Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hemsidan är uppdaterad med lite smått och gott men jag vill främst lyfta fram lite läsning.

"Engelholm Audio tycker om" är ett åsikts-koncentrat.

Förord

Du har framför dig ett levande dokument med tankar, åsikter och synpunkter

från Engelholm Audio. Levande på två sätt: 1) jag kommer lägga till mer, 2)

inte omöjligt kommer jag ändra gammalt!

Jag har jobbat med hifi sedan 1995 och företaget startades 2001. Intrycken är

självklart många och ibland baserade på hela mitt aktiva hifiliv, ibland baserade

på senaste modenycken eller något som börjat gry på senaste åren (hifi fora till

exempel).

På sätt och vis hoppas jag att du finner läsningen stötande. Det är inte

meningen att klappa alla medhårs utan hellre väcka en tanke eller ännu hellre

– väcka en debatt!

:)

Posted

Kul läsning!

Visst är det den totala konstruktionen som räknas, framför t ex renommé eller komponentpris. Undantaget på EA var tydligen ringradiatorer :)

Dom låter kanon, med rätt behandling, dvs det är mycket riktigt summan av konstruktionen som räknas, inte hur produkten låter ur kartong.

Så, nu fick du lite mothugg :cool:

mvh

ringradiatoranvändaren :)

Guest Zalve
Posted

Skulle dock hellre se nån annan form är PDF.

Hade jag inte fått länken på mail, så hade jag nog inte öppnat pdfen och läst det läsvärda innehållet...

Posted

Hade jag inte fått länken på mail, så hade jag nog inte öppnat pdfen och läst det läsvärda innehållet...

Instämmer, vi vill ha "veckans EA" :)

mvh

.

Guest Zalve
Posted

Kanske lite bra att be om "Månadens" istället ? ;)

Posted
Kanske lite bra att be om "Månadens" istället ? ;)

Jo, det finns ett gränsvärde där någonstans som handlar om tid... :blush

Fast nu finns det ett par färdigskrivna i stället :)

mvh

.

Posted

Tack för tipset men det får blir PDF. Min hemsidas design orkar jag inte röra för att få rum med "EA Tycker om". Orkar eller vill man inte öppna pdf'n får man stå sitt kast. ;)

Kul läsning!

Visst är det den totala konstruktionen som räknas, framför t ex renommé eller komponentpris. Undantaget på EA var tydligen ringradiatorer :)

En retorisk kommentar som missar målet ett uns. ;)

Konstruktionens helhet blir inte bättre än summan av delarna. En kjedja är inte starkare än...osv.

Jag dömmer ut RR varken på renommé eller komponentpris (Vifas och Scan Speak's RR ligger ju i olika prisklasser). Jag dömmer ut RR på kvalité, mätteknisk och lyssningsmässig.

Dom låter kanon, med rätt behandling, dvs det är mycket riktigt summan av konstruktionen som räknas, inte hur produkten låter ur kartong.

Så, nu fick du lite mothugg :cool:

mvh

ringradiatoranvändaren :)

Tack för mothugg! Min åsikt baseras på mer än bara kartong-upplevelser.
Posted

Jag kan trycka på F5 några gånger också om du vill :D Fast räknaren kanske bara registrerar 1 besök/ip-nummer :?:

Kul att folk besöker din hemsida! Vem har gjort den snygga hemside-layouten? :)

Posted

Klart intressant, EA! Jag håller med dig i mycket. Kul att höra att det finns fler som är "hifi-brukare", hehe.

Din Quadro-högtalare ser spännande ut, går den att lyssna på någonstans? Har någon testat den ännu så man kan få lite intryck? :)

Posted
Jag kan trycka på F5 några gånger också om du vill :D Fast räknaren kanske bara registrerar 1 besök/ip-nummer :?:
Det är unika IP och f.ö. en väldigt smart implementation (av vad jag orkat läsa mig till).

Kul att folk besöker din hemsida! Vem har gjort den snygga hemside-layouten? :)
Jag är förvånad över att det är 20 (unika ip) i genomsnitt per dygn! Kul också att så många hittar mig utanfrån Sverige!

Johan heter den duktiga killen som står för designen!

Quasar

Posted
Klart intressant, EA! Jag håller med dig i mycket. Kul att höra att det finns fler som är "hifi-brukare", hehe.

Din Quadro-högtalare ser spännande ut, går den att lyssna på någonstans?

Har någon testat den ännu så man kan få lite intryck? :)

Du svarade undertiden jag svarade datar! :blush

Quadro finns uppställda i Göteborg i en Mastringsstudio. Philip har sagt att han kan ta emot lite folk om man är intresserad av att lyssna på Quadro. Hör av dig om du är vidare intresserad.

Lyssningsintryck

:)

Posted

Före Internet fanns ju inte så mycket kommunikation runt människors personliga förhållanden till hifi och även om musikintresset har funnits i alla tider så är hifi som hobby relativt nytt och därför behövs nog resonemang om vad vi egentligen pysslar med... :) Stereophile har väl varit lite av en föregångare med sina fasta spalter typ As We See It, Sam's Space & Astor Place och jag tror att inslag som "Hifi som hobby, sport eller bruksintresse" fångar upp läsarintresset och bidrar till att besökare återvänder. Oavsett om läsaren håller med eller inte så ligger ju ämnet på ett mer personligt plan vid sidan av all musik och alla apparater vilket också gör läsningen både underhållande och tankeväckande. Ken Kessler och Ulf B. Strange har ju också fångat upp en del genom åren... :mm:

Posted
Före Internet fanns ju inte så mycket kommunikation runt människors personliga förhållanden till hifi och även om musikintresset har funnits i alla tider så är hifi som hobby relativt nytt och därför behövs nog resonemang om vad vi egentligen pysslar med... :) Stereophile har väl varit lite av en föregångare med sina fasta spalter typ As We See It, Sam's Space & Astor Place och jag tror att inslag som "Hifi som hobby, sport eller bruksintresse" fångar upp läsarintresset och bidrar till att besökare återvänder. Oavsett om läsaren håller med eller inte så ligger ju ämnet på ett mer personligt plan vid sidan av all musik och alla apparater vilket också gör läsningen både underhållande och tankeväckande. Ken Kessler och Ulf B. Strange har ju också fångat upp en del genom åren... :mm:
:) Kul att du skriver så, Timbre.

Jag håller med dig!

Jag har saknat något dylikt i våra svenska hifitidningar senaste åren. Märkligt egentligen - det är ju inte så att det inte finns nått att skriva om, så pass händelserik utveckling som vi har av hifi'n här i Sverige...

Stereophile's spalter är mycket läsvärda. Jag läser spalterna mer nogrannt än apparattesterna. Faktiskt.

Guest mikael
Posted

Ja det här var verkligen något av det bästa som jag har läst angående hifi på ett bra tag. Det enda som jag har att invända emot är första avsnittet där du använder olika bokstäver på samma parameter samt inte förklarar alla ingående parametrar i ekvationen, om jag inte ser fel. Helst borde det ju också vara skrivet i LaTex ;) .

Det är dock så himla befriande att läsa om att Hifi inte ska handlas på avbetalning, behovet av watt, tolkningar av mätningar etc, för du sätter verkligen fingret på flera av de funderingar som jag har haft de senaste åren.

Köpte senaste numret av Hifi+ igår och helt klart var det så att kolumnerna sa mig betydligt mer än testerna, som faktiskt inte sa mig särskilt mycket....

Jä....r vad jag ser fram emot Arken!

/Mikael

Posted
Ja det här var verkligen något av det bästa som jag har läst angående hifi på ett bra tag.
Oj tackar! :) Värmer.

Det enda som jag har att invända emot är första avsnittet där du använder olika bokstäver på samma parameter samt inte förklarar alla ingående parametrar i ekvationen, om jag inte ser fel. Helst borde det ju också vara skrivet i LaTex ;) .
Jag har missat c, Mms och W. Dom är

c = ljudets hastighet i luft

Mms = rörliga massan för högtalarelementet

W = effektiviteten

Sen ser jag att jag skrivit fel på "luftdensiteten". Skäms på mig. Rättas vid nästa tillfälle...

Skrivet i LaTex? :?:

Guest mikael
Posted

LaTex = världens bästa ordbehandlingsprogram. Tar dock lite tid att lära sig men är helt suveränt att använda när man ska skriva ekvationer, artiklar och så vidare.

/Mikael

Posted
LaTex = världens bästa ordbehandlingsprogram. Tar dock lite tid att lära sig men är helt suveränt att använda när man ska skriva ekvationer, artiklar och så vidare.

/Mikael

Ok - tack! Kan vara bra att veta.

Jag är förvisso både nöjd och imponerad av Microsofts Equation 3.0 som "ingår" i word.