Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kunde inte komma på en tydligare rubrik :blush

Jag har 400-450 CD och kan tyvärr konstatera att det är mindre än 10% som låter riktigt bra i min anläggning, men de som låter bra, låter riktigt bra och jag njuter otroligt. Detta innebär givetvis att anläggningen absolut är kapabel att leverera väl ljud med bra mjukvara men att i min sammling CD så är det alltför långt mellan dessa skivor.

Jag leker med två tankar:

1. Köpa en bra SACD spelare, skäms nästan, men jag har aldrig hört en SACD spelare någonsin......

Hursom, då blir följdfrågan - är ALLA SACD skivor kanonbra ljudmässigt eller är det precis likadant där att man måste veta vilken label/pressning osv det är? Är det så enkelt att om det bara står SACD på en CD så är det automatiskt audiofilkvalitet?

2. Gå över till Squezzebox och bara konvertera de riktigt bra skivorna/låtarna till FLAC och bygga ett musikbibliotek över längre tid, men bara välja de med bra ljud. Jag tycker nämligen att njutningen/meditationen blir lite avhuggen då jag konstant måste gå upp och byta skiva/låt och då hade förmodligen en SB varit mycket bekväm. Många har ju faktiskt hyllat boxen, även en hel del med seriös anläggning...

Men jag är absolut inte säker....

Egentligen så finns en tredje tanke, men den känns trots allt lite fjärran även om den kommer tillbaka titt som tätt. Börja med vinyl :) Men jag har inte en enda platta och jag antar att det inte är helt gratis att integrera en "bra" vinylrigg???

Eller är det möjligen vägen att vandra - en squezzebox för bekvämligheten och en vinylrigg för

meditation :mm::?:

Behöver lite input här. Min anläggning syns i signaturen.

Väl mött

Dan

Posted

Ett intressant och alltför välbekant dilemma. Det finns en tydlig tendens att stereoanläggningar

som låter riktigt bra med bra material också är en smula oförlåtande. Den tendensen märkte

jag tydligt när jag bytte högtalare; från Linn Kan II till B&W N805. På de små Linn-burkarna

var det mycket få skivor som lät irriterande; men också få skivor som lät magiska (speciellt

vad gäller mikrodynamik och detaljer). Med B&W blev skillnaden större mellan bra och dåliga

inspelningar. Frågan är om man kan få båda hatt och mössa.

Med en Squeezebox försvinner den härliga bibliotekskänslan, när man står och synar sina CD-ställ,

på jakt efter nästa musikupplevelse...

Posted

Precis, skillnaderna mellan bra och dåliga CD har ökat när jag köpte mina Revel F30. En bra CD är mycket imponerande medan en dålig blir fullständigt olyssningsbar. Min fru som är totalt ointresserad (och har fortfarande liiite svårt för storleken på högisarna :black: ) kom in igår och frågade ifall de redan var sönder :?: då spelade jag klassiska Bowie låtar och det lät hemskt. Skränigt, dåligt, tunt, usch! och sedan tryckte jag in Boz Scaggs, Thanks to you...... helt sjukt magiskt. Ett ljud som jag bara upplevt några gånger överhuvudtaget. Gåshud.

Men jag trodde inte det var möjligt att det kunde vara såååå drastiska skillnader.

Posted

Jag har hört en anläggning som var väldigt känslig för bra/dåliga inspelningar och sen efter uppgradering av högtalarna inom samma märke så blev det mindre känsligt? så det är nog en produkt av mer än kvaliteten på anläggningen hur känslig den är.

Förresten Dan jag har också en Cairn Fog men jag har beställt en ny signalkälla nu som bör komma i nästa vecka, jag återkommer med lite ljudintryck.

Posted

Enligt min erfarenhet är anläggningens balans viktig och anläggningar som är analytiska, detaljerade och har hög dynamik tenderar att låta dåligt med dåliga inspelningar. Jag har också haft Krell och Revel men bytte ut Krell (en tidigare version av Krells integrerade än du har) och nu fungerar det bättre med "dåliga" inspelningar. Fast det kan vara rätt svårt att veta vilka inspelingar som är dåliga. Om skivan plötsligt låter bra när man ändrar på anläggningen så kan ju inspelningen inte vara SÅÅ dålig. Klassiska Bowie kräver dock att anläggningen är litet förlåtande, bristerna hörs men det skär inte i öronen.

