Jump to content

Robinson-the Euphonian Way


new order

Recommended Posts

Jag hade tänkt att berätta om mina intryck efter en liten Förstärkar shoot-out som ägde rum hos Bossanova Audio under helgen.

Tanken bakom det hela var att den förstärkare som jag fattade tycke för skulle få följa följa hem för att bilda partnerskap med följande pjäser:

120-2020_IMG.jpg

Edit-bildlänk

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Duellen kan ta sin början...

119-2000_IMG.jpg

Antagonisterna är(uppifrån och ner)

Pathos Classic One från Italien

Moon I-5 från Kanadensiska Sim audio

Samt Advantage Thor,Sveriges representant

övrig kringutrustning.Högtaleri-S.F Cremona,Cd-spelare-Audio Analouge Maestro,

Kablage från Transparent och Nordost.

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

119-1996_IMG.jpg

Musiken som spisades var New Order(vad annars ;) ),Smashing Pumpkins,Phoenix,Tori Amos samt lite Waterboys.

Medans de andra fick värma upp så började lyssnings-sessionen med Advantage Thor som redan var uppvärmd och klar.Detta är den ende förstärkare av de tre som jag har lite erfarenheter av sedan tidigare.

(När jag hämtade hem mina Cremonor fick jag låna en Thor under en vecka och det var en trevlig bekantskap.)

Att det är en kraftfull förstärkare märks direkt,den har bra kontroll över basen.Ljudet är öppet och klart med i stort sett all musik...Men med Smashing Pumpkins på hög volym så kan ljudet slå över och bli lite vasst och hårt,inte roligt för öronen och definitivt inte njutbart.Just komplex musik på hög volym verkar vara en bra medicin för att se hur bra en förstärkare är,Egentligen!Och just på den här punkten har Thor en liten Akilles-häl,tyvärr.

(OBS! Detta är Mina högst egna åsikter.inte menat som någon slags provokation alls!)

perra_e :Grendeln var utom tävlan,tyckte att det var bäst på det sättet... ;)

fortsättning följer..

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Aaarghhh, snälla new order, skriv testen NU utan Timbre-halster. Jag har massor att pyssla med ikväll men lämnar ogärna datorn när en spännande recension nalkas.

Mvh

Jo Timbre, det var väl Du som började med att posta små mumsbitar av bildreportage med oänligt mellanrum på hf.

Link to comment
Share on other sites

new order, gissa om jag väntat på detta reportage!

Jag hade levt lycklig med vilken som helst av dessa stärkare, men visst har man sina förhandsfavoriter... har lyssnat på samtliga i butiken några gånger... kan säga att kombinationen Pathos & Totem Model one Signature var fullständigt magisk :o

Fast å andra sidan så var ju Thor & Cremona hemma hos dig helt grym oxå.

Åsså första gången jag lyssnade på Cremona (och blev kär i dom :blush , precis som du blev) så var det via en i-5:a

Vilket underbart, angenämt problem att välja!

/ stargazer, slår upp en kall och väntar med spänning :cool:

Link to comment
Share on other sites

Pathos Classic One tar iaf hem priset, när det gäller skönhetstävlingen.

Ruggit snygg sak.

Cremonan och Classic One är en bra start på ett Italiensk landslag i HIFI ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok,då kör jag igen!Ursäkta dröjsmålet!

Nästa till rakning är Pathos Classic One.

119-1997_IMG.jpg

En ny bekantskap för mig och min medlyssnare (Synd att du hade förhinder och inte kunde komma,Stargazer).Designen är i mitt tycke oerhört läcker och en stilpoäng delas ut i förhand.

Jag glömde att nämna det tidigare men vi hade en låt-lista som vi följde för att få någon slags struktur på testen,så när det så var dags för Pathos vände vi på låtlistan och lyssnade på den låt vi lyssnat sist på Thoren så vi hade den i relativt fräscht minne.Det var tidigare nämnda Smashing Pumpkins,låten "stand inside your love".På med hög volym och se om spagetti-lådan pallar med.

Och pallar med det gör den!inte bara pallar den med det utan den lyckas få ordning på den ljudmatta som väller ut ur högtaleriet! :mm:

Oavsett vad det är som spelas så får musiken både liv och en naturlig klang som bara får mig att sitta och gapa!Pathos lyckas med konststycket att låta klart och öppet utan en enda tendens till vasshet eller kyla.Och basen finns där också,kanske inte lika kontrollerad men den känns nästan som att den gräver lite djupare i registren,tro´t om ni vill!

Min medlyssnare som inte för en sekund trodde att Thorens överlägsenhet i strömstyrka och watt skulle kunna få en match i ljudkvalitet utav denna lilla låda är lika imponerad som jag.

Så då var en eliminerad.Den svenska Åskguden fick stryka på foten.En konkurrent kvar...

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Den sista utmanaren om Cremonornas gunst!Sim Audio Moon I-5!

119-1998_IMG.jpg

Det var inte utan lite kallsvettningar som jag lyssnade på Moonen!

Den var klart dyrast i sällskapet och i mitt tycke ett otroligt snyggt bygge.

Samma procedur igen,sista låten på Pathosen blir den första på Moon.

Men om det var lätt att välja mellan Pathos och Thor så blir det bra mycket svårare val mellan Moon och Pathos.

Det är ungefär som att jämföra päron med äpplen.Bägge återger musik på ett bra sätt.Skillnader finns det dock.Moon spelar i mitt tycke lite mer reserverat och vräker inte musiken på lyssnaren som Pathos gör,men den spelar ändå på ett sätt som jag gillar.Jag skulle lätt kunna leva med bägge,men nu var det En förstärkare som jag skulle välja inte Två!

Hmmm...Valet är ändå trots allt enkelt!Jag är helt enkelt begeistrad! :mm:

Pathos Classic One har allt det som jag vill ha utav en förstärkare.Den är tillräckligt kraftfull för att driva mina Cremonor.Den är snygg!Fjärrkontroll medföljer(vilket är tillbehör till Moon I-5)Samt sist men inte minst,den spelar musik på ett övertygande sätt.

Så nu har det slumpat sig så att jag sitter här med två produkter från Vincenza i Italien :) . Man börjar fundera lite om Unison Researchs(också från Vincenza) Unico cd kanske skulle fungera i mitt system i stället för Skotte cd-spelaren jag nu har :?:;)

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Lite bilder med Pathosen på plats hemma.

120-2009_IMG.jpg

Fjärren som ger ordet spartansk en ny innebörd ;)

120-2010_IMG.jpg

På plats i bänken.Vad kommer att ersätta min tre år gamla Linn Genki så småningom :?: Vem vet!Kanske en Unico CD :?:

120-2017_IMG.jpg

Det nya radarparet!

Så där ja,det var allt som jag hade för denna gång.Hoppas att det gladde någon.

Det var då oerhört roligt att göra.

Till sist,Tusen tack till Janne på Bossanova.Vi är många som sörjer ditt beslut att avveckla rörelsen,men önskar dig samtidigt lycka till i vad du än väljer att göra fortsättningsvis.

Mvh New Order

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Alltid lätt med facit i hand, men jag kände det på mig... :D Cremona fungerade utmärkt med Sonus fabers egna 2x50 watt, så varför skulle det inte passa bra med 2x75 Pathoswatt... :?:

Det är ju just effektkapaciteten som har utökats på den senaste versionen av Classic One. En klassiker i utveckling skulle man kunna säga.

Volymkontrollen är nästan overkligt läcker att hantera. Fjärren riskerar att bli bortglömd... :cool: ;)

Link to comment
Share on other sites

Kul och härlig läsning! Skönt när det inte alltid blir det dyraste man lånat hem som stannar....

...och nu har du fått hela skivsamlingen uppfräschad igen, och har ett antal veckor att gå igenom den innan du behöver tänka på nästa uppgradering....för du har väl inte tänkt uppgradera mer nu.. :D (för visst är det smidigare att byta en förstärkare och få samtliga skivor utbytta än att köpa ett gäng nya skivor och ha kvar samma stärkare) :D;)

\\K-man

edit: meningsbyggnad...hmm...

Link to comment
Share on other sites

Tack för de positiva kommentarerna :shy::)

K-man skrev:

Skönt när det inte alltid blir det dyraste man lånat hem som stannar....
Jag håller med dig!

Sen jag lämnade De Linn-trognas gäng så har det varit roligt att utan fördommar bedömma en komponent bara på hur det låter,och inte enbart vad det har för Logotyp på fronten.För även om jag fortfarande tycker att det finns otroligt bra Linn-prylar(och det gör det),så har det varit en begränsande faktor att enbart lyssna på ett märke utan att kolla in konkurrensen.

Det har också varit fantastiskt kul att på egen hand lyssna ihop en anläggning.

Nu är jag fortfarande inte riktigt färdig,det fattas en cd-spelare innan det är komplett ;) Men det får bli lite längre fram i tiden!

Timbre skrev:

Alltid lätt med facit i hand, men jag kände det på mig... :-D  Cremona fungerade utmärkt med Sonus fabers egna 2x50 watt, så varför skulle det inte passa bra med 2x75 Pathoswatt...?   

Du hade rätt,Timbre! Jag trodde att det krävdes mer Watt/Ampere för att förstärkeriet skulle fungera bra med Cremona.Det visade sig att italiensk synergi betydde minst lika mycket! ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...