Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej hej!

De flesta har väl redan sett mig på Hififorum, men nu har även jag hittat hit till denna trevliga plats. :D

Gör väl debut med att presentera mina två (ja 3 med MIT kabeln) senaste skapelser. De eminenta högtalarna HFLS-1 och mina halvfärdiga Woodstand´s á la Sonus faber replikas...

Stativen är ej färdiga, det ska på ytbehandling och bottenplatta i sten samt muttrarna måste göras något åt. Så en fortsättnig följer väl...

Och tyvärr, kameran är kass, en ny är på handlarlistan.

woodstand5.jpg

woodstand4.jpg

• Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

najs, mangew!

Välkommen till Euphonia, ditt Hifi-vardagsrum i cybersmeten :D

Kan du blitza upp fler bilder på din anläggning så som den ser ut nu?

Vad kör du för kablar, jag trodde det var du som hann snotta åt dig Kimber 8TC-kablarna som bossa sålde ut förra veckan?

(Helt OK, jag har ju blivit "med transparent" på sistone, se bildforumet)

Skål och välkommen / stargazer

Posted

Bilder på hela anläggningen kommer, tänkte först färdigställa allt så den ser ut som den är tänkt att göra åteminstone ett tag, är redan sugen på signalkabel byte...

Tyvärr är det ej jag som snodde 8TC:orna har haft hem den på lån och testat ch jag gillade dem faktiskt men blev inget köp , jag var däremot in och var spekulant på Transparent Plus kabeln, provlyssnade den mot Kimber´n men någonstans sade plånboken emot trots det väldigt fina priset och trevliga ljudet den hade. Blev "budget" köp av en MIT T2 istället, får se hur den är har inte riktigt lyssnat in mig på den ännu..

Posted

Jösses... :o

HFLS-1 har jag lyssnat på här hemma och tillsammans med dessa stativ måste det vara en killer! Vi provade aldrig att ställa upp dom på Sf Stonewood men det ser jag nu att vi borde ha gjort.

Dina stativ ser mer massiva ut, men det kan bero på att bottenplattan saknas och att de således är lägre.

Hur som helst, man kan nästan se hur det låter... :mm:

Posted

Träslaget är Bok, helt enkelt massiv bokbänkskiva som är uppkapad.

Timbre: Om du tycker stativen ser massiva ut så är det ingen synvilla. Jag gjorde dem kraftigare än orginalen (hade orginal ritning också) pga. HFLS-1:ans lite djupare profil samt kan ju inte skada med lite extra stabilitet...

Till Söndag beräknas de vara klara så då komemr resultatet och hela anläggningen på bild om det så önskas.

Posted

Vi körde med A.R.T. Big Feet mellan högtalare och stativ och BDR mot golvet. Nu kan jag ju säga detta, eftersom både Pac och epkpeng var öronvittnen: det lät så bra att jag blev nästan tveksam... :diss::D

HFLS1Tripod03.JPG

Posted

K-man: Slarvigt läst av mig , stativen är bok :) . Högtalaren är något helt annat, det är Palisander (kallas även Jakaranda). Ganska trevligt utseende som ser bättre ut i verkligheten än på bilderna.

Timbre: Den där kringutrustningen är jag inte i närheten av :mm::mm: men det låter bra ändå ;)

Posted

New order: Kringutrustning och en presentation av anläggningen kommer så snart den är färdigställd, vilket borde vara vid helgens slut. Kom tillbaka då! ;)

Posted

Jämförde med Sf-stativen och det är ju stor skillnad!

Den svenska varianten är betydligt tyngre och mer massiv än italienarna och det skall bli intressant att se dessa skapelser i färdigt tillstånd.

Som en vinranka mot en fura ungefär... :)

ELAM03.JPG

Posted

Jo Timbre, de är några cm tjockare både på bredd och djup, höjden är liknande. Jag hade ritning på orginalen att utgå ifrån som modifierats. Materialet jag använt är lite tjockare så bredden utökas per automatik, sedan ökade jag djupet med några cm också för att harmonisera med HFLS djup, topplattan är betydligt massivare kanske den största skillnaden, både större och tjockare.

MEN, att komma upp i orginalets läckra utseende gör de aldrig. Tycker orginalen är bland de snyggaste stativen alla kategorier, för att inte prata om högtalarna. Dock så kostar de ju lite pengar (bara ung. 10ggr så mycket som min byggkostnad... :) ), samt skulle passat sämre med mina högtalare.

Anledningen till att jag bygger dessa är kort och gott att det finns så få stativ som passar in med HFLS ganska djupa profil och lite större mått. De som finns börjar någonstans runt 5000:-, och som sagt mina kostar betydligt under tusingen att sätta ihop...

Den lösning med "låsskruvarna" som Sonus stativet har är något som jag nu letar för att hitta. Ser inte så snyggt ut med sexkant muttrar...