Naturligtvis beror det också på vilken strategi man har när det gäller att köpa skivor - audiofilskivestuket eller vanliga skivor. I det senare fallet får man räkna med att många musikaliskt bra skivor inte har bästa inspelningskvalitet. Jag tar hänsyn till det när jag testar och använder en blandning av bra vanliga inspelningar, genomsnittliga och en del dåliga. Det är viktigare att det fungerar bra även med mediokra inspelningar än att det låter maximalt bra med ett fåtal skivor.

Eftersom CD är det överlägset vanligaste formatet och SACD tycks försvinna eller fortsätta med en tynande tillvaro på de audiofila skivbolagen, så tycker jag att det viktigaste är att ha en bra CD-spelare. Det är där musikurvalet finns. Hårddiskbaserade lösningar är säkert utmärkta (och kanske bäst) men det finns fortfarande en del osäkerhet om framtida format och standards så det blir litet av pionjäranda och olika tekniska lösningar att sätta sig in i och ta ställning till. Så jag tycker att en bra CD-spelare är fortfarande ett bra alternativ

Posted

Jag håller med Anders, det är viktigt med balansen i en anläggning.

Jag äger också en Cairn Fog (m uppsampling) tycker att den är väldigt trevlig.

Har också ägt en Kav-400xi. Har ett par Totem model one signature som burkar.

Kombinationen Cairn-Krell-Totem blev inte lyckad, musiken lät välkontrollerad men livlös. Några plattor var kanon (särskilt komplex, välinspelad musik, Rage Against The machine, Madonna, viss klassisk musik, RH Chili Peppers) men de flesta plattor blev trista. Väldigt mycket Hifi men väldigt lite musik.

Provade krellen i andra sammanhang och då lät den jättebra.

Lånade så hem new orders Pathos Classic One under en helg och då hände det grejor. I min anläggning kom plötsligt spelglädjen hem igen. Med besked! Den lilla italienska rörhybriden injecerade liv och glädje i mitt system.

Samma helg kom några hifipolare hem med ett par Revel-stativare (minns inte numret/modellen) men det blev inte helt bra. Totem lät snabbare, roligare och mer musikaliskt _i_mitt_system_ och _med_mina_öron_

Så jag har provat Cairn-Krell-Revel. Inte riktigt min påse. Men mina öron är inte dina öron.

Jag köpte Pathosen på rot och Krellen fick gå vidare till system där den passar bättre. Nya ägaren kör Dynaudio och till dem passar Krellen perfekt.

Systemmatchning. återigen.

Om jag hade haft dina grejor hade jag provat någon annan konfiguration.

En variant är att behålla burkarna och få in lite mer känsla och glöd i förstärkeriet, prova rörhybriden Pathos eller kanske något "helrör"?

En annan variant kan vara att behålla krellen och testa andra burkar än Revel, kanske Dynaudio eller nåt sånt?

Frågan är - vad är du mest nöjd med i din anläggning? Och vad är du minst nöjd med? Rannsaka dig själv.

Sen finns det bara en sak att göra. Prova. lyssna. Your ears decide.

Lycka till.

Cheers / stargazer

Posted

Det är ju precis vad jag hade för bara nån vecka tillbaka!! Krell + Cairn + Totem Model One Signatur. Jag känner absolut igen mig i din beskrivning, men trots allt så hade jag fler skivor som lät skapligt med Totem än med Revel. Det som gjorde, i första hand, att jag faktiskt tittade mig omkring efter ett par fullregister högtalare var att mitt rum är lite för stort för att fyllas med Totem + att jag är väldigt förtjust i ett ordentligt basfundament i musik, pondus är viktig parameter för mig och även om Totem var smått otroliga med tanke på storleken så kan det givetvis aldrig bli som med exempelvis mina F30.

