Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan,

Scan Speak som numera ligger som modell-serie under Typmhany, tidigare DST, tidigare kort och gott - Scan Speak har för en tid sedan släppt en ny diskant, 71000.

D2904_710003.jpg

Samma magnetsystem som Scan Speak's Ring Radiator, dvs litet och av neodynium! Motorsystemet är dessutom deras patenterade (?) SD-2 system som är en lösning som ger rejält mycket mindre distortion! :D Intressant för oss som "går igång" på sånt... :blush;)

Vidare imponerade databladet med extremt god spridning! Enligt dom själva såhär bra:

D2904_710003.gif

Observera 30 grader off axis som nästan ger fulll output upp till 20kHz! :mm: Nåja, upp till 12, 13 kHz är ju inga problem iaf!

Hur mäter diskanten hemma i den egna vrån?

Tja...vi får väll se! :D

Timbre: du flyttar eller stänger om detta inte hör hemma här.

Posted

Att mäta själv är vanskligt och mätningarna blir dessutom skoningslöst avslöjande på en 19 tums skärm med rejäl upplösning. Jag minns första mätningarna jag gjorde, jämförde med första bästa High Fidelity och tänkte - faan va olinjärt mina högtalare mäter. Efter lite jämförelser visade sig att mina mätningar (alltså resultaten) var mer linjära än högtalarna i just det numret - men hur lätt är det att se på 4*4cm jämfört med 19 tums graf? :D:blush

Frekvensen med diskanten hyfsat bra (dvs inte tillräckligt bra) nedsänkt och i en 17 cm bred baffel blir såhär:

71000_F.jpg

Mätningen är gjord på mycket nära håll varför baffelns inverkan är mindre, men dal-topp förloppet ses vid 1.5, 3, 6kHz och 7.5kHz!

Linjäriteten från 1kHz till 20kHz ligger inom +- 2.5dB.

Posted

Hej EA :)

Har du lust att berätta mer om graferna... Du nämner "hyfsat bra". För mig är det bara en graf :blush

Hur ska en bra graf se ut?

Intressant tråd :)

Posted
Hej EA :)

Har du lust att berätta mer om graferna... Du nämner "hyfsat bra". För mig är det bara en graf :blush

Hur ska en bra graf se ut?

Intressant tråd :)

A nu bad du om att! :evil: :evil: :evil:

Hur en bra graf skall se ut kommer jag inte svara på. Det beror på sååååå mycket, vad man vill, vad man menar är bra och inte minst på "hur man har gjort mätningen"! :black:

Citerar mig själv:

Frekvensen med diskanten hyfsat bra (dvs inte tillräckligt bra) nedsänkt och i en 17 cm bred baffel blir såhär
Jag menar att nedsänkningen av diskanten inte är så bra som den skall vara. Det skall ju vara söm-löst mellan diskantelement och själva träet i baffeln, i mina testlådor är det en mm fel. Testlådor...först gjorda för Scan Speak 9700 och sen omgjorda för 71000. :blush

Men vi kan ta ett grundläggande koncept:

Linjäritet

Det ett mått på hur "rak" kurvan är. Det är ett lite flexibelt begrepp vilket tyvärr betyder att det går att göra som man vill med detta... Här går det alltså att luras med graferna! Detta är samma mätning, samma resultat men annan upplösning på x-axeln:

71000_F_1.jpg

71000_F_2.jpg

Och här ett mellanting men grafen i andra proportioner

71000_F_3.jpg

Första läxan är att ALLTID kolla graderingen på axlarna. I detta fall är det 10dB/div resp 2dB/div (på dom två översta). Detta betyder på "svenska" att för varje linje uppåt har vi ökat 10 resp 2 dB. Högst vesäntligt (stavas det så?)!

Om man utgår från ett spikrätt snöre, dvs fullt frekvenslinjärt (mellan 20 och20kHz) så kan man på sätt och vis kalla det för neutralt - inga frekvensområden här höjda eller dämpade. Basnivån på cdskivan återges med samma generellan nivå som röst och diskantplinkande - iaf så som det är inspelat!

Skulle ett område vara högre eller lägre kan du tänka dig motsvarande erfarenhet du har av att vrida på ett bas- eller diskantreglage. Dessa reglage är ju rätt primitiva, men tänk dig en EQ med många reglage, tätstegade, så kan du ändra frekvenslinjäriteten.

Rör jag bara till det eller? :clown:

Motfrågor brukar vara melodin om man skall förstå nått nytt...

Posted

Tar vi denna grafen igen...

71000_F_2.jpg

...och tänker oss en linje någon stans straxt ovanför 112dB linjen kan vi se att för att få med kurvan måste vi upp en bit ovanför 115dB och ner under 110dB för att få med allt. Utifrån detta kan man sen säga att man klarar linjäriteten innom +- si och så många dB.

För förstärkare, försteg, slutsteg, cdspelare så handlar det inte så mycket om flukturationer som i grafen ovan, när man pratar om +- X dB. Där handlar det oftast om när maskinen i fråga rullar av uppåt och nedåt - innom dessa gränserna är oftast maskinerna* mycket mer linjära än vad ex högtalare är. Det är utifrån detta man kan säga att frekvensomfånget är (i grafen ovan) 900 till 22kHz med -3dB gränser.

Ja jo...lite rörigt! :D

*) Som vanligt finns undantag och inte sällan är vissa exotiska maskiner med rör och skall vi säga "specialiteer" i sin konstruktion ofta förekommanden som dylika undantag!

Posted
Har du lust att berätta mer om graferna... Du nämner "hyfsat bra". För mig är det bara en graf :blush

Hur ska en bra graf se ut?

Det finns nått inbyggt i "bra graf" som både avskräcker och intresserar mig. Enkelt uttryckt är en bra graf, eller rättare sagt: en rätt gjord mätning skall visa att produkten är frekvenslinjär - om den är det! Kort och gott - rakt frekvenssvar.

Men skall då högtalare ha ett spikrakt frekvenssvar? Mmm... Därom tvistar di lärde! ;) För min del är linjäritet nått bra och det är i synnerhet bra om högtalarelementen är frekvenslinjära - då kan man göra små justeringar i filter och med frontbaffeln så att det blir som man vill ha det!

Till detta kommer sen problemet med att vi inte är robotar utan människor.

Vi hör inte riktigt linjärt! Örat är knepigt:

hearing-2.jpg

Picture from: http://health.howstuffworks.com/hearing2.htm

Den grövre svarta kurvan visar att under den hör vi inget. Örats känslighet är olika känsligt för olika frekvenser.

fig1-4.gif

Picture from: http://interface.cipic.ucdavis.edu/CIL_tut...igs/HRTF_fb.gif

Denna grafen visar hur pass ojämt vi hör beroende på vart ljudet kommerifrån - vi uppfattar alltså klangen olika beroende på hur brett isär högtalarna står ÄVEN om allt annat skulle vara konstant (nu påverkas ju vägg-reflex och en massa annat...).

Posted
Timbre: du flyttar eller stänger om detta inte hör hemma här.

Man kan gå igång på olika sätt :D och tråden hör absolut hemma här. Dagens enda invändning gäller storleken på den första kurvan men man kan ju inte få allt precis som man vill... :cool:

SD-2 system dyker upp i den ena högtalarmodellen efter den andra och i en pdf-fil såg jag att det står för "Neodynium magnet symetric drive motor system" vilket låter väldigt avancerat :) och detta tycks vara en vidareutveckling av SD och SD-1. Frågan är vad som skiljer förutom neodyniummagneten... :?:

Posted
Dagens enda invändning gäller storleken på den första kurvan men man kan ju inte få allt precis som man vill... :cool:
Klart man kan... Fixat! :D

SD-2 system dyker upp i den ena högtalarmodellen efter den andra och i en pdf-fil såg jag att det står för "Neodynium magnet symetric drive motor system" vilket låter väldigt avancerat :) och detta tycks vara en vidareutveckling av SD och SD-1. Frågan är vad som skiljer förutom neodyniummagneten... :?:
Ja SD står ju såklart för Symetrical Drive och vad det handlar om på lite såhär övergripande nivå är att magnetflödet och talspolen får mer ideala förhållanden att jobba i - inte minst när elementen börjar röra sig närmre Xmax (typiskt talspolens höjd - gapet / 2 (för att få +-)).

Exakt vad som skiljer SD från SD-1 till SD-2 vet jag inte. :blush Men med stor sannorlikhet kan man fila på även SD och SD-1 så att det blir bättre... :mm:

Posted

Graph is always usefull, but put it in the chamber and deside wich baffel it should be in decided from the original Graph, then you can form it the way you want'ed to be in crossovers and cabinets. That is how aprox 100 cabinets die every year. :D

Peak

Guest Zalve
Posted

En fråga finns redan,,, Priset.

En annan,, i Orginal mätningen så finns det en "puckel" vid ca 3kz, du har en svacka vid ungefär samma ställe... Analys ? =)

Vad matchar du med för mellanreg?

Posted
En annan,, i Orginal mätningen så finns det en "puckel" vid ca 3kz, du har en svacka vid ungefär samma ställe... Analys ? =)
Baffelns påverkan.

Vad matchar du med för mellanreg?
För min del finns det Skaaning CQ18EA i denna låda.

Angående priset har jag tänkt att inte säga nått. Mest för att jag inte vet på rak arm men också för att slå hål på uttalande "to many knows the price of everything but the value of nothing"! :D Så vi fortsätter med mätningar! ;)

Posted

Distortion var det ja! :)

Med frekvenskurvan överst, i svart, kan vi skåda denna graf (länge och väl):

http://www.engelholmaudio.com/71000_F_dist.jpg

Bilden för stor så det blev länkat. Minskar bilden så snart jag kommer åt och lägger in "på riktigt"!

Mest intressant är den röda kurvan som visa andratonsdistortionen. Mer om den snart...

10'000kronorsfrågan lyder:

Varför slutar distmätningen vid drygt 10khz medan frekvensmätningen når upp till 22kHz?

Posted
Att mäta själv är vanskligt och mätningarna blir dessutom skoningslöst avslöjande på en 19 tums skärm med rejäl upplösning. Jag minns första mätningarna jag gjorde, jämförde med första bästa High Fidelity och tänkte - faan va olinjärt mina högtalare mäter. Efter lite jämförelser visade sig att mina mätningar (alltså resultaten) var mer linjära än högtalarna i just det numret - men hur lätt är det att se på 4*4cm jämfört med 19 tums graf? :D:blush

Frekvensen med diskanten hyfsat bra (dvs inte tillräckligt bra) nedsänkt och i en 17 cm bred baffel blir såhär:

71000_F.jpg

Mätningen är gjord på mycket nära håll varför baffelns inverkan är mindre, men dal-topp förloppet ses vid 1.5, 3, 6kHz och 7.5kHz!

Linjäriteten från 1kHz till 20kHz ligger inom +- 2.5dB.

Intressant med dalarna respektive topparna i din mätning kontra fabrikens.

Om jag fattade rätt så har du monterat elementet i en baffel och då misstänker jag att det är den som orsakar variationerna, även om du mäter nära.

Det kan ju också vara mätutrustningen som inte är helt linjär eller kanske något som stör från omgivningen. Det är ju många saker som kan påverka en mätning. Det måste ju vara lite av "tricket" att kunna läsa av en mätning och förstå varför det ser ut som det gör.

Edit: Engelholm han vist svara medans jag skrev detta :)

Posted
10'000kronorsfrågan lyder:

Varför slutar distmätningen vid drygt 10khz medan frekvensmätningen når upp till 22kHz?

Vi kan ta det via NORDEA... :D Mätinstrumentets arbetsområde är medvetet begränsat då membranrörelsen är så mikroskopisk över 10 kHz att avvikelser är omätbara... :cool:

Posted
Vi kan ta det via NORDEA... :D Mätinstrumentets arbetsområde är medvetet begränsat då membranrörelsen är så mikroskopisk över 10 kHz att avvikelser är omätbara... :cool:
Det hade vi kunnat göra...om det varit rätt! :D

Du är inne på rätt spår men formuleringen gör att det bara bli ett ½ poäng...

:D

Posted
Distortion är ju övertoner. Första övertonen till 10khz är 20kHz, andra är 30khz... Mätprogrammet klarar bara upp till 22kHz (samplar med 44kHz) varför högsta distmätningen görs på halva fmax, dvs 22kHz/2, 11kHz.

Ja, det gäller ju att frågeställaren snabbt svarar själv innan någon kommer på det... :D

Posted

Det var hemskt vad ni var snabba. Jag skulle just skriva att andratonsdist för 10khz blir ju 20khz och över 20 khz är det inte så intressant att mäta.

Posted
Ändra snabbt så låter vi det hänga...

Ä, F#n.. Ett klargörande om samplingsfrekvensen i ditt mätprogram (44.1 tror jag du skrev); varför denna? Är det programmet som är "omodernt" att det inte kan använda högre samplingsfrekvens eller är det legio att man int behöver mäta exaktare än vad denna ger?