Då hela projektet är klart har jag ingen förväntning att nå upp till Sonus orginal, men kan jag bara nå upp till en 1/5 av dess skönhet är jag mer än nöjd...så vi får se resultatet redovisas de närmaste dagarna.

ps. tack Timbre för att du förser denna tråd med kvalitets bilder! bara kul att se och jämföra med skönheterna. En bättre digitalkamera är definitivt på min inköpslista :) ds.

Posted

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre... :)

Stonewood tillverkas ju inte längre och det skulle som sagt vara mycket spännande med ytterligare bilder när ditt projekt är klart... :mm:

Posted

StoneWood Timbre?

Får väl flika in att jag började straxt innan mangew, att bygga ett par WoodenStand. Har inte samma back-up när det gäller snickeridelarna, så jag har inte samma tempo på bygget.

Fast den som väntar på nåt gått...

Ps. Skall posta nån bild på stativet när jag kommer hem.

Posted

Är medveten om att det byggs (minst) ett liknande stativ ute i landet, kanske det är mer anpassat efter orginalet? Vi får väl se, även jag väntar på att se bilder av det bygget! :mm:

Posted

Dessa är inte monterade och färdiga ännu.

Var dock tvungen att se hur det fungerade med muttern.

wood1.jpg

wood.jpg

Lite ytbehandling att kvar att göra :D:app:

Posted

En klassiker kommer att leva vidare... :cool:

Dessutom kan man ju välja stenplatta efter smak och lägenhet. Har för mig att urmodellen var av sandsten. Den senaste varianten verkar vara en gjuten platta.

Posted

Swedish Woodstand bygget går vidare...

Nu är benen färdigbehandlade, gått till så att jag oljat in med en pigment blandning och sedan 3 lager opigmenterad olja. Blev mycket bra tycker jag vilket kanske inte framgår av bilderna...jäkla kamera...Nikon Coolpix 5700 here i come!!

woodstand9.jpg

woodstand10.jpg

Nu är det bara en sak kvar att fixa till, och det kanske är den viktigaste som sätter pricken över i-et i detta bygge nämligen foten. Har ännu ej riktigt bestämt mig vilken typ av fot det ska bli, har några alternativ som funderar på...vi får snart se vad det blev..

Zalve, tack för tipset om mässingsmuttrarna. Blev bättre än jag trodde. Har dock ej bestämt om de ska vara kvar eller bytas ut mot de jag först tänkte ha.

Posted

:D Har kollat på olika alternativ på nya kameror. Hade tänkt begränsa mig till 5000:- och där hittat någon Fuji s5000, Canon A80, Kodak 6490 + ev. någon till som verkar vara intressanta.

Hittade dock lite fina omdömen om denna Nikon Coolpix 5700, som kanske är lite overkill för mig men det verkar vara en otroligt fin kamera så man kanske måste skrapa lite djupare i börsen. Har inte bestämt eller beställt någon kamera ännu men i dagsläget står det mellan Canon och Nikon tror jag.

Sedan har jag för mig att du förser oss med Hifiporr på bild taget av en Nikon kamera Timbre??

Posted

Jag tror att du kan hitta en Nikon Coolpix 850 för under 4000 kr. Det är en senare modell än min Coolpix 800. Jag ser ju nu vilka begränsningar den har, men det duger åt mig. Johan har koll på prisläget.

Posted

mangew: Om du ska köpa en CP5700 tycker jag du ska ha ett stort intresse för foto och inte bara för att fota hifi och ta semesterbilder. Det är så nära en systemkamera man kommer. Jag kör med en CP4300 som går att få för ca 4000 kr nu tror jag. Tycker det är ett bra köp om man bara ska knäppa bilder. De flesta digitalkameror i prisklassen 4-5000 kr räcker väldigt väldigt långt för medelsvensson...

Jag är nöjd med CP4300 men har ett ganska stort fotointresse så nästa gång jag köper vilket jag funderar på att göra ganska snart blir det en digital systemkamera.

Då kan den ersätta både min nuvarande digitalkompakt och min analoga systemkamera.

Posted

marbrink: Det är detta jag funderar på, om jag behöver en så fin kamera som coolpix 5700. Nu är det ju inte enbart för Hifi eller semesterbilder jag köper i sådana fall, jag vistas mycket i naturen oftast med flugspöet i hand och fina bilder och vyer från fjällvärlden lockar att kunna ta. Men coolpix 5700 är ju ingen kamera man tar i bröstfickan så..Just en fin digitalkamera som ersätter både digital och system är rätt intressant så vi får se. Tack för åsikterna, det är en djungel för nybörjaren...liksom i hifi´n ;)

Får återkomma då jag beslutat mig samt fått hem en kamera ska jag ta nya bilder av hela anläggningen så ni ser vad det är på bilderna...just nu är de helt värdelösa.