Jump to content

Monocle XL


Josa1

Recommended Posts

grymt läckert system !

Ja, jösses... :o :cool: Hade hemma Monocle och har lyssnat på Bifocal XL i ett annat system och mina upplevelser var att dessa ger en rundare, tyngre och varmare klang än både 8TC och Select. Visst är kablar systemberoende men Cremona är ju slankare än exempelvis Amati så kombinationen verkar spännande. Har du möjlighet att låna hem... :?:

Link to comment
Share on other sites

Jag har med tiden mer och mer uppskattat lite mer romantiskt ljud, men det får inte bli så sockersött att man tappar intresset för musiken. Jag är livrädd för ett kallt och alltför analytiskt ljud. Det jag uppskattar mest hos Cremonorna är just balansen och musiktrovärdigheten. Önskan jag har är att "spä" (smålännska) på dett ännu mer. Det får dock inte bli så runt att dynamiken försvinner. Enligt de recensioner om Kimber Monocle XL verkar de passa mig. Verkar som de hamnar mittemmelan Nordost och Transparent.

Tyvärr har jag inte möjlighet att låna hem vad jag vet idag. Jag får undersöka saken lite nämre. Jag har grubblat länge på vilka kablar jag skall välja och detta var en första testskott för att undersöka forumets uppfattning och åsikter. Ett alternativ är ju att hoppa direkt till selectserien, men då får jag spara ett tag till. Är det ett bättre alternativ så är det kanske bättre och vänta. Jag sitter inte direkt i sjön.

Link to comment
Share on other sites

Så här se det ut där de eventuellt skall sitta.

HiFi060606.jpg

Väldigt off topic men jag ser att du har gjort en insats mot golvet. Har också spelat med Cremona på furugolv och det skulle vara intressant att ta del av dina erfarenheter. Hur upplevde du skillnaden med plattorna... :?:

Link to comment
Share on other sites

Jag ser att du kör med MF-elektronik till dina Cremona, fungerar det fint tycker du? :) Jag är ju på högtalarjakt och har MF's Nu-Vista-prylar sedan ett tag, de kanske passar fint till Sonus, hmm... :D

Link to comment
Share on other sites

Timbre

Golvet är inte att leka med. Jag har prövat det mesta. Slutligen fastnade jag för mjuka kuddar på golvet och på det granitskivor. Detta är hos mig vad jag vet så här långt den enda lösningen utan att riva upp golvet och stabilisera det. Jag tycker att jag idag lyckats få en fast och dynamisk bas och en någurlunda fritt klingande mellan och diskant. Jag har dock planer på att lägga in ett hyfsat tjockt ekparkettgolv ovanpå dels för att det är snyggare men dels för att stabilisera golvet. Hustrun som är för pga av förstnämnda skäl säger att det skall bli till hösten. Vi får väl se vad jag orkar med. Jag kan tillägga att direkt på trägolvet lät det anskrämligt. Luddigt, distortion och avrundat. Jag var lätt skärrad efter den investeringen, men nu är jag väldigt nöjd.

Peo

Jag tycker att MF och Cremona passar alldeles utmärkt tillsammans. Jag tycker att MF är neutral i sitt ljud och har dessutom den kraft som jag tycker att Cremona behöver för att komma loss. Jag hade tidigare en annan förstärkare och visst lät högtalarna bra men de fick aldrig visa vad de egentligen kunde.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tillägga att direkt på trägolvet lät det anskrämligt. Luddigt, distortion och avrundat. Jag var lätt skärrad efter den investeringen, men nu är jag väldigt nöjd.

Samma här. Man lyssnar lika mycket på golvet (eller kanske snarare resonanslådan under plankorna) som själva högtalaren.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör Monocle XL sedan drygt 2 år, och jag valde dom i konkurrens med bl.a. Audioquest och Nordost.

Jag tyckte att dom föll väl in med mitt övriga system, Plinius SA-102 Mcintosh C-41 Dynaudio Contour 3.0.

Eftersom alla system är olika så är rådet detsamma som Timbres, låna hem och prova om du har möjlighet, det gjorde jag själv.

Link to comment
Share on other sites

Josa1,

Ungefär vad andra säger här:

Jämfört med 8TC kommer du få en betydligt fylligare, varmare klang.

Direkt "mysigt" vill jag dock inte påstå att det blir.

Men rundare och trevligare.

Det är dock fortfarande en hel del av Kimbers karaktär kvar i kabeln.

Men, som sagt, ta hem och lyssna. Vem vet vad som händer i ditt system. Risken är ju dock att du inte vill lämna tillbaka dem...

Och ja, de måste lyftas upp från golvet. Stooor skillnad.

/Kent

Link to comment
Share on other sites

Jag har fuskat...

Upp-och-nedvända plastmuggar för tillfället...

Målet är att skaffa "riktiga" cable risers/elevators:

http://www.amusicdirect.com/products/detail.asp?sku=AELEV

Men - vad som händer:

Ett större lugn. Bättre mikrodetaljer.

Rumsinformation m.m.

I ett hyfsat högupplösande system är det absolut en förbättring.

Monocle är en ganska kraftig kabel och det verkar som den lätt tar upp vibrationer från golvet.

/K

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det är exakt dessa telefonstolpeutrustningsliknande skapelser som jag har funderat på.... :) Fungerar det på Monocle så bör det fungera på Select. Gjorde egna cablelifters och det blev väl ingen större framgång men jag skall prova att utrusta dom med gummiband.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det är exakt dessa telefonstolpeutrustningsliknande skapelser som jag har funderat på.... :) Fungerar det på Monocle så bör det fungera på Select. Gjorde egna cablelifters och det blev väl ingen större framgång men jag skall prova att utrusta dom med gummiband.

Det borde funka.Cable lifters som ser ut som en slangbella med ett gummiband uppspännt mellan klykorna...Tror att jag ska tillverka mig ett eget par.Tack för inspirationen!Hur många cable lifters kan det tänkas behöva på en 3 meters längd?

Link to comment
Share on other sites

By the way, Timbre:

"telefonstolpeutrustningsliknande" är ett bra ord. Långt...

Bör absolut ha samma effekt på Select-kablar.

Eller snarare - jag vet att det har samma effekt.

Ännu tydligare på Select som är klarare och mer exakta än Monocle/Bifocal.

/K

Link to comment
Share on other sites

Det borde funka.Cable lifters som ser ut som en slangbella med ett gummiband uppspännt mellan klykorna...Tror att jag ska tillverka mig ett eget par.Tack för inspirationen!Hur många cable lifters kan det tänkas behöva på en 3 meters längd?

Det beror nog helt på kabeln... :) Det finns ju en del styva varianter där det kanske räcker med en.

Här har du en som är Handcrafted in Sweden :D och det är ju lätt att se hur gummibandet skall sitta.

Cablelifter.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ekman

Jag har två barn, numera 17 o 19 år. När dottern gick på fritids gjorde hon en ängel. Nu fungerar den som absorbent bakom vänster högtalare. Den är fylld med ljuddämpande material. De lite speciella tavlorna har sonen målat. De har jag ramat in och bakom ligger ecophone akustikplattor. Allt för att få lite personlig prägel och glädja alla i familjen. Under stundom är väl inte alla helt positivt inställda till som dom tycker lite dyra hobby jag har.

Link to comment
Share on other sites

Hej Josa 1

Måste säga att du har mycket god smak när det kommer till val av stereo, min pappa har nämligen en exakt likadan anläggning som du :D , om man bortser från kablar och skivspelare. Tycker Cremona, kW och CD3 är en toppen kombination :mm: Dynamik, upplösning och värme, allt finns där. När det kommer till högtalarkablar så har jag tyvärr inte testat Monocle XL i detta system, dock investerades det i en ny högtalarkabel under våren med mycket bra resultat. Audience Au24 heter kabeln och kostar inte så mycket, har inte exakta summan i huvudet men den ligger nog runt priset för Monocle XL. Kabeln gav mer luftighet till ljudet och utökade ljudbilden. Jag tycker absolut att du ska testa denna kabel om du har möjlighet.

Vi har också haft lite problem med golvet, körde en tid med granitskivor som gav ett okej resultat men basen var fortfarande lite slö. Sen kom vi över ett par begagnade Base-plattor och nu började det hända grejer, basen blev betydligt snabbare och mer kontrollerad. Jag tror att du skulle vinna mycket på att ha någon form av underlag mellan spike och granitskiva, typ BDR eller liknande.

Ps Vad är det för låda mellan kW och nätdelen? Ds

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag har sneglat lite på Au 24. Kanske värt att pröva. De har ju också fått fruktansvärt mycket positiva omdömen av respektabla tidningar. Prismässigt ligger de i samma härad som Monocle XL. Jag har haft funderingar på BDR puckar precis som du tar upp sker. Jag vågar nog inte ta bort de mjuka kuddarna mot golvet. Är lite rädd att högtalaren kommer för högt över golvet. Problemet med sådana här "prylar" är att det är få affären som har dem hemma, vilket gör det svårt att låna och testa. Köpa 8 BDR puckar på vinst och förlust tycker jag är för osäkert.

Mellan är det två lådor, en MF X-LPS v3 och en MF X-PSU v3.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Audience Au24 heter kabeln och kostar inte så mycket, har inte exakta summan i huvudet men den ligger nog runt priset för Monocle XL. Kabeln gav mer luftighet till ljudet och utökade ljudbilden. Jag tycker absolut att du ska testa denna kabel om du har möjlighet.

Kan inte annat än hålla med och stryka under potentialen i Audience AU24. Fantastisk för det priset och ett bargain i sammanhanget, tom map nypriset i Sverige. Dyker upp på audiogon.com och ebay.com för i runda slängar 4000kr emellanåt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...