Det som jag känner är att Revel F30 har mycket stor potential att låta gudomligt genom hela registeret. Så dessa stannar ett tag. Krellen är jag absolut nöjd med också, eftersom den är så pass smidig har jag haft den med mig några gånger och lyssnat på lite olika högtalare och i mitt tycke har den inte gjort bort sig någon gång. Men, jag är ändå öppen för förändring här, även om det inte känns akut. Däremot tror jag att nästa uppgradering alternativt förnying blir signalkällan. Här vill jag försöka hitta balansen med Krellen och Revel. Naturligt skulle jag tro att Krell SACD standard hade varit en bra matchning, men den ligger över budget och jag kan helt enkelt inte trolla fram de pengarna..... tillsvidare funderar jag och lyssnar på de 30 skivorna som jag kan njuta av ;)

Posted
Är det så enkelt att om det bara står SACD på en CD så är det automatiskt audiofilkvalitet?

Tyvärr är det samma sak här. Stora skillnader och de första panikutgåvorna med one layer DSD skall du se upp med. En del kan vara suveräna men det finns mycket skräp.

Posted
Vilka skivor har du som du inte kan njuta av? Kan du ge några exempel?

Jag kan inte låta bli att tro att du har nått fel i din anläggning. Övertrimmad?

Det var lätt... :D "For use in SACD-players only" och tre floppar på rak arm:

1) Mariah Carey...#1's

2) Kandi...Hey Kandi

3) Babyface...The Day

Samtliga på Columbia/Epic.

En riktigt bra :mm: höjdare:

Kind of Blue med Miles Davis på förstautgåvan i One Layer DSD.

(Columbia/Legacy)

Posted

Timbre: Vad trist! ...och jag som hoppades lite....

EA: Tyvärr massor, men för att ta något i högen. Pink Floyd är en stor favoritgrupp och jag har ett dussin CD av dem. Division Bell låter helt OK men resten är inte särskilt imponerande. Roger Waters Amused to Death låter också bra....

Jag har ett dussin med M Oldfield och i princip alla är olyssningsbara, Amorok är OK.

Medans ett gäng CD med Marillion låter kanon, Dire Straits låter kanon, Sissel K, N Landgren, Boz scaggs, Luis Miguel, Genesis, Patricia Kaas, Diana krall, Greg karukas, Sanborn, Madonna, Dave Mathews låter alldeles förträffligt, njutbart och skönt med alla hifibegrepp på plats.

Några helt olyssningsbara CD är Rolling stones, Bowie, JJ Cale, Dylan, Malmsteen, några av Dream Theater, ja, listan kan göras lång.

Det som gör att jag kliar mig lite i pannan är de drastiska skillnaderna, anläggningen känns allt annat än obalanserad när man lyssnar på någon av de "bra" skivorna.....

Posted
Några helt olyssningsbara CD är Rolling stones, Bowie, JJ Cale, Dylan, Malmsteen, några av Dream Theater, ja, listan kan göras lång.

Det är nog ganska vanligt. Upplever samma sak på en hel del både CD och SACD.

Guest asimov66
Posted

Det bästa ljudet är naturligtvis subjektivt.

Som alla säger är det viktigt med balans i systemet. Skapa ett hjärta först dvs förstärkare.

Bygg upp och låt det ta tid, den anläggningen du har just nu duger väl ?

För mig personligen nöjde jag mig inte med cd sacd eller dvd-audio så jag köpte en bta vinylrigg med och där föll mitt på plats.

Dock om det "stör" dig att byta skivor är vinyl inget för dig där skiftar man ju dubbelt så ofta jämfört med cd.

Squeesebox ja kanske men för mig är upplevelsen fodralen med att lägga in skivorna en del av "ritualen" och är det inte något magiskt över att hålla vinylfodralet och kunna läsa vad det står jämfört med cd text som är skrivna för myror.

Det finns inget kort svar, men om det varit jag så den bästa lösningen medan man funderar är npg en squeesebox eftersom den är billig (jämfört med alternativen) och kör på det tills du får ett hum om vad som saknas "det där".

..bara mig :D

Posted

Det gamla problemet om kompromisser.

Själv tycker jag det är oacceptabelt att inte kunna spela mina gamla favoriter med behållning.

Med olika byten har olika saker hänt och både försteg, signal och förstärkar lösning har påverkat både skillnad mellan sämsta och bäst fungerande skiva, men också snittet.

Kontroll kan reda ut komplexa, eller lite skitiga/röriga skivor. Upplösning och framförallt dynamik kan locka liv i lite platta och överkomprimerade skivor. jag har upplevt skillnader i båda dessa problemskivetyper på alla tre steg i elektronikkedjan.

Jag gick från halvmedioker elektronik och kassa högtalare till samma elektronik och fullregisterhögtalare med mycket upplösning. I början så visade högtalarna precis hur dåligt det lät med svåra/dåliga skivor, men i princip har allt blivit bättre, men reservation för lite upp och ner, när jag bytt delar i elektronkikkedjan.

Min slutsats är att upplösning i kombination med begränsad dynamik, timing och kontroll kan vara en riktigt tråkig kombinaiton på många skivor. hifiskivorna låter oftast ok oavsett, men när alla parametrar är på plats låter de ganska mcyket bättre.

/Henrik

Posted

Låg och funderade igårkväll (svårt och somna) och trissade upp mig själv med att ta en seriös "titt" på en tänkbar vinylrigg. Kan man få en acceptabel komplett spelare och riaa för 10 000? Jag köper gärna begagnat!

Eller är det smartare att få 100% igjordning på CDn först?? rätt svårt faktiskt...

Posted

JJ Cale är ett bra exempel och oftast handlar det om CD-återutgivningar som kan låta både tunt, sterilt och kantigt. I början, när det ordades som allra mest om CD-skivans förträfflighet, hade JJ Cale redan ett antal album ute på Compact Disc. Han var en av de allra första (eller kanske t.o.m. den förste... :?:) som återutgavs på det nya formatet. Jämför man t.ex. Special JJ Cale Edition från 84 med Number 10 från 92 så tror man ju inte att det är samma planet och att ljudet färdas i samma atmosfär (Artificial Paradise är för övrigt en ruggigt bra låt... ;)). Ett annat exempel på lirare som har varit med ett tag är Tony Joe White. En av mina allra första CD heter just bara Tony Joe White. Jämför den med t.ex. The Path of a Decent Groove och man kan byta hifiprylar i ett helt liv utan att skillnaden blir lika stor.

Posted

Det tråkigaste av allt är att just "Special JJ Cale Edition från 84" är musikaliskt suverän som jag gärna hade lyssnat till oftare. Jag spelar den emmellanåt på min bergsprängere och där låter den bra :D:black::o;)

Guest asimov66
Posted

ja för jag gjorde det köpte vinylrigg för 10 för ej så länge sedan.

Ring Calle på ljudprodukter i malmö han sätter ihop bra saker för sjukt bra pris.

PMa mig för detaljer om min rigg jag köpte där och vad jag gav...

Posted

Som musikälskare lyssnar jag på musiken! Ofta står jag ut med halvdåliga produktioner just därför att jag gillar musik! Visst är det roligare när det låter bra, men om man försöker att bortse från ljudkvaliteten så får man ett mer avspänt förhållande till sina prylar. Det är så lätt att hamna i "uppgraderingsträsket" om man inte unnar sig att försöka stå ut med sämre produktioner!

Jag vet, för jag har själv varit där men numera kommit till sans. Vad allt helt plötsligt känns mer avslappnat när man nått dit tycker jag.

Om man enbart skulle lyssna på välproducerade skivor, ja då blev det inte mycket att lyssna på! Om man är kritisk så finns det "fel" att hitta i de flesta fonogram. :)

Slappna av och stå ut! Efter ett tag så vänjer man sig till även dåliga produktioner, och kan njuta även av den musiken.

Är det så att bara 10% :?: av skivorna som är lyssningsbara, ja då ligger nog felet någon annan stans. Rumsakustiken? Prylarna?

Ofta slår det mig när audiofiler letar efter fel, så är det inte musiken som är det primära hos dessa människor, utan prylarna! Ja visst är det intressant med häftig elektronik, men som sagt, sinnesron infinner knappast om man enbart fokuserar sig på bristerna. Eller?

Posted

Intressanta grejor du har Dan.En ide skulle kanske vara att testa andra kablar.Där kan du förändra din anläggnings egenskaper litegrann efter tycke och smak.

Posted

asimov66: jag ska åka in till Ljudprodukter och ta en titt på vad han har, blir nog nästa vecka någon gång. Jag har egentligen inte tänkt vinyltanken tidigare men nu känns det utan tvekan lite spännande...

ozric: Det är ju klart att du har rätt! För några år sedan lyssnade jag mycket mer på musiken än idag. Jag är insnöad på ljudet just nu, jag tror dock (hoppas) att när jag känner att jag har ett homogent system som spelar musik så kommer jag nog att sitta nöjd ett längre tag. Jag är dock i det letandes, experimenterandes fasen och tycker inte enbart att det är negativt. Det är lärorikt och även roligt. Men, som du säger, jag fokuserar alldeles för mycket på brister i ljudet än att lyssna på musikernas skicklighet. Jag ska bättra mig..... ;)

new order: Tack! Jag har inte provat många kablar, men några har det blivit, men ärligen så tycker jag att skillnaderna har varit mycket små. Jag skulle dock gärna ha samma märke på högtalarkabel som interconnect, det hade iallafall kännts bättre....

Posted
Som musikälskare lyssnar jag på musiken! Ofta står jag ut med halvdåliga produktioner just därför att jag gillar musik!

Så borde det vara och här får nog var och en jobba med sig själv. Kom på att Special JJ Cale Edition inte har varit spelad på många år och det är ju inte klokt när man betänker vilken musik som finns på det albumet.

Posted

Precis! Det är klart tänkvärt att man måste vara medveten om vad man är ute efter egentligen, lyssna på musik eller lyssna på ljud?

Jag lyssnade faktiskt på Special JJ Cale häromkvällen i bergsprängaren i källaren när jag målade om en stol. Det är en mycket bra platta - musikmässigt! Rekomenderas (om man har en bergsprängare :D )

Så borde det vara och här får nog var och en jobba med sig själv. Kom på att Special JJ Cale Edition inte har varit spelad på många år och det är ju inte klokt när man betänker vilken musik som finns på det albumet.
Guest asimov66
Posted

om du vill kolla på en vinylrigg för 10 så bor jag 3,3 mil ifrån ljudprodukter AB.

hehe

Jag shoppade (av calle) en Rega P25 med Benz ACE pickup och Rega 250 arm.

Straightwire Van den Hul. Detta kompletterades med ett RIAA Musical Fidelity X-LPS (beggat).

En länk till mina saker:

http://www.minhembio.com/asimov66/61329/

Du är välkommen att lyssna om du ger en "heads up" innan.

Posted

Jag kollar gärna in din vinylrigg. Ser mycket trevlig ut :)

Jag bor också 3.3 mil ifrån Ljudprodukter...... :cool:

Guest asimov66
Posted

va fasen bor i trelleborg var bor du?

OK, du är välkommen iallafall.

Mer uppgifter kan vi ta i PM.

Posted

Hej Dan!

Jag hörde DT på en rigg med Revel 32 och integrerad Mark Levinson stärkare. Det var bland det roligaste du kan ha i vertikal position. Vilken DT platta låter illa?? Riktigt intressant eftersom jag upplevt dom som ett av de hårdrocksband som har seriösa inspelningar.

Posted
Hej Dan!

Jag hörde DT på en rigg med Revel 32 och integrerad Mark Levinson stärkare. Det var bland det roligaste du kan ha i vertikal position. Vilken DT platta låter illa?? Riktigt intressant eftersom jag upplevt dom som ett av de hårdrocksband som har seriösa inspelningar.

Samma fråga här. Jag har nog alla Dream Theaters skivor, och i mitt tycke är de flestakanske alla, mycket bra produktioner. Även fonogram sedan drygt 10 år!!??

Posted

Jag håller med att generellt så är DT välproducerade, men där finns stolpskott i min anläggning iallafall. Jag skrev "några" Dream Theater skivor, men det var möjligen lite dumt att nämna dem eftersom de har fler som låter bra än tvärtom. De som jag inte kan lyssna på hos mig är "Uncovered" + "Train of Thought" + "Falling into Infinity". "Six degrees of inner turbulance" är mestadels ok, men en del låtar blir väldigt vassa och platta. Däremot skivor som låter mycket bra är "Awake" + "Images and Words" + "Through her Eyes" + "Metropolis", sistnämda är min favorit.....