Jump to content

Haakans hörna...

Haakan

Recommended Posts

uppdaterade min medlemstråd på faktiskt och tänkte att jag kunde lägga upp en liten sådan också här...

rummet är runt 55kvm om man räknar öppningen till vänster om översiktsbilden, och rummet är ganska kalt (men dock under renovering men sen jävlar)

högtalarna är diy och filter osv har morello på faktiskt.se konstruerat....ja å resten är väl hyfsat välkänt...

208an är just nu under utvärdering....funkar det bra blir det en till....effekt är ledordet :)

dvd/försteg är ytterst tillfälligt medans jag får ett slut på min beslutsångest :) men jag funderar på nån dyrfi kombo mest för att det är snyggt :) tips på prisvärda accuphase prylar (beg) mottages gärna

PICT1079.JPG

PICT1089.JPG

PICT1094.JPG

PICT1100.JPG

PICT1098.JPG

208an är just nu under utvärdering....funkar det bra blir det en till....effekt är ledordet :)

Det ser ju trevligt ut med personlig touch. Vilken verkningsgrad har högtalarna... :?: Frågar därför att jag har blandade erfarenheter av effektsökeri :) via monobryggning. Stereoslutsteget Classé CA-400 lämnar 1400W i 8 ohm som bryggkopplat och det kan ju se trevligt ut i manualen men kryper högtalarnas känslighet över 90dB/W/m får jag ett grundbrus som först är irriterande och efter ett tag blir outhärdligt. Ifall du provar med dubbla 208:or skulle det vara intressant att höra om du hamnar i en liknande sits. Man vet ju aldrig förrän det är testat.

sjöström: det är ju bara att limma lite mdf och cncfräsa baffeln så är dom i princip klara...

timbre: jo känsligheten är nånstans kring 88-89db, iprincip helt tyst 5cm från diskanten med ett steg....men ska hålla öronen öppna för din varning

lite mätningar utförda med mikrofonen i lyssningsplats....ska väl inte dra för stora slutsatser av detta men det ser hyfsat ut förutom toppen på 70hz och oroligheterna just över 100hz....löses enklast med nån v-4a och absorbenter runt högtalarna skulle jag tro....

matninglyssningsplatsliten.JPG

K-man mätte upp en liknande peak runt 60Hz här hemma och den gick att splittra upp en aning med högtalarplaceringen. Har för mig att högtalarna fick flytta framåt ca 50 cm.

Mätkurvan är aningen stigande längst upp i registret, kan det tyda på väggreflexer... :?:

K-man mätte upp en liknande peak runt 60Hz här hemma och den gick att splittra upp en aning med högtalarplaceringen. Har för mig att högtalarna fick flytta framåt ca 50 cm.

Mätkurvan är aningen stigande längst upp i registret, kan det tyda på väggreflexer... :?:

bra fråga faktiskt....men jag betvivlar att det är rummets fel....ska kolla lite med morello och mäta lite mer...kan bero på micen också den är ju känd för en lite puckel där uppe (ecm 8000)

högtalarna står lite nära vägg men det är bra för en sån här mätning får ja för mig....man exiterar verkligen resonanserna då och får lite mer hum om var dom verkliga problemen ligger...men imorgon kommer nya mätningar eftersom jag dessutom råkade ställa triggersignalen för lågt så mest troligt är hela kurvan skjuten lite till höger och peaken vid 28hz triggersignalen...(dom ska dessutom ha full nivå långt före 28hz)

ska få igång ett annat program så det kommer lite efterklangsmätningar också om det intresserar någon...

kan dessutom avslöja att det blir en del ombyggnation av väggen bakom högtalarna för att få bukt med 70hz peaken

bra fråga faktiskt....men jag betvivlar att det är rummets fel....ska kolla lite med morello och mäta lite mer...kan bero på micen också den är ju känd för en lite puckel där uppe (ecm 8000)

högtalarna står lite nära vägg men det är bra för en sån här mätning får ja för mig....man exiterar verkligen resonanserna då och får lite mer hum om var dom verkliga problemen ligger...men imorgon kommer nya mätningar eftersom jag dessutom råkade ställa triggersignalen för lågt så mest troligt är hela kurvan skjuten lite till höger och peaken vid 28hz triggersignalen...(dom ska dessutom ha full nivå långt före 28hz)

ska få igång ett annat program så det kommer lite efterklangsmätningar också om det intresserar någon...

kan dessutom avslöja att det blir en del ombyggnation av väggen bakom högtalarna för att få bukt med 70hz peaken

Eller så är det kompenserat för den något snäva spridningen Scan Speak 9700 har. :?:

