el_mariachi Posted July 25, 2006 Posted July 25, 2006 Hei alle sammen Det er mitt første emne her. Er det noen som har erfaringer med denne pre.ampen? Er den testet i noe hifi blad? Har blitt tilbudt en 5år gammal Sidewinder til en meget trevlig pris. Men har ikke hørt den. Fint hvis noen kunne dele erfarenheter / lytteintrykk. Quote
el_mariachi Posted August 1, 2006 Author Posted August 1, 2006 Har tyværr ingen mulighet til at prøvlyssna før kjøp. Den skal brukes sammen med Rega Planet, Adcom GFA-5500 och DIY høyttaler med Seas Excel element. Hvilken klangkarakter har Sidewinder? Evnen til å skape bild av ljudet osv.? Åsikter mottas med takk. Quote
Engelholm Audio Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 Jag har lyssnat och tycker att det verkar vara ett helt OK försteg. Jag vill dock minnas att det är 0dB's förstärkning så det kan vara klokt i att kontrollera om det ÄR så (som jag mins) och i så fall om ditt slutsteg kan bli fullt utstyrt av den signalen som cd'n lämnar. Är Seas-högtalarna nått från Eltek eller? Nyfiken! Quote
el_mariachi Posted August 1, 2006 Author Posted August 1, 2006 Jag har lyssnat och tycker att det verkar vara ett helt OK försteg. Jag vill dock minnas att det är 0dB's förstärkning så det kan vara klokt i att kontrollera om det ÄR så (som jag mins) och i så fall om ditt slutsteg kan bli fullt utstyrt av den signalen som cd'n lämnar. Är Seas-högtalarna nått från Eltek eller? Nyfiken! Hvordan sjekker jeg at jag får full utstyring på slutsteget da? Her er tech-spec på Adcom Gfa-5500: Her er litt info om mine DIY høyttalere: el_mariachi bygger mtm Quote
Ozric Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Jag tror inte att det blit några problem. Jag har själv ägte ett likadant Adcomsteg som du har och som jag drev med ett helt passivt försteg. Inga problem alltså! Quote
Timbre™ Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Jag vill dock minnas att det är 0dB's förstärkning så det kan vara klokt i att kontrollera om det ÄR så (som jag mins) och i så fall om ditt slutsteg kan bli fullt utstyrt av den signalen som cd'n lämnar. Slutstegets Input impedance blir ju viktigt med liknande försteg och 49.9 kohm måste väl vara en god förutsättning. Quote
Engelholm Audio Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Hvordan sjekker jeg at jag får full utstyring på slutsteget da? Her er tech-spec på Adcom Gfa-5500: Her er litt info om mine DIY høyttalere: el_mariachi bygger mtm "Input sensitivity" brukar det heta. Den skall vara högre eller lika hög som cd'ns output. Men dubbelkolla först om det är 0dB gain i försteget så jag inte sitter å ljuger. Quote
Engelholm Audio Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Slutstegets Input impedance blir ju viktigt med liknande försteg och 49.9 kohm måste väl vara en god förutsättning.Njäee - e det sååå viktigt i detta fall? Det är ju ett aktivt försteg som troligen klarar 1/5 av dessa 47kohm. Alltså; det är är klart att det är viktigt med lastanpassningen, men varför skulle det vara extra viktigt här? Ich fårstehe nichts... Quote
el_mariachi Posted August 2, 2006 Author Posted August 2, 2006 Her er de tekniske opplysninger jeg har på Sidewinder: Har lite vanskligheter med å forstå teorien bak dette De enda opplysninger jag har om Cd spelaren er som følger: ". Maximum output (0dBFS signal): 2V RMS. Measured output impedance: 930 ohms (unbalanced)." Quote
Timbre™ Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Njäee - e det sååå viktigt i detta fall? Det är ju ett aktivt försteg som troligen klarar 1/5 av dessa 47kohm. Alltså; det är är klart att det är viktigt med lastanpassningen, men varför skulle det vara extra viktigt här? Ich fårstehe nichts... En låg maximal utgångspänning på signalgivaren i kombination med låg ingångsimpedans på slutsteget helst kryddat med långa signalkablar är väl ingen höjdare... I första hand gäller det passiva försteg (då ju signalkällan kan lastas ner) men enligt tekniska data ovan verkar det ju lugnt. Quote
Engelholm Audio Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 En låg maximal utgångspänning på signalgivaren i kombination med låg ingångsimpedans på slutsteget helst kryddat med långa signalkablar är väl ingen höjdare... I första hand gäller det passiva försteg (då ju signalkällan kan lastas ner) men enligt tekniska data ovan verkar det ju lugnt.Ok! I min värld är det två olika saker, drivförmåga (låga laster) och signalstyrka (gain). Nu kan det hända att dålig drivförmåga ofta ses tillsammans med låg signalstyrka: alltså ett klent utgångssteg. Men det är ju inte alltid så. Jämför man med slutsteg så kan ju ett 20 watts transistorslutsteg minsan driva både 4 och 2 ohm om det konstrueras för det... Faktum är att det blir svettigare att få ett 200 watts transistorslutsteg att orka göra det med tanke på ström, värme och krav på nätagg...men det är ju inte omöjligt! Men som du säger - här ser det ju ut att kunna funka finfint enligt den tekniska specen! Quote
Timbre™ Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 I min värld är det två olika saker, drivförmåga (låga laster) och signalstyrka (gain). Nu kan det hända att dålig drivförmåga ofta ses tillsammans med låg signalstyrka: alltså ett klent utgångssteg. Men det är ju inte alltid så. Du har naturligtvis rätt - man skall inte stirra sig blind på en enda parameter men en låg förstärkningsgrad kan signalera en sparsamt dimensionerad utgång. Med risk för lite Sidestepping from Sidewinder :clown: så har jag provat fyra CD-maskiner kopplade direkt på slutsteg. Gemensamt för samtliga var att maximal output voltage låg under 3 V. Sista gången var det Accuphaseprocessorn och jag försökte verkligen tycka om det ljudet för att slippa hoppa på förstegskarusellen men man kan inte lura sig själv. Inga detaljer som försvann men ljudet var blodfattigt, slätstruket och dynamiklöst. Tråkigt helt enkelt och ett väldimensionerat aktivt försteg är nog aldrig fel. Kikar man på de digitala signalkällor (t.ex. Wadia, dCS) där tillverkaren rekommenderar direktkoppling så ligger ofta maximal utgångsspänning på 6 V eller mer. Brittiska Audio Innovations hade en gång ett stereoslutsteg där ingångsimpedansen låg på 800 ohm (!) och jag vill minnas att tillhörande försteg var kraftigt överdimensionerat men hur hade det gått med en CD-spelare direkt eller ett passivt försteg... Endast den som testar får veta... Quote
el_mariachi Posted August 2, 2006 Author Posted August 2, 2006 Takkar for svaren. Hvilken førsteg ville ni rekomandera? Jag er på jakt etter ufargad ljud. Quote
Engelholm Audio Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Du har naturligtvis rätt - man skall inte stirra sig blind på en enda parameter men en låg förstärkningsgrad kan signalera en sparsamt dimensionerad utgång.Du kan uttrycka dig du! Jag håller med dig i det du skriver här! Brittiska Audio Innovations hade en gång ett stereoslutsteg där ingångsimpedansen låg på 800 ohm (!) och jag vill minnas att tillhörande försteg var kraftigt överdimensionerat men hur hade det gått med en CD-spelare direkt eller ett passivt försteg... Endast den som testar får veta... Även Holfi körde åtminstonde tidigare med detta: 800 ohms ingångslast! Quote
Engelholm Audio Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Takkar for svaren. Hvilken førsteg ville ni rekomandera? Jag er på jakt etter ufargad ljud. Med ett bra pris på Sidewinder'n är det en intressant förförstärkare. Har du möjlighet att provlyssna är det ju självklart det bästa. Annars är det till att chansa och ev sälja det senare om det inte faller i smaken! Quote
el_mariachi Posted August 2, 2006 Author Posted August 2, 2006 Är Seas-högtalarna nått från Eltek eller? Nyfiken! Har du tittet på mitt bygge? el_mariachi bygger MTM Hva tycker du om det? Quote
Engelholm Audio Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Har du tittet på mitt bygge? el_mariachi bygger MTM Hva tycker du om det? Jag imponeras av jobbet du lägger på trälådorna! Kan tänka mig det är riktigt svårt att få till en svart fin yta! Jag slängde ett snabbt öga på elementen. Det är vitkigt att hålla branta filter till dessa element och jag skulle föreslå ännu lägre delning än 2.5kHz. Kanske ner mot 2kHz. Varken bas/mellan eller diskanten kan ses som speciellt "lätta" att jobba med, filtertekniskt. Ett varningens finger också för att räkna fram text-boks-filter: 2.5 khz, 8 ohms last => "detta filtret". Här rekommenderas verkligen att göra seriösa mätningar för att verifiera att avrullningen blir där och sån som man tänkt sig. Det akustiska är en sak, det elektriska en annan. Det gäller att få dessa parter att ingå giftemål! Jag är heller inte stormförtjust i element med peakar/ringningar och OM jag använder sånna så vill jag göra en "mångvägare", dvs använda fler element att dela upp frekvensområdet mellan. Men bygg ihop och lyssna! Ge inte upp! Kan jag så hjälper jag dig vidare! Quote
Recommended Posts