Jump to content

Multispelare.

exPERten

Recommended Posts

Tjenare alla audiofiler.

Detta är mitt första inlägg här och jag hoppas på en del kloka svar (och en del galna idéer) på några av mina frågor. :-)

Det är så att mitt system skall uppgraderas med en ny digital källa. Naturligtvis skall det ju låta bra i tvåkanal med CD-skivor, för som de flesta andra i min ålder är ju CD-samlingen rätt ansenlig.

Men samtidigt är det ju rätt kul med hemmabio. Så det senaste inköpet blev en Rotel RSP 1068, dels för att den lät väldigt bra som två-kanals försteg och dels på surround funtionerna.

Nu har jag lyssnat av det något begränsade utbudet på källor i mina hemtrakter.

Följande har provats:

Naim CD5i -----> Mycket trevlig spelare, dock endast tvåkanals.

Naim CD5x -----> Ett (stort) snäpp bättre än 5i, så här skall musik återges, dock endast tvåkanals.

Primare DVD 30 -----> En väldigt bra spelare, dock lite "snäll"

Arcam Diva CD 192 -----> Bra fart och fläkt. Dock endast tvåkanals.

Arcam Diva DV 79 -----> En hygglig multimaskin. Saknar dock SACD.

Marantz DV 7600 -----> Lite tråkig återgivning av CD. Bra ljud på SACD.

Pioneer 868 -----> Otrolig prestanda med tanke på funktioner och pris.

Har dessutom lystnat på både Meridian och Linn system, dock har dessa varit bortanför min plånbok.

Prisomfånget är som ni ser rätt stort. Men runt 30.000 är nog min smärtgräns.

Det jag söker är som sagt en spelare som låter bra som CD-spelare, som helst skall ta övriga format, gärna HDMI utgång eftersom en projektor är på gång.

Funderingarna just nu är om det är läge att köpa en multispelare i det dyrare segmentet (Typ Primare) med BlueRay/HD-DVD i antågande?

Skall man kanske satsa på en bra CD-spelare och en lite billigare multimaskin?

Har jag missat någon bra/spännande/mångsidig/prisvärd spelare i prisläget upp till 30.000?

En sista fråga. Är det någon som kritiskt jämfört Primare DVD30 med Pioneer DV969 (Hette den så?) Har hört någonstans att Primaren är i princip en Pioneer 969 med bättre audiokretsar.

Övrig utrustning i min anläggning:

Audiovector Mi3 Signature.

ALR/Jordan stativare. (Bakre kanalerna)

Audio Pro sub-bas. (endast till surround)

Rotel RSP-1068 Surround processor.

Rotel RMB 100 Monoblock. (Främre kanalerna)

Yamaha CD-spelare diditalt in i processorn. <------------ Skall alltså ersättas.

Yamaha Integrerad Förstärkare. (endast slutsteget används till de bakre kanalerna)

Audioqest, Supra och Van den hul kablage.

Tar tacksamt emot idéer och förslag.

M.v.h. Per.

En sista fråga. Är det någon som kritiskt jämfört Primare DVD30 med Pioneer DV969 (Hette den så?) Har hört någonstans att Primaren är i princip en Pioneer 969 med bättre audiokretsar.

...Du har säkert läst det på component.se men eftersom just ljudet är viktigt för en Audiofil så är det därmed ljudmässigt en helt annan produkt. Jag försökte förklara detta för folket på component.se men de förstod mig aldrig och det var uppenbart att deras prioritet låg på bilden....

Jag har själv en Primare DVD30 och jag tycker att det är en bra spelare och jag använder den nästan uteslutande för 2-kanalsåtergivning (CD, SACD & DVD-A). Min handlare i Schweiz rekommenderade den och menar att den borde kosta minst det dubbla :app:

Mvh,

Eliot

Guest asimov66

stopp och belägg ingen stereotypisering tack är medlem i component, minhembio, euphonia samt hififorum. Vill ej bli stereotypiserad på detta vis.

Olika personer kan prioritera olika vid olika tillfällen.

Håller helt med dig och det var ett olyckligt ordval - jag skulle inte uttryckt mig på det sättet... :black:

- Jag är även medlem på component.se och uppskattar verkligen deras kunnande och det måste stå klar för var och en att en dvd-spelare innehåller både en bild-del och en ljud-del och vilket man prioriterar är naturligtvis upp till var och en....och kan även variera från tillfälle till tillfälle....

//Eliot

Guest asimov66

lugnt förstår vad du menar det vart just ordvalet jag reagerade på. Förövrigt i frågan som tråden inriktar sig på håller jag med dig.

Pioneer har funnits dock i många toppspelare så förstår exPERtens fråga som relavant förfrågan men tror som eliot att man ej riktigt kan jämföra dessa 2 maskiner, för som eliot sa är dessa fokuserade med olika prioriteringar där pioneer skall vara 50/50 ljud/bild medan primare 30/70 bild/ljud.

dock är pioneer som transport sjukt bra.

Det är så att mitt system skall uppgraderas med en ny digital källa. Naturligtvis skall det ju låta bra i tvåkanal med CD-skivor, för som de flesta andra i min ålder är ju CD-samlingen rätt ansenlig.

Skall man kanske satsa på en bra CD-spelare och en lite billigare multimaskin?

Förmodligen är det mest förnuftigt att satsa pengarna på det format där du har mest musik men hifi följer inte alltid den utstakade vägen... :) Bladelius Freja klarade CD-skivor galant vid en lyssning på Balance i Jönköping. Hade få egna SACD till hands men totalt sett var det en positiv upplevelse vill jag minnas. Priset ligger på tjugofyratusen kronor.

Systemaudio053.JPG

Personligen har jag satsat på en 2-kanalsanläggning, samt en billigare 5-kanalsanläggning för att kunna avnjuta sportspegeln i surroundljud... :D

När det kommer till musiklyssning så litar jag på Bladelius Freja, i mina öron en mkt bra och prisvärd spelare som jag rekomenderar!

Vid Tv-n har jag serdan en Pioneer DVD som funkar bra till film. Men min prioritering är som sagt musik först, film sedan...

Inte testat DV137 från Arcam? Den spelar SACD också, innehåller en grym scaler o s v.. ligger på 19900kr har jag för mig! (Naims DVD5:a är i princip jämn med CD5x ljudmässigt i 2-kanal, men den ligger ju på 35 000kr & spelar inte SACD utan bara DVD-Audio)

//Jakob

Jag har nu bestämt mig för att skaffa en lite billigare multi-spelare för att sedan försöka hitta en riktigt bra CD-spelare.

Har beställt en Pioneer DV989 som förväntas finnas hemma nu på fredag.

Tack för alla tips och råd.

Tar fortfarande tacksamt emot råd angående CD-spelare.