Guest Peo Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 En fråga som jag har gått och funderat på ett bra tag nu, är om det är praktiskt möjligt att eliminera CD-spelare och ersätta detta med en dator med lämplig digital utgång till en extern DAC, och ändå uppnå riktigt välljud? Jag har aldrig provat seriöst själv, har ingen elektronik att labba med så det har aldrig blivit av riktigt. Rent teoretiskt tycker jag att det borde gå utmärkt att serva en DAC med ljud via t.ex. ett USB- eller Firewire-ljudkort. Jag skall villigt erkänna att jag aldrig förstått det här med jitter heller, så det är möjligt att jag missuppfattar problemet helt.. Som jag ser det är en digital signal en digital signal, oavsett hur den transporteras. Hur kan det spela någon roll vad som matar DAC'en med 1'or och 0'or? Det vore ju att säga att det är skillnad på t.ex. olika hårddiskkablar, vilket det ju inte är (annat än i kvalitet möjligen, men resultatet är alltid det samma, dvs 100% korrekt överföring). Ni får väldigt gärna peka mig i rätt riktning här, jag inser att jag är ute och cyklar lite. Jag lyssnar idag mycket via hörlurar och extern DAC+hörlursförstärkare, och det låter klart godkänt. Från den erfarenheten drar jag slutsatsen att det går att matcha en mid-fi-anläggning ganska enkelt.. Men frågan är, kan man uppnå riktig high-end? Nånting säger mig att det här bör gå att utveckla med en seriös DAC som klockar om/buffrar signalen osv, och som gör att jag helt kan eliminera en CD-transport. Vad tror ni? Någon som har erfarenheter på området och/eller kan tipsa om något? Förslag på lämpliga DAC's emottages tacksamt också, jag är inte så erfaren på det området (heller!) Pris är inte så känsligt, huvudsaken är att det blir riktigt bra till slut. Den enda prylen jag har satt upp på min lista är Resonance Audio som AudioConcept tipsade om här precis, jag såg att den hade digital ingång, och CD-spelaren lät mycket övertygande, det lilla jag hörde på darTZeel-demon. Och visst, digitalt ljud är inte lika kul som analogt, det är jag fullt medveten om, men det är ju ack så bekvämt. Om man sedan kan använda en dator som transport sparar man ju lite pengar till en fin analogkälla, tänkte jag! Jag har dessutom gott om lagring och datorer redan, så det är ingen utgift för mig. Tacksam för idéer och synpunkter! Quote
plundin™ Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 Du kan väll börja med att läsa igenom denhär tråden! Datar om sitt nya ljudkort och den påföljande diskussionen... /ptr Quote
Guest Peo Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 Oj, den missade jag, och ändå letade jag.. Sorry! Tack för tipset! Quote
plundin™ Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 Ingen orsak, Datorn som komponent i stereon är ett omfattande ämne som kan diskuteras både en och två gånger.. /ptr Quote
Ozric Posted June 18, 2006 Posted June 18, 2006 Jag har använt min dator som källa länge nu. Har en extern DAC, Harmony Design DA9 med fifo. Dessutom har jag en fjärrkontroll till ljudkortet på min PC. Ska jag vara riktigt ärlig, så låter det mycket bra! Funderar ibland på om alla vi hififreaks har blivit lurade på alla esoteriska, dyra CD-spelare. Jag har en CD-kombi med ett nypris på ca 35 000:- (McCormack) som låter mycket bra. Kan i ärlighetens namn inte avgöra vilket som är bäst! ?? Även mina hifivänner anser att det låter mycket bra med datorn som källa! Den enda nackdelen är att PC:n väsnas. Quote
Guest Peo Posted June 18, 2006 Posted June 18, 2006 Kul att det funkar bra för dig, Ozric! En tyst dator ja, det är ett måste.. Jag tänkte bygga en såndär liten PC helt utan fläktar (typ Shuttle's små kubliknande saker), får se om jag kommer till skott nån dag. Quote
Engelholm Audio Posted June 19, 2006 Posted June 19, 2006 Den enda nackdelen är att PC:n väsnas.Ja, plus start-tiden av datorn! Med en vanlig cdspelare (billig som esoteriskt dyr) är det i princip "Open Tray -> Then Play". Dom flesta cdrom i datorer - faktiskt alla jag stött på - är otroligt tråkiga, skramliga och en pina att använda. Quote
perra_e Posted June 19, 2006 Posted June 19, 2006 Dom flesta cdrom i datorer - faktiskt alla jag stött på - är otroligt tråkiga, skramliga och en pina att använda. Det stämmer, fast en datorlösning bygger egentligen på att man samplar ner alla skivor till disk om det skall vara någon mening med den tycker jag. Om man har tillgång till hela sin musiksamling med ett par knapptryckningar så går det helt plötsligt fort i stället ;-) Quote
Björn-Ola Posted June 19, 2006 Posted June 19, 2006 En smidig lösning är naturligtvis att använda en nätverksspelare typ Squeezebox. Då kan man ha datorn i ett annat rum. Där får den väsnas så mycket den vill. Quote
Engelholm Audio Posted June 19, 2006 Posted June 19, 2006 Det stämmer, fast en datorlösning bygger egentligen på att man samplar ner alla skivor till disk om det skall vara någon mening med den tycker jag. Om man har tillgång till hela sin musiksamling med ett par knapptryckningar så går det helt plötsligt fort i stället ;-)Sant - men för att få skivsamlingen måste man ändå utsättas för att använda den trök-driver'n 2-300 ggr (beroende på skivmängd). Men visst - smutt när det väl är gjort. Quote
Absolute Audio Posted June 19, 2006 Posted June 19, 2006 Är det någon som provat dac'en på nya creative x-fi ljudkort?? Har läst på nätet och överhört i en av sthlm's high-end affärer (av personalen) att det finns ingen direkt anledning att köpa en separat dac om man använder x-fi korten. Antar att man då inte pratar dCS dacar utan lite humanare prisklass. Någonstans så låter det ju rimligt att om t.ex arcam köper 2000st dacar så är det ett visst pris. Och creative köper 10000000st ett helt annat. Har varit ruskigt sugen på att bygga en riktig htpc med passiv kylning i så lång utsträckning som möjligt, men det blir sådana pengar att den ska låta jävligt bra om det ska vara något. Men nu i dagarna ska jag prova med en gammal, relativt tyst, kontors-pc med nytt x-fi ljudkort. Datar's tråd om ljudkort har varit en stor push i den riktningen. Quote
Recommended Posts