Jump to content

vad för källa, vad för mjukvara


Dan

Recommended Posts

När du skriver så här ang att lyssna på cd så är väl inte vinyl någon bra idé ?

Jag tycker nämligen att njutningen/meditationen blir lite avhuggen då jag konstant måste gå upp och byta skiva/låt och då hade förmodligen en SB varit mycket bekväm

Nu vet jag inte alls hur det ligger till för dig men jag känner igen mig själv för ett år sen eller så. Du lyssnar på ljudet, musiken blir mindre intressant, bara roligt och lyssna på dom skivor som låter riktigt bra, köpa fler såna skivor... det blev tråkigt efter ett tag för den musiken är oftast just tråkig. Köpa bättre och bättre grejer, "när jag fått uppgradera den eller den enheten, då kommer det nog börja spela musik igen". Men den dagen kommer inte när man blir så fokuserad bara på hur det låter.

För mig var det precis så och jag känner igen mig i mycket av det du skriver, mitt tips... köp inte dyrare och dyrare grejer, det är ialla fall ingen lösning till att "finna" musiken, har man inte det oavsett anläggning så kommer det inte med dyrare grejer heller.

Om du dock ändå vill byta grejer så skulle jag gå på stargazers råd.

Link to comment
Share on other sites

Images And Words är en bra skiva. Blev av med skivan någongång under det festrika 90-talet. Får ta och köpa den igen, banne mig! Steve Vai - Sex And religion (eller vad den nu hette) får nog också skaffas igen...

MMM Mycket trevliga skivor! Givna klassiker att ha i skivsamlingen. Gillar du Sex and Religion så kan det vara på plats att kolla in Devin Townsend t.ex skivan Terria, det är han som sjunger på S&R.

Link to comment
Share on other sites

Kero:

Kan hålla med att det låter lite märkligt. Jag menar så här, har jag vinyl i kombination med squeezebox så när man sätter på en vinyl platta är man inställd att lyssna igenom den. En seriös lyssning helt enkelt. Har man bakgrundsmusik till middagen eller groggen eller rent allmänt är det bekvämt med s-boxen och den liskom sköter sig själv! Med CD blir det ingetdera....

Jag har faktiskt insett att jag har kommit in i en liten ond cirkel med att lyssna mer efter fel än att lyssna på musiken. Jag är medveten om det och håller på med självterapi :o d v s att jag sätter i CD nu som inte låter särskilt bra och försöker lyssna på musiken istället, det är inte lätt men jag jobbar på det ;)

Link to comment
Share on other sites

En annan anledning till att man inte känner sig nöjd med ljudet, kan ibland vara hur man har det runtomkring sig! Hur man mår i själen alltså. Finns det saker som oroar? Min erfarenhet är att det kan vara så ibland.

Just vid sådana perioder upplever jag att "det låter skit"!

Bara en tanke! :)

Link to comment
Share on other sites

En annan anledning till att man inte känner sig nöjd med ljudet, kan ibland vara hur man har det runtomkring sig! Hur man mår i själen alltså. Finns det saker som oroar? Min erfarenhet är att det kan vara så ibland.

Just vid sådana perioder upplever jag att "det låter skit"!

Bara en tanke! :)

Vid stress brukar ju musiklyssnandet vara det första som stryker på foten när det kanske borde vara precis tvärtom. Ofta hamnar volymen lägre än normalt så jag reagerar nog på samma sätt som du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt insett att jag har kommit in i en liten ond cirkel med att lyssna mer efter fel än att lyssna på musiken. Jag är medveten om det och håller på med självterapi d v s att jag sätter i CD nu som inte låter särskilt bra och försöker lyssna på musiken istället, det är inte lätt men jag jobbar på det

Precis så blev det för mig, ju bättre grejer jag skaffade ju mer fel hörde jag bara. Nu har jag bytt ner mig kraftigt men musiken är nästan roligare, den har helt säkert ialla fall inte blivit tråkigare. Jag sitter inte och "intensiv" lyssnar längre, det ger mig inget. Har på musik i bakgrunden nästan hela tiden och mp3 spelaren följde med mig nästan än var jag går. Så totalt sett lyssnar jag mycket mer på musik nu, och framförallt njuter mycket mer av musik nu.

Nu behöver det ju så klart inte vara så för dig men jag vill ialla fall starkt varna dig för att försöka uppgradera anläggningen på ett bra tag, lägg inte ut mer pengar.

Link to comment
Share on other sites

Hela livet är en ädel balanskonst....ibland vinglar man åt ena hållet...ibland åt andra...:)

För mig är musiklyssnandet väldigt avstressande...om jag har en väldigt stressad period och får mig en liten stunds musiklyssning så mår jag klart bättre, men det är som sagt inte alltid så lätt att hitta den tiden. Kan dock inte riktigt känna igen mig i att jag tycker det låter sämre när jag är stressad...nästan tvärt om.

Precis som jag uppfattat andra i tråden så tycker jag det är synd/tråkigt om man hamnar i "lyssnar bara på sådant som har bra ljudkvalité"...musikupplevelsen hänger inte på det. De gånger jag kommer på mig själv att sitta och lyssna på "ljud" istället för musiken så brukar jag ge mig själv "sweetspot" förbud...och bara lyssna på massa musik...funkar alltid! (sedan skall jag väl inte säga annat än att riktigt bra musik med riktigt bra inspelning är dubbel dos!)

...visst är det väl många av oss som har riktigt stora musikupplevelser med gamla brusiga monobandare?! ...och när jag ibland får fram mina gamla band så är det musikglädje på HÖG nivå...men hifi...njae! :D

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...