Jump to content

Varning för Megadeth - Countdown To Extinction

Lasse

Recommended Posts

Vill varna lite för denna skiva då den numer klassas som den skiva i min samling som låter absolut sämst.

Årets största besvikelse i musikväg, hade förbeställ den sedan flera månader och så låter den helt förstörd. Har haft den några veckor nu och jag testar den fortfarande med jämna mellanrum men besvikelsen består...

Orginalskivan låter så mkt bättre att det är otroligt.

Fattar inte hur man kan förstöra en skiva på detta sätt...

udcd765giant.jpg

Countown to extincion, Rust in peace och So far, so good, so what... är kanonskivor! Jag har ju dem alla på original vinylpress och tycker det är tråkigt att en remastrad skiva låter sämre :diss:

Hoppas original remastrade skivan låter bättre drbob när den anländer!

Hmm, låter lite lustigt att en MoFi skiva låter sämre än orginalet...

Har själv nästan alla MoFi skivorna som finns, o har inte hört nån hittils som låtit dåligt, har iof inte orginalen att jämföra med, men dom låter inte illa....

Men visst man kanske inte har lyckats att få rockfansen att "Go High-End" denna gång...

Hårdrocksskivor har ju ofta haft lite hissade ljud i vissa register, o när man nu gett sig i kast med den så har man gjort så som man själva tycker är mer njutbart, o detta har kanske tagit bort lite av karraktären i orginalskivan...

Kommer att få en sändning av MoFi skivor till mässan i Gbg där jag kommer sälja en hel del av deras sortiment, ska försöka jämföra när jag får skivan....

/Martin

Jag behövde egentligen inte göra någon jämförelse, det lät riktigt illa från första stund.

Min första tanke var att det var mina elektrostater som behövde lite extra tid för att värma upp, men det blev inte bättre överhuvudtaget hur mkt jag än spelade.

Kan du specificera lite mer vad det var som skiljde ??

Jag kommer börja jobba med MoFi så det är intressant att höra vad du anser vara skillnaden...

Och jag kan gärna vidarebefodra dina åsikter till min kontakt på MoFi...

Mvh, Martin

Det är nu man inte ska ursäkta sig om hur dålig man är på att beskriva hur det låter...

Min första tanke var att det lät som om någon håller för munnen och pratar blandat med den klassiska blöta hästfilten.

Utnivån är en aning högre, krispigheten i diskanten är som bortblåst. Cymbalerna finns där men saknar det där lilla extra stinget.

Fick hem den remastrade vanliga skivan idag, har inte hunnit lyssna så mkt men den är också åt det lite mörkare hållet.

Pratar man om karaktär på min anläggning i övrigt ligger den åt det ljusare hållet.

Edit: Mina negativa erfarenheter om MoFi sträcker sig dock inte längre än denna skiva, har hört måga andra låta riktigt riktigt bra.

Edit: Mina negativa erfarenheter om MoFi sträcker sig dock inte längre än denna skiva, har hört måga andra låta riktigt riktigt bra.

Ja, det finns många bra men ett exempel till är Getz/Gilberto där MoFi-varianten låter aningen bumligt i mina öron. Sedan kom SACDn på Verve och den låter likadant. Bäst är Verve Master Edition och nu har jag bytt till mig en brasiliansk utgåva som också är riktigt fin. Motsatsen skulle kunna vara Steely Dan/Gaucho. Den är ju helt överlägsen på MoFi.

Tyvärr tror jag detta fenomen är väldigt vanligt i världen av remastring, det är ändå en person bakom spakarna, o åsikterna kan vara olika vad som är bäst o mest njutbart...

Smaken är ju olika....

Nått som ska bli lite kul är att jämföra MoFis utgåvor av Lennons solo skivor, dom finns ju både på SACD hybrider och på LP...

kanske en grej för Euphonia ?? Va säger du Timbre ???

/Martin

Ja, finns det någon som har tillgång till flera utgåvor/format skulle det vara intressant med en rapport. Äldre inspelningar typ Blues Breakers, Clapton och Bob Marley har annars bara mått bra av MoFi-behandling tycker jag. Dessa ultradics kommer från tiden före omstarten av Mobile Fidelity och när MoFi bommade igen sänkte Hifi-Klubben priserna till hälften men därefter har de bara stigit på samlarmarknaden.