Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nån som har koll på ungefär man ska ha för underlägg under spikarna för olika underlag?

Vilka finns det för utbud och hur mycket ligger dom i pris?

Vilka kör ni med?

//rillo

Guest asimov66
Posted

Jag kör med SD fötter på granitblock som i sin tur ligger på wettexdukar som ligger på ett plastmatte golv ;-)

Posted

Har dålig koll rent allmänt men på mitt resonanta trägolv har jag provat hockeypuckar, AudioMagics metallplattor, A.R.T. Q-dampers/Big Feet och BDR Pucks. Samtliga ger en förbättring (uppstramning) men på Amati fungerade BDR bäst.

Posted

Mitt svar är inte underbyggt av vetenskapliga fakta, men det finns en teori som jag följde när jag plockade bort mina spikes mot SD-fötter. Vetenskap eller inte, men jag följde rådet och jag blev förbluffad över resultatet (i positiv bemärkelse). Så även en av mina kompisar som gjorde samma sak när han flyttade från hus med cementsula till en gammal lägenhet med regelgolv.

Jag hade ett par Dynaudio Contour 1.8 MkII i en lägenhet med parkett lagt direkt på cementgolv. Jag använde Dynaudios originalspikes. Jag var mycket nöjd.

När jag senare flyttade till en större lägenhet som också hade parkett men lagd på reglar, var jag inte alls nöjd med ljudet. Basen var oupplöst och upplevdes som svag. Jag bytte till ett par Contour 3.3 och jag upplevde samma sak. Ovan nämda kompis hade gjort ungefär samma resa, men han hade läst teorin bakom fötter typ SD. Enligt den så hjälper inte spikes mot att sätta regelgovet i svängning. SD-fötterna skall då vara ett bättre val. Han följde rådet och blev mycket nöjd. I ren desperation gjorde jag det samma och som sagt, jag blev förbluffad vilken skillnad det blev i de nedre registren.

Idag bor jag i ett radhus med trägolv mot cementunderlag, så nu har jag plockat fram "spiksen" igen och jag tycker det låter bäst.

Kan inte uttala mig om andra fötter, men vi är i alla fall två som nått dit vi vill komma med ovanstående teori och erfarenhet.

Lycka till!

Bebop

Posted

Jag har ett par stativare och kör idag med ART Q-dampers under stativen. I mitt rum, med ganska svajigt trägolv, funkar detta bättre än kuddar mellan högtalare och stativ. Mjuka kuddar gjorde att basen blev bättre men lämnade en del övrigt att önska.

Som alla andra råd man kan ge finns det egentligen bara ett som funkar, prova dig fram....

Posted

Många golvhögtalare har ju spikes eller koner som ingår som en del av själva konstruktionen/designen. Hur skulle t.ex. ett par Kharma Ceramique ta sig ut utan sina SDSS stands... :?::)

Hur löser man det med kuddar... :?:

Posted
Många golvhögtalare har ju spikes eller koner som ingår som en del av själva konstruktionen/designen. Hur skulle t.ex. ett par Kharma Ceramique ta sig ut utan sina SDSS stands...

Hur löser man det med kuddar...

....kuddar under spikesskydden kanske....? :blush

\\K-man

Posted

När det gäller stativhögtalare så tycker jag det ska vara hårt mellan stativ och golv(spikes,puckar,koner etc.) och mjukt(SD) mellan stativ och högtalare.

Guest johan
Posted

Jag har ett supersvajigt trägolv o har provat det mesta. Talarna väger 138 kg st o nu har jag dom på en tjockare träskiva som trycker ner golvet jämt o fint.

Mycket av vibrationerna försvinner där. Mellan skivan o talarna kör jag med hockeypuckar. Jag har funderingar på att ha dubbla skivor med nått vibrationsätande matrial mellan.