Jump to content

Recommended Posts

Guest asimov66
Posted

Skall köpa ny cd imorgon men måste integrera det snyggt i racket med (se bilder). Min idé är att flytta ner mittenracket 2-3 platser ner och sätta apparatfötter mellan Harman Kardon recivern och helt sonika ställa Harman Kardon HK HD 970 cd spelaren ovanpå?

Kan man ställa en cd ovanför med ca 4-5 cm mellanrum, jag vet skall egentligen vara mer men...

å andra sidan har HK recivern aldrig varit mer än ljummen under all användning.

rack1.jpg

rack2.jpg

rack3.jpg

mvh

asimov66

UPPDATERING EDIT:

Det gick ej att ställa den på HK:n den blev för varm. Cd får stå på översta planet med 5-10 kilos sd fötter under. Ovanpå får Marantz dvdn stå med 2-5 kilos sd fötter. De är nästan identiska i storlek och form så det

kommer att bli bra. Oavsett vad har man ej 2 signalkällor igång samtidigt så vibrationer eller värme från varandra kommer ej att bli ett problem. Dock är marantzen på justering och sd fötterna är i posten, så den gamle trotjänaren cambridge audio får spela lite dvd under tiden på cd lådan.

Tack allihop för hjälpen.

100_1381.jpg

100_1382.jpg

Posted
Min idé är att flytta ner mittenracket 2-3 platser ner och sätta apparatfötter mellan Harman Kardon recivern och helt sonika ställa Harman Kardon HK HD 970 cd spelaren ovanpå?

Det går inte att göra tvärtom, eller är receivern för stor... :?: Som bonus får du lite toppdämpning av CD-spelarchassiet.

Guest asimov66
Posted

vet inte om jag vågar det CD spelaren jag skall ha är en Harman Kardon HK HD 970, skall leta upp bilder och specs, recivern väger 14 kilo. Cd spelaren 4,6 kilo men ser rätt tom ut så tror inte jag vågar det timbre fast jag förstår exakt vad du menar.

Posted
vet inte om jag vågar det CD spelaren jag skall ha är en Harman Kardon HK HD 970, skall leta upp bilder och specs, recivern väger 14 kilo. Cd spelaren 4,6 kilo men ser rätt tom ut så tror inte jag vågar det timbre fast jag förstår exakt vad du menar.

Då fick jag plötsligt en idé... :D Det är ju en fördel om spelaren kommer så långt upp från receivern som det bara är möjligt. Alltså behöver du höga apparatfötter och det kan man få genom att limma ihop hockeypuckar tills du kommer upp i lagom höjd. Engelholm Audio har lagt en länk till en dämplimsleverantör i tråden om dämpmatta/dämplim. Burken är stor men lim kan man nog aldrig få för mycket av... :) Hockeypuckar är dessutom snyggt som apparatfötter.

Guest asimov66
Posted

hehe skall genast kolla upp det. Tack för tipset ett billigt tips dessutom.

Posted

Hej

Jag gjorde en jätte vinst när jag flyttade isär cd spelaren och förstärkaren ( förstärkaren stod ovanför cd-spelaren). Exakt vad det var som gjorde skillnad vet jag inte, det kan ha varit vibrationer eller kanske magnetiska störningar. Dock är saken klar att det blev en stor skillnad. Det blev mer kraft och större dynamik helt klart i samma paritet som skillnaden på solarwind och blueheaven kablarna från nordost (provade dessa båda när jag flyttade grejjerna).

Så mitt förslag är att skaffa en hylla till så att de inte står i fysisk kontakt och ju längre ifrån desstobättre. :)

Guest asimov66
Posted

hmm nu blev det svårare..har ju bara 3 hyllor på mitt rack...

Har flyttat ner förstärkaren oavsett vad .

sen tänkte jag placera CD spelaren ovanpå förstärkaren med SD fötter mellan så tekniskt sätt borde det ske en frikoppling mellan men inte lika frikopplat som eget hyllplan. Dock ser det lite tajt ut att sätta dit ett till hyllplan och CD spelare.

utan%20saker%20i.jpg

efter%20hyllplan%20ner.jpg

"får vänta en vecka på CD då datorskärmen dog, akut inköp datorskärm" :dead:

Guest asimov66
Posted

har fotograferat hela relokationen av ett hyllplan tog 1 full 12 timmars dag.

jäklar att göra det själv...

OT: som ni ser har jag bytat dvd spelare igen pga sönderfall "justering av laser" en omskrivning av taskig byggkvalitet.

så kom igen ge mig tips som fungerar att sätta en cd mellan förstärkare och nästa hyllplan.

MÅTTEN PÅ CD:

Dimensions (H x W x D) :64 x 440 x 332mm

Weight :4.6kg

Guest asimov66
Posted

Beställde cd spelaren idag samt apparatfötter.

Inget att koppla ihop den med inte sugen att hosta upp mycket för kabel heller men tröttnat på supra och vill ej ha det, vill ha van den hul men hittar ingen i min prisklass heller (500 max). Förslag ? bara i sverige och nya skall det vara. 1 meters rca.

Posted

Jag kanske har missat något men varför inte bara beställa ett extra hyllplan??

Kablar får du nog kolla på begagnatsidorna 500kr kommer man inte så långt med om man ska köpa nytt.

Guest asimov66
Posted

hmm kanske man kan (beställa ett hyllplan)

ja får se hur jag gör med kabel, det blir inte nu iallafall. Vill bara ha något bättre än de supra jag brukar köpa.

Posted

Det kan man garanterat och det blir både snyggare och förmodligen även bättre ljud.

Kimber har ju en del billiga modeller som kanske går att hitta begagnade, en Timbre kanske :D

Guest asimov66
Posted

hehe

skall kolla upp det men det blir efter semestern isåfall men uppskattar tipset

Guest asimov66
Posted

OKI gott folk edit finns i första inlägget kolla där finns bilder med.

Posted

En tomkartong måste ju vara något av det sämsta man kan ställa upp en apparat på. Du skulle inte kunna tänka dig att göra ett litet test med HK-spelaren när du ändå är igång... :?::mm:

1) HK HD 970 CD med ordinarie fötter direkt på kartongen.

2) CD-spelaren med SD-fötter på kartongen.

3) Samma jämförelse men i racket.

Om du har tid och lust alltså, för det skulle vara intressant att höra vad du kommer fram till.

Guest asimov66
Posted

hehe det är inte harman kardon cdn på kartongen den står med sd fötter överst i racket.

Apparaten på kartongen är en Cambridge audio dvd57 dvd spelare som enbart står där (används ej ovanpå kartongen).

Skulle aldrig ställa en snurrande mojäng på en kartong skulle bli rena bongotrumman, ställde anbart den där under tiden man ej använder den. Kommer ej använda den heller, se den som kabelskydd (något att koppla kablarna i när den andra dvdn är på service).