eliot Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 Befinner man sig i Malmö så är det endast en bro över till København ...och i Köpenhamn (sol)badar man på Islands Brygge som ligger centralt i Köpenhamn (bara ett stenkast från Rådhusplatsen/Tivoli) Men vi solbadar inte utan vi har ett mål i sikte Quote
K-man Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 Underbart...när man inte fått till så många hifiresor själv, är det desto roligare att få ta del av andras!!! Tack Eliot för att du delar med dig! \\K-man Quote
Guest asimov66 Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 detta ser jag fram emot ligger störtnära min bostad så schysst platsval är nyfiken på uppföljningen. Quote
eliot Posted August 1, 2006 Author Posted August 1, 2006 Innan jag åkte till Köpenhamn läste jag denna tråden på HiFiForum för att få reda på intressanta affärer Jag började min rundvandring med KT Radio och detta är vad man ser när man kommer in genom dörren Quote
zlay3r Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 Är det inte GamuT DI-150 tillsammans med CD3an rakt fram och på nedersta planet verkar D3an vara men inget slutsteg till? Är det primare som är i mitten på racket? Quote
eliot Posted August 1, 2006 Author Posted August 1, 2006 Vi tittar väl närmare ...och zlay3r har träffat mitt i prick Quote
zlay3r Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 GamuTs nya design ser onekligen brutal ut i IRL. gillade den skarpt när jag var och lyssnade på den i skellefteå. Enda nackdelen jag märkte då var att volymstegen blev för mkt. ena trycket på fjärran var det normal volym och det andra trycket blev det riktigt högt. Men är man känslig på handen kan man få till det någotsånär mitt i mellan. Quote
eliot Posted August 1, 2006 Author Posted August 1, 2006 Jag kan hålla med att de ser lite brutala ut Denna bilden på deras nya CD-spelare tog jag vid mitt besök i Luxemburg - det är nästan lite Accuphase över designen .... Quote
eliot Posted August 1, 2006 Author Posted August 1, 2006 Återgår vi till KT Radio och vänder oss åt andra hållet så ser vi följande Affären är stor med många rum och vi tittar nu in i korridoren där det finns allsköns godsaker att botanisera bland Quote
eliot Posted August 1, 2006 Author Posted August 1, 2006 Det fanns som sagts mycket att se i korridoren och jag fann bland annat dessa rörapparater från Audio Research, Cayin och Prima Luna - samt högtalare från JBL och Martin Logan Quote
zlay3r Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 Eliot: Lyssnade du på Contour S5.4 med Mcintosh MA6900an något? ser den setupen på bilden Quote
oLjud Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 Härligt reportage med fina bilder! hoppas nu bara att det kommer fler Quote
Timbre™ Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 Det här var verkligen intressant! Mina egna små Köpenhamnspromenader har alltid gått till Hi-Fi Klubben på Åboulevard men det är också ett trevligt ställe. Quote
Timbre™ Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 Är det fortfarande så att prislappar på högtalare ofta gäller styckpriset... Förr var det lätt att bli överentusiastisk innan den poletten trillade ner... Quote
JMlab Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Läckert reportage från KT! Har de fortfarande kvar Alto-Utopia i det innersta rummet där Altona ingick i ett multikanalsystem? Quote
eliot Posted August 2, 2006 Author Posted August 2, 2006 Eliot: Lyssnade du på Contour S5.4 med Mcintosh MA6900an något? ser den setupen på bilden Tyvärr lyssnade jag inte på någon anläggning. Jag tycker att det är svårt att bedömma någon komponent efter en kort lyssning där flera komponenter - liksom rummet - är obekanta - Jag brukar faktiskt bara sätta mig ner och lyssna intensivt på riktiga toppanläggningar som t.ex. den MBL-anläggning för 120'000€ som jag lyssnade på i Berlin för några veckor sedan: Bildberättelsen från min resa ner på kontinenten kommer snart på detta forum. Quote
eliot Posted August 2, 2006 Author Posted August 2, 2006 Läckert reportage från KT! Har de fortfarande kvar Alto-Utopia i det innersta rummet där Altona ingick i ett multikanalsystem? Rummen längst in verkade nu vara mest verkstad, byggsatser mm. men en trappa upp fann jag detta stora rum som nog motsvarar det du sett tidigare Tyvärr var det så varmt inomhus att jag med jämna mellanrum fick söka svalka ute på trottoaren så det var inte så inbjudande att lyssna Quote
