Jump to content

Recommended Posts

Posted

Varför vill du ha mörkkaraktär. Jag har gått igenom åtskilliga kablar nu utan att komma riktigt i mål. Mina senaste är Ridge street audio från USA. Du kan läsa mer om dem på Audiogon. Sök sen på RSA.

Man vill väl att kablarna skall förmedla det som anläggningen har tänkt. Kablarna skall bara finnas där pga att de behövs.

Om man behöver ha in en mörkare kabel i sin anläggning så kanske kan istället skall se över ex akustiken. Det är vad jag har lärt mig under resans gång.

Vidare anser jag inte Transparent vara mörka. Jag tycker de gör själ för namnet. Transparent är en av de kablar jag förespråkar just därför. Vidare så är de "tysta" och bidrar till en bra svärta.

Posted
Tänkte byta ut min QED silver anniversary.

Kan du komma över någon liknande QED med rena kopparledare... :?: Med två identiska kablar förutom ledarmaterialet har kopparkabeln resulterat i en rundare och lite mörkare karaktär nästan varje gång jag har jämfört här hemma. Det går nog inte att dra några generella slutsatser av detta pysslande men så har det varit.

Posted
Jag skulle behöva hjälp att hitta någon bra högtalarkabel med mörk karaktär. Det får max kosta 200:-/m.

Eftersom jag själv har QED Silver Anniversary Bi-Wire, blir jag lite nyfiken på vilken din övriga anläggning

är när du upplever dem för ljusa. Min första upplevelse av kablarna var just att de var för ljusa, men senare

tyckte jag nog snarare att de var luftiga och detaljerade. Kabeln jag bytte ifrån var Linn K400, som ju skulle

kunna vara ett alternativ för dig...

Posted
Om man behöver ha in en mörkare kabel i sin anläggning så kanske kan istället skall se över ex akustiken. Det är vad jag har lärt mig under resans gång.

Den absolut neutralaste kabel som finns, och dessutom billigast = EKK! :)

Posted
om du med absolut neutralaste menar precis lika dålig på allt så visst då har du har rätt :D

Har faktiskt aldrig kopplat upp någon EKK. Vad jämförde du med... :?::)

Posted

Nu var det ett tag sen men jag bytte ifrån EKK till en Transparent Musicwave Plus. Sen så har jag även jämfört hemma hos en kompis med EKK och Supra 3,4 och hos min bror med EKK och Nordost Solarwind.

Posted

Jag har till och med haft RG62 i anläggningen i ett halvår eller så i början.

Den är otroligt prisvärd, klart mycket bättre än en Tara labs för 700kr men den går inte att jämföra med "riktiga" kablar.

Posted
Jag skulle behöva hjälp att hitta någon bra högtalarkabel med mörk karaktär. Det får max kosta 200:-/m.

Prova med Monster Cable. Deras signalkablar är ganska mjuka eller "mörka" som Du säger. Jag kan tänka mig att det även gäller högtalarkablarna.

Posted
Anledningen till att jag vill prova ett par kablar med mörkare karaktär är att jag hoppas på att den lilla essighet som finns ska tonas ner.
Kan du ge några exempel på skivor och låtar där du upplever essigheten som allt för jobbig?

Vad har du i övrigt för grejjer?

:)

Posted

I min anläggning tycker jag att EKK är helt ok faktiskt. Det stora problemet med EKK är att den inte tål att böjas alls. Min är förbrukad, därför kör jag för tillfället Supra PLY. Men visst, en Siltech hade sannolikt spelat skjortan av båda dessa kablar (vill ha!). Jag har en VDH Teatrack (biwire högtalarkabel) till salu som är lugn och behaglig. Den är definitivt inte essig. Jag fördrar dock Supran eftersom jag upplever den som mer "rockig" i min anläggning. Supran är dock aningen mer essig. Jag kan leva med det (tills vidare).