Jag menar ett vettigt ljudkort kan idag sampla ljud med 8X denna frekvens (Jag tror att mitt RME klara upp till 400kHz...) -- Örat har ju i teorin oändlig samplingsfrekvens... Bör man inte efterstäva att simulera det örat uppfattar?

/ptr

Posted

:blush Jag ber om ursäkt - jag skulle naturligtvis låtit frågan hänga längre. My bad! :diss:

Jag ber så hemskt mycket om rågsikt! ;)

Jag skulle just skriva att andratonsdist för 10khz blir ju 20khz och över 20 khz är det inte så intressant att mäta.
Jo intressant är det alltid! :D Men med min samplingsfrekvens klarar jag inte högre.

Man kan också resonera kring att människan bara hör upp till 20Khz så allt ovanför är ointressant. Då finns det dom som säger att vi "uppfattar" ljud över 20khz varför det blir intressant igen...

Ä, F#n.. Ett klargörande om samplingsfrekvensen i ditt mätprogram (44.1 tror jag du skrev); varför denna? Är det programmet som är "omodernt" att det inte kan använda högre samplingsfrekvens eller är det legio att man int behöver mäta exaktare än vad denna ger?

Jag menar ett vettigt ljudkort kan idag sampla ljud med 8X denna frekvens (Jag tror att mitt RME klara upp till 400kHz...) -- Örat har ju i teorin oändlig samplingsfrekvens...

Får återkomma i frågan! Dock ser jag inte 22kHz som en uppenbar stor begränsning.

Sen är Clio ett mätinstrument som är behäftat med kvalitetskrav vitt skilda från "vettiga ljudkort". Det handlar om att leverera det man lovar - annars är man körd som mätinstrumentstillverkare!

Bör man inte efterstäva att simulera det örat uppfattar?
Det klarar man väll rätt OK med 10 - 22kHz anser jag. Kan självklart bli bättre, men man kommer mycket långt med dessa mätningar om man vet hur man ska och vill göra! :)

Vad är det för skala på distortionen föresten?
+30dB
Posted
Graph is always usefull, but put it in the chamber and deside wich baffel it should be in decided from the original Graph, then you can form it the way you want'ed to be in crossovers and cabinets. That is how aprox 100 cabinets die every year. :D

Peak

Självklart! Man kan ju även ha olika baffelstöd för diskant vs mellanregister och se till att man har varandras motsatser/inverser. På detta sätt kan man jämna ut och minska våg-och-dal-tendenserna kring delningen.
Guest Zalve
Posted

Blev lite fundersam när jag såg på tymphany.com, via hifi-kit.se att D2904/710000 har utgått...

Speciellt som det stod i inledningen att det var en ny diskant :?:

Hittade sen D2904/710002, där grafen stämmer bra överens oxå.

Stämmer detta EA ?

Posted
Blev lite fundersam när jag såg på tymphany.com, via hifi-kit.se att D2904/710000 har utgått...

Speciellt som det stod i inledningen att det var en ny diskant :?:

Hittade sen D2904/710002, där grafen stämmer bra överens oxå.

Stämmer detta EA ?

Det ver jag inget om mer än att jag känner igen ändelsen 0002.

Jag beställde mina diskanter för nästan ett år sedan och fick dom för några månder sedan (la nog en nyhetsblännkare på HF då).

Jag får kolla ikväll! :app:

Posted

Vi fortsätter med utlovade offaxis mätningar.

Vad vi ser här är just ett antal (!) off axismätningar där röd kurva utgör On axis.

71000_F_4.jpg

Med stigande off axis har jag sänkt nivån lite för ökad tydlighet...

Den cyan färgade nr 8 är runt 60 grader och nog stämmer det bra med Tymphany's graf sånär som på lite baffelstök?

D2904_710003.gif

Posted

Tittar vi lite närmre på området 1kHz och uppåt ser vi avrullningsegenskaperna tydligare!

71000_F_5.jpg

Detta är en av dom bästa - om inte den bästa - diskanten jag mätt på om man slår samman låg dist med stor spridning.

När det gäller MLS mätningar klarar programmet 48khz samplingsfrekvens. Kollade detta igår.

Hade jag kunnat välja hade jag självklart tagit det dubbla men för praktiska mätningar kommar jag väldigt långt med detta systemet. :cool: :mm:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...