Jump to content

HiFi Affärer i København

eliot

Recommended Posts

Befinner man sig i Malmö så är det endast en bro över till København

malmoe.jpg

...och i Köpenhamn (sol)badar man på Islands Brygge som ligger centralt i Köpenhamn

(bara ett stenkast från Rådhusplatsen/Tivoli)

islandsbrygge.jpg

Men vi solbadar inte utan vi har ett mål i sikte ;)

ktradio.jpg

• Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

GamuTs nya design ser onekligen brutal ut i IRL. gillade den skarpt när jag var och lyssnade på den i skellefteå. Enda nackdelen jag märkte då var att volymstegen blev för mkt. ena trycket på fjärran var det normal volym och det andra trycket blev det riktigt högt. Men är man känslig på handen kan man få till det någotsånär mitt i mellan. :)

Återgår vi till KT Radio och vänder oss åt andra hållet så ser vi följande

ktradio3.jpg

Affären är stor med många rum och vi tittar nu in i korridoren där det finns allsköns godsaker att botanisera bland

ktradio4.jpg

Eliot: Lyssnade du på Contour S5.4 med Mcintosh MA6900an något? ser den setupen på bilden :)

Tyvärr lyssnade jag inte på någon anläggning. Jag tycker att det är svårt att bedömma någon komponent efter en kort lyssning där flera komponenter - liksom rummet - är obekanta ;)

- Jag brukar faktiskt bara sätta mig ner och lyssna intensivt på riktiga toppanläggningar som t.ex. den MBL-anläggning för 120'000€ som jag lyssnade på i Berlin för några veckor sedan:

Bildberättelsen från min resa ner på kontinenten kommer snart på detta forum. :)

Läckert reportage från KT!

Har de fortfarande kvar Alto-Utopia i det innersta rummet där Altona ingick i ett

multikanalsystem? :D

Rummen längst in verkade nu vara mest verkstad, byggsatser mm. men en trappa upp fann jag detta stora rum som nog motsvarar det du sett tidigare

ktradio7.jpg

Tyvärr var det så varmt inomhus att jag med jämna mellanrum fick söka svalka ute på trottoaren så det var inte så inbjudande att lyssna ;)

Bildberättelsen från min resa ner på kontinenten kommer snart på detta forum. :)

Trevligt! :)

Danmark verkar bjuda på många trevliga hifiaffärer. Sist jag var inne i en dansk hifi affär var i odense (kommer ej ihåg namnet).

Danmark verkar bjuda på många trevliga hifiaffärer. Sist jag var inne i en dansk hifi affär var i odense (kommer ej ihåg namnet).

Söker man på internet på KT Radio så finner man faktiskt en affär http://www.kt-radio.dk/ som säger sig vara Skandinaviens største specialforretning med alt inden for Radio, TV, HiFi, Video, DVD, Bilstereo... och som befinner sig i Odense. ;)

Den KT Radio som jag besökte har internetadressen: http://www.ktradio.dk/ och befinner sig i Fredriksberg som är en centraltbelägen stadsdel av Köpenhamn. Det visade sig att alla de intressantaste affärerna låg i just denna stadsdelen vilket inte hindrade att det blev en del vandrande ...

Är det fortfarande så att prislappar på högtalare ofta gäller styckpriset... :?: Förr var det lätt att bli överentusiastisk innan den poletten trillade ner... :D

Jag har nu jämfört några priser med motsvarande i Sverige och det är parpriser som gäller ;)

Vi ser på deras webbsida att de har ett mycket stort sortiment av märken och här se vi bland annat högtalare från System Audio

ktradio8.jpg

Vi såg också en hel del prylar från Primare

ktradio10.jpg

liksom även elektronik från Arcam och GamuT och högtalare från AudioVector

ktradio9.jpg

Jag tycker danskarna är riktigt bra på att designa elektronik och här ser vi en apparat från Densen

ktradio11.jpg

Här ser vi elektronik från Densen parat med högtalarna Sonus Faber Domus Concerto

ktradio12.jpg

Ett danskt märke som är världsberömt för sin design är B&O och här fanns möjlighet att lyssna på ett fullt utbyggt system :mm:

ktradio13.jpg

Köpenhamn ligger på ett realistiskt helgavstånd för de flesta av oss. Alltså blir den här tråden extra värdefull och KT Radio har jag hört talas om men det här blir ju som en specialinriktad resehandbok... :cool: :mm:

Tackar och bockar med Terminator... :)

Köpenhamn ligger på ett realistiskt helgavstånd för de flesta av oss. Alltså blir den här tråden extra värdefull och KT Radio har jag hört talas om men det här blir ju som en specialinriktad resehandbok... :cool: :mm:

Tackar och bockar med Terminator... :)

Tackar för alla positiva kommentarer :app:

- det är just som en specialinriktad resehandbok som jag vill se min bildberättelse ;)

Jag pratade inte så mycket med personalen på KT Radio men de gav ett trevligt intryck och vi hade inga problem att förstå varandra när jag pratade skånska och de danska. Annars upplever jag att danskar kan ha svårt för just skånska och i en av affärerna som jag besökte envisades de med att prata engelska :o:blush

Vägg i vägg med KT Radio fanns en annan affär som säkert kan få hjärtat att gå lite fortare för vissa av oss

danskaudio1.jpg

Vi hälsar nu på hos den mycket sympatiske Roland Sørensen på Dansk Audio Teknik.

Det fanns många olika högtalarbyggsatser att välja bland

danskaudio2.jpg

Vill man kanske ha cylinderformade högtalare :?:

danskaudio3.jpg

Man har bl.a. elektronik från Vincent och även kablar från denna kinesiska tillverkare

danskaudio4.jpg

och här ser vi det yttre lyssningsrummet

danskaudio5.jpg

och här det inre

danskaudio6.jpg