Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Vet inte om detta varit ett ämne tidigare, men jag kan inte låta bli att undra varför det är så populärt med blått ljus på displayer till CD-spelare. Jag antar att det är ett uslag av att man låter ingenjörer göra även utanmätet när dom i själva verket skulle hålla sig till insidan :?:

Jag utgår ifrån att informationen på ljusdisplayerna i första hand är avsett som ett informationsfönster till styrmannen i sweet spoten. Dvs att han (mestadels) kan se vad som spelas, vilken volym etc. Det är ju inte alldeles fel tänkt.

Emellertid är det så med det blå ljuset, att det ligger på ett frekvensområde som är både svårt och ansträngande för det mänskliga ögat att uppfatta. Vid vissa omständigheter ger det också hallucinationsupplevelser på så sätt att texten tycks befinna sig utanför själva displayen.

Ett betydligt vänligare ljus för ögat är orange eller grönt. T o m rött är mer lättläst även om det inte är optimalt det heller. Dock upplevs det i regel som helt OK.

Så här har vi en funktionell feature på våra apparater som utrustas med ett ljus som är infunktionellt.

Möjligen kan det uppfattas som snyggt av en del. Det är upp till var och en och jag har inget mot blått som sådant men inte som informationsförmedlare (lika illa är det med en del bilar - det kan ju nästintill framkalla epileptiska anfall).

Det tycks vara så att High End tillverkarna var där Microsoft var i början av 90-talet. Intressanta program men ingen begrep hur det hängde ihop. Man anlitade då grafiska designers med uppdrag att göra presentationen både mer inbjudande och mer lättläst. Det är dags även för hifi-branschen att låsa in ingenjörerna där dom hör hemma. Samtidigt lyfter jag hatten för Copland, Arcam, Bow, Mark Levinson, Primare, TA, Quad, Audio Analogue, Audio Research plus några till som visar hur man kan göra en lättläst display.

Jag antar att de flesta vill göra intryck av att deras prylar är tillverkade i Kina där det blåa ljuset tycks fira stora triumfer. Jag kan förstå att den moderna kinesen tar avstånd från det kommuniströda, men i samband med HiFi gör det inget intryck på mig. Jag vill kunna läsa det som presenteras utan ansträngningar.

mvh

Posted
Jag kan förstå att den moderna kinesen tar avstånd från det kommuniströda

Och även från japanskt orange...:) Grundkravet är väl egentligen att displayer skall vara nedtonings- och nedsläckningsbara.

Posted

Blått ljus är väll snarare ett marknads/kundkrav?

En ingenjör väljer den billigaste och mest funktionella lösningen och det är ju INTE den blå lysdioden som ju kostar några kronor extra jämfört med andra färger. Hur priserna är på displayer med olika färger vet jag inte. :diss:

I övrigt håller jag med dig! Känns lite fånigt att såhär år 2006 se produkter vars teckendisplay inte fungerar i praktiken!

Posted

Det är populärt och trendigt med blått ljus dom senaste åren.

Kan i och för sig se snyggt och fräckt ut men ibland svårläst.

Texten kan se suddig ut, det blir ett speciellt ljussken runt

texten. Det blir för intensivt, ingen tillfällighet att utrycknings-

fordon har blått ljus, väldigt intensivt ljus som "bryter" igenom

allt annat ljus.

Tror att detta är en övergående trend.

Posted

Jag tror inte att dom blå dioderna är dyrare längre (Det var nån som visade på det i en tidigare diskussion.. var minns jag inte?) -- Jag tror mer att det är på grund av att det för tio-femton år sedan var exklusivt med blått diod-ljus som denna farosot hänger kvar.

Dessutom, släpper man lös ingenjörer på industridesign (HiFi speciellt) så ser ju grejjorna i bästa fall ut som labratorieutrustning från en Ed Woodfilm. Man undrar ju när nästa kvantumhopp i HiFi design skall komma?

Förövrigt tycker jag nog att vid sidan av LCD displayer i grått och svart så är gulgrönt det som är mest lätt a läsa av oavsett dygnets ståndpunkt..

/ptr

Posted

Blått ljus är väll snarare ett marknads/kundkrav?

Jo, så sägs det, men det håller jag inte med om. Vilka kunder/marknader har sagt att det är OK med låg läsbarhet, "att det gör inget om vi inte kan läsa displayen". Det där är korkade påståenden från marknadsavdelningar möjligen. Dom har inte frågat konsumenten om läsbarhet, möjligen har någon köpgrupp sagt att det är häftigt med blått, men där borde tillverkaren kunna säga, "sorry, läsbarheten är för låg".

Lyckligtvis finns det ännu tillverkare av prylar med bra grafiskt gränssnitt, men lite synd är det att en del missat detta område.

mvh

Posted
Jo, så sägs det, men det håller jag inte med om. Vilka kunder/marknader har sagt att det är OK med låg läsbarhet, "att det gör inget om vi inte kan läsa displayen". Det där är korkade påståenden från marknadsavdelningar möjligen. Dom har inte frågat konsumenten om läsbarhet, möjligen har någon köpgrupp sagt att det är häftigt med blått, men där borde tillverkaren kunna säga, "sorry, läsbarheten är för låg".
Jag tycker som du men jag tror att både du och jag har fel i det stora hela! Det funkar inte så, tyvärr...

Ett första intryck och en snygg bild och intresset för produkten skall vara infångat! Långsamt smygande kvaliteer som läsbar display, fjärrkontroll man inte behöver ha lasersikte på, etc kommer i andra hand.

Jag kan även sakna hårdare ord från pressen mot just funktionsmissar. Vill man ha exempel på hur man skriver är Vi Båtägare ett typexempel på hur man ger kritik mot dålig funktion.

Posted

Blått ljus är skoj ungefär 15 sekunder första gången man såg det. Det är några år sedan nu. Nu är man ganska less det!.

Förstår inte varför bara, viss elektronik ser ju ut som julgranar.

//rillo

Posted

Inte utan att Patricia Barber "If I Were Blue" comes to mind... :) Har utvecklat känslighet mot blåljus via BAT's försteg men ljusstyrkan går att reglera och på lägsta nivån är det både lättläst och mindre störande.

Posted

Vet inte om blått ljus är något mode just nu. Mitt gamla John Shearne phaseI för- och slutsteg från mitten/slutet av 80-talet har blåa ljusdioder.

Audionet som jag har nu har alltid haft blå eller röd text på sina displayer beroende på vilken färg man väljer på produktens skal.

Tror mer på att det är en behaglig färg för ögat att titta på. Är det inte även VW som har blåa mätare?

Hälsningar

Peter