Eller så är det kompenserat för den något snäva spridningen Scan Speak 9700 har. :?:

näe det tror jag inte....om du kollar här http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Fo...p;p=54334#54334 så torde mina mäta identiskt iprincip....sen har jag ju gjort fel hela tiden med triggern i tombstone....denna va den sista mätningen jag gjorde idag å då TROR jag att det blev rätt :app: bergådalbana är bara förnamnet å ändå kastade jag in en del glas och stenull (2säckar)

ska testa lite mer under dagen å se om jag får till det ordentligt

matning-25db.JPG

dampatrum1.JPG

dampatrum2.JPG

Här var det fart och action... :o:mm::) Kul att du dokumenterar direkt med bilder och det här blir spännande att följa!

ja bilder är ju 60% av nöjet :D

här kommer en liten ritning på vad jag kan tänka mig kan bli hyfsat utan att anlita nån expert....kommer inte bo så länge eftersom detta hus är ett rent affärsprojekt så man får hålla lite budget tyvärr... men vänta tills nästa kåk ska ni få se på starship enterprise :)

har fått lite mer input av svante ang mätningarna så förhoppningsvis stämmer dom under morgondagen...

rumsplanering.JPG

mer mätningar idag....

nu verkar jag ha fått koll på triggern i mätprogrammet iaf....det ska alltså se ut så här:

triggerd.JPG

när pipet kommer.....ska det komma fram "triggered" nere i hörnet....då blir inte kurvan skjuten åt nåt håll...

nåja denna mätning var ungefär som förväntat....peak runt 40hz och en massa rippel nästan hela vägen upp...

märk väl skalan som är 90db stor så det ser bättre ut än vad det egentligen är...det svänger nästan 10db hela vägen hela tiden :( jag vill iaf ha runt +- 3-4db hela registret...frågan är bara hur man tar sig dit...

http://user.faktiskt.se/Haakan_W/skastamma.JPG

eftersom jag förstår lite mer idag så hoppas jag att jag ska få till efterklangsmätningar också..det är ju det mest intressanta egentligen.....bara peaken på 40hz som är riktigt illa i rummet...

fråga mig inte varför det dippar 15-20khz....det är väldigt skumt...ska försöka tjata på lazyworm så man får mäta med en riktig mikrofon

Har precis fått Jormas efterklangsmätningar förklarade för mig och har noll egen erfarenhet men har du inte en ganska lång efterklangstid i ett öronkänsligt register... :?: Rätta mig om jag har fel men lösningen i min värld är bokhyllor som klättrar uppför väggarna där du fyller på med källarförrådets alla vältummade hifitidningar, alla gamla vinylskivor och all sedan länge bortglömd litteratur... :cool: :)

Har precis fått Jormas efterklangsmätningar förklarade för mig och har noll egen erfarenhet men har du inte en ganska lång efterklangstid i ett öronkänsligt register... :?: Rätta mig om jag har fel men lösningen i min värld är bokhyllor som klättrar uppför väggarna där du fyller på med källarförrådets alla vältummade hifitidningar, alla gamla vinylskivor och all sedan länge bortglömd litteratur... :cool: :)

ja den är mer än dubbelt så lång som den ska vara, men det va ju förväntat också.....rummet är så pass stort och kalt......i min värld så kallas det drapperier/gardiner :) men det kommer upp en rätt fet diffusor på högersida av rummet för att försöka kompensera för öppningen till vänster...(om ja nu inte hittar nån sorts vikdörr med enkel infästning och borttagning)

tackar datar :)

ja den är mer än dubbelt så lång som den ska vara, men det va ju förväntat också.....rummet är så pass stort och kalt......i min värld så kallas det drapperier/gardiner :) men det kommer upp en rätt fet diffusor på högersida av rummet för att försöka kompensera för öppningen till vänster...(om ja nu inte hittar nån sorts vikdörr med enkel infästning och borttagning)

tackar datar :)

Det blir rätt fult med draperier på det sättet. Jag har sett bilder på liknande ljud/hifirum och det ser ju helt fånigt ut. :diss: Musik måste kunna avnjutas i mer trivsam miljö.

Kan du inte hitta en annan lösning?

mja alltså jag tror det kan bli hyfsat med rätt gardiner bakom högtalarna med en svängd skena...alltså problemet är att det är så mycket efterklang som ska bort så det finns nog ingen annan bra ide...

kolla gärna min lilla ritning jag postade tidigare så ser du tankegångarna,

men riktigt stilrent blir det ju aldrig på det sättet....inte som jag vill ha det iaf

men det är fritt fram att lägga förslag! :app: