Bravo Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 Någon som känner till en bra cdutgåva av denna symfoni. De inspelningar jag har ligger på vinyl i källarförrådet, förutom en Naxosutgåva, jag letar nu efter en bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wintermute Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 Jag kan tipsa om en konstig inspelning. :cool: Wagner transkriberade 9:an till piano och fyra sångare. Denna tolkning finns inspelad bl a på BIS. Genom att pianisten har så få händer och symfoniorkestern så många, tvingades Wagner att välja och vraka mellan stämmorna. Resultatet blir intressant och ganska bra. Men mest intressant. Men ganska bra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted February 5, 2004 Author Share Posted February 5, 2004 Skall kolla upp det vid tillfälle "wintermute", dock vill jag ändå ha en bra "normal"inspelning eller hur vi skall uttrycka det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wintermute Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 ...misstänkte det... Det ryktas att (Carlos) Kleibers inspelningar av Beethovens symfonier skall vara bra. Men jag följer denna tråd med spänning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 Verkar finnas hur många utgåvor som helst :clown: http://www.allclassical.com/cg/acg.dll?p=acg&sql=2:34961 Bravo att du tog upp detta verk. Söker också efter en riktigt bra utgåva Har en med Klemperer (EMI CDM763359 2). Visst, den är ok men det finns säkert bättre. Inspelad -59 (återutgiven -90) och det behöver ju inte betyda att den är dålig, tvärs om ibland. Betyg **enligt Penguin. /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 Klemperer-nian ovan kan starkt rekommenderas! /Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pontus Posted February 6, 2004 Share Posted February 6, 2004 Sitter du och håller på en SACD-spelare gör nog den här inte dig besviken (finns även i tvåkanalsversion): http://www.amusicdirect.com/products/detai...sku=CTELSA60603 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted February 6, 2004 Share Posted February 6, 2004 Dirigenten brukar inte bli bättre av SACD Kleiber är en annan rekommendation men hag vet inte om den finns kvar i sortimentet. Soltis Beethoven balanserar på gränsen till forcerat, men kan vara bra. /Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted February 7, 2004 Author Share Posted February 7, 2004 Utmärkt, förslagen börjar rulla in, tackar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted February 7, 2004 Share Posted February 7, 2004 Jag har inte så mycket av Beethoven tyvärr. Det jag har av 9:e symphonin är Norrington med periodinstrument och det finns fler sådana inspelningar. De är intressanta eftersom det låter litet friskare och mindre pompöst. Jag föreställer mig att Beethoven har pålagrats litet av 1800-talets storslagenhet förutom att instrument och orkestrar förändrats under tiderna. Karajans 9:a brukar nämnas som bland de bästa, jag har den på LP men det var mycket länge sedan jag hörde den men den lär höra till de storslagna, teatrala interpretationerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted February 7, 2004 Share Posted February 7, 2004 Jag gillar Karajans 9a , hela serien Karajan Gold är nice om inte som ett stycke historia, maffigt, pampigt på DG. Även Gardinger på tidstrogna instrument är pigg, krispig också DG archiv, 4D inspelning. Jag står och väger vilken samling som ska bli klar först, Karajans Beethovensymfonier eller Gardingers hmmm.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rydberg Posted February 8, 2004 Share Posted February 8, 2004 Sitter du och håller på en SACD-spelare gör nog den här inte dig besviken (finns även i tvåkanalsversion): http://www.amusicdirect.com/products/detai...sku=CTELSA60603 Jag har den fast cdutgåva, maken till DÅLIG inspelaning får man leta efter. Mycket konstigt då Telarc brukar var mycket bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted February 10, 2004 Author Share Posted February 10, 2004 Lite friskhet och mindre 1800-t. svulstighet borde passa bra, jag är svag för orginalbesättningar och originalinstrument. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted June 15, 2004 Share Posted June 15, 2004 Märker att jag drar upp en massa gammalt dam, men det hör väl till när man är nykommling.. Beethovens Nia, ja.. finns väll ett halvdussin inspelningar som är omistliga, och till att börja med, så har Carlos Kleiber bara spelat in Symfoni 5 & 7 i studio (DGG) och så finns det en live sexa på Orfeo, synd, för han skulle säkert göra nian väldigt bra om någon skulle kunna övertala honom att dra baken ur TV soffan. Med historiska instrument (HIP, som man säger) skulle jag nog sätta Philippe Herreweghe högst (Harmonia Mundi HMC 901687), bra solister, bra ung orkester, förträffligt ljud (Om någon såg dokumentären om Herreweghe som gick på SVT får några veckor sedan så fanns det med avsnitt där dom spelade nian). Även John Elliot Gardiners inspelning på DGG är bra, men han är lite speedad, har kanske ännu bättre solister. Av mer traditionella inspelningar, dvs med en stor Symfoniorkester, så gör både Klemperer och Furtwängler (Båda på EMI) den väl, bägge gjorde fler inspelningar och favoriten är kanske den där Klemperer dirigerar Philharmonia Orchestra. Av mer moderna inspelningar gillar jag Simon Rattles med Wiener Philharmoniker best (oxå EMI) - Jag har tyvärr inte träffat på någon audiofilinspeling med Beethoven symfornier som musikaliskt håller måttet.. (telarc innspelningen som nämnts tidigare är ju ett tydligt mått på detta 8^) /plundin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted June 15, 2004 Share Posted June 15, 2004 Ingen tråd kan bli för gammal på detta forum... :cool: Alla upplivningsbidrag mottages tacksamt närhelst dom dyker upp... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted June 25, 2004 Author Share Posted June 25, 2004 Alla bidrag emottages tacksamt "plundin"! Snabbhet i frqamförandet är nog mera en återgång mot originalet gentemot de senare svulstiga och långsammare tolkningarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted June 25, 2004 Share Posted June 25, 2004 Snabbhet i frqamförandet är nog mera en återgång mot originalet gentemot de senare svulstiga och långsammare tolkningarna. Då skall du speciellt kika på John Elliot Gardier (Deutsche Gramophone/Archiv) och Philippe Herrewege (Harmonia Mundi) /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts