Stereotypen Posted June 28, 2006 Posted June 28, 2006 Jag tänkte jag skulle posta lite bilder på mina nyförvärv. Här ett av dem på väg till sitt nya hem. En 82 kilos kloss som ger 2x600 W i 8 ohm och 2x2400 W i 2 ohm Det är alltså en Krell fpb 600c som ersätter ett Dynamic Precision 4000 HR Uppå min hemgjorda bänk står ett annat nyförvärv. En Audio Aero Capitole mk II med inbyggt försteg och analoga ingångar. Denna ersätter en Class'e cdp 1.5 och en Tact rcs 2.2 X AAA. Högtalarna har jag haft länge nu och det är Wilson Watt/Puppy 3.1. Dessa kommer att ersättas när jag får råd med Watt/Puppy 7 Det tredje nyförvärvet är en Synergistic Research Resolution Reference högtalarkabel. Denna ersätter en MIT mh 750 Shotgun Och så en översiktsbild. I hörnen syns ett par "Tubetraps" bakom snedställda hemmagjorda akustikpaneler. Bild av panelerna som dämpar första reflexen. Signalkabel mellan Cd och slutsteg är förresten en balanserad Purist Audio Venustas. Jag var mycket nöjd med anläggningen innan men dessa uppgraderingar har verkligen höjt nivån ett par snäpp. Svårt att säga vad som har bidragit till vad då allt är en fråga om matchning men musiken känns mer levande och storskalig än tidigare med en kontroll och stabilitet som man nog kan hänföra till Krellen. De dynamiska förloppen känns mer äkta än tidigare och allt har sin plats i ljudbilden utan att "skymma" annat. Kort sagt har det blivit en mycket fin balans i systemet vilket har visat sig genom att jag nu inte sitter och tänker så mycket på hur det låter utan istället lyssnar på musiken. Quote
stargazer Posted June 28, 2006 Posted June 28, 2006 Mycket trevligt system, Stereotypen. Det är nått speciellt med stora Krellar Men skulle du kunna minska ner första bilden i din tråd till max 750 pixlars bredd? Quote
Stereotypen Posted June 28, 2006 Author Posted June 28, 2006 Fixat. Ber om ursäkt för jättebilden Quote
oLjud Posted June 28, 2006 Posted June 28, 2006 Snyggt! Det där ser ut å låta riktigt bra Wilson Watt/Puppy 3.1 har jag inte sett tidigare, måste säga att de ser mycke läckrare ut än de nya modellerna som visats här på forumet Quote
Engelholm Audio Posted June 28, 2006 Posted June 28, 2006 Jag tänkte jag skulle posta lite bilder på mina nyförvärv. Här ett av dem på väg till sitt nya hem. En 82 kilos kloss som ger 2x600 W i 8 ohm och 2x2400 W i 2 ohm [/img] Visst är det bra med kombi... Jag har lyssnat till lillebror Krell kopplat till "rätt stora" Wilson burkar och det spelar med en härlig fjong! :evil: Har du haft lite ASO-besök förresten? :cool: Quote
Matrixen Posted June 28, 2006 Posted June 28, 2006 Det var ett par rejäla uppgraderingar. Förstår att det blev bra. Jag kör själv med CD direkt på slutsteg och jag tycker det är väldigt elegant. Nästan lite synd att du skaffade så bra kablar, CD och slutsteg samtidigt så du inte fick dra ut på njutningen och lära dig var komponent och kabel för sig, men som sagt, det är inte svårt att förstå att det blev synergi :cool: Quote
Stereotypen Posted June 28, 2006 Author Posted June 28, 2006 Snyggt! Det där ser ut å låta riktigt bra Wilson Watt/Puppy 3.1 har jag inte sett tidigare, måste säga att de ser mycke läckrare ut än de nya modellerna som visats här på forumet Kul att höra! Jag tycker nog också att det är snyggare när det är lite trä på högtalarna, det blir ett lite mer levande intryck då. Jag tror att även nuvarande modeller finns att beställa med träsidor men då till en extrakostnad. Quote
Stereotypen Posted June 28, 2006 Author Posted June 28, 2006 Jag har lyssnat till lillebror Krell kopplat till "rätt stora" Wilson burkar och det spelar med en härlig fjong! :evil: Har du haft lite ASO-besök förresten? :cool: Ja det stämmer! Geldis och Henrik (son till Geldis) var här och lyssnade för ett par veckor sedan. Har du Pratat med Geldis månne? Quote
Stereotypen Posted June 28, 2006 Author Posted June 28, 2006 Det var ett par rejäla uppgraderingar. Förstår att det blev bra. Jag kör själv med CD direkt på slutsteg och jag tycker det är väldigt elegant. Nästan lite synd att du skaffade så bra kablar, CD och slutsteg samtidigt så du inte fick dra ut på njutningen och lära dig var komponent och kabel för sig, men som sagt, det är inte svårt att förstå att det blev synergi :cool: Lite fick jag ändå dra ut på det. Jag skaffade först kaben och denna bytte jag mest pga att min gamla kabel var alldeles för lång (4.5 m). Ca 1 månad senare skaffade jag Krellen. Jag tyckte då till en början att det lät väldigt bra men efterhand kände jag att det fattades liv och fart i anläggningen. Jag testade då ett annat försteg och vips så var livet och farten tillbaka. Jag bestämde mig då för att sälja mitt Tact försteg som iofs lät mycket bra men som inte var en bra match med Krellen. Jag hade hört att Audio Aero spelaren var en spelare med bra driv och iom att det finns analoga ingångar så kunde jag både sälja försteget och Cd:n till förmån för Capitolen så Capitolen köpte jag ytterligare en månad efter Krellen. Quote
Engelholm Audio Posted June 28, 2006 Posted June 28, 2006 Ja det stämmer! Geldis och Henrik (son till Geldis) var här och lyssnade för ett par veckor sedan. Har du Pratat med Geldis månne? Ja vi pratas vid oftast några gånger i veckan. Senast igår då vi bytte tillbaka några tidningar vi lånat ut. Nu fanns det dessutom en ny vinylspelare hemma hos Geldis att titta på! Quote
Hasse Posted June 28, 2006 Posted June 28, 2006 Kul att höra! Jag tycker nog också att det är snyggare när det är lite trä på högtalarna, det blir ett lite mer levande intryck då. Jag tror att även nuvarande modeller finns att beställa med träsidor men då till en extrakostnad. Snyggt med träsidorna. Ser ut som om Wilson gått ifrån träfinish på de nyare modellerna (Watt/Puppy 8 premiärvisades förresten på HE-showen i Los Angeles i början av Juni) till förmån för de "exotiska" WilsonGloss finishes med bla de läckra namnen "Ferrari Red" och "Porsche Violet" . Kopplade du även in Synergistic kablarna samtidigt eller har du nå´n koll på vad dessa gjorde för skillnad mot MIT Quote
Stereotypen Posted June 28, 2006 Author Posted June 28, 2006 Snyggt med träsidorna. Ser ut som om Wilson gått ifrån träfinish på de nyare modellerna (Watt/Puppy 8 premiärvisades förresten på HE-showen i Los Angeles i början av Juni) till förmån för de "exotiska" WilsonGloss finishes med bla de läckra namnen "Ferrari Red" och "Porsche Violet" . Kopplade du även in Synergistic kablarna samtidigt eller har du nå´n koll på vad dessa gjorde för skillnad mot MIT Mina 3.1:or syns oftast också i svart pianolack utan träpaneler. Panelerna kostade 1000 dollar extra vid beställning så det är kanske därför det inte finns så många med dessa. Svårt att uttala sig om skillnaderna mellan Mit och Synergistic. Det var så mycket annat som ändrades vid denna perioden som tex. högtalarplacering, uppsättning av absorbenter och annat. Quote
Timbre™ Posted June 28, 2006 Posted June 28, 2006 Mina 3.1:or syns oftast också i svart pianolack utan träpaneler. Panelerna kostade 1000 dollar extra vid beställning så det är kanske därför det inte finns så många med dessa. Har bara sett Watt/Puppy 3 i helsvart och det här var ju kul! Första bilden är nästan lika maffig som Krellslutsteget och den måste vi göra någonting åt. IPB är inte designat för dessa bildformat och jag plockar bort den så länge. Quote
Ekman Posted June 28, 2006 Posted June 28, 2006 Vill bara tillägga att jag tror inte wilsons nyare modeller går att få med träpanel. Personligen tycker jag det är snyggare utan, halva grejen med wilson är ju deras keramiska material och extrema lackfinish. För övrigt är jag otroligt avundsjuk på ditt slutsteg =) Quote
Stereotypen Posted June 29, 2006 Author Posted June 29, 2006 Timbre: Jag såg att bilden blev lite stor när jag lade in den men sedan förminskade jag den men den kanske inte blev liten nog. Quote
Timbre™ Posted June 29, 2006 Posted June 29, 2006 Timbre: Jag såg att bilden blev lite stor när jag lade in den men sedan förminskade jag den men den kanske inte blev liten nog. Den var fortfarande alldeles för stor. Portalen blir som förryckt och gränsen går vid 750 pixlars bredd. Höjden spelar ingen roll. Quote
Recommended Posts