Jump to content

Beethovens nia?

Bravo

Recommended Posts

Jag kan tipsa om en konstig inspelning. :cool:

Wagner transkriberade 9:an till piano och fyra sångare.

Denna tolkning finns inspelad bl a på BIS. Genom att

pianisten har så få händer och symfoniorkestern så

många, tvingades Wagner att välja och vraka mellan

stämmorna. Resultatet blir intressant och ganska bra.

Men mest intressant.

Men ganska bra...

Verkar finnas hur många utgåvor som helst :clown:

http://www.allclassical.com/cg/acg.dll?p=acg&sql=2:34961

Bravo :D att du tog upp detta verk. Söker också efter en riktigt bra utgåva ;)

Har en med Klemperer (EMI CDM763359 2). Visst, den är ok men det finns säkert bättre. Inspelad -59 (återutgiven -90) och det behöver ju inte betyda att den är dålig, tvärs om ibland. Betyg **enligt Penguin.

/Mattias

Jag har inte så mycket av Beethoven tyvärr. Det jag har av 9:e symphonin är Norrington med periodinstrument och det finns fler sådana inspelningar. De är intressanta eftersom det låter litet friskare och mindre pompöst. Jag föreställer mig att Beethoven har pålagrats litet av 1800-talets storslagenhet förutom att instrument och orkestrar förändrats under tiderna.

Karajans 9:a brukar nämnas som bland de bästa, jag har den på LP men det var mycket länge sedan jag hörde den men den lär höra till de storslagna, teatrala interpretationerna.

Jag gillar Karajans 9a :D, hela serien Karajan Gold är nice om inte som ett stycke historia, maffigt, pampigt på DG. Även Gardinger på tidstrogna instrument är pigg, krispig också DG archiv, 4D inspelning.

Jag står och väger vilken samling som ska bli klar först, Karajans Beethovensymfonier eller Gardingers hmmm....

• 4 months later...

Märker att jag drar upp en massa gammalt dam, men det hör väl till när man är nykommling..

Beethovens Nia, ja.. finns väll ett halvdussin inspelningar som är omistliga, och till att börja med, så har Carlos Kleiber bara spelat in Symfoni 5 & 7 i studio (DGG) och så finns det en live sexa på Orfeo, synd, för han skulle säkert göra nian väldigt bra om någon skulle kunna övertala honom att dra baken ur TV soffan.

Med historiska instrument (HIP, som man säger) skulle jag nog sätta Philippe Herreweghe högst (Harmonia Mundi HMC 901687), bra solister, bra ung orkester, förträffligt ljud (Om någon såg dokumentären om Herreweghe som gick på SVT får några veckor sedan så fanns det med avsnitt där dom spelade nian). Även John Elliot Gardiners inspelning på DGG är bra, men han är lite speedad, har kanske ännu bättre solister.

Av mer traditionella inspelningar, dvs med en stor Symfoniorkester, så gör både Klemperer och Furtwängler (Båda på EMI) den väl, bägge gjorde fler inspelningar och favoriten är kanske den där Klemperer dirigerar Philharmonia Orchestra. Av mer moderna inspelningar gillar jag Simon Rattles med Wiener Philharmoniker best (oxå EMI) - Jag har tyvärr inte träffat på någon audiofilinspeling med Beethoven symfornier som musikaliskt håller måttet.. (telarc innspelningen som nämnts tidigare är ju ett tydligt mått på detta 8^)

/plundin

• 2 weeks later...
Snabbhet i frqamförandet är nog mera en återgång mot originalet gentemot de senare svulstiga och långsammare tolkningarna.

Då skall du speciellt kika på John Elliot Gardier (Deutsche Gramophone/Archiv) och Philippe Herrewege (Harmonia Mundi) :D

/ptr