Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hur mycke kan en Thorens TD321 med SME 3009 arm tänkas vara värd? Den var visst i väldigt bra skick! Bara nån repa på locket annars så skulle den vara som ny. Har bjudit 2 500:-. äre det vettigt? Färgen på den är Teak.

Thorens1.jpg

//rillo

Posted

Hmm det vet jag inte, dom minns inte, men den är knappt andvänd sedan dom köpte den 1996. Men jag skulle få ta en titt på den i alla fall innan jag köper den.

Zlay3r: Jag kanske, verkar den vettig så varför inte! :)

Edit: beteckning var XLM3 på pickup?? nån som vet vad det är?

Guest asimov66
Posted

nej den har jag ej hört innan.

Thorens spelaren är en bra spelare 2500 är lite dyrt. skicket avgör.

Posted
Hur mycke kan en Thorens TD321 med SME 3009 arm tänkas vara värd?

//rillo

Det pris du erbjudits är mycket bra. TD320-serien anses av många som en mycket bra spelare även med originaltonarmen TP90. Jag har själv en TD320 MkII med en utmärkt pickup (Ben Micro Ace). Det är den värd. Viss modifieringar kan man överväga bl a att byta signalsladden mot en bättre. Det kan också vara en idé att ställa spelaren på en särskild platta (RDF) som dämpar ut resonanser i lådan. Strömförsörjningen är också av enklare slag (plugg i väggen). Det finns en särskild strömenhet som man med tur kan hitta på nätet (TN2000). Med denna typ av moddningar eller tweaks anser jag att TD320-serien ger såna kvaliteter som betydligt dyrare spelare ger.

Thorens har tagit upp tillverknngen av en förbättrad TD320 som idag kostar en bit över 10000 kr. Detta visar att konceptet med "svävande" upphängning inte är ute. Får du spelaren för 2000 ska du inte tveka en sekund. Dessutom är SME-tonarmen rätt inställd en riktig pärla.

leifhellmusic

Posted
Dessutom är SME-tonarmen rätt inställd en riktig pärla.

Det är nåt visst med 3009:an. Har ingen aning om den kan vara bättre än så mycket annat men den är ju så läcker... :mm: Tänker byta ut phonokabeln men kontakten verkar lurig. Har du möjligen någon erfarenhet av det... :?:

Posted
Det pris du erbjudits är mycket bra. TD320-serien anses av många som en mycket bra spelare även med originaltonarmen TP90. Jag har själv en TD320 MkII med en utmärkt pickup (Ben Micro Ace). Det är den värd. Viss modifieringar kan man överväga bl a att byta signalsladden mot en bättre. Det kan också vara en idé att ställa spelaren på en särskild platta (RDF) som dämpar ut resonanser i lådan. Strömförsörjningen är också av enklare slag (plugg i väggen). Det finns en särskild strömenhet som man med tur kan hitta på nätet (TN2000). Med denna typ av moddningar eller tweaks anser jag att TD320-serien ger såna kvaliteter som betydligt dyrare spelare ger.

Thorens har tagit upp tillverknngen av en förbättrad TD320 som idag kostar en bit över 10000 kr. Detta visar att konceptet med "svävande" upphängning inte är ute. Får du spelaren för 2000 ska du inte tveka en sekund. Dessutom är SME-tonarmen rätt inställd en riktig pärla.

leifhellmusic

Vad är det för skillnad mellan TD320 MKII och TD321? Vad menas med "svävande" upphänging? Hänger den på gummisnoddar eller nått?

//rillo

Guest asimov66
Posted

2 000 är ett bra pris om den ser bra ut och är välskött ta den.

Posted

Hej,

Det kan visst vara värt 2-2,500 kronor beroende av dina preferenser. SME 3009 går normalt för ca tusenlappen och ibland lite mer för fina ex.

Jag är tillräckligt gammal för att ha upplevt både Thorens, SME 3009 och XLM i min arsenal. Följande bör beaktas.

Gamla Thorens-spelare kunde ibland vara vänligt skumpiga i sin upphängning vilket ibland kunde ge rundgång, framför allt i basstarka högtalare typ Transmission Line. Det var inte alldeles ovanligt på 70-talet, varför många förstärkare utrustades med ett Subsonic filter för att få bort denna effekten. Det innebär att Du kan få kämpa lite med placeringen. En del satte dom på en telefonkatalog för att få bort detta.

SME 3009 är en av de bästa armar som någonsin gjorts, men håller inte riktigt måttet på dagens bästa MC-pickuper. Om Du kör med MM-pickuper så fungerar den fortfarande utmärkt. Om Du vill hänga på en MC, se till att Du inte får för hård nålupphängning. Själv körde jag med Goldrings billigare MC-konstruktioner som gick rätt bra i SME-armen. Det finns säkert andra också.

ADC räknades bland de bästa MM-pickuperna på 70-talet. De hade också en lite dyrare variant som hette ZLM som hade lite giftigare slipning på nålen. ADC konkurrerade framför allt med Stanton, Pickering och Shure och en del Ortofon pickuper. Samtliga sattes lite åt sidan när Ortofon introducerade MC 15 och MC 20. Pickupen är möjligen intressant som historiskt objekt, men jag skulle bytt ut den med en gång.

Om jag skulle köpa spelaren hade det mest varit av nostalgiska skäl. Skivspelaren är så pass viktig att jag hade lagt till lite och köpt en Rega 3, 5 eller 7. Nottingham Analog Horizon är också bra. Samtliga dessa spelare ut en gammal Thoren. Jag lovar ...

mvh

Bebop

Guest asimov66
Posted

jag håller fullt med bebop plus att den vart lite repad här och där...naturligtvis inget som påverar men man vill ha ha i toppskick alltid.

Posted
Det är nåt visst med 3009:an. Har ingen aning om den kan vara bättre än så mycket annat men den är ju så läcker... :mm: Tänker byta ut phonokabeln men kontakten verkar lurig. Har du möjligen någon erfarenhet av det... :?:

Hej Timbre (fint namn förresetn),

Nej jag har inte gjort det själv. En handlare i Malmö som är duktig på vinyl bytte phonosladden (en Van den Hul kabel med bra kontakter). Den lödes fast direkt på armens kontakter. Men jag har ju en TP90. På SME 3009 finns på vissa modeller en löstagbar kontakt och i så fall löder man i den. Han tog 800 för detta för några år sen. Och skillnaden märktes.

leifhellmusic

Posted
Vad är det för skillnad mellan TD320 MKII och TD321? Vad menas med "svävande" upphänging? Hänger den på gummisnoddar eller nått?

//rillo

Hej,

TD 320 såldes utan tonarm och var i de flesta fall förberedd för SME 3009.

leifhellmusic

Posted

//rillo

Med "svävande" upphängning menar jag att de delar av plinten där skivtallrik och tonarm sitter är åtskilda och vilar på antingen tryckfjädrar eller bladfjädrar med syftet att minska överföring av lagerljud/motorljud till den del där tonarmen sitter. Detta var det concept som Thorens (och andra) lanserade under 60-talet.

Posted
På SME 3009 finns på vissa modeller en löstagbar kontakt och i så fall löder man i den.

Det är en sådan och jag känner på mig att man måste ta väl vara på denna kontakt... :)