Jump to content

Ludwig demonstrerar DarTZeel hos Audio Concept

eliot

Recommended Posts

Som ni kanske förstått så har jag skaffat mig en ny kamera och eftersom jag går från en helt mekanisk (proffs-) kamera till en Nikon D200 så är det mycket som man måste lära sig

nikon1.jpg

Även om den nya kameran väger en del så är den i varjefall betydligt lättare än min gamla. En sak har kamerorna gemensamt - de har många knappar och reglage ;)

nikon2.jpg

En stor fördel med digitalkameror är att man inte behöver "snåla" med bilder och med ett CompactFlash kort på 4.0GB så kan man "skjuta" friskt :blush

Objektivet jag köpte är Nikkor AF-S DX 18-70mm/f3.5-4.5 G ED som tyvärr är så ljussvagt att jag fick ställa in känsligheten på ISO 800 för att kunna ta några bilder utan att riskera för mycket skakningsoskärpa :black:

- Detta är första bildberättelsen med den nya kameran så vi får se om det blev några lyckade bilder - eller om jag skulle hållt mig till min digitala kompakt-kamera ;)

Det första vi såg när vi kom ner för trappan hos Audio Concept var Ludwig Swanberg som var fullt upptagen med att spela skivor. Det trevliga med Ludwig är att han så genuint intresserad av musik och han hade valt ut flera bra CD och vinylskivor och här kan man se hur han förklarar vad man speciellt skall lyssna till...

ludwig1.jpg

och detta var dagens huvudaktörer

ludwig2.jpg

Här ser vi hur Ludwig mycket försiktigt lägger på en ny skiva på Roberts Nordic Concept Artist skivspelare och i förgrunden ser vi högtalaren Verity Audio Fidelio

ludwig3.jpg

Förstärkeriet var alltså för och slutsteg från Schweiziska DarTZeel

ludwig4.jpg

där slutsteget har ett genomskinligt lock så att man kan se det fantastiska bygget :mm:

ludwig5.jpg

D200 gör entré på Euphonia kan man säga... :mm::) Ett väl valt tillfälle... ;)

Bortsett från ljussvagheten tycker jag att detta ett mycket användbart objektiv. Med hyfsat ljus eller blixtar är det egentligen allt man behöver för hifisammanskomster och det går även att smyga med ett och annat porträtt... :cool:

Kameran är helt underbar :mm:

- Jag har nu för första gången lekt lite med ISO-känsligheten och det är helt klart att är det så mörkt som det nu var hos Robert så hade det varit bra med stativ ;)

PS. Jag prövade även med Nikon Advanced Lightning System där jag lät den inbyggda blixten trigga SB-600 som jag höll i handen men jag fick inget riktigt bra resultat ;)

Det är kraftiga manualer även på blixtfronten... :) Har kört lite trial and error och med den inbyggda blixten på D70 är det en fördel att ställa om styrkeförhållandet. Det gör du direkt på SB-600.

Det skall bli intressant att läsa om hur du upplevde Fidelio.

FIM, - First Impression Music's titlar är alltid populära. Många har lyssnat till Jachinta eller Patricia Barber's musik via FIM's skivor och Winston Ma's utmärkta hantverk. Nu finns två nya titlar som vi varmt kan rekommendera, - för alla som gillar klassisk musik och för alla som inte ännu har hittat några klassiska verk att tycka om...

Musik och ljud är i toppklass.

Titlarna är

Mozart - Sinfonia Concertante K 364 (XRCD24)

W. A. Mozart - Three Divertimenti For Strings (XRCD24)

Pris 320.- inkl frakt

news0606.jpg

mvh, Audio Concept, Robert

Jag tog med mig originalen till dessa två skivor och vi jämförde SXL 6088 (ED2) - Mozart: Sinfonia concertante, far & son Oistrakh med XRCD utgåvan :mm:

Skjuter ni blixtarna i taket när ni tar era bilder? Hur funkar det här med slavblixtar, hur många behöver man för att få det bra?

//rillo

En liten offtopicsnabbis... :D Har provat tre men ofta är det lättast med en.

Mot något takhörn eller splittrande interiör, gärna vitt.

an kan ju också använda en flaschbouncer tror jag det heter. det är ett mjölkigt plastlock som man sätter på blixten som som är tänkt att slå sönder blixtljuset. Jag har själv en sådan till min Nikonblixt och den fungrar ganska bra om man inte riktar blixten i taket för då fungerar ju inte blixtautomatiken. Men det här vet ni ju ändå. :)

Guest Audio Concept

fatpipe,

det är där du kan få ditt namn ingraverat efter inköp... :)

Vi får hem skyltar snart för våra egna ex....

mvh, Robert

IcedEarth skrev angående storleken på Verity Audio Fidelio

Shit va små dom var! Ser större ut på "bild".

//rillo

... så jag tänkte att jag får väl visa en översiktsbild

ludwig7.jpg

Hos Robert sitter man rätt nära högtalarna och när vi lyssnade på Fidelio över elektronik från DarTZeel förmedlades en skön intim närvarokänsla med bra upplösning. :mm:

När vi kom spelade Ludwig mycket intressant musik och däribland en violininspelning på vinyl som var inspelad av Peter McGrath (Audiofon Records) :app:

- Som ni kanske kommer ihåg var det Peter McGrath från Wilson Audio Specialities som demonstrerade med "masterband" på Sollentuna mässan (se inlägg).

Jag har själv varit nyfiken på dessa inspelningar sedan dess och jag har precis lyckats få tag på några vinylskivor på ebay och de låter överlag mycket bra :mm:

Ludwig (Bimota på detta forum) kan kanske tala om vad det var för skivor som spelades - det är ju alltid kul att få tips om bra musik...

- Själv satt jag inte så mycket i soffan utan det var andra som lagt "beslag" på de platserna - jag undrar varför ;) - och de har kommenterat ljudet på andra ställen på detta forum. Jag hade hoppats att de skulle ge sina intryck i denna tråden så att jag slapp bli den enda "tyckaren" - speciellt som jag var mycket upptagen med min nya kamera och mestadels lyssnade från en sämre position. Jag är fräck nog att kopiera in ett intryck här:

Eftersom jag är så morgonpigg av mig (heh) så fick jag stressa vidare till Audio Concept för att digga darTZeel och Fidelio, med en skivspelare jag inte sett förut (fattade inte riktigt, gör Robert dessa själv eller?) och okänt kablage (jag frågade inte, jag var för upptagen med att lyssna!). Suveränt. Jag blev återigen slagen av hur mycket bättre vinyl är, suck.. Det är nog bara att inse att det är dags att satsa på analogt. Igen. ;) Några underbara skivor spisades, det gav definitivt mersmak. Ni lär få läsa och se mycket mer om detta via Eliot så småningom - han fotade friskt och spisade fin-fina skivor! :)

Rent spontant såhär direkt efteråt kan man lugnt konstatera att darTZeel-systemet sprang cirklar runt min Summit-test, hehe. Det var verkligen en enorm skillnad. Fattas bara, det skiljer ett par kronor också. ;) Hur som helst, Fideliohögtalarna imponerade på mig. Mycket ljud ur en så beskedlig liten sak, yeah! De skall definitivt undersökas närmare.

Guest gurkan

Hej , jag förstår passningen :)

Här kommer lite av mina korta intryck av Verity fidelio.

Den första stora överraskningen , var den stora " ljudbild " dom presenterade :o

Trots den anspråklösa storleken :D spelar dom med en imponerande höjd , bredd och

djup även i Roberts lilla rum.

Ljudet är behagligt , elegant , finstämt och luftigt.

Musikaliteten finns där med detaljer och bra perspektiv.

Rumsinformationen är bland bättre jag har hört nere hos Robert.

Även om dom inte har den allra djupaste basen , känns helheten helt rätt.

Det tog ovanligt kort tid att glömma bort högt. och bara lyssna på musiken :mm:

För mig är det ett mycket positivt tecken :)

Har heller inte märkt någon begränsning av fidelios kapacitet ,

dom växer hela tiden med uppgraderingar av omgivningen.

Jag skulle helt klart kunna leva med dessa högt. :) om det inte vore för att

dom var svarta :clown: ( jag är alldeles för lat för att oavbrutet behöva damma

svarta högt. :blush )

mvh gurkan

När jag var ner i slutet av Maj så var jag och Snoop tittade förbi, då mer ASR kopplat till Fidelo.

Jag tyckte så här om den uppsättningen:

Den skivan skivan ut blev då Therion's "Sirius B" och låt nr7 (The wonderous world of Punt).

Vilken jäkla bredd, djup och höjd det var! bästa ljudbilden jag har hört iaf... (var innan vi hade varit på Reference å lyssnat på Summit ;):blush )

Ljudet var så behagligt att och skönt att lyssna på så att jag skulle kunnat sitta där hela dagen :D

Diskanten var luftig och öppen. Det jag saknar lite var just i basen, lite mer attack och mer avgrundsdjup bas saknade jag. För att "The wonderous world of Punt" ska komma till sin rätt så behövdes det lite mer av just den egenskapen. Men det var bara till hårdrocken, till den övriga musiken vi spelade så saknade jag inget speciellt utan jag satt där riktigt nöjd å bara njöt :cool: :D

När vi kom spelade Ludwig mycket intressant musik och däribland en violininspelning på vinyl som var inspelad av Peter McGrath (Audiofon Records) :app:

- Som ni kanske kommer ihåg var det Peter McGrath från Wilson Audio Specialities som demonstrerade med "masterband" på Sollentuna mässan (se inlägg).

Jag har själv varit nyfiken på dessa inspelningar sedan dess och jag har precis lyckats få tag på några vinylskivor på ebay och de låter överlag mycket bra :mm:

Ludwig (Bimota på detta forum) kan kanske tala om vad det var för skivor som spelades - det är ju alltid kul att få tips om bra musik...

Tjena tjena. Jag spelade till exempel St Germain "Tourist", Ella Fitzgerald "Songbook", Bazar Blå "Nysch", Hundarna från Söder "Troika", Rimsky Korsakov "Sheherazade", Air "10 000 Hz", Berlioz "Symphonie Fantastique", och lite Belafonte och Radiohead och annat.

Jag måste dock säga en sak, och det är att när man får till en anläggning som spelar så homogent och synergistiskt som den vi spelade på i helgen, så spelar musikvalet nästan ingen roll. Man kan i princip blunda och peka, för det mesta blir magiskt i den här kalibern. Utom Chris Jones och Sara K, möjligen...

Tack för jättebra uppslutning och musikfokus! Vi kör snart igen, tycker jag. //Ludwig

- Själv satt jag inte så mycket i soffan utan det var andra som lagt "beslag" på de platserna - jag undrar varför ;) - och de har kommenterat ljudet på andra ställen på detta forum. Jag hade hoppats att de skulle ge sina intryck i denna tråden så att jag slapp bli den enda "tyckaren" - speciellt som jag var mycket upptagen med min nya kamera och mestadels lyssnade från en sämre position. Jag är fräck nog att kopiera in ett intryck här:

Jag måste dock säga en sak, och det är att när man får till en anläggning som spelar så homogent och synergistiskt som den vi spelade på i helgen, så spelar musikvalet nästan ingen roll.

Exakt! Precis så tyckte jag också. Det spelades en hel del saker som jag inte alls är van att lyssna till, och jag diggade för fullt ändå, hehe.

Bazar Blå gillade jag skarpt, någon som har ett tips om var jag kan köpa den skivan? Jag hittar inget direkt när jag söker på dem (förutom en hemsida).

Eliot: fin-fina bilder, heja! :)

Tackar :app:

Vi jämförde som sagt XRCD utgåvan av Mozart Sinfonia concertante, far & son Oistrakh med en original Decca WBg (Wide Band groove) utgåva och när det blev soloinstrument ett stycke in på skivan så blev skillnaden stor. När vi spelade vinyl var det som om hela anläggningen "öppnade upp" och vi fick mer detaljer, speciellt i diskantområdet, vilket gav en mycket vacker stråkklang :mm:

- Nu skall vi naturligtvis inte vara så negativa mot XRCD-utgåvan som faktiskt är en mycket bra överföring och även är ett fynd mot de £85 en original Decca WBg kostar (enl. Rare Classical Record Price Guide 2006). Min kompis som var med tyckte att det var en av de bästa klassiska CD han hört ;)

ludwig11.jpg

Jag hade tagit med några original Mercury Living Presence, däribland flera förstautgåvor av inspelningar på 35mm film och även en Mercury WLP, White Label Promo: Rafael Puyana - The Golden Age of Harpsichord Music. Dessa inspelningar har otrolig dynamik och ställer stora krav på anläggningen och de kom verkligen till sin rätta här. Dessa Mercury utgåvor har mycket hård vinyl så även på skivor i mycket gott skick väsnas vinylen och man hör knaster. På riktigt bra anläggningar stör inte detta då knaster hamnar på ett annat ställe i klangbilden och på det viset blandas det inte med musikinformationen och man abstraherer därför lätt bort alla eventuell knaster. Precis detta hände hos Audio Concept så jag tror knappast någon la märke till att skivorna knastrade ;)

ludwig6.jpg

Tack för jättebra uppslutning och musikfokus! Vi kör snart igen, tycker jag. //Ludwig

Tycker jag också :mm:

Guest Audio Concept

Tack till alla som lyssnade till DartZeel, Verity Audio, Opus 21 mm. Utmärkt reportage av Eliot och demo av Ludwig. Uppställningen finns kvar i butiken. Ni som funderar på sådana eller andra välljudande produkter, - kom gärna och lyssna till dessa skapelser. – Det finns endast en handfull produkter på marknaden som kan visa upp denna musikåtergivning.

Vid anpassningen av förstegets RIAA steg till Dynavectors XV-1S tog jag kontakt med DartZeel i Schweiz. Och det som stod fram som ett nyckelord i deras engagemang var viljan att nyttja tekniken så långt man kan, - eller åtminstone så långt DartZeel kan komma idag i meningen välljud. Byggkvaliteten är också något i särklass, vilket vi är vana vid när det gäller produkter från Schweiz.

Vi har tidigare spelat på slutsteget och det har framstått som mycket bra. Som påpekats i tråden är matchningen med kringutrustningen oerhört viktigt, - vilket vi också har erfarit och lärt oss av. Det är dock tillsammans som för och slutstegskombinationen verkligen överraskar, - och lägger de allra flesta kombattanter bakom sig.

Att investera i DartZeel är för de flesta av oss en dröm. Det är viktigt att komma ihåg att exempelvis en produkt för 200 000.– inte är 10 gånger bättre än en för 20 000.– Däremot är den kanske 10 -20 % bättre, vilket är det man betalar för. Det är det lilla extra, - de sista procenten som är dyra. Inget linjärt förhållande mellan pris och prestanda m a o utan snarare ett exponentiellt. Det bör som med andra stora investeringar stå i relation till ens eget intresse och ekonomiska möjligheter.

Den slutliga frågan är då givetvis, - är det värt det, - om man har intresset och de ekonomiska möjligheterna att äga det bästa som marknaden har att erbjuda? Ja, - har man först hört välljud i den här klassen är det svårt att vända sig mot något annat. Mycket svårt...

Mvh, Audio Concept, Robert