gruvligt starkt. Jag påkallar uppmärksamhet, ber om ursäkt men kaffet är en smula starkt för oss, vi är en smula känsliga för starkt kaffe. Kunde vi få en liten gnutta mjölk till? Hon sveper in i köket och anländer med en grön konservburk. Ur ett hål i locket häller hon ned i våra koppar och avlägsnar sig. Vi dricker halva koppen bara för att slippa trubbel (man är ju en smula svensk) och ber att få notan. Den anländer och är på 8 euro. Nästan 80 spänn för två ytterligt illa tillagade neskaffe med kondenserad mjölk! Hela Agistri är en enda stor turistfälla Jag köper att grekland är med i EU. Att man minsann kan ta betalt av turister eftersom det är den huvudsakliga näringen. Jag kan betala lika mycket som hemma. Jag kan betala mer än hemma. Men om en krog i Marstrand, Båstad eller Smögen tog 80 spänn för två neskaffe så hade jag tvärvägrat och ringt polisen. Och då kan vi misstänka att kaffet åtminstone varit drickbart... mvh . Quote
Timbre™ Posted August 8, 2006 Posted August 8, 2006 Hela Agistri är en enda stor turistfälla Athen måste väl vara säkrare. Hade Georgios några bra tips förutom hifi... Quote
Ekman Posted August 8, 2006 Posted August 8, 2006 Tja på Ritz i London kostade ju tydligen en kopp te 35£ fast å andra sidan var den nog lite godare Quote
Guest Zalve Posted August 8, 2006 Posted August 8, 2006 Frankrike verkar vara dyrt Jag fick ge 50 spänn för ett glas 45cl Coca Cola i baren på ett av Disneys Hotell Kaffe i Grekland måste ju vara gratis Det var halva priset mot Paris! Då jag betalade 9 EUR för Ölen, så kostade fruns Coca Cola 9.5 EUR. Ta betalt DET kan de i Paris,,, (Och ingen hifi hittade jag heller ) Man lär sig att kolla prislistan efter det sen,, oavsett Grekland eller Frankrike Quote
arcam Posted August 9, 2006 Posted August 9, 2006 Jag betalade 3 euro för en kopp Neskaffe på Skiathos år 2002 på ett enkelt strandkafe, kände mig lurad efter det. En i resesällskapet sa att priserna hade gått upp sedan förra året hon var där. Och nu är det alltså ännu dyrare. En tanke skulle det inte bli billigare i EU...? Nej det är ocker och dålig moral. Quote
RODA Posted August 9, 2006 Posted August 9, 2006 Om en vecka åker jag hit: ZAKYNTHOS Återkommer med rapport om priserna på kaffe :cool: Quote
Engelholm Audio Posted August 9, 2006 Posted August 9, 2006 Om en vecka åker jag hit: ZAKYNTHOS Återkommer med rapport om priserna på kaffe :cool: Där har jag varit...eller iaf precis utanför den viken! Skön semester! Quote
juha Posted August 9, 2006 Posted August 9, 2006 Betalade 8 Euro för 1st 50cl flaska vatten i Rom, därtill fick vi betala 7 Euro i serverings avgift för oss(2 pers) och då passade jag på att jämföra hur billigt det är med hifi egentligen Quote
Timbre™ Posted August 9, 2006 Posted August 9, 2006 Försökte handla en häftig T-shirt för 8 $ på flygplatsen i Caracas för några år sedan. Hade bara en tjugodollarsedel och den sköna damen vägrade växla så affären gick tillbaka... :kiss: Quote
Martin Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 Tacka vet jag Vietnam, där hittade jag en bar som sålde Pints med god öl för ca 1:- .. det är lagom pris det. Quote
juha Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 Tacka vet jag Vietnam, där hittade jag en bar som sålde Pints med god öl för ca 1:- .. det är lagom pris det. Jisses..hade klarat mig bra på en tjuga för en hel kväll Då ingår alltså lite bjud öl på det Quote
Timbre™ Posted August 11, 2006 Posted August 11, 2006 Jisses..hade klarat mig bra på en tjuga för en hel kväll Då ingår alltså lite bjud öl på det Är det 33 eller Singha hade du fått passa dig... Quote
Martin Posted August 11, 2006 Posted August 11, 2006 Dock så dricker man ju helst från buteljerade flaskor i dessa breddgrader... Blev många Laser Beer & 333 blev det! Kostade iofs hisnande 3-4:- med dessa flaskor om man inte gick till en vanlig mataffär där dom låg på 1-2:- men det kändes som att man kunde kosta på sig att dricka ute på krogen Väldigt ot blev det nu ... men Vietnam rekommender jag verkligen, otroligt häftigt land! Quote
Timbre™ Posted August 11, 2006 Posted August 11, 2006 Väldigt ot blev det nu ... men Vietnam rekommender jag verkligen, otroligt häftigt land! Nu är ju hela tråden aningen hifiofftopic så det passar väl bra... :cool: Står det inte 333 på burkarna.... I Thailand har jag för mig att det var 33 men där kan jag ha väldigt fel... Kanske same same... Quote
Martin Posted August 11, 2006 Posted August 11, 2006 Nu är ju hela tråden aningen hifiofftopic så det passar väl bra... :cool: Står det inte 333 på burkarna.... I Thailand har jag för mig att det var 33 men där kan jag ha väldigt fel... Kanske same same... Jag ska kontrollera Thailandskorten och se om det är "33" eller "333". I Vietnam var det "333" edit: Verkar som vi bara drack Singha Quote
Timbre™ Posted August 11, 2006 Posted August 11, 2006 edit: Verkar som vi bara drack Singha Det är ju rätt princip. Man beställer inte arabiskt kaffe i Colombia... Quote
Nitram Posted August 11, 2006 Posted August 11, 2006 Visst är det härligt med ockerpriser Fick betala 8 euro för 33cl vatten och 10 euro för 25cl Cola på dom stora clubbarna på Ibiza.... snacka om dyra nätter Quote
RODA Posted August 23, 2006 Posted August 23, 2006 Hej Tilbake fra Zakynthos - Grekland Finfin Apollo-tur med masse varme, sol og varmt sjøvann På bildet jeg la inn tidligere, så vises det obligatoriske "smugglers wreck". Vakker båttur hvor vi på turen hjem stoppet vi ved "blue caves" for en forfriskende svømmetur. Her har jeg hoppet fra båten og svømmer mot grottene i det fantastisk blå vannet: Etter 7 dager i 35-40 varmegrader sto vi opp for hjemreisen klokken 7 om morgenen, og ble møtt av denne soloppgangen :cool: Det er ikke blitt noe billigere i Hellas etter Euro-ens inntog, men på Zakynthos var det allikevel ok. En middag med forrett, hovedrett og litt alkohol for to personer kom på 25-30 Euro. Men denne tråden startet jo med kaffe, så det er vel på tide å komme dit igjen? Etter litt leting fant vi en taverna (eller tabepna om du vil) med svensk meny. Sladd, det ser ut som om du var på feil sted Quote
Timbre™ Posted August 23, 2006 Posted August 23, 2006 Jag skulle nog kunna tänka mig att betala lite extra för kaffet om man bara har det vattnet inom räckhåll... Kahlua Coffee låter lite Mexicoinspirerat... :cool: Quote
shaft Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 Hej! Dyrast kaffe i världen serveras tydligen på Markusplatsen i Venedig Kommer inte ihåg vad det var, men overkligt dyrt i alla fall. Fast det är säkert gott Tuppkammarna som det ondgjordes över är ju solklart David Beckhams fel :cool: Just my 2 cents.... /Shaft Quote
Timbre™ Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 Hej! Dyrast kaffe i världen serveras tydligen på Markusplatsen i Venedig Och duvorna hugger in på kakbiten... Quote
Ekman Posted August 30, 2006 Posted August 30, 2006 Där var jag för en månad sen ungefär och det var inte en helt billig stad att vara i, kollade dock aldrig kaffepriserna. Duvor fanns det gott om också Quote
Recommended Posts