Jump to content

Ute skiner solen, men inne glimmar rören. :-)

Ranefjord

Recommended Posts

:o:o Var är högtalarna??

flytt1.jpg

Nädå... De är givietvis kvar. :D Det är ingen "köpa nytt"-tråd.

flytt2.jpg

Innan man sätter igång med akustiken på allvar är det nog klokt att försöka finna den bästa väggen att spela emot. Idag provar jag den väggen som jag misstänker låter bäst. Lägg märke till soffan som högtalarstativ. :cool: Dämpningen får man på köpet. Jag tvingade hem tjejen under middagen för att göra en kortare lyssning: "Inget snack, det låter bättre". I agree! :cool:

Inom kort ska det ommöbleras för ytterligare utvärdering (kanske redan ikväll? Hoppas!). Fortsättning följer.

flytt3.jpg

Guest Zalve

Du kanske skulle prova med lika mycket dämpning kring högtalarna på första uppställningsplatsen oxå ?

Intalar mig att soffan gör en HEL del.

Hoppas du är klar om en vecka eller så ;)

Det låter riktigt trevligt och med lite trixande så kommer det att bli riktigt bra. Det enda jag saknar från "testspelningen" med högtalarna på soffan är den sista tyngden och djupet i basen. Men livet är ju en enda stor tweakning, så... :cool: Det jag saknar från ursprungsuppställningen är djupledsinformationen, men samtidigt så har jag inte provat att flytta på högtalarna än. Åter igen... tiden och tweakningen. De största vinsterna är iallafall storleken på 2D-ljudbilden, samt möjligheten att kunna spela ut musik i hela rummet. Perfekt för små sommarförfester! :) Det är heller inte lika kritiskt att sitta precis mellan högtalarna som det står placerat nu.

Engelholm: Tackar, tackar. Vi har dock mer att göra (syns inte på bilden :cool:). :)

...och inga onda ord om Lundell!!! :D

Tjejen saknar basen som soffan bidrog med. Dock gillar hon luftigheten. Jag håller med. Får jobba på att få tillbaks basen.

Det värsta tycker jag är innan man har kommit igång att riva i prylarna... :D Ett slags tröghetsmoment men är första kabeln utdragen så går det av bara farten. Det var trivsamt redan innan och det här blev också väldigt snyggt! Märker du någon påverkan av dörröppningen till höger... :?:

Jag har en dörröppning även till vänster faktiskt, så jag känner ingen obalans. På fredag ska jag fortsätta lite tänkte jag. Blir dock att riva lite i det övriga möblemanget först. Ett par billyhyllor ska bytas ut till ytterligare en Ikea Expedit om ca en månad så jag får visualisera den nya hyllan nu när jag flyttar runt. :)

Håller med om att det kan vara jobbigt att komma igång. Helst skulle jag vilja ha en månads ledigt tillsammans med tjejen och enbart ägna den tiden åt lägenheten. Det tar lite tid att inreda. Intryck måste smältas. Prova hit och dit och det ena med det andra. Sen vill man ju ha ett bra ljud också. :)

Helst skulle jag vilja ha en månads ledigt tillsammans med tjejen och enbart ägna den tiden åt lägenheten. Det tar lite tid att inreda. Intryck måste smältas. Prova hit och dit och det ena med det andra. Sen vill man ju ha ett bra ljud också. :)

Här har du en av de stora fördelarna med stativhögtalare. Delbart och lätthanterligt.

Ett fantasifullt/fantasilöst alternativ skulle ju kunna vara inramade posters från någon av tillverkarna men det kanske blir väldigt svårt att förhandla fram... :?::D Annars är ju havsmotiv lockande med tanke på förstärkarens namn. Bara ett litet infall alltså... ;):)

Jag tycker att det ser mycket snyggt och ombonat ut :mm:

Många rum är i mitt tycke alldeles för kala och det har man sedan försökt råda bot på genom inköp av några absorbenter och diffusorer men det brukar råda fullständig avsaknad av plantor, bokhyllor, soffor mm. som i mångt och mycket fyller samma funktion och gör rummet hemtrevligt ;)

Mvh,

Eliot

Annars är ju havsmotiv lockande

Roligt att du nämner det! Om du ser den gråa tavlan som står på hyllan bakom stereoracket bredvid de små vaserna. Har planer på att köpa två stycken stora målningar av den konstnären. Han är känd för sina otroligt realistiska havs/sten/strand-målningar. Gösta Calmeyer var namnet.

g_calmeyer_i.jpg

Rolig koppling till Manley. :cool: Hade jag faktiskt inte tänkt på. Annars hade det varit trevligt med två produktbilder av Stingray och Steelhead, men där tror jag -precis som du - att någon säger stopp. :D

Eliot: Jag håller med angående akustikmaterial. Möbler, etc så långt det går och sen om det behövs kan man skaffa PRO-akustikmaterial. Jag är absolut inte färdig med möbleringen än. Det är ju precis som med Hifi: Det är de små detaljerna som gör den stora skillnaden! :cool:

Hajen1: Lyllo! Själv ska jag se Thåström nästa lördag. Inte fel det heller. :) Har inte sett Lundell live någon gång vad jag kan minnas. Lite dåligt av mig.

Engelholm: Inget nackstöd på stolen, så nja... man måste nog vara riktigt trött för att kunna somna i den. Däremot kan jag lugnt rekommendera Ikeas Poäng-fåtölj. Sömnvarning i den (nackstöd plus gungande). :)

Engelholm: Inget nackstöd på stolen, så nja... man måste nog vara riktigt trött för att kunna somna i den. Däremot kan jag lugnt rekommendera Ikeas Poäng-fåtölj. Sömnvarning i den (nackstöd plus gungande). :)
:)

Ikea tar 995 kr för denna:

60087_PE166033_S4.jpg

I denna färg bör det funka finfint med ek!