Jump to content

Åska ett oros moment?

juha

Recommended Posts

Nu när man stängt av sin anläggning ett rejält antal ggr, så undrar jag om man verkligen måste stänga av den? Känner själv ingen som bränt anläggningen, tänker främst på de som bor i städer och inte ute vid närmsta ko.

Ibland kikar jag på denna sida för att se vart åskan går och vart den är på väg, tyvärr täcker inte den de norra delarna av Sverige.

www.dmi.dk

Sidan har jag fått från en gammal pilot som jag råkat träffa "Danskarna kan det här med väder" enligt honom.

Tva olika faromoment alltsa.

Utrustning som tar stryk av att tappa strommen hastigt samt oron att utrustningen tar stryk av blixt o dunder.

Fast Juha, du e val forsakrad? (kopplar du hela anlaggningen via du vet vad sa ar den helforsakrad mot blixt etc)

mvh

Jo det stämmer Sladd..men jag är inte Hel försäkrad än... ;)

Tills jag är helt garderad av Transparent filters runt om så får man ta det lite lugnt :)

För det är väl så? Att hela anläggningen ska vara åtskild nätet med nätfilter innan försäkringen går in :?:

Jo det stämmer Sladd..men jag är inte Hel försäkrad än... ;)

Tills jag är helt garderad av Transparent filters runt om så får man ta det lite lugnt :)

För det är väl så? Att hela anläggningen ska vara åtskild nätet med nätfilter innan försäkringen går in :?:

Med den lilla klausulen att strömuppkopplingen måste vara jordad men det har du väl redan... :?: