musicpassion70 Posted July 1, 2006 Posted July 1, 2006 Hallåjs i sommarvärmen Jag har en Rel Stampede hemma som jag håller på att testa till mina Sonus Faber Cremona Auditor. Jag har fått dom att lira riktigt bra ihop i mitt 15 kvm stora (lilla!) rum i lägenhet. Intregreringen funkar riktigt bra, delar vid 27 Hz och är sparsam med volymknappen på suben så att den inte/knappt hörs (påvriden till hälften). Nu till min fråga. Jag har funderingar på att antingen behålla denna och skaffa en Stampede till andra hörnet(begagnad för ekonomins skull) eller skaffa en Strata V eller Storm V. Är det någon som har erfarenheter eller kloka råd kring detta Hälsningar Calle Quote
Harryup Posted July 12, 2006 Posted July 12, 2006 Skulle absolut skaffa ytterligare en subb, samt ett elektroniskt delningsfilter med parametrisk eq. Samt dela väsentligt högre (80Hz typ), nu får du alldeles för mycket av samma signal i både sub och sidosystem i olika fas på lyssningsplats och med olika märkligheter som följd. Att det låter bra är en sak men det kan säkert låta ännu bättre. Du vinner heller ingen effektsparning på huvudförstärkaren genom att dela så lågt då väldigt lite musiksignal finns så långt ner. Mina erfarenheter och tyckande. Quote
Engelholm Audio Posted July 12, 2006 Posted July 12, 2006 ...nu får du alldeles för mycket av samma signal i både sub och sidosystem i olika fas på lyssningsplats och med olika märkligheter som följd. Du vinner heller ingen effektsparning på huvudförstärkaren genom att dela så lågt då väldigt lite musiksignal finns så långt ner.Jag har testat själv och är övertygad. Disten i basområdet från "stativarna" smutsar ner mellanregistret högst påtagligt. På din fråga svarar jag 2. Quote
Recommended Posts