juha Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Nu när man stängt av sin anläggning ett rejält antal ggr, så undrar jag om man verkligen måste stänga av den? Känner själv ingen som bränt anläggningen, tänker främst på de som bor i städer och inte ute vid närmsta ko. Ibland kikar jag på denna sida för att se vart åskan går och vart den är på väg, tyvärr täcker inte den de norra delarna av Sverige. www.dmi.dk Sidan har jag fått från en gammal pilot som jag råkat träffa "Danskarna kan det här med väder" enligt honom. Quote
Timbre™ Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Det är väl mest oron som gör att man släcker ner. En komponent som definitivt inte klarar en åskknall är Classé CA-400. Slår strömmen av ryker hela säkringspaketet om den går på inom en kvart. Quote
sladd Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Tva olika faromoment alltsa. Utrustning som tar stryk av att tappa strommen hastigt samt oron att utrustningen tar stryk av blixt o dunder. Fast Juha, du e val forsakrad? (kopplar du hela anlaggningen via du vet vad sa ar den helforsakrad mot blixt etc) mvh Quote
juha Posted August 2, 2006 Author Posted August 2, 2006 Jo det stämmer Sladd..men jag är inte Hel försäkrad än... Tills jag är helt garderad av Transparent filters runt om så får man ta det lite lugnt För det är väl så? Att hela anläggningen ska vara åtskild nätet med nätfilter innan försäkringen går in Quote
K-man Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Juha...VAR på sidan ser du åskovädrets placering? Vänligen \\K-man ...hittade nog....Lyn verkar vara åska på Danska... Quote
juha Posted August 2, 2006 Author Posted August 2, 2006 Ja Lyn är det Men som sagt så går det väl inte att få med Gbg, inte när det gäller åska iaf. Quote
K-man Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Njao...det är väl strax ovanför där gränsen verkar gå, Göteborg ligger väl lite under Skagen...så någon mil norr Gbg verkar funka! \\K-man Quote
Timbre™ Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Jo det stämmer Sladd..men jag är inte Hel försäkrad än... Tills jag är helt garderad av Transparent filters runt om så får man ta det lite lugnt För det är väl så? Att hela anläggningen ska vara åtskild nätet med nätfilter innan försäkringen går in Med den lilla klausulen att strömuppkopplingen måste vara jordad men det har du väl redan... Quote
juha Posted August 2, 2006 Author Posted August 2, 2006 Det har jag, brukar ordna det när jag flyttar till nytt. Så bra att de går och se ända till Gbg, rätt kul och se antalet nedslag Quote
Tux Posted August 4, 2006 Posted August 4, 2006 Blixtar.se Här hittar man länkar till ett par olika blixttrackers där det går att följa stormarna. Sen skall man inte lita på den till 100% utan bara se när skit är på g. //Pontus Quote
Recommended Posts