Jump to content

Tegel - ett möjligt val i HiFisammanhang?

plundin™

Recommended Posts

När jag växte upp så var den lokala biografen (som oxå fungerade som teater och konsertlokal, ja som fortfarande fungerar som detta) den naturliga sammlingspunkten för oss musik- och/eller filmintresserade slynglar.

Lokalen i fråga var skokartongformad med sittplatserna i en nedåtgående trappform (lite som en amphiteater, fast innomhus). Dom gråmålade tegelväggarna har en asymetriskt-symetriskt oregebunden form och det finns ett ljudabsorberande innertak (se bild).

bygdeg3.jpg

(Bild lånad från den lokala hembygdsförreningens sajt..)

Hur må det nu vara, i denna lokal präglades jag ganska mycket på hur ljud skall låta (Tog många av mina första stapplande steg som ljudtekniker där..) -- I mitt sinne lät all musik jag hörde i denna lokal, både akustisk och förstärkt, jäkligt bra; lokalen har en bra sammansmältning av direkt och reflekterat ljud utan att man som i vanliga teaterlokaler upplever att den är akustiskt dämpad. (Ack vad nostalgisk jag blir!)

Nog med ingress!

Rödorangt tegel ja, gärna handslaget! Men gult tegel och framförallt Mexitegel (gud förbjude) har väll inga som helt akustiska fördelar...!? Nu är frågan :

Vilka är era tankar och kunskaper om tegel som akustisk byggsten!

Själv är jag, utan att ha några som helst belägg, övertygad om att tegel (Rödorangt) kan vara en akustisk välgörare. I mitt nästa musikrum skall jag nog ha oregelbundna asymetriskt-symetriska väggar av tegel (rödorangt)..

/ptr (Som är tveksam till gult tegel rent generellt!)

Om det är en vanlig murad tegelvägg som på Timbres bilder så är den i stort sett helt reflekterande med en absorption som ligger nära noll (enligt materialdatabasen i mitt akustikprogram). Tyvärr misstänker jag att detta gäller både för rött och gult tegel, sorry, sorry -;)

Däremot kan man få en betydande absorption genom att bygga en tegelvägg framför den vanliga väggen, med ett luftmellanrum och diverse hål i tegelväggen. Man kan också fylla mellanrummet mellan väggarna med ljudabsorberande material för att förstärka effekten.

Jag skulle tro att det är kombinationen av reflekterande och absorberande material i hela rummet som är utslagsgivande och naturligtvis också rummets dimensioner. Sorry, jättetråkigt igen! Kan tänka mig att murade tegelväggar har en fördel genom att det är en typ av sandwich-konstruktion som borde motverka egenresonanser som man kan få i skivor.

Men förvisso tycker jag att tegelväggar är väldigt trevliga visuellt.

Men förvisso tycker jag att tegelväggar är väldigt trevliga visuellt.

Jag skull vilja hävda att att 99% av Audiovälbefinnandet i ett lyssningsrum består av synintryck! :)

Inte då bara hur annläggningen står uppställd utan framförallt hur hela miljön annlagd. Jag kan till exempel inte gå in i ett rum med heltäckningsmatta utan att känna klaustrofobi. Och då kan rumment aldrig låta bra! Heltäckningsmatta kan man möjligtvis ha i taket eller på nån vägg, fast jag tycker att det i sådana fall är snyggare med en Indo-Gabbeh eller annan orientaliska matta...

en fråga Anders: Ditt förträffliga program, lämpar det ihop alla tegelstenar i en hög eller diffrientierar det mellan olika sorters tegel?

/ptr

en fråga Anders: Ditt förträffliga program, lämpar det ihop alla tegelstenar i en hög eller diffrientierar det mellan olika sorters tegel?

/ptr

Det är nog så att det lämpar ihop alla tegelstenar i en hög. Ganska primitivt eftersom det inte finns separata värden för gula och röda tegelstenar. Att de skulle ha ungefär samma absorptionsvärden är mest fria fantasier från min sida.

Jag blundar ofta när jag lyssnar men det gör inte att den visuella miljön är oväsentlig, man påverkas ju av den innan man sluter ögonen. Det är viktigt att hitta ett bra stämningsläge när man skall lyssna om det sen sker genom ett vackert lyssningsrum eller det fungerar bättre i ett garage eller rökig klubbmiljö. Fast det senare finns väl inte mer och till och med jag har slutat röka.

/ptr

Det är nog så att det lämpar ihop alla tegelstenar i en hög. Ganska primitivt eftersom det inte finns separata värden för gula och röda tegelstenar. Att de skulle ha ungefär samma absorptionsvärden är mest fria fantasier från min sida.

Det finns ju olika tegelstenar, inte bara färgmässigt. Dels de massiva, som jag kan tänka mig har en densitet och absortions-/reflektionsförmåga som ligger närmre murbruk. Sedan finns det ju tegelstenar har hålkammare (eller hur säger man) för bättre isoleringsförmåga, eller vad nu det byggtekniska syftet kan vara. Vilken typ av tegel relaterar ni era teorier kring.

Man skulle ju också kunna tänka sig att göra en hifi vägg med tegel på högkant så att dessa luftkanaler vätter in mot rummet. En sådan lösning som ju också innebär en skrovligare yta, borde vara välgörande för att plocka bort tidiga reflektioner, vilket är eftersträvansvärt.

mvh

Observera; för er som tycker att det är lite kymigt att diskutera tegel så är den här tråden öppen för all slags diskussion av material vi kan bygga lyssningsrummsväggar av! (och tak & golv naturligtvis)..

Finns det några pappersprodukter som är lämpliga?

/ptr

• 3 months later...

Tegel är fantastiskt trevligt rent estetiskt, jag skulle kunna tänka mig inslag av tegel i mitt eget lyssningsrum enbart för det estetiska men det är klart att det ger en - än om minimal - diffuserande effekt därtill :)

Besökte en Barcelona-butik för drygt en vecka sedan där tegel var ett inslag i nästan alla rum. Eller rättare sagt sten och tegel.

PICT0046.JPG

Ett av rummen hade all puts borttagen, ger en varm och trevlig känsla tycker jag!

PICT0094.JPG

På andra ställen i butiken så hade de bara hackat loss delar av den puts som lagts över "väggstommen".

Finns det några pappersprodukter som är lämpliga?
Om man går på cellulosabaserat så finns Fibrite och Sidacoustic. Båda har jag nyttjat i mitt lyssningsrum på just taket då jag inte ville sänka takhöjden samtidigt som jag ville behandla lite utan att ändra på takhöjden (nämnvärt).

Fibrite och Sidacoustic är i princip samma sak bortsett från att just Sidacoustic har absorberande egenskaper medans Fibritens absorbtion är försumbar.

57348.jpg

På bilden ovan är det ljusare gråa ytterområdet Fibrite och det inre, mörkare och tjockare området är Sidacoustic.

Självklart rör det sig ändock om blygsam absorbtion i och med att tjockleken är liten.

Frequency/Sabine

125 Hz/0,08

200 Hz/0,15

315 Hz/0,24

500 Hz/0,38

1 kHz/0,41

2 kHz/0,43

4 kHz/0,44

Siffrorna gäller ett lager om 5 kg/m^2.