Jump to content

Tunga HiFi butiker


Kent_n

Recommended Posts

  • Replies 446
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Golfen o Harryup:

Vilken del av ovannämda vad det ni inte förstod. Skrev jag för litet ?

Ok jag tar det en gång till. för jag antar att ni bara missade informationen. Jag har öppnat en ny tråd som heter "Aukustikrum" där ni kan fortsätta denna diskusition..

sorry ..jag förstod perfekt men blev tvungen att svara på kommentaren ....nartuligtvis fortsätter vi i den andra tråden..:)

mvh Golfen

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag var på Audio Concept i Stockholm idag, samtidigt som jag var det en kund som hade tagit med sig sin förstärkare, (utan att föranmäla sig), han ville köpa nya högtalare. Efter att ha frågat vilken typ av musik han lyssnade på tog dom fram ett par högtalare som de kopplade upp hans förstärkare mot. Detta är för mig en tung butik, när man försöker anpassa det man säljer till kunden och det har inget att göra med prislappen på högtalarna.

tommy

Link to comment
Share on other sites

Undertecknad var med kunden som kom med egen förstärkare o ville lyssna på högtalare som passar hans musiksmak som är milt uttryck skräning.Det är death metall, havy metall och s.k sångare som vrålar lågt ner i registret. Om vi säger så här, skönast mellan låtarna..

Han är handikappad därav att jag hjälpte honom..Lördag, rätt mkt folk i butiken-Robert o Gunnar undrade vad dom kunnde hjälpa till med, han förklarade att han var intresserad av ev nya högtalare som passar bra till den musiken..2 sek betänketid, sedan sade dom i mun på varandra..Usher..Gunnar presenterade en högtalare som fanns framme, varpå kunden frågade om det var den dom menade skulle vara bra, svar nja..den stod ouppackad längst inne i förrådet, varpå kunden sade att det var den han ville lyssna på...................Nu kommer vi väl till pudelns kärna som skilljer en bra butik från en mindre bra butik..

En annan butik hadde säkert sagt...mkt att göra idag, kan du komma tillbaka i veckan..

Gunnar hämtade en kaffe åt undertecknad, visade kunden på MBL stora system så att han kunnde lyssna på sin musik under tiden som Gunnar började springa som attan, ut på lager, lyfta (tunga högtalare), packade upp, hämtade medhavda förstärkaren, kopplade ihop.

En halvtimma senare kom han med ett leende o sade..klart..varpå kunden satt under 2 timmar o lyssnade på sin musik.

Under denna tid kom både Robert o Gunnar fram under tiden o frågade, förklarade-svarade på frågor..

Trotts att vi bara kom nerrammlade med egen förstärkare, högtalare som inte fanns uppackade-stod lång in på lagret-mkt folk-så var denna service outstanding..Heder år Audio Consept o ett speciellt tack till Gunnar som milt utryckt fick slita, tack Robert för vägledning..

Denna kund har problem att komma till affärer själv...

Blev kunden nöjd...ja..Han är numera stolt ägare till ett par Usher CP 6381, som Audio Consept lovat att köra ut samt installera med allt vad detta innebär..

Tung affär-tung service-tung personal...kanon..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Service lönar sig, killen som kom inrammlande till Audio Consept med egen förstärkare blev så nöjd med bemötandet, att han är på G med en ny förstärkare från butiken..

I dag var det dags igen, egen cd spelare med, han skulle köpa en Magnum 100, integrerad hybrid amp 100W inkl fjärrkontroll, lyssnade på det 1 timma för att göra en 90 graders sväng till McIntosh MA 6500, eftersom jag är chauför så vet jag att till stor del beror det på hur han blev bemött 1:a ggn han var där..

Han är nu ägare till McIntosh..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Jag var inne på en HiFi affär på Södermalm, ville lyssna på storebror till mina högtalare som fanns i butiken, storebror är starkare och betydligt dyrare.

Jag vet inte om jag är bortskämd, men jag tycker inte riktigt om att man ej får välja skivor själv utan säljaren tog två st skivor, sätt dig där fick jag till mig, sedan fick jag lyssna på en låt från varje skiva som han tyckte jag skulle lyssna på, sen stängde han av med orden, det lät väl bra....

Mkt snopen Kent_n frågade dumt nog "skämtar du med mig" men av minen att dömma så var det slutlyssnat.

