eliot Posted July 7, 2006 Posted July 7, 2006 Jag har nyligen besökt Audionet och lyssnat på hans anläggning efter den sista uppgraderingen Quote
eliot Posted July 7, 2006 Author Posted July 7, 2006 Sedan mitt sista besök hade Audionet också flyttat ut högtalarna från bakväggen och placerat skivhyllorna bakom högtalarna Quote
Timbre™ Posted July 7, 2006 Posted July 7, 2006 Aktiviteter i sommarhettan... :cool: Underbart eliot och tack för att D200:an är med! Quote
Ranefjord Posted July 7, 2006 Posted July 7, 2006 En äkta audiofil bryr sig inte om värmen. :cool: Spännande! Quote
eliot Posted July 7, 2006 Author Posted July 7, 2006 En äkta audiofil bryr sig inte om värmen. :cool: Spännande! Då måste jag berätta att patrikcaesar besökte mig i Uppsala strax före midsommar och då var det ju inte så varmt utomhus. Efter att ha lyssnat på musik i flera timmar var det emellertid rejält varmt i mitt vardagsrum fastän vi hade tvärdrag. Mina rörmonoblock värmer ungefär med 700W så Patrik letade febrilt efter (icke ljudalstrande) lampor att släcka Med dagens utomhustemperatur hade det varit badbyxor som gällt Då verkar Audionets uppgradering vara lättare att leva med Quote
eliot Posted July 7, 2006 Author Posted July 7, 2006 Audionet har som ni ser uppgraderat från sina tidigare Audionet-slutsteg Amp II G2 till värstingslutstegen i Audionet-familjen: Amp II Max som har en angiven uteffekt på 450 Watts i 8 ohm och 800 Watt i 4 ohm Här ser vi hela Audionet-elektroniken tillsammans med skivspelaren från Music Hall Den lycklige ägaren i sin favoritposition: Quote
juha Posted July 7, 2006 Posted July 7, 2006 Läckert och förstår att det även är dynamiskt :cool: Till att börja med..... Quote
eliot Posted July 8, 2006 Author Posted July 8, 2006 Läckert och förstår att det även är dynamiskt :cool: Till att börja med..... Acapella Violon kan vara lite av kameleonter beroende på ägarens tycke och smak och jag har hört extremt dynamiska system och system som bäst beskrivs som "laidback". Denna anläggning hade bra dynamik men man fick inte intrycket av att man lyssnade på en hornanläggning utan det var mer homogeniteten parat med fin upplösning som slog en. Quote
eliot Posted July 8, 2006 Author Posted July 8, 2006 I och med de nya högtalarna har också intresset för vinyl ökat och Audionet visade några skivor som han köpt på Skivesset i Malmö. Skivspelaren är en Music Hall mmf-7 Det finns säkert de som följt tråden Referens RIAA på HiFi Forum där Audionet beskriver sitt sökande efter ett nytt RIAA-steg och när jag var på besök så hade han Lehmann Audio Black Cube Decade som vi kan skymta på baksidan Det som jag mest hade att invända mot vinylåtergivningen var att det hela var lite för "nervöst" för min smak - något som lätt brukar åtgärdas med en bättre nätdel till skivspelaren. Enligt Audionet tillverkas Music Hall skivspelarna av Pro-Ject så man bör kunna använda en Pro-Ject speedbox. Quote
Audionet Posted July 8, 2006 Posted July 8, 2006 Tack för besöket, alltid lika roligt när du kommer och hälsar på. Det är väldigt nyttigt att få besök och att besöka andra, det är lätt att bli hemmablind. Jag hade inte tänkt så mycket på att vinylen var lite nervös, men nu är det mer tydligt Vet inte om jag skall prova motorstyrning eller satsa på en nytt verk och arm. Kan även nämna att Lehmanns Silver Cube finns hemma för att gå en match mot Decade. Jag tycker att Lehmann och Audionet är samma andas barn, de passar mycket bra ihop. För övrigt är jag mycket nöjd med uppgradering till AMP II MAX, det var vad som behövdes. När jag fick hem Acapella kända jag att jag ville ha lite mer fyllighet och kropp i de övre registerna, dvs det är en jakt som har pågått i många år och Acapella var första steget i den riktning jag ville ta. Jag började med att prova försteg och nästa steg var cd spelare, men det var först när jag fick hem AMP II MAX som jag kände att det var denna uppgradering jag skulle göra. Att säga att jag är hemma vågar jag väl inte, för det finns alltid något att trimma. Men jag har hittat mitt ljudideal och jag är mycket nöjd och försöker fortsätta utveckla den linje jag har valt. Quote
