Jump to content

Hjälp radio störningar

Arioch

Recommended Posts

Hej på er!

Jag har stött på ett märkligt fenomen hemma. Ibland börja anläggningen ta in och spela upp radio. Detta utan att jag har en radio inkopplad. :angry:

Den spelas på låg volym och i huvudsak i vänster kanal. Volymen i sig är oberoende av volymen som förstärkaren är inställd på.

Antagligen är det någonting som fångar upp radiovågor och får dem till högtalarna(högtalaren) men vad? ÄR det någon annan som har/haft samma problem och vad ska man göra åt det :?:

Mycket tacksam för svar

Arioch

Om der er tale om indstråling ... f.eks. en radioamatør, så kan man anvende ferritkerner (ringe i ferrit) og vikle kablerne et par gange igennem disse. Dette fjerner indstråling fra radiosendere.

Vogue

Hade det problemet med min allra första tonårsstereo och det kan vara oerhört påfrestande... :angry:

Vill minnas att det minskade när jag kopplade in en rullbandspelare samt plockade ner högtalarna från väggen.

Jag minns under min konfirmationstid, kyrkan jag gick i bytte ljudanläggningg...och mitt under gudstjänsten gick taxi eller om det var polisradio in, till alla konfirmanders stora glädje! :D

...kan säga att de var snabba med att fixa det problemet! :D

\\K-man

Har du analyserat var och när fenomenet uppstår (uppstod) i anläggningen? Det kan kanske vara en bra början att rycka alla kablar och sedan ansluta dom igen och testa om fenomenet uppkommer mellan någon återanslutning. Kolla även att alla kontakter sitter fast ordentligt och att inget är kortslutet! (Både i apparater och kablar!)

Vill minnas att jag för många år sedan läst i nån test av NordOstkablar att dom var känsliga för RF, ie funkade som antenner. Kan ha vart i Abso!ute Sound, när HP testade nån av toppmodellerna. Vet inte hur ferriter funkar med NordOstkablar, men det, eller som dr Bob skriver, testa med bättre skärmade kablar.

Anekdot : Jag hade en Rysk Priboj för länge sedan (en minimal rörförstärkare, inköpt privat i Leningrad på den tiden St Petersburg fortfarande hette så...), den var fruktansvärt känslig för RF, och det berodde vad jag har förstått på att tillverkaren hade använt billigaste sortens rörsocklar (vad var annat att vänta!) och vid minst misskontakt med rören sjöng det av ryska försvarministeriets utlandssändningar i högtalarna. Nu verkar ju du inte ha nån rörförstärkare, men det kan ju vara misspass mellan någon av dina enheter? RCA kontakter kan ju även dom vara värsta sortens Mellanvägsantenner!

/ptr

Anekdot : Jag hade en Rysk Priboj för länge sedan (en minimal rörförstärkare, inköpt privat i Leningrad på den tiden St Petersburg fortfarande hette så...), den var fruktansvärt känslig för RF, och det berodde vad jag har förstått på att tillverkaren hade använt billigaste sortens rörsocklar (vad var annat att vänta!) och vid minst misskontakt med rören sjöng det av ryska försvarministeriets utlandssändningar i högtalarna. Nu verkar ju du inte ha nån rörförstärkare, men det kan ju vara misspass mellan någon av dina enheter? RCA kontakter kan ju även dom vara värsta sortens Mellanvägsantenner!

Det kanske är en kamouflerad KGB-förstärkare... :?: :cool: :)

Det kanske är en kamouflerad KGB-förstärkare... :?: :cool: :)

Du tror?, hyptesen; all sovjetisk elektronik är potetionell avlyssningsutrustning var ganska vittbredd på den tiden, jag var 16 vid införelsetillfället och det var en jäkla sjå att övertyga tullen att det inte var militär utrustning jag försökte föra in i landet. :cool:

/ptr

Tack för alla svar. Jag har nu provat att ta bort alla kablar och återansluta dem. Visserligen märkte jag inget konstigt men vid en analys av när det hördes första gången så var det efter att katten i full fart jagat en mus rakt in bakom bänken och in i alla kablar.

Återkommer om det inte löser sig

Arioch