datar Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Bildberättelsen från min resa ner på kontinenten kommer snart på detta forum. Trevligt! Danmark verkar bjuda på många trevliga hifiaffärer. Sist jag var inne i en dansk hifi affär var i odense (kommer ej ihåg namnet). Quote
eliot Posted August 2, 2006 Author Posted August 2, 2006 Danmark verkar bjuda på många trevliga hifiaffärer. Sist jag var inne i en dansk hifi affär var i odense (kommer ej ihåg namnet). Söker man på internet på KT Radio så finner man faktiskt en affär http://www.kt-radio.dk/ som säger sig vara Skandinaviens største specialforretning med alt inden for Radio, TV, HiFi, Video, DVD, Bilstereo... och som befinner sig i Odense. Den KT Radio som jag besökte har internetadressen: http://www.ktradio.dk/ och befinner sig i Fredriksberg som är en centraltbelägen stadsdel av Köpenhamn. Det visade sig att alla de intressantaste affärerna låg i just denna stadsdelen vilket inte hindrade att det blev en del vandrande ... Quote
eliot Posted August 2, 2006 Author Posted August 2, 2006 Är det fortfarande så att prislappar på högtalare ofta gäller styckpriset... Förr var det lätt att bli överentusiastisk innan den poletten trillade ner... Jag har nu jämfört några priser med motsvarande i Sverige och det är parpriser som gäller Vi ser på deras webbsida att de har ett mycket stort sortiment av märken och här se vi bland annat högtalare från System Audio Vi såg också en hel del prylar från Primare liksom även elektronik från Arcam och GamuT och högtalare från AudioVector Quote
eliot Posted August 2, 2006 Author Posted August 2, 2006 Jag tycker danskarna är riktigt bra på att designa elektronik och här ser vi en apparat från Densen Här ser vi elektronik från Densen parat med högtalarna Sonus Faber Domus Concerto Ett danskt märke som är världsberömt för sin design är B&O och här fanns möjlighet att lyssna på ett fullt utbyggt system Quote
Terminator Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Tack och bock för det trevliga reportaget Det är verkligen något speciellt med B&Os design, särskilt när man löper linan ut så att säga. :kiss: Quote
Timbre™ Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Köpenhamn ligger på ett realistiskt helgavstånd för de flesta av oss. Alltså blir den här tråden extra värdefull och KT Radio har jag hört talas om men det här blir ju som en specialinriktad resehandbok... :cool: Tackar och bockar med Terminator... Quote
eliot Posted August 3, 2006 Author Posted August 3, 2006 Köpenhamn ligger på ett realistiskt helgavstånd för de flesta av oss. Alltså blir den här tråden extra värdefull och KT Radio har jag hört talas om men det här blir ju som en specialinriktad resehandbok... :cool: Tackar och bockar med Terminator... Tackar för alla positiva kommentarer - det är just som en specialinriktad resehandbok som jag vill se min bildberättelse Jag pratade inte så mycket med personalen på KT Radio men de gav ett trevligt intryck och vi hade inga problem att förstå varandra när jag pratade skånska och de danska. Annars upplever jag att danskar kan ha svårt för just skånska och i en av affärerna som jag besökte envisades de med att prata engelska Vägg i vägg med KT Radio fanns en annan affär som säkert kan få hjärtat att gå lite fortare för vissa av oss Vi hälsar nu på hos den mycket sympatiske Roland Sørensen på Dansk Audio Teknik. Quote
eliot Posted August 3, 2006 Author Posted August 3, 2006 Det fanns många olika högtalarbyggsatser att välja bland Vill man kanske ha cylinderformade högtalare Man har bl.a. elektronik från Vincent och även kablar från denna kinesiska tillverkare och här ser vi det yttre lyssningsrummet och här det inre Quote
Engelholm Audio Posted August 3, 2006 Posted August 3, 2006 Vägg i vägg med KT Radio fanns en annan affär som säkert kan få hjärtat att gå lite fortare för vissa av oss Quote
Guest asimov66 Posted August 3, 2006 Posted August 3, 2006 där skall jag dit tack för reportaget nu jäklar skall det lobbas hemma Quote
Timbre™ Posted August 3, 2006 Posted August 3, 2006 Nätkabeln från Vincent skulle inte göra bort sig i Johans terrarium... Lite anakondakänsla där. Quote
eliot Posted August 3, 2006 Author Posted August 3, 2006 där skall jag dit tack för reportaget nu jäklar skall det lobbas hemma Skall man hitta dit kan det vara bra att använda danska De Gule Sider och välja Kort & Ruter och då kan man t.ex. få denna karta över Köpenhamn med KT Radio markerad Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.