Behöver jag nämna att intresset för högtalaren dog ganska omedelbart, det tråkiga är att det högtalarmärket finns bara där i sthlm..

Link to comment
Share on other sites

Jag var inne på en HiFi affär på Södermalm /.../Mkt snopen /.../Behöver jag nämna att intresset för högtalaren dog ganska omedelbart /.../

Hmm - tycker mig känna igen det där från just en hifi-butik på Södermalm...

Men det var inte det som var huvudorsaken till mitt inlägg utan en mer positiv respons om nya bättre hifi-butiker.

HiFi Spirit i Tranås har ju dykt upp på scenen under det senaste året. Enligt webbplatsen verkar den ha ett mycket intressant utbud. Har emellertid aldrig varit där så jag kan recensera butiken i övrigt.

mvh/ Jörgen G

Link to comment
Share on other sites

Finns det andra affärer som ger bra service i sverige ????????????????????????????????????????????????????????????

Kommentera gärna

Servicenivåer brukar ju träda fram i full dager när någon inköpt hifipryl börjar krångla och för det mesta tar det väl lång tid innan man kommer dit.

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic
Finns det andra affärer som ger bra service i sverige ????????????????????????????????????????????????????????????

Kommentera gärna

Jag tror att ordet service uppfattas olika av väldigt många. Många ser service som att få rabatt, andra ser personlig kontakt / hjälp som hög service. Medans andra, som Timbre var inne på, ser service på när prylar behöver servas/lagas etc etc

Link to comment
Share on other sites

Vad är god service?

Service är för mig att utgå från kundens behov och intressen. Det må vara vilket behov som helst, snabb reparationsservice, hemlån, demo med teknisk eller annan information. Eller helt enkelt att låta kunden styra processen mot det han/hon vill ha.

Om inga uttryckliga önskemål finns gäller det att försöka förstå hur kunden tänker och utgå från detta. Musikval, utrymme och budget och var kunden befinner sig i sin utveckling.

Jag känner igen igen det beteende som Kent n blivit bemött med och jag tror mig veta vilken affär som det gäller. Man gör en affär sedan ingen mer. Felet är nog att man är mer fokuserad på en snabb affär och krama ur det mesta ur denna så att man kan gå på nästa kund. En mer långsiktigt inriktning på försäljningen är att bygga en relation så att man säkerställer att kunden hela tiden återkommer med nya affärer.

Som kund kan jag faktiskt välja vem jag vill göra affär med, det är den grundläggande marknadsekonomiska principen, sen kanske man är styrd till vissa beroende på vilka märken som finns i butiken. Eller också gör man så att man påverka en handlare att ta in just mina favoritmärken. Det funkar faktiskt det med.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic
Service är för mig att utgå från kundens behov och intressen. Det må vara vilket behov som helst, snabb reparationsservice, hemlån, demo med teknisk eller annan information. Eller helt enkelt att låta kunden styra processen mot det han/hon vill ha.

Om inga uttryckliga önskemål finns gäller det att försöka förstå hur kunden tänker och utgå från detta. Musikval, utrymme och budget och var kunden befinner sig i sin utveckling.

Jag kunde inte säga det bättre själv, tråkigt bara att inte alla säljare ser det så med

Link to comment
Share on other sites

Vad är god service?

Service är för mig att utgå från kundens behov och intressen. Det må vara vilket behov som helst, snabb reparationsservice, hemlån, demo med teknisk eller annan information. Eller helt enkelt att låta kunden styra processen mot det han/hon vill ha.

Om inga uttryckliga önskemål finns gäller det att försöka förstå hur kunden tänker och utgå från detta. Musikval, utrymme och budget och var kunden befinner sig i sin utveckling.

Som kund kan jag faktiskt välja vem jag vill göra affär med

Kunde inte sagt det bättre själv

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Finns det andra affärer som ger bra service i sverige ????????????????????????????????????????????????????????????

Kommentera gärna

Jag gillar HiFi Stället i Göteborg. Anders där är mkt bra att göra affär med samt trots att han är ensam i butiken får man en mkt god service OCH han har TUNG HIFI. Varierade märken. Begagnat. Bär gärna omkring högtalare. Han har en egen stil och mycket egen speciell inredning i butiken. Nu har han McIntosh värsta system inkl. högtalare. Se Hifistallet.se. Jag har handlat med Anders i ca 10 år. