Jump to content

Tror ni det blir bra att koppla såhär?

datar

Recommended Posts

Hej! :)

Har ett större pa-system i sommarstugan som nu får tillökning med ett till pa-slutsteg!

Nu har jag tre slutsteg där det ena slutsteget ska driva 2 toppar dvs 2st 12" bas/mellanregister och 2st diskanthorn! De andra två ska bryggkopplas och driva vardera 2st 15" basar 4st 15" totalt.

Jo det finns redan massvis med härlig bas men det ska bli mer med det nya slutsteget :evil: :mm: Ett slutsteg för 4st 15" är för klent!

Nu är det så att jag från mixerbordet har 1 uppsättning balanserade xlr utgångar och en uppsättning obalanserade rca anslutningar. Att köra balanserat xlr låter sååå mycket bättre!

Min tanke är att skippa rca utgången och från xlr utgångarna ansluta dom till en liten låda jag bygger själv! Här har jag då tänkt ha 2st balanserade ingångar som jag sedan "förgrenar" ut till 4st balanserade utgångar. Tänkte använda mig av xlr chassie kontakter i lådan!

Ja ni hänger nog med! :app: Kommer jag få en degradering av ljudkvalitén om jag gör såhär? Eller finns det något smartare sätt. Något annat som jag bör tänka på? Det finns ju balanserade delningsfilter men då jag har delningsfilter i högtalarna så blir ju det uteslutet!

Tack på förhand för hjälpen!

Jag vill ha bas.... BAS :mm::mm:

Har ett större pa-system i sommarstugan som nu får tillökning med ett till pa-slutsteg!

Nu har jag tre slutsteg där det ena slutsteget ska driva 2 toppar dvs 2st 12" bas/mellanregister och 2st diskanthorn! De andra två ska bryggkopplas och driva vardera 2st 15" basar 4st 15" totalt.

Jo det finns redan massvis med härlig bas men det ska bli mer med det nya slutsteget :evil: :mm: Ett slutsteg för 4st 15" är för klent!

Nu är det så att jag från mixerbordet har 1 uppsättning balanserade xlr utgångar och en uppsättning obalanserade rca anslutningar. Att köra balanserat xlr låter sååå mycket bättre!

Min tanke är att skippa rca utgången och från xlr utgångarna ansluta dom till en liten låda jag bygger själv! Här har jag då tänkt ha 2st balanserade ingångar som jag sedan "förgrenar" ut till 4st balanserade utgångar. Tänkte använda mig av xlr chassie kontakter i lådan!

Ja ni hänger nog med! :app: Kommer jag få en degradering av ljudkvalitén om jag gör såhär? Eller finns det något smartare sätt. Något annat som jag bör tänka på? Det finns ju balanserade delningsfilter men då jag har delningsfilter i högtalarna så blir ju det uteslutet!

Tack på förhand för hjälpen!

Jag vill ha bas.... BAS :mm::mm:

Kul!

Det låter nog som att du skall se på ett sånthär:

DBX aktivt filter

dbx223front-sidan-102.jpg

Priset på dryga 2000kr räknar du nästan in på bara bra kontakter för den uppsättningen du behöver. Dessutom för du aktiv delning mellan dina toppar och basar och vinner en massa på bara det.

Kul!

DBX aktivt filter

Priset på dryga 2000kr räknar du nästan in på bara bra kontakter för den uppsättningen du behöver. Dessutom för du aktiv delning mellan dina toppar och basar och vinner en massa på bara det.

Ja, det var onekligen mycket för pengarna... :o

Här har vi Puristadapters i olika utföranden.

Adapter2.jpg

Kul!

DBX aktivt filter

Hej EA! :)

Jag har spanat runt lite angående DBX samt läst manualen. DBX 223 är ett delningsfilter vad jag kan läsa mig till. Den verkar inte kunna "bypassa" filtret. Eller läser jag fel? :)

Timbre: Purists adapers verkar seriösa! Kanske lite för seriösa för ett pa-dj system? Man kanske skulle gå hela vägen med purist kablar :mm: Annars är den typen av kontakter perfekt. vad betalade du för dina adapters?

Ekman: Du får iallafall kvalitativ bas.. här är det ju kvantitet som räknas :D

Hej EA! :)

Jag har spanat runt lite angående DBX samt läst manualen. DBX 223 är ett delningsfilter vad jag kan läsa mig till. Den verkar inte kunna "bypassa" filtret. Eller läser jag fel? :)

Varför skulle du vilja by-passa ett aktivt filter? Det är ju guds räddning till människan!?? ;)

Allvarligt - varför? Slit ut dom existerande passiva filtren och kör aktivt istället. Massor med fördelar!

Annars går det kanske att sätta HP filtret så lågt att det inte påverkar topparna och LP filtret så högt att det inte påverkar basarna (utan att istället det (hemska) passiva filtret för köra sitt race?!!

Varför skulle du vilja by-passa ett aktivt filter? Det är ju guds räddning till människan!?? ;)

Allvarligt - varför? Slit ut dom existerande passiva filtren och kör aktivt istället. Massor med fördelar!

Annars går det kanske att sätta HP filtret så lågt att det inte påverkar topparna och LP filtret så högt att det inte påverkar basarna (utan att istället det (hemska) passiva filtret för köra sitt race?!!

Jag är alltid intresserad av att få ljudförbättringar! Din egna högtalare Quadro, har altså inga delningsfilter utan delas med hjälp av Delo? Jag vet du är kung på filter mm så när du tipsar mig om aktiva delningsfilter typ DBX får mig att tänka om! Det kanske är den rätta vägen! Även inom hifi?

Jag är alltid intresserad av att få ljudförbättringar! Din egna högtalare Quadro, har altså inga delningsfilter utan delas med hjälp av Delo? Jag vet du är kung på filter mm så när du tipsar mig om aktiva delningsfilter typ DBX får mig att tänka om!
Hej,

Quadro finns i två versioner, antingen med passiv- eller med aktiv delning (mellan 10 tums bas och 6,5 tums mid). Quadro har alltså ALLTID passiva filter mellan "topp elementen".

Just nu står dessutom ett par Quadro i en Mastrings-studio i Göteborg! :)

Det kanske är den rätta vägen! Även inom hifi?
Svar ja! Iaf i basområdet. ;)

Hej,

Quadro finns i två versioner, antingen med passiv- eller med aktiv delning (mellan 10 tums bas och 6,5 tums mid). Quadro har alltså ALLTID passiva filter mellan "topp elementen".

Just nu står dessutom ett par Quadro i en Mastrings-studio i Göteborg! :)

Svar ja! Iaf i basområdet. ;)

Hej!

Vad är det för skillnad på aktiv vs passivt filter? :blush Om jag väljer ett DBX filter, kan jag då ta bild på mina filter och visa här för att sedan med din/er hjälp ställa in dbx filtret rätt?

Vad kul att Quadro används i studiosammanhang! Där krävs det ju bra prylar! Har du med dig Quadro till mässan? :)

Hej!

Vad är det för skillnad på aktiv vs passivt filter? :blush Om jag väljer ett DBX filter, kan jag då ta bild på mina filter och visa här för att sedan med din/er hjälp ställa in dbx filtret rätt?

Vad kul att Quadro används i studiosammanhang! Där krävs det ju bra prylar! Har du med dig Quadro till mässan? :)

Aktiva filter är kopplade på lågnivåsignalen, dvs innan slutstegen. Aktiva filter måste också matas med ström/spänning medan passiva fungerar utan tillförande av drivström/spänning.

En bild kan hjälpa men är inte nödvändigt - jag kan guida dig rätt iaf. Det enda viktiga är att dom passiva filtrena kopplas bort innan dbx'n kopplas in.

Quadro kommer inte med till Arken. :blush:diss:

Nu kommer vi in lite mer på mitt område. Jag har ju som en del av er vet ett Ljud och Ljus-företag. Vi hyr ut och installerar ljud och ljus i Gbg. Hur som helst, delningsfilter är en rätt speciell historia. De färgar nämligen ljudet otroligt olika beroende på fabrikat, dessutom låter de dyra inte alltid bäst för en gångs skull. Dbx 223 är ett enkelt standardfilter som låter bra för sin peng, och kvalitén är bra. Vi testade på firman säkert 10 filter på ett uthyrnings pa för några år sedan. Det filter vi fastnade för var helt klart American Dj. Men men, detta lät bäst tillsammans med ett stort pa bestående av 8 dubbelarton Meyer-basar, 8 stora toppar Meyer MSL-3, drivet av 4 Lab 4000, 4 Lab 2000 steg samt 4 Lab 1000-steg. 42-kanals Soundkraft Venue mixer med tillhörande effektrack... Lite skillnad mot ditt system kan jag tänka mig, detta hyrde vi ut till Lisebergshallen och där ryms ju ett antal tusen i publiken.