Guest om.s Posted July 8, 2006 Posted July 8, 2006 Audionet har som ni ser uppgraderat från sina tidigare Audionet-slutsteg Amp II G2 till värstingslutstegen i Audionet-familjen: Amp II Max som har en angiven uteffekt på 450 Watts i 8 ohm och 800 Watt i 4 ohm Här ser vi hela Audionet-elektroniken tillsammans med skivspelaren från Music Hall Den lycklige ägaren i sin favoritposition: Ayyyh ayyyh for noen frekke bilder! Nydelig elektronikk! mvh Quote
Guest om.s Posted July 8, 2006 Posted July 8, 2006 Tack för besöket, alltid lika roligt när du kommer och hälsar på. Det är väldigt nyttigt att få besök och att besöka andra, det är lätt att bli hemmablind. Jag hade inte tänkt så mycket på att vinylen var lite nervös, men nu är det mer tydligt Vet inte om jag skall prova motorstyrning eller satsa på en nytt verk och arm. Kan även nämna att Lehmanns Silver Cube finns hemma för att gå en match mot Decade. Jag tycker att Lehmann och Audionet är samma andas barn, de passar mycket bra ihop. För övrigt är jag mycket nöjd med uppgradering till AMP II MAX, det var vad som behövdes. När jag fick hem Acapella kända jag att jag ville ha lite mer fyllighet och kropp i de övre registerna, dvs det är en jakt som har pågått i många år och Acapella var första steget i den riktning jag ville ta. Jag började med att prova försteg och nästa steg var cd spelare, men det var först när jag fick hem AMP II MAX som jag kände att det var denna uppgradering jag skulle göra. Att säga att jag är hemma vågar jag väl inte, för det finns alltid något att trimma. Men jag har hittat mitt ljudideal och jag är mycket nöjd och försöker fortsätta utveckla den linje jag har valt. Enig!!! fikk hjem hit ,Gøteborg, mine AMP II MAX etter oppgradering i Tysklang i slutten av februar 06, helt fantastiske forsterkere mvh Quote
Guest om.s Posted July 8, 2006 Posted July 8, 2006 Enig!!! fikk hjem hit ,Gøteborg, mine AMP II MAX etter oppgradering i Tysklang i slutten av februar 06, helt fantastiske forsterkere mvh Quote
Timbre™ Posted July 9, 2006 Posted July 9, 2006 En gång lyssnade jag på en uppställning med fyra AMP II MAX som drev ett par Von Schweikert VR-8. Det är ett antal år sedan och det var nog första gången jag började fundera på det här med dynamiska förlopp... Quote
Audionet Posted July 9, 2006 Posted July 9, 2006 Timbre: Kan tänka mig att det var dynamiskt, VR-8 har hög känslighet om jag kommer ihåg rätt. Du får väl titta förbi när du är i Malmö trakten, då kan du få höra hur AMP II MAX låter då den är parad med Tysk kontroll Låter tråkigt, men det kan nog överraska de som har förutfattade meningar. om.s: Kan bara säga grattis! Den här senaste versionen av AMP II MAX är i mitt tycke mycket lyckad. Quote
eliot Posted July 9, 2006 Author Posted July 9, 2006 Det roliga med personer som är intresserade av HiFi är att de ofta också är intresserade av livets "goda" i övrigt också - Följaktligen bjöd Audionet på kaffe och butterkaka och kaffet tillagade han med denna "maskinen" Jag valde att få Cappucino och Audionet visade sig mycket duktig att rita figurer i skummet Cappucinon var mycket god så jag bad om påtår Quote
Audionet Posted July 9, 2006 Posted July 9, 2006 Nja, min latte art är väl inte direkt godkänd, men jag jobbar på det. Quote
eliot Posted July 9, 2006 Author Posted July 9, 2006 Timbre: Kan tänka mig att det var dynamiskt, VR-8 har hög känslighet om jag kommer ihåg rätt. Du får väl titta förbi när du är i Malmö trakten, då kan du få höra hur AMP II MAX låter då den är parad med Tysk kontroll Låter tråkigt, men det kan nog överraska de som har förutfattade meningar."Kontroll" är ett väl valt ord för att beskriva Audionets anläggning Basen är mycket torr och oresonant och hela anläggningen upplevs som mer homogen och kraftfull jämfört med vid mitt förra besök. Audionet och jag har ju samma högtalare men skillnaden i ljudupplevelsen är ändå mycket stor. Förutom skillnad i elektronik och rum så har vi naturligtvis olika ljudpreferenser vilket återspeglas i ljudet. Jag skulle faktiskt vilja säga att det finns vissa egenskaper i Audionets anläggning som jag faktiskt känner igen från mitt allra första besök då Audionet hade Von Schweikert VR4 - även om anläggningen som helhet spelar på en helt annan nivå - Jag upplever att Audionet mycket målmedvetet utvecklar sin anläggning Om jag kort skall beröra den uppenbara skillnaden mellan våra anläggningar så är det att min är mycket kraftfullare och har högre dynamik och upplösning. Patrik Caesar beskrev min anläggning som "en stor norrlandsfors i vårflod: sätter du ner benet slits du med av kraften" - Jag har som ni säkert förstår svårt att förklara varför rörmonoblock på 60W klass A är så mycket kraftfullare, ger så mycket mer tyngd i ljudet än Audionet AMP II MAX - skillnaden är alltså inte subtil utan är uppenbar från första tonen ... Jag hoppas att det snart ges tillfälle för Audionet att besöka mig i Uppsala. Det skulle vara intressant att få höra hur han upplever skillnaden Quote
Timbre™ Posted July 9, 2006 Posted July 9, 2006 Timbre: Kan tänka mig att det var dynamiskt, VR-8 har hög känslighet om jag kommer ihåg rätt. Du får väl titta förbi när du är i Malmö trakten, då kan du få höra hur AMP II MAX låter då den är parad med Tysk kontroll Låter tråkigt, men det kan nog överraska de som har förutfattade meningar. Det här systemet stod hos en polare i Varberg och det var innan forumssvängen så det blev inga bilder men jag kan lova att det var mäktigt. Försteget var ett PRE G2 och VR-8:orna är ju rätt kraftiga i sig själva... Tackar för inbjudan. Vi har pratat om en sväng till Energy-transformers framöver och då skulle det vara kul att titta in. Skickar ett PM när det drar ihop sig så kan vi ju alltid se om det stämmer. Quote
Audionet Posted July 10, 2006 Posted July 10, 2006 Eliot: Vi får se till så att jag kan komma på besök vad det lider, måste ju höra hur det låter när det är mer tyngd, dynamik och högre upplösning . Timbre: Skicka bara ett pm, så ser vi hur det passar. Quote
Guest om.s Posted July 10, 2006 Posted July 10, 2006 Timbre: Kan tänka mig att det var dynamiskt, VR-8 har hög känslighet om jag kommer ihåg rätt. Du får väl titta förbi när du är i Malmö trakten, då kan du få höra hur AMP II MAX låter då den är parad med Tysk kontroll Låter tråkigt, men det kan nog överraska de som har förutfattade meningar. om.s: Kan bara säga grattis! Den här senaste versionen av AMP II MAX är i mitt tycke mycket lyckad. Det synes jeg og, snart kommer VIPén hjem etter en tur i Tyskland med ny HW&SW oppgradering, de har skjønt det disse Tyskerene mvh Quote
Guest patrikcaesar Posted July 16, 2006 Posted July 16, 2006 Jag har hört många anläggingar, vissa som har haft astronomiska prislappar, men aldrig har jag upplevt det jag gjorde hos Eliot då jag hälsade på sist. När jag nu skall lyssna på andra anläggningar så upplever jag tyvärr bara det negativa. Jag kan inte förstå att Eliot kan förhålla sig så neutral, eller att han överhuvudtaget kan uppbåda intresse att lyssna på annat när det låter så hemma hos honom. Det påminner mig alltför mycket om den gången då vi var nere i Schweitz och jag fick höra Acapella violon för första gången med 845 rörmonoblock från Unison. Det lät ljuvligt och efter att ha fått ett så trevligt bemötande från René (iskall öl och superb anläggning) så njöt jag av fulla drag. När René var färdig med sin kund, kopplade han in Eliots slutsteg, som han "moddat" på violon, lyssnade jag max 1 minut, sen fick jag resa mig upp och gå ut, för det gjorde ont i hjärtat att jag aldrig skulle kunna få en ekonomi som kunde tillåta en sådan anläggning. Både René och Eliot fattade inte varför jag gick ut från butiken, men då jag förklarat senare så förstod de båda. Efter den resan var det olidligt att lyssna på det som var betecknat som HIGH END i Sverige. Som om vi i Sverige var de stenåldersmänniskor som samtidigt all högkulturer i resten av världen befann sig i (Egypten, Eufrat &Tigris deltat osv) Det finns inte en enda högtalare som jag känner till som kan spela i samma liga som Violon. Diskanten, den rår INGEN på, ta hur mycket ädelstenar man än tar till hjälp ) eller underliga material. Violon rules och med den kombin Eliot har, så är det skrämmande bra! Quote
Audionet Posted July 24, 2006 Posted July 24, 2006 Patrik: Du får komma och lyssna till de nya monoblocken, det är kanske till och med så att du börjar fundera på trissor Quote
Recommended Posts