Vogue Posted July 31, 2006 Posted July 31, 2006 Jeg har et problem i mit rum med frekvens responsen, idet jeg har to peaks ved 40hz (+10db) og 80hz (+5db). Jeg har lavet flere målinger (Radioshack SPL-meter + Stereophile Test-CD2) och resultatet er stort set det samme for kanalerne separat og begge kanaler tilsammen. Rummet er 8,7 m. långt och 3,4 m. bredt - de 8,7 m. svarer til fint til ressonansen omkring 40hz (våglängd svarer til rummets längd), och vid 80hz er rummts längd ca. 2xvåglängden. Jeg har forsøgt at flytte rundt på mine speakers (Proac 3.8), men intet kan fjerne disse peaks. Just nu er mine speakers placeret 104cm från bagväggen och 78cm från sideväggen. Mit spørgsmål er --- er min frekvens respons meget dårlig (sammenlignet med jeres) och er der nogen som har en ide til hur jeg kan mindska de to peaks. Vogue Quote
Engelholm Audio Posted July 31, 2006 Posted July 31, 2006 Jeg har et problem i mit rum med frekvens responsen, idet jeg har to peaks ved 40hz (+10db) og 80hz (+5db). Jeg har lavet flere målinger (Radioshack SPL-meter + Stereophile Test-CD2) och resultatet er stort set det samme for kanalerne separat og begge kanaler tilsammen. Rummet er 8,7 m. långt och 3,4 m. bredt - de 8,7 m. svarer til fint til ressonansen omkring 40hz (våglängd svarer til rummets längd), och vid 80hz er rummts längd ca. 2xvåglängden. Jeg har forsøgt at flytte rundt på mine speakers (Proac 3.8), men intet kan fjerne disse peaks. Just nu er mine speakers placeret 104cm från bagväggen och 78cm från sideväggen. Mit spørgsmål er --- er min frekvens respons meget dårlig (sammenlignet med jeres) och er der nogen som har en ide til hur jeg kan mindska de to peaks. Vogue Anlita ett proffs på rumsakustik som gör mätningar och kommer med tips och råd om hur du skall göra för att få bukt med bl.a. dina bastoppar/dippar. +5 dB låter förhållandevis snällt medan +10 dB är i kraftigaste laget... Utöver frekvensresponsen i rummet är utklingningstiden viktig. Man brukar använda sig av RTC60-mättal. Quote
Guest krelle Posted July 31, 2006 Posted July 31, 2006 Hejsan! Jag hade precis samma problem med just 40hz och 80hz. Mitt rum är nästan kvadratiskt ca 5.10 x4.80 m. Jag tog hit svanå som mätte. Resultatet blev ett tak som tar hand om 80hz problemet och sedan basabsorbenter 4 stycken som tar hand om 40hz problemet. Taket har även en diffuserande effekt, ca 70%. Resultatet blev mycket övertygande med en mycket mer exakt ljudbild och en bas som är mycket torr och fin. mvh Krelle Quote
Vogue Posted July 31, 2006 Author Posted July 31, 2006 Hej Krelle, Hvilka Bas-absorbenter anvender du?. Jeg har inte plads med store absorbenter i rummet, idet det ochså er vores stue, och inte bare et hifi-rum! Vogue Quote
Guest krelle Posted July 31, 2006 Posted July 31, 2006 Hej! Gå in på www.diffusor.com så kan du gå in på varitune. dom heter v-4 . Måtten är bredd och djup 438mm och höjd 1120. Man kan justera frontluckan till valfri frekvens inom 40-110 hz. Optimal placering är rummets hörn eller golv-tak vinklar. Det går ju att ställa dom längs golv-vägg så ser det ut lite som en låg byrå. Jag har dom i ek men dom finns i något lönn liknande. När man skall ställa in dom går man efter testtoner, men tror att det skall va så liten glipa som möjligt om du skall ta 40 hz frekvensen. mvh Krelle Tyvärr vet jag inte vad priserna ligger på nu, men har för mig att jag betalade ca 2tkr per styck, kommer inte ihåg riktigt. Du får höra med svanå om priser. Jag är jättenöjd med resultatet. Mvh >Krelle Quote
Timbre™ Posted July 31, 2006 Posted July 31, 2006 Senaste prisuppgiften från Stockholmsmässan var 1500 kr styck har jag för mig. Det kanske också varierar beroende på träslag... En V4 upptill. Quote
mikael2 Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 Om du inte vill åtgärda rummet så fungerar en Rives PARC eq mycket bra för att ta bort dessa peaks. Den är testad i Stereophile, se nedanstående länk. Jag använder den själv i ett mindre rum där absorbenter absolut inte får plats och den fungerar mycket bra. Recension PARC Stereophile Quote
Recommended Posts