Jump to content

Recommended Posts

Posted

Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av Tara Labs Omni 2 kabel ?? Kabeln finns på Hifiklubben. Jag är på jakt efter en kopparkabel i prisklassen upp till max 200 kr /m . Jag har en lite underlig placering av stärkare-signalkälla till högtalarna som gör att det blir två längder på 4 och 8 meter så därför måste hålla meter priset nere.

Finns förslag på en sådan basrik kabel så tveka inte att posta ett inlägg här.

mvh Ronny

Posted
Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av Tara Labs Omni 2 kabel ?? Kabeln finns på Hifiklubben. Jag är på jakt efter en kopparkabel i prisklassen upp till max 200 kr /m . Jag har en lite underlig placering av stärkare-signalkälla till högtalarna som gör att det blir två längder på 4 och 8 meter så därför måste hålla meter priset nere.

mvh Ronny

www.anticables.com

Denna kabel verkar vara sjukt prisvärd. Har beställt den själv och väntar på leverans.

Posted

Den kabel som har de absolut bästa elektriska egenskaper, och även hifiegenskaper är vanlig EKK!

Dessutom är den oförskämt billig. 8-10:-/m!

Inte så "sexig" men ack så prisvärd! Men man kan ju köpa en kabelstrumpa och dra över. :)

Posted

mvh Ronny

Jaga på begagnatmarknaden. Om du vill ha bastyngd borde du kunna hitta Linn K400 eller någon

Monster-cable för en hel del mindre än 200 kr/m. Kablar är däremot till stor del kopplat till känsla

och tyckande, så om du till exempel inte vill ha begagnat, är det inte prisvärt för just dig :D

Posted
Jag har en lite underlig placering av stärkare-signalkälla till högtalarna som gör att det blir två längder på 4 och 8 meter så därför måste hålla meter priset nere.

Kan du på något kostnadsfritt sätt komma över och testa EKK i dessa längder skulle det vara intressant att få ta del av resultatet. Har själv provat Supra 10 och Monster M1 i femmeterslängder och det fungerade inte så bra den gången.

Posted

Jag har nu inhandlat kabel av märket Transparent pris 79 kr/m som jag terminerade med supras gafflar vid förstärkaren och Oehlbach till högtalarna och ja jag tycker att det låter ganska okej men jag kommer antagligen fortsätta leta kablar. Kablar är som ett gift man söker hela tiden efter ett bättre ljud.

Ronny

Posted

En mycket kunnig och respekterad person i hifisammanhang är Ingvar Öhman! Han besitter mycket stora kunskaper i ämnet. Hans åsikt i kabeldebbaten tycker jag man ska respektera! Jag har ägt och provat en hel del av de s.k dyrkablar som finns på marknaden, men inget slår EKK! Jag har kommit till sans!

Nu sitter jag mycket nöjd med mina EKK och slipper tänka på eller drömma om alla dyra och esoteriska kablar.

:)

Posted
Kan du på något kostnadsfritt sätt komma över och testa EKK i dessa längder skulle det vara intressant att få ta del av resultatet. Har själv provat Supra 10 och Monster M1 i femmeterslängder och det fungerade inte så bra den gången.

Reommenderar verkligen att du tar kontakt ed ing. Ingvar Öhman, eller läser hans åsikte! Googla så finner du!

Posted

Jag har provat EKK i min anläggning (Cairn Fog v2/m uppsamplingskort, Pathos Classic One, Totem Model One Signature, Akustikbehandling från Michael Green).

Resultaten var väl knappast upplyftande. Det bästa man kan säga om EKK är att den onekligen ger mycket för pengarna. Den kostar nästan gratis och fungerar rätt OK - särskilt med tanke på priset. Ett "snällt" ljud. lite "trubbigt" men vad gäller musikalitet, upplösning, placering i ljudbilden och kontroll så är den långt, långt från bra Hifi-kablar.

Vid testtillfället användes Neotech (deras billigaste kopparkabel), Transparent MusicWave och Kimber 4TC. Samtliga dessa kablar lät klart bättre än EKK, särskilt Kimbern.

Jag kan förstås inte säga hur det låter i andras system, men hemma hos mig i mitt system blev slutsatserna följande:

* EKK fungerar, det låter inte alltför illa med tanke på (det ringa) priset

* Bra Hifi-kablar låter mycket, mycket bättre

====

= Det finns inga fria luncher

= Man får vad man betalar för

PS

Vi provade också signalkabel modell RG-xx (har glömt sifferbeteckningen, men den som LTS säger man ska ha) och den var skrämmande dålig i mitt system. All musik var som bortblåst, kvar blev en grådaskig ointressant gröt.

I skenet av den ter sig EKK som en riktig kioskvältare :D .

DS

PS2

Min åsikt är att man bör använda sina egna öron för utvärdering, inte andras.

DS2

Posted

Tack för input stargazer, mina erfarenheter säger också att Ekk kabel är långt ifrån optimal. Var kan man köpa Kimber kabeln till ett bra pris ? Sedan fundrar jag lite på Audioquest CV-4 kabeln eller Omni 2 kabeln. Någon med erfarenhet ????

Posted

ronnyx:

...Var kan man köpa Kimber kabeln till ett bra pris ? ...

Beror på vad du menar med "bra pris". Audioconnection är väl distributör, kontakta dem om du vill ha närmsta affär som säljer Kimber. En affär jag vet säljer kimber är Hifi Art.

Sen kan man förstås köpa begagnat också, då får man allra mest för pengarna...

cheers / stargazer

Posted

Personlig åsikt:

EKK är bra för sina pengar.

Men den kostar ju heller ingenting...

"Säljinfo:"

Ronnyx:

Du har köpt en in-wallkabel som Transparentåterförsäljarna säljer på lösmeter.

Går du upp till färdigterminerad kabel med låda och allt så händer det andra grejor. Såklart till ett annat pris men då får man mer av vad Transparent handlar om.

"Övrigt":

Ozric:

Kul att du är nöjd.

mvh

.