augile Posted July 11, 2006 Posted July 11, 2006 Efter att ha hört en barockopera på riksradions program 2, så fick jag mersmak. Men jag vet inte vart jag ska börja mitt letande. Är det nån som kan tipsa om inspelningar och annat så vore det underbart. Quote
gcs Posted July 11, 2006 Posted July 11, 2006 Gå in på http://www.sr.se/cgi-bin/mall/artikel.asp?...;Artikel=668698 där kan du skriva och fråga men du får försöka minnas ungfär när det var du hörde programmet. lyssnarservice@sr.se Quote
klas Posted July 11, 2006 Posted July 11, 2006 Om du vill lyssna på Barock-opera så är Dido & Aeneas ett tips på fin musik från en av de stora Barocktomnsättarna nämligen Henry Purcell. Under min musikfolkisutbildning på i Arvika så satt vi upp nämnda opera, och jag själv bidrog med en disskutabel insatts i kören...... Nedan står det ett utdrag ur "Wikipedia". Håll till godo! Klas Dido och Aeneas är ett musikdrama i ordets striktaste bemärkelse, en genuin opera i vilken handlingen helt bärs framåt genom recitativ utan ett enda talat ord i hela pjäsen. Musiken anses mycket framstående, och var synnerligen avancerad för sin tid. Pjäsen fann aldrig sin väg till scenen, trots att den blev mycket populär i privata musiksalonger. Man tror att den blev extremt mycket kopierad under Purcells livstid och strax efter. En enda sång trycktes av hans änka i Orpheus Britannicus, och hela verket förblev otryckt fram till 1840 då noterna trycktes upp av Musical Antiquarian Society med George Macfarren som utgivare. Quote
augile Posted July 11, 2006 Author Posted July 11, 2006 Tack klas Jag tittade in på hyperions sida och hittade lite matnyttigt om Henry Purcell. Det fina med hyperion är att man kan provlyssna på vissa skivor..... ....och visst det är sån musik jag är ute efter Jag tar gärna emot fler tips. Och vid närmare eftertanke så behöver det inte vara exakt operor bara det är barock med vacker sång till. Quote
Bjorn W Posted August 8, 2006 Posted August 8, 2006 ..Antonio Caldara's "Maddalena ai piedi di Cristo" är en opera från 1700 som är värd att lyssna på. Den finns utgiven på Harmonia Mundi med skivnummer HMC 905221.22... mvh Björn Quote
shaft Posted August 8, 2006 Posted August 8, 2006 Hej! Jag gillar Händels "Semele" på DG. Mycket trevlig. /Shaft Quote
Engelholm Audio Posted August 8, 2006 Posted August 8, 2006 ..Antonio Caldara's "Maddalena ai piedi di Cristo" är en opera från 1700 som är värd att lyssna på. Den finns utgiven på Harmonia Mundi med skivnummer HMC 905221.22... mvh Björn Minns du Björn om det var den du spelade när vi i ASO var uppe och lyssnade (och åt god fisksoppa)? Quote
Bjorn W Posted August 8, 2006 Posted August 8, 2006 Minns du Björn om det var den du spelade när vi i ASO var uppe och lyssnade (och åt god fisksoppa)? Nej, vi spelade så mycket musik då... Jag misstänker dock att det du tänker på var ett utdrag från Tchaikovsky's "Queen of Spades". En annan barockopera som kan vara intressant är Händels "Rinaldo" från 1711. Finns bl.a på en Decca inspelning med Cecilia Bartoli och David Daniels i huvudrollerna. Skivnummer 467 087-2. Det finns även en del musik skriven för kastratsångare, (det var inte populärt med kvinnor på opera- eller teaterscener under 1600-talet). Ett bra smakprov på den typ av sång hittar du i soundtracket till filmen "Farinelli- Ill Castrato" från 1994 med musik skriven av Händel, Hasse, Broschi m fl, utgiven på skivbolaget Auvidis Travelling, skivnummer K1005. mvh Björn Quote
Recommended Posts