marbrink Posted February 1, 2004 Posted February 1, 2004 Hallå alla! En sak stör jag mig lite på hos kabeltillverkarna och det är att om man vill ha en riktigt bra högtalarkabel så kan man inte köpa den på lösmeter. Man får istället betala mycket pengar för snygga strumpor, krympslangar, lådor och inte minst termineringarna... Visst kan det vara skönt att få det färdiga kitet ibland dock... Det stora skälet till att jag irriterar mig ganska mycket på det här just nu är att jag har åtta WBT kontakter här hemma som ligger och skräpar och borde användas.... Har ni nåt tips på riktigt bra högtalarkabel på lösmeter? Quote
Guest Zalve Posted February 2, 2004 Posted February 2, 2004 AudioQuest har några som inte behöver så mycket omarbete för strumpor och sånt, Vilket meterpris snackar du om ? Quote
Alfa Posted February 2, 2004 Posted February 2, 2004 Hej Marbrink, En mycket bra högtalarkabel som går att köpa på lösmeter är Naim Nac 5. Lite bångstyrig att installera men annars inget att klaga på. Priset gör att man har råd att köra dubbelvirat om man så vill. MVH Alfa Quote
marbrink Posted February 2, 2004 Author Posted February 2, 2004 Zalve: Vilka audioquest modeller menar du? Meterpriset jag tänkte mig är typ 1000 kr/m eller mer. Alfa: Tackar för tipset men jag tror inte den är något lyft mot min nuvarande QED genesis silver spiral. Quote
Guest Rydberg Posted February 2, 2004 Posted February 2, 2004 Zalve: Vilka audioquest modeller menar du? Meterpriset jag tänkte mig är typ 1000 kr/m eller mer. Alfa: Tackar för tipset men jag tror inte den är något lyft mot min nuvarande QED genesis silver spiral. Marbrink> Jag tror Siltech har jättedyr löskabel (inte helt hundra), om den är bra vet jag inte men "tillräckligt dyr" torde den vara! Quote
Guest Zalve Posted February 2, 2004 Posted February 2, 2004 Det var nog Gibraltar jag tänkte på i den prisklassen. Har dock INTE lyssnat på den själv. Fast den kosta bara 800:-/m LÄNK Quote
marbrink Posted February 2, 2004 Author Posted February 2, 2004 Rydberg: Tackar för tipset! Den är säket inte tillräckligt dyr! Zalve: Tackar för tipset! Quote
Guest Rydberg Posted February 2, 2004 Posted February 2, 2004 Det är ju Tonkraft som har agenturen på Siltech nu, hör med dem! Quote
marbrink Posted February 2, 2004 Author Posted February 2, 2004 Får slå dom en signal. De har ju ingen som helst info på hemsidan tyvärr och jag har aldrig sett en Siltech kabel i en svensk affär.... Quote
Timbre™ Posted February 2, 2004 Posted February 2, 2004 WBT och Kimber "hör liksom ihop"... 8TC, 4AG eller 8AG...det finns lite olika prisklasser att välja på. Quote
marbrink Posted February 2, 2004 Author Posted February 2, 2004 Timbre: 4TC har jag haft och den tycker jag var alldeles för spretig, vass och analytisk + att det inte hade någon bas. Kan kanske passa till vissa högtalare dock... 8TC bör ju vara lite bättre men den har förmodligen samma eller liknande karaktär... 4AG och 8AG har jag sett. Har du hört dom? Finns de kvar i sortimentet? dom finns inte med på hemsidan. Ungefärliga priser? här rör det sig väl om några tusenlappar per meter är jag rädd för? Quote
sker Posted February 2, 2004 Posted February 2, 2004 Hej Marbrink Jag har provat både Kimber 8TC och 4TC och tyckte 8TC var ett ganska stort steg från 8TC. Den kostar drygt 700 kr lösmetern. Den ska tydligen vara mycket bra som biwire, främst i basorådet, har dock inte prövat den som biwire. MVH Quote
sker Posted February 2, 2004 Posted February 2, 2004 Menar att 8TC var ett stort steg upp från 4TC. Men om du inte tyckte om 4TC så kanske 8TC inte är något eftersom den har samma ljud karaktär. Quote
marbrink Posted February 2, 2004 Author Posted February 2, 2004 sker: Tackar för din åsikt! Har i och för sig bytt högtalare nu men 4TC tycker inte jag var någon höjdare...8TC är förmodligen bättre men med samma ljud karaktär... Quote
sker Posted February 2, 2004 Posted February 2, 2004 Nej om du är ute efter något över 1000kr så kanske 4TC och 8TC inte är så intresanta. Quote
marbrink Posted February 2, 2004 Author Posted February 2, 2004 sker: Visst måste det inte vara över 1000 kr/m. Men i och med att jag inte hade så positiva erfarenheter av 4TC är man inte så sugen på 8TC... Lär bli svårt att hitta nån kul kabel på lösmeter... Quote
Timbre™ Posted February 2, 2004 Posted February 2, 2004 Har lyssnat en del på 8TC och 8AG. Kopparflätan har givit ett väldigt exakt och detaljrikt återgivningsintryck. Lite Ice-power över det hela om vi drar en parallell till förstärkeri. Silverflätan känns lite mjukare i sin framtoning men fortfarande med samma detaljrikedom. Jag har dock inte jämfört dem sida vid sida, så det är högst subjektiva intryck det handlar om. 8AG har ju varit med ett tag så den kan mycket väl ha utgått. Quote
MartinH Posted February 2, 2004 Posted February 2, 2004 Jag skulle nog oxå säga att det är en klar skillnad mellan 4TC och 8TC, du har en helt annan kabel ( nästan ), och för 700:- så ligger den riktigt bra mot resten av konkurenterna... Och spretig och utan bas ?!?! Nej inte då jag hört den i alla fall.. Men som alltid så är det så att den passar inte alla och inte alla högtalare.. Vad ska du koppla ihop för nått ??? Quote
perra_e Posted February 2, 2004 Posted February 2, 2004 Är det någon som har testat olika kablar i en bi-wire/bi-amping konfiguration. Alltså en kabel som är optimerad för bas och en kabel som är optimerad för diskant? Det kanske är helt fel filosofi fast jag tycker att det låter intressant att testa! Quote
marbrink Posted February 2, 2004 Author Posted February 2, 2004 Timbre: Känns som kanske inte 8AG nödvändigtvis är så mycket bättre än 8TC. Kanske bara annorlunda? Såg ett pris på 8AG som var väldigt avskräckande!! nästan 6000 USD för ett tio feet par! MartinH: Jag pratade om 4TC som jag spelade med på Dynaudio A. 42. 8TC har jag inte hört. Nu kör jag med QED genesis silver spiral vilken är rätt trevlig. Men kan vara lite vass i toparna ibland och sen är den VÄLDIGT jobbig att ha att göra med! Jag ska koppla kabeln till ett par Elac CL310 Jubilee Edition. Det rör sig inte om den vanliga Elac CL310 Jet utan en limiterad utgåva med bättre komponenter, bättre låda och WBT biwiring terminaler. Quote
sker Posted February 2, 2004 Posted February 2, 2004 >perra e Har du sett några modeller som är optimerade för bas respektive diskant? Jag har bara sett att Harmonic Technology har det men de kostar ju en hel del, undrar om det finns några som är lite biligare, för det låter ju helt klart intressant. Quote
perra_e Posted February 2, 2004 Posted February 2, 2004 sker: Jag har inte sett några men om man testar diverse kablar och hittar några som är bra på det ena eller andra så borde ju en mix kunna funka med olika fabrikat. Quote
sampix Posted February 2, 2004 Posted February 2, 2004 perra_e> Jag har provat lite olika variationer med biwire. Körde länge med Audioquest Mammoth till basen och Harmonic tech-12 till de övre. Funkade faktiskt riktigt bra ihop. Hade även AQ gibraltar till toppen, fast den gjorde sig inte lika bra på mina högtalare. Men visst, det går att mixa enligt mig Nu kör jag dock med säkra kort, singelwire (ytterst konstigt då mina högtalare enbart har ett set terminaler :clown: ) Quote
sker Posted February 3, 2004 Posted February 3, 2004 >sampix Har du någon kabel att rekomendera till basen, jag har för tillfället nordost red dawn till diskanten och en MIT-kabel till basen(som inte funkar så bra men bättre än att bara köra red dawnen), tycker det är lite väl dyrt att skaffa ett par till red dawn till basen. Vad ligger priset på Audioquest Mammoth? MVH Quote
Ekman Posted February 3, 2004 Posted February 3, 2004 blanda inte audioquest och nordost det är ingen bra ide Quote
Akkelis Audio Posted February 3, 2004 Posted February 3, 2004 Neotech säljer en del kablar på lösmeter. Jag vet inte hur bra de är, men det sägs att det är Neotech som tillverkar Harmonic Tech och Acoustic Zen och att de gör kablarna med den tekniken som innebär att kopparkrisstallerna blir jättelånga. Ser man bilder på genomskärning av deras kablar så ser de rätt avanserade ut. PL Audio är generalagent för alla tre nämnda märken i Sverige. Quote
sker Posted February 3, 2004 Posted February 3, 2004 >Ekman Jag har aldrig lyssnat på några AQ-kablar, på vilket sätt är de en dålig kombination till NordOst? MVH Quote
MaxMartin Posted February 4, 2004 Posted February 4, 2004 StefanB: Your my man! Tex så kostar NS-072040 endast 280kr /m hos ultimate.se just nu! Tänk då att denna kostar 5000 för 2*2,5m med strumpa och kontakter.... Neo testade den med bra resultat och drog slutsatser som att den var jämbördig med AZ Satori... (nästan iallfall) Annars finns det NS-1456 som ligger på 520kr/m och har Både OCC koppar och silver. Här är en bild på NS-072040. Ljudkaraktären fokuserar på helheten mest, 3D och rumskänslan. Låter lite som ett rörsteg... Tror det är precis vad du behöver med tanke på din kringutrustning. Som StefanB säger är dom rätt avancerade. Skillnaden mellan tex Neotech och AZ är hur kabeln är lindad. Robert Lee har många timmar bakom sig med sina kablar och släpper inte iväg konceptet hur lätt som helst därav att Neotech inte har exakt samma lindning inuti. Ljudmässigt blir det att AZ har mer luft i toppen. I NS kablarna ligger ledarna i spiral lindade runt en kärna av siden och en speciell plast. Varje ledare har tex inte lika stora kardeler utan (ex..) 3st stora, 6st mellan och 12st jättesmå och alla av den berömda OCC-kopparen. Istället för 1500 kristaller på en meter har Neotech, Harmonic och AZ 1 kristall på 150m. Istället för att pressa den extremt varma kopparen igenom ett pyttelitet hål så har dom en speciell maskin som gjuter kabeln direkt och sen kyls den ner mkt sakta. Quote
marbrink Posted February 4, 2004 Author Posted February 4, 2004 MaxMartin: Tackar för utförliga förklaringen! Ska ha den i åtanke! Quote
MaxMartin Posted February 5, 2004 Posted February 5, 2004 Om du vill pröva en HarmonicTech kabel så har jag 2*1,05m över nästa vecka. Du hade väl inte så där jäkla långt till varje va? Tänkte mest om du ville höra hur OCC-kopparen låter. (Neotech och AZ använder denna också som du vet...) Du kan ju PM:a mig om du tycker det är intressant. Quote
Recommended Posts