Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tänkte att det är på tiden att jag gör en presentation av mig på detta fina forum :)

Jag heter Mikael Hörnqvist, född 1985 och jag bor i Ö-vik (Bonässund) med familjen.

Musik har alltid funnits i mitt liv. Min äldsta brorsa har alltid haft mycke skivor och han hade en "STOR"stereo, så man blev lite frälst av han. Allt efter åren har gått så har jag kommit in på det här med Hifi och märkt att det är riktigt kul (och dyrt). Så för ca 3 år sen köpte jag min första riktiga stereo. Men den byttes ut senare av det jag har nu, förutom att jag hade B&W DM604S3 då.

Det som har bromsat upp mitt hifi intresse är de att mina kompisar tycker att man är dum i huvve om man går och köper stereo-grejer för alla pengar, vilket jag har gjort. Men nu när jag har träffat fler med samma intresse så hoppas jag få utöva min "hobby" mera och få mer kunskaper.

Vad lyssnar jag då på för musik?

jo allt från klassiskt till blackmetal, dock inte hiphop.

Förut så lyssnade jag bara på hårdrock (deathmetal och blackmetal) men under de sista åren så har jag börja köpa/lyssna på jazz och klassisk. Det har hunnit bli ett par skivor nu, ca 250st (morsan är galen på alla skivor:))

Bilder kommer i nästa post! :D

Posted

Vi börjar med signalkällan: S.A.T. CDFIX

HiFi%20009.jpg

Som ni ser så har jag lagt dit hockeypuckar under fötterna för att minsta vibrationer. Har inte testat om det är någon skillnad med eller utan.

Posted
Vad lyssnar jag då på för musik?

jo allt från klassiskt till blackmetal, dock inte hiphop.

Förut så lyssnade jag bara på hårdrock (deathmetal och blackmetal)

Du skulle snabbt få musikfränder i Göteborg... :)

Posted

Snabbt svar må ja säga :)

Synd att man bor i (d)ö-vik :(

Tänkte att vi skulle ta en till bild på CDFIXen, så att alla ser hur fin den är ;):D

HiFi%20037.jpg

Posted

Nästan länk i kedjan har vi oftast en förstärkare, i detta fall så har jag en Advantage Thor mk1:

HiFi%20013.jpg

Posted

Vad har vi kvar då?

Jo mina vackra Italienare: Sonus Faber Cremona Auditor :D

HiFi%20084.jpg

Gissa om mössen gillar läget ;):D

HiFi%20006.jpg

De passar perfekt till rummet mitt. nästan samma färg ;)

HiFi%20076.jpg

HiFi%20085.jpg

Förstärkaren på bänken är Snoops, den är på besök idag... å några dagar till :P

Posted

Ser det fint ut?

Jag har precis tagit hem "akustik" takplattor för att försöka dämpa ekon, just nu har jag 4 efter väggen där Sonusarna spelar och 2 st bakom där jag sitter...

HiFi%20002.jpg

Vänster sida

HiFi%20018.jpg

Höger sida

HiFi%20023.jpg

Här sitter jag å fikar kubb å dricker kaffe...

Eftersom akustikplattorna inte är speciellt snygga så ska jag klä om dem när jag får tid, så kanske man kan ha dem framme utan att skämmas :blush:o

Posted

Jag har någar bilder kvar så jag tar väl å lägger upp dem oxå ;):mm:

HiFi%20003.jpg

Hifi-musen är ganska känd så han msåte ju få lite rampljus oxå ;)

HiFi%20004.jpg

HiFi%20094.jpg

Hockeypuckar där? Har lagt dit dem för att luta diskanten lite mer (bara på prov än så länge)

Posted

nog är det en del ickeinvigda bekanta som lyfter på ögonbrynen när man börjar nämna hifibudget... å då brukar man ändå frisera för att verka normal :cool:

Ser ut att va en trevlig anläggning. Vad tyckte du om akustikprylarna?

Posted

Akustikplattorna har gjort jättelyft i mitt rum!

Efter att ha placerat dit plattorna så blev det mycket lugnare ljud, man kunde sitta längre utan att bli det minst lyssningstrött.

Konturerna på basen kom fram, röster lät bättre än förut.

Allt blev "tydligare" Så lätt värt de 0kr jag har lagt ut på dem :D;)

Synd att många har svårt att fatta att ljud är roligt :);):D

Posted

Tycker att att detta system spelar underbart så länge han använder sig av min förstärkare dvs Octaven som ni ser där på en bild.

Thoren hänger inte riktigt med i svängarna :( , men det är ju en viss prisskillnad också samt att det är en rörhäck :D

Posted

Tjenare Mikael!

Fin anläggning du har, i synnerhet högtalarna. Jag har oxå sådana serienr 954 ser att dina är 951 så har nog tillverkats i samma batch :D

Vad är det för akustikplattor du har skaffat o vart? Skulle vilja göra nåt med mitt rum men det får inte synas för mycket, vill ha det estetiskt tilltalande :app:

Funkar mössen verkligen eller är det bara en kul grej :?: Jag är lite skeptisk men nyfiken....

Driver mina med en Krell KAV300iL och Meridian 588 cd spelare och jag tycker systemet lirar verkligen musik. Musikalistk så det förslår. Problemet är att slita sig från soffan att göra annat ;)

Hälsningar

Calle

Posted

tack tack, högtalarna är riktiga skönheter :)

Akustikplattorna har jag tagit från farsan, han har precis öppnat en möbelbutik i stan, de stod bara efter väggen för att slängas så jag tog hem för att pröva, och de va tur ja gjorde d... har aldrig låtit bättre :D

Så tyvärr vet jag inte vars de kommer ifrån :(:blush

Mössen var jag tveksam till oxå, såg det mest som en kul grej :mm:

Men när jag satte dit den första gången så tyckte jag att det blev ett bättre lugn i diskanten å att basen blev lite tightare. Kan ha varit inbildning eller så vart de så. När jag ptovar att ta bort dem en liten stund så hör jag ingen skillnad iaf :blush

Kanske måste man ha dem borta en vecka å prova sätta dit dem igen, för att prova...

Krell ska visst låta fint med Sonus Faber, har inte provat... vad ska man göra förutom att lyssna på musik? ;) (bor hemma fortfarande :black: )