Jump to content

Snart är de här...

Guest Audio Concept

Recommended Posts

Guest Audio Concept

ESL-new1.jpg

Sam Tellig är lyrisk över Quads nya elektrostater ESL 2508/2509 i July numret av Stereophile. Själv tycker jag att de nya elektrostathögtalarna från Quad är bland de snyggaste högtalare jag har sett, - när jag första gången vilade ögonen på dem under Munchenmässan för några veckor sedan. Slankare, snyggare linjer, bättre finish. Lite mera high tech. Mycket fina kort och gott.

Har inte hört dem själv ännu, men enligt vad som sägs skall de ha utvecklat inte bara designen men även ljudet ordentligt så det lär bli en riktig godbit att matcha med passande elektronik. De nuvarande 988 och 989 är bland världens finaste högtalare så är det ännu bättre än dessa lär det vara riktigt bra. Spännande blir det hursomhelst för alla som gillar elektrostater.

Högtalarna är på ingång så önskar du information om dem, vill förhandsbeställa etc. ta då kontakt med oss på info@audioconcept.se

mvh, Audio Concept, Robert

• 2 weeks later...
Guest Audio Concept

I morgon (onsdag) är det dags. Då är de här. Tyvärr har digitalkameran lagt av, men vi skall prova att få fram några bilder ändå.

Återkommer med kommentarer och synpunkter efter att installationen är på plats.

Guest Audio Concept

Efter en del baxande med lådor a la friggebod, (det måste vara bland de största lådor vi någonsin fått) var de äntligen här. Det blev tyvärr inte möjlighet till några bilder idag. Snygga var de dock och lyssningsintrycken blev precis som befarat mycket intressanta. Jag förstår till fullo Sam Tellig's fascination av dessa högtalare i testet i Stereophile.

Bättre än att jag skryter om dem är att alla ni som gillar och är intresserade av elektrostater tar paus en liten stund i sommarvärmen, provlyssnar och får egna erfarenheter av dem. De spelar nu t.ex med ASR, Dartzeel eller Manley Mahi/Shrimp kombinationen.

Välkommen in.

mvh, Audio Concept

Guest Audio Concept

ekman,

visst, - det är några fina fiskar...

lindvall,

skall prova att återkomma med jämförelser när vi lyssnat mer på dem. I stort är det samma högtalare, men Quad har gjort en del förbättringar som definitivt har lyft återgivningen. Fantastisk pjäs, - dock är den rejält stor (2905'an) så en snäll fru behövs om man skall få ha dem inomhus... Den mindre (2805) är samtidigt mycket mindre och platsar nog i fler hem och äktenskap för den delen...

Som sagt, - återkommer med lyssningsintryck.

• 3 weeks later...
Guest Audio Concept

Nu har 2805 ankommit och i likhet med den betydligt större 2905 är det en utomordentlig fin högtalare. I jämförelse med föregångaren 988 är den definitivt snyggare och ljudmässigt förbättrad.

2805 är relativt liten och kommer att glädja många som vill spela på elektrostater eftersom den som fysiskt objekt betraktat inte kommer att dominera lyssningsrummet, - snarare smälta in på ett estetiskt tilltalade sätt.

Vilken man väljer av dessa två kommer inte att ha så mycket med skillnader i ljudåtergivning att göra. Båda levererar exempelvis tillräckligt med bas, - till den grad att även någon med långt framskriden basabstinens kommer att känna sig lycklig. Valet bör göras med avseende på hur stort lyssningsrum man har. För att rättfärdiggöra 2905 skulle jag säga att det handlar om ett relativt stort rum, avseende både kvadrat och kubik. För de flesta typiska "nordiska" lyssningsrum rekommenderas därför 2805. Den egna erfarenheten var absolut till 2805's fördel vid provlyssning i ett normalstort lyssningsrum.

Båda modellerna är 100% säkra kort för musikälskaren. Låt hursomhelst rumstorlek avgöra vilken av dem du investerar i.