Absolute Audio Posted June 30, 2006 Posted June 30, 2006 Håller på att sonderar slutstegsmarknaden. Och en liten doldis är ju Bryston som är ruggigt uppskrivna i press runt om i värden. Är det någon som hört 14b-sst eller 7b-sst?? Att dom konkurerar med slutsteg för 3ggr pengarna köper jag inte men är det ett bra köp för de ca: 70 000kr dom kostar? Quote
Engelholm Audio Posted June 30, 2006 Posted June 30, 2006 Håller på att sonderar slutstegsmarknaden. Och en liten doldis är ju Bryston som är ruggigt uppskrivna i press runt om i värden. Är det någon som hört 14b-sst eller 7b-sst?? Att dom konkurerar med slutsteg för 3ggr pengarna köper jag inte men är det ett bra köp för de ca: 70 000kr dom kostar?Har endast hört ett 4BS-ST. Quote
eliot Posted June 30, 2006 Posted June 30, 2006 Rydberg (numera oregistrerad) undersökte marknaden och föll slutligen för Bryston efter att bl.a. ha haft Pass Labs X350. Tyvärr kan Du inte söka på Rydberg då han inte är medlem längre men här finns ett inlägg . Mvh, Eliot Tillägg: Det finns en tråd om Rydbergs anläggning på HiFiForum.nu Quote
Merkurius Posted July 1, 2006 Posted July 1, 2006 Håller på att sonderar slutstegsmarknaden. Och en liten doldis är ju Bryston som är ruggigt uppskrivna i press runt om i värden. Är det någon som hört 14b-sst eller 7b-sst?? Att dom konkurerar med slutsteg för 3ggr pengarna köper jag inte men är det ett bra köp för de ca: 70 000kr dom kostar? Hej, Du kan surfa in på faktiskt.se och söka efter Bryston. Exempelvis kanske denna tråd kan vara av intresse: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Fo...pic&t=12131 Jag har ett bryston bp-25 försteg som jag är nöjd med. Quote
Timbre™ Posted July 1, 2006 Posted July 1, 2006 "Kanada kan" som Hifi&Musik skrev en gång i tiden... Quote
Absolute Audio Posted July 1, 2006 Author Posted July 1, 2006 Intressant tråd dock, att jämföra 7b-sst med nad 208 var ju lite konstigt. Men ditt försteg där vad har du för åsikter om den??? Klurar på att slå till på en 26:a om det blir 14b-sst som slutsteg. Vad har den för positiv & negativa egenskaper jämfört med andra du testat? Och visst verkar Kanadickerna kunna det där med slutsteg. Classé är en annan tillverkare som skall provas. På lyssnarlistan står också Mcintosh 6900 & 275:an ev något brutalt slutsteg, Musical Fidelity kw750, Bladelius Grendel.... Sen lär det nog bli några till, men detta ska göras sakta och säkert. Ska gå omkring och gnugga händerna, provsmaka bitarna, och utvärdera i ca 1år. Quote
Engelholm Audio Posted July 1, 2006 Posted July 1, 2006 Intressant tråd dock, att jämföra 7b-sst med nad 208 var ju lite konstigt. Men ditt försteg där vad har du för åsikter om den??? Klurar på att slå till på en 26:a om det blir 14b-sst som slutsteg. Vad har den för positiv & negativa egenskaper jämfört med andra du testat?Bryston är ett företag som lovar mycket och som dessutom lever upp till detta bland annat genom generösa 20 års garanti! Imponerande! I mina öron är Bryston ett märke som levererar teknisk topp-prestanda i alla avseenden. Jag skulle vilja säga att, tanken är att du som lyssnare skall känna dig trygg med dina Brystonprodukter så som inte tillförande något egenljud. Vad blir det för pengar för en 26'a tillsammans med 14B-SST? Quote
Guest asimov66 Posted July 1, 2006 Posted July 1, 2006 ingen som gjort en lyssningstest på bryston ? skulle vara intressant att ha då jag fluktar lite på dem till en senare uppgradering... Quote
Absolute Audio Posted July 1, 2006 Author Posted July 1, 2006 Listpriset är ca 99 000dkr För den kombon. Mycket pengar.... men 20år garanti är ju schysst. Andrahandsvärdet är väl tveksamt, vilket man får se till att differensen mellan faktiskt pris och listpris äter lite av den förlusten. Men vad byter man till om man fastnar för Bryston?? För att göra en riktig uppgradering så blir det ju villa-priser. Kollar man på Classé så är ju dom ruggigt heta på andrahands marknaden och hifiklubben kan väl som max tänka sej att sälja en signalkabel till 10% rabatt om man handlar för 50kkr där. Quote
Absolute Audio Posted July 1, 2006 Author Posted July 1, 2006 Engelholm Audio du hade iaf lyssnat på en lite mindre Bryston... Vad var intrycket?? Quote
Leif Eriksson Posted July 1, 2006 Posted July 1, 2006 När jag utvärderade förstärkare förca: 1,5 år sedal så stod valet på finalen till slut mellan Bryston 4B-sst, Plinius SA-102 och en integrerad Mcintodh MA-6900, förstegat jag använde var Mintosch C-41. Mitt val blev till slut Plinius SA-102, den kombinationen med Mintosch försteget var mitt första val. Men som "runner up" måste jag nämna Mcintosch MA-6900 en MYCKET trevlig upplevelse, utan tvekan den bästa integrerade jag hört. Quote
Absolute Audio Posted July 1, 2006 Author Posted July 1, 2006 Jag gjorde en A-B test mellan mina nuvarande xa-200 och sa-102 och den var ju bättre i alla register. Och då hade den inte hunnit upp i klass-a läge. Tyvär så var inte högtalarna jag lyssnade på i min smak, så det vart ingen nirvana upplevelse. Men jag förstår verkligen att du valde det slutsteget.... men på vilket sätt spöade den bryston steget?? Quote
Engelholm Audio Posted July 1, 2006 Posted July 1, 2006 Engelholm Audio du hade iaf lyssnat på en lite mindre Bryston... Vad var intrycket??Stämmer gott och mina åsikter finns inbäddade i inlägget ovan. Quote
Absolute Audio Posted July 1, 2006 Author Posted July 1, 2006 Okej:D Var inte säker på om det var en åsikt eller en slogan från hemsidan.... Men då vart det ju inte mindre intressant direkt Quote
Engelholm Audio Posted July 1, 2006 Posted July 1, 2006 Okej:D Var inte säker på om det var en åsikt eller en slogan från hemsidan.... Men då vart det ju inte mindre intressant direkt Som oftast skriver jag min egna åsikt! Jag säljer heller inte Bryston. Slogans från hemsidor försöker jag som oftast att skåda igenom! Quote
Timbre™ Posted July 1, 2006 Posted July 1, 2006 Listpriset är ca 99 000dkr För den kombon. Mycket pengar.... men 20år garanti är ju schysst. Andrahandsvärdet är väl tveksamt, vilket man får se till att differensen mellan faktiskt pris och listpris äter lite av den förlusten. Men vad byter man till om man fastnar för Bryston?? För att göra en riktig uppgradering så blir det ju villa-priser. Kollar man på Classé så är ju dom ruggigt heta på andrahands marknaden och hifiklubben kan väl som max tänka sej att sälja en signalkabel till 10% rabatt om man handlar för 50kkr där. 20-årsgarantin borde ju bädda för ett högt andrahandsvärde. Dessutom tycks dom inte byta modeller stup i kvarten och det är väl ett gott tecken... Att Classé är heta på begagnatmarknaden kanske just beror på alla dessa designbyten och att folk vill ha den ursprungliga linjen. Quote
Leif Eriksson Posted July 2, 2006 Posted July 2, 2006 Största skillnaden mellan Bryston 4B-SST och Plinius SA-102 var "kontroll", och tydlighet artikulation i basen. Plinius kopplade järngrepp på högtalarna och visade vem som bestämde. Missförstå mig inte Brystom var ett jättera slutsteg som jag säker kunnat leva med, det var bara det att jag upplevde pliniusen som ett par snäpp bättre Quote
Guest asimov66 Posted July 2, 2006 Posted July 2, 2006 Det är ett skäl till att jag med funderar på bryston 20 års garanti känns betryggande, och eftersom jag skall punpa in (för mig) en stor summa på ett slutsteg vill jag att 1. det låter bra 2. det håller ett bra tag. Något som vet var man kan lyssna på bryston i södra skåne eller köpenhamn? Quote
Merkurius Posted July 2, 2006 Posted July 2, 2006 Jag har inte jämfört mitt Bryston steg direkt med något annat försteg så jag kan inte säga något om den saken. Jag tycker dock att det helt enkelt är ett bra försteg Quote
Absolute Audio Posted July 2, 2006 Author Posted July 2, 2006 http://www.htp.dk/htp.htm där finns det prislista och försäljningsställen i Danmark. I Sverige verkar det tvärkört. FZ snackade lite med Norska importören om han skulle ställa ut på någon mässa eller så, svaret har jag för mej blev ganska svävande. Quote
Guest asimov66 Posted July 2, 2006 Posted July 2, 2006 schysst tack får ta en runda dit, nu när man vet var de finns. Quote
Timbre™ Posted July 2, 2006 Posted July 2, 2006 Stereophile har testat en del Brystonslutsteg genom åren: 3B-ST 7B-ST & SST 9B-THX 14B-SST Quote
Absolute Audio Posted July 2, 2006 Author Posted July 2, 2006 schysst tack får ta en runda dit, nu när man vet var de finns. Ser fram emot en utförlig recension Dom är ju inte supersnygga utan väldigt neutrala vilket kan löna sej i längden. Quote
kimbye Posted July 17, 2006 Posted July 17, 2006 I Norge er Lyrichifi importør av Bryston. De har som oftest stort utvalg av produkter inne for demo. lyrichifi Det er også mange på det norske forumet hifisentralen som har Bryston. www.hifisentralen.no Kim Quote
Guest asimov66 Posted July 17, 2006 Posted July 17, 2006 då blir det till att bli medlem och söka info i norge ;-) Quote
Guest asimov66 Posted February 9, 2007 Posted February 9, 2007 ok sökt och fått svar att bryston borde passa mina behov. snackade med tillverkaren av mina högtalare att bryston 9B SST borde sitta som en hand i handske såatt säga och det väckte upp ett par saker hos mig. Läst runt på olika forum och dessa intressanter väckte upp min "gunst" (!?!) :clown: rotel RB 1095 Nad M25 Bryston 9B SST fördelar i rätt ordning: Bra ljudmatch med mina högtalare (rotel) 7 kanaligt och design samt vikten på 50 ilo är något av det mest ..jag vet inte men det borgar för en enorm potential (Nad) lågt specad, bryston skrev att egentliga siffran är 170/8 ohm samt att den har moduluppbyggning, separata trafos samt 20 års garanti (Bryston) om jag köper ett slutsteg som kostar en 30-40 000 skall jag ha det bizarrt länge och då sitter Brystons 20 års garanti bäst till det resten har bara 5 års garanti. jag vet slutsteg brukar ej gå sönder men va fasen skönt att ha garanti så länge ifall...vilket säkert borgar för dess feta pris med. Funderar att köpa mitt steg (skall ej shoppas förrän om 18 månader men som sagt största köpet någonsin) i köpenhamn finns ej ÅF i sverige? och ÅF i norge skall enligt några vara kass. Grabbar all hjälp om dessa 3 steg allt ifrån bygget, framtidstankar samt ljud och prisvärdhet jag menar ALLT är en hjälp här! Vill så gärna ej sitta med något som ej håller måttet. försteg köpes senare, hålet i min plånbok efter detta kommer vara i storlek med K2 så rätt steg är ett måste. Skall köpa det som 30 års present så det skall hålla länge med av sentimentala skäl men mest kunnas användas fullt ut lääänge. har 5.0 setup med krävande AElite högtalare visserligen 90/8 men de dippas grymt lågt, Bryston har redan "godkänt" dessa som vara perfekt match med 9 B SST. Naturligtvis skall jag dra på lång lyssningsrunda typ 10 ggr innan men spontana tips? //Morgan A. Quote
Merkurius Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 Köp mitt Bryston BP-25 försteg först å efter du skramlat ihop pengarna köper du ett Bryston slutsteg :cool: Synd bara att du ska köra fem kanaler Jag har inte lyssnat på något utav slutstegen men jag skulle definitivt ha valt Bryston alternativt Roteln. Om någon annan är intresserad av mitt försteg som kommer det förmodligen ut till salu snart. Skicka PM. Quote
Guest asimov66 Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 skulle jag kört stereo hade det inte varit en tvekan Merkurius. Frugan har dock ställt önskan att det skall vara flerkanal anläggning. Varför inte naden? undrar jag lite lättsamt... Quote
Merkurius Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 skulle jag kört stereo hade det inte varit en tvekan Merkurius. Frugan har dock ställt önskan att det skall vara flerkanal anläggning. Varför inte naden? undrar jag lite lättsamt... Har inte hört Nad's nya serie så jag kan inte säga något. Men jag tror Rotel å Bryston är mer neutrala/transparenta. Quote
Guest asimov66 Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 det blir en rejäl lyssningsrunda snart. Quote
Recommended Posts