Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag var och lyssnade på en urpremiär i Virserum(!) veckan efter midsommar. Det var Gunilla von Bahr som tillsammans med elever frå Kungliga Musikhögskolan i Stockholm framförde en jubileumskonsert med anledning av Gunillas 40-år som artist.

Under en del av föreställningspelade en stråkkvintett bestående av två violiner, viola, cello - och kontrabas. Det var en sättning som jag aldrig förr kan minnas att jag lyssnat till. Varken live eller i någon inspelning.

Jag har aldrig varit speciellt förtjust i stråkkvartetter men här föll jag för klangen som basens extra djup gav de övriga instrumenten.

Nu undrar jag om någon av Euphonias skribenter har tips på musik med stråkkvintett bestående av två violiner, viola, cello och kontrabas?

mvh/ Jörgen G

Posted

Uppsala Kammarsolister brukar ha just det där hysset för sig, dvs addera en kontrabas där man minst väntar det. Jag har alltid misstänkt att det är mer av sysselsättningspolitiska än musikaliska skäl, :evil: eftersom den landstingsfinansierade ensemblen innehåller en fast basist. Dock är det lika uppenbart som trevligt att denna basist njuter av att traktera sitt mustiga instrument så han är välkommen.

Gruppen med det självmotsägande namnet (solister som spelar kammarmusik!) leds för övrigt av den gode Nils-Erik Sparf, violinist känd från de vilda Fyra årstiderna på BIS.

Verk för klassisk stråkkvartett plus bas existerar väl knappt. Dvoraks kvintett, op. 77, är troligen det mest kända. När det gäller arrangemang så erinrar jag mig på rak arm en CD på LCM med Stenhammars femte kvartett - den rustika oförglömliga kvartetten baserad på visan om riddar Finn Komfusenfej (ballata, sats II) - där Kammarsolisterna bildat kvintett genom att ta med kollegan på basen.

Vilken var urpremiären?

Posted
/.../

Vilken var urpremiären?

Urpremiären var en föreställning på cirka en timme med Gunilla von Bahr och ett gäng elever från Kungl Musikhögskolan. Företsällningen heter "Solflöjten" och är en minnesföreställning för att salutera Gunillas 40 år som artist. Föreställningen var ute på en liten miniturné i månadskftet juni/juli. Ytterligare ett par föreställningar ges i stockholmstrakten i början av september. Hittar tyvärr ingen bra info på Nätet.

Föreställningen var ett antal nya arrangemang av ett antal kända kammarmusikstycken samt några av de mest kända styckena från Gunillas scenliv, som hon själv framförde.

Tyvärr kommer jag inte ihåg vilket stycke stråkkvintetten spelade och programmet ligger kvar nere i sommarstugan. Utöver Stråkkvintetten fastnade jag för sopranen i ensemblen. Den rösten var häftig. Kommer naturigtvis inte heller ihåg vad hon heter. Även de tre slagverkarna gjorde ett par spektakulära nummer - som vanligt är man böjd att tillägga - när slagverkare ges litet utrymme.

:cool: /Jörgen G

• 3 weeks later...
Posted

Detta är ren komsumentinfo (Eftersom jag varit inblandad i skivans tillkomst!)

Jönköpinska Junekvintetten har just denna set-up. Deras senaste platta med arrangemang av folkliga låtar på skivbolaget Intim Musik, kan kanske vara nått?

095.png

Kan köpas direkt från skivbolaget!

/ptr

Posted

Hej!

Inte riktigt den sättning som du söker, men Schuberts Forellkvintett innehåller kontrabas. Om jag inte missminner mig en violin, viola, cello, piano och kontrabas. För vem vill ha två violiner när man istället kan ta en pianist ;)

Posted
/.../en violin, viola, cello, piano och kontrabas. För vem vill ha två violiner när man istället kan ta en pianist ;)

Ja - det kan man ju verkligen fråga sig - egentligen...

Ska kolla in detta. Har du några speciella favoritskivor (CD) som du vill föreslå Orfeus?

;) /Jörgen G

• 2 weeks later...
Posted
Ja - det kan man ju verkligen fråga sig - egentligen...

Ska kolla in detta. Har du några speciella favoritskivor (CD) som du vill föreslå Orfeus?

;) /Jörgen G

Japp, Clifford Curzon har gjort en underbar inspelning tillsammans med Vienna Octet. Ljudet är kanske inte det bästa, men på nåt sätt så passar ändå ljudbilden rätt bra till inspelningen (jag tror den är gjord sent -50 eller tidigt -60-tal). En underbarare Schubertpianist än Clifford Curzon får man leta efter, men som alltid är det ju lite beroende på vad man söker. Hur som helst en riktigt riktigt bra inspelning som säkert går att få till en billig penning.

Just min skiva heter Decca 433 647-2 och innehåller även Mozarts klarinettkvintett - en inspelning som man kan klara sig utan, så kanske finns inspelningen med mer intressanta kombinationer.

Edit: Den finns också på Decca 417 459-2 tillsammans med döden och flickan :)