Jump to content

Uppgraderingsmonstret har gått löst, igen.

Tinnitus_08

Recommended Posts

Hej alla

Sitter framför anläggningen i sommarvärmen med ett kallt glas Kir i handen, när det plötsligt händer igen, känner igen symptomen från förr. Först fallen ögonbrynen ner så där lite småsexigt snett som när man är riktigt bekymrad, man sluter ögonen och lyssnar riktigt ordentligt. Man vet att man genast borde stänga av musiken, men istället gör man det ödesdigra misstaget och höjer volymen. Sedan kommer den sakta men säkert, tanken -att det nog skulle gå att förbättra ljudet. Fan! Uppgraderingsmonstret har smittat mig igen!

Denna gång är det högtalarkablarna som får ta sitt pick och pack och bege sig till vinden.

Har tänkt att spendera ca/max 8´000kr (utan att sambon får veta, för gudskelov).

Min fråga som jag vill ha ventilerad är angående bi-wire. Ska man för budgeten köpa 2st bi-wire kablar eller 4st ”vanliga kablar” att bi-wira med, vad ger mest för pengarna? Förslag på inköp tas gärna emot.

Mvh /Jimmy

”Hi-fi är inget intresse, det är en ekonomisk sjukdom.”

Hej alla

Sitter framför anläggningen i sommarvärmen med ett kallt glas Kir i handen, när det plötsligt händer igen, känner igen symptomen från förr.

Stillsamma sommardagar och hifi kan vara en ödesdiger kombination... :cool: :) Vi hade en diskussion om detta där även ekonomiska aspekter kom upp i tråden Single- eller Bi-wire, Vad är mest konstnadseffektivt?

Skulle du slå till på en färdig biwirekabel är mitt tips att kolla upp total ledararea jämfört med singlewirevarianten. Det kanske inte hörs någon skillnad men det är ju alltid bra att ha med vid prisjämförelsen.

Tack för länken Timbre, men jag kan ha varit lite oklar ifrån min dunkla Kirdimma. Jag bi-ampar i dagsläget och min fråga är nog mer åt hållet om det finns mer än estetiska fördelar med en ”äkta bi-kabel” än att använda 2 ”äkta vanliga kablar”, får man den fjärde ledaren på köpet eller betalar man för 5? Om ni förstår vad jag menar?

Ska för övrigt lyssna igenom några nyinköpta skivor, kan man avnjuta grogg till hi-fi (på semestern) eller är man tvungen att lufta en merlot? ;)

Har du möjlighet till triwire eller bara biwire?

Jag kör själv på Audioquest Vulcano single-biwire mellan mid och diskant samt Audioquest Caldera fullrange till basen,jag biampar med aktivt delningsfilter (2vägs) mellan bas och mid/diskant.

Caldera modellen är lika tjock som Vulcano men består delvis av något billigare koppar.

Ett populärt och något billigare alternativ som jag hade innan var Audioquest Slate fullrange till bas samt deras Gibraltar modell (single-biwire) till mid/diskant.

Självklart finns det ju andra alternativ,kör du biamp och endast har 2 terminaler (+/-) så tycker jag Slate modellen är helt fantastisk till basen,men självklart är det inte säkert att de modellerna passar dina högtalare och elektronik som hos mig ...

Det finns ju många andra alternativ att testa också.

Transparent,Nordost m.m.

Om du biampar så är mitt råd att skaffa "kanske" en lite fetare kabel till basen och en annan till mid/diskant.

Det är inte många som köper dubbel biwire kablar och det kan bli svårt att sälja dem,så köp separata kablar det är ju inte säkert att samma modell passar lika bra till basen som mid/diskant.

Lycka till

Tack för länken Timbre, men jag kan ha varit lite oklar ifrån min dunkla Kirdimma. Jag bi-ampar i dagsläget och min fråga är nog mer åt hållet om det finns mer än estetiska fördelar med en ”äkta bi-kabel” än att använda 2 ”äkta vanliga kablar”, får man den fjärde ledaren på köpet eller betalar man för 5? Om ni förstår vad jag menar?

Med dubbla förstärkare kommer det hela i en annan dager. En bi-kabel tillför ju praktiska begränsningar om man biampar horisontellt. Hellre fyra glas Kir på bordet än två rejäla slurkar direkt ur flaskan skulle man kunna säga... :D

Hej igen, nu har jag bestämt mig.

För första gången på väldigt länge ska jag inte göra ett ”overkill-byte”, och försöka bryta denna oekonomiska spiral jag hamnat i och som började med nya högtalare som var lite ”för bra” för förstärkaren. Förstärkaren byttes mot en ny, som var lite bättre än CD/DVD-spelare. CD/DVD-spelaren fick givetvis bytas. För att inte glömma strömrenaren, samt en förbättring av takisoleringen som kom med av bara farten. Någon som känner igen sig :?:

Hursomhelst tror jag nöjer mig med bi-amping (har ej möjlighet till triwire) via 4st ”Eichmann Technologies Express 6SC Series2”.

Invändningar tas gärna emot, men kan ej bestridas/reflekteras över för än om två veckor. Ska först till grekland och försöka jaga den där karakteristiska röda färgen som man främst ser på engelsmän, fast jag lämnar nog united-tröjan hemma. :)

Ha det

• 2 months later...

Hej igen.

Anledningen till den lilla tidsluckan på feedbacken är inte att jag glömt bort forumet och alla likasinnade här, utan att jag åkte på en ordentlig örfil av ”uppgraderingsmonstret” när jag kom hem från min Greklandsresa (nej, jag brände mig inte).

Utvilad och solbränd begav jag mig för att inhandla ovan nämnda Eichmannkablar, bara för att upptäcka att min förstärkare ENDAST klarar av simpel skalad högtalarkabel! Uppgraderingsmonstret vs. Mig: 1-0. :black:

Efter att ha läst vad andra medlemmar av detta forum har för potenta anläggningar stående i sina vardagsrum så drar jag mig nu lite för att blotta min anläggning, men för att få er expertis är jag villig att offra värdigheten. Så låt mig nu kort pressentera min anläggning. CD/DVD-spelare: Pioneer DV- 989. Förstärkare Pioneer VSX-AX4AV1. Högtalare B&W DM604 S3…Sådär nu är bluffen synad.

Vad jag med allt detta svammel försöker formulera som fråga är om det kan finnas något för mig vinna i form av ljudkvalitet på en investering av en effektförstärkare?

Blir det mera förvrängningar med en extra länk i kedjan, eller vinner man på att ha bättre högtalarkablar samt ett ordentligt överflöd av effekt :?:

Mycket tacksam

Blir det mera förvrängningar med en extra länk i kedjan, eller vinner man på att ha bättre högtalarkablar samt ett ordentligt överflöd av effekt :?:

Innan investeringarna tar fart kan det vara läge att spana in högtalarkablarnas längd.

Hur långa är de kablar du använder nu... :?:

Ja, då är det nog inte så mycket att vinna på längden... :) Hade en gång 6 m högtalarkablar (Monster M1) som jag kapade ner till 2 m och det var nog en av de största enskilda förbättringar jag har upplevt. Fick plötsligt 16 m M1 över (då jag körde biampat) och dom var dessutom lättsålda.

Ja, då är det nog inte så mycket att vinna på längden... :) Hade en gång 6 m högtalarkablar (Monster M1) som jag kapade ner till 2 m och det var nog en av de största enskilda förbättringar jag har upplevt. Fick plötsligt 16 m M1 över (då jag körde biampat) och dom var dessutom lättsålda.

Bra tanke där, du är nog den enda jag hört talats om som tjänat pengar på en uppgradering. Jag dessvärre har förlikat mig med insikten att nästa ordentliga lyft troligen tvingar mig att leda spargrisen till bödeln :(

Så rent hypotetiskt, om man har en Reciver och kopplar in en effektförstärkare. Kan man förvänta sig "bättre" ljud eller bara möjligheten att spela grannarna till vansinne (läs högt) :?: