Jump to content

Recommended Posts

Posted

Läge för sommarpromenader men lite junivärme stoppar inga glödande lyssningsövningar hemma

hos Akkelis Audio.... :) :cool: Hifi Consult kom på besök och med i bagaget fanns QRS.

Akkelis010.JPG

Posted

Visitkort som mötas och QRS skulle även få göra nya förstärkarbekantskaper via elektronik från Kina och Slovakien.

Lite rörglöd i sommarvärmen piggar upp... ;):)

Akkelis012.JPG

Posted

Ingen missar vad som är på gång... :) Luna i två upplagor med förstärkare från JJ Electronic och Mingda-Meixing.

Lyssning, jämförelse och nya erfarenheter.

Akkelis055.JPG

Posted
Stenarna som är på bilderna.....är det Schaktistenar från Kina eller Slovakien. ;):D

Stenfixerad som man är så har jakten precis börjat... ;):D

De flesta kliver kanske upp på Akkelis bergstopp i sitt sökande men vi kliver ner i Akkelis säte i Göteborg. Skarpa ögon från främmande världar och voodookänslan har redan tagit fart... :cool: :)

Akkelis023.JPG

Guest johan
Posted

Har Sladd tränat eller har Stefan legat av sig ?

:D

Posted
Har Sladd tränat eller har Stefan legat av sig ?

:D

Bägge har haft många tunga lyft och vi kastar oss rakt in i rörens förtrollande värld.

Den här vyn kommer du att få se några gånger... ;):D

Akkelis039.JPG

Posted
Det var en lite kul tråd eftersom mina högtalare är köpta hos just Akkelis Audio och Hifi Consult :)

Ja, här finns mycket att sätta under luppen... :)

JJ Electronic har vuxit fram efter en politiskt omvälvande period och den historiska länken sträcker sig tillbaka till Teslafabriken som ju förknippas med det forna Tjeckoslovakien. Idag är JJ Electronic en stor anläggning med elektronrör, kondensatorer och rörförstärkare på programmet.

Den integrerade förstärkaren JJ323 direktkvalificerar till ryggskottsdivisionen med sina drygt 40 kg och är en dual monokonstruktion på 2x20W.

Den finns två snarlika modeller där JJ322 är bestyckad med effektrören JJ300B och JJ323 med JJ2A3.

Akkelis037.JPG

Posted

Volymkontrollen skulle man nog hitta även i becksvart mörker :) och den kommer från inte helt okända ALPS. På var sida om det gröna skenet (JJ EM84) ser vi förstegets triodbestyckning (JJ 88CC och JJ ECC83)

Akkelis040.JPG

Posted

Under tiden som rörplåtandet pågick kopplades QRS Luna Standard upp på ett par ekstativ made in da house. Lyssnade aldrig riktigt från soffposition :) och musikstunden blev ganska kort men när Luna Au tog plats kunde jag faktiskt uppfatta skillnaderna med ett öga i sökaren och vänster öra halvvägs ut genom dörröppningen.

Akkelis076.JPG

Posted

Med en uppgraderad Luna kändes framförandet mer massivt och ljudbilden var väl samlad. Det här kan givetvis bero på att jag inte satt rätt till första gången men som Lunaägare hade jag nog tagit mig tid till en ordentlig jämförelse och en uppgradering ligger ju inte på astronautiska månavstånd.

Akkelis048.JPG

Posted

Förstärkaravdelningen med dagens uppställning och JJ Electronic får se sig omringat av två stycken monoblock från MingDa. MC805-A med var sitt effektrör 805 och 40W per kanal. Power tube 805 dyker upp i olika versioner bland slutsteg från bl.a. Antique Sound Lab och WAVAC.

Akkelis046.JPG

Posted

Det lyssnades intensivt på JJ Electronic, sedan på MingDa och tillbaka till JJ323 igen. Helt skilda rörskolor blev mitt intryck och där JJ stod för auktoritet och kontroll stod MC805-A för mjukhet och försiktighet. Intressant att få höra Lunornas kameleontegenskaper för här byttes skepnad över en omkoppling.

Akkelis018.JPG

Posted

Stor musikvariation där även Eliane Elias och Lee Ritenour ingick i programmet. När de praktiska hifibestyren avslutats är det skönt att bara slå sig ner och koppla av. Plåtandet fortsatte dock och efter detta blir det linjeelektronik och mer sten... :)

Akkelis015.JPG

Guest Zalve
Posted

Att hans bröstficka inte är fylld med pengar ? :D

Posted

De av oss som bär på förutfattade meningar om rörförstärkare får här ett tillfälle att tänka om... :) Första gången det slog mig att rör kan låta på många sätt var med ett par VT-8000 från KR och högtalare från JMLab. Sprungna ur samma region tyckte jag mig höra vissa ljudmässiga likheter och det var nog ingen slump att just KR Enterprise dök upp i medvetandet. Energi och pondus mer än tillbakalutat och mjukt.

Akkelis036.JPG

Posted

Vid sidan av detta har vi så MingDa som i denna uppkoppling kunde liknas vid kinesiskt silke med en helt annan ljudkaraktär.

Stillsamt och lite försynt i jämförelse.

Akkelis034.JPG

Posted

Utan signal ingen musikåtergivning och med stenar som öppningstema hade jag nästan blivit lite besviken om det inte hade sett ut så här någonstans på vägen... :) Vare sig Stefan eller sladd tillhör väl gruppen euforiska Shaktiförespråkare men denna Consonance Reference CD 2.2 Linear har fått sin beskärda del. Tillverkad av Opera Audio i Beijing med ett inte helt okänt ryskt litet linjerör i det analoga utgångssteget - ett Sovtek 6H30. För DA-omvandlingen står en 16 bitars Philips TDA1543 och här finns ingen översampling. Genom ett klick på fjärren kan man däremot välja samplingsfrekvens (44.1kHz/88.2kHz) när spelaren inte står på play.

Akkelis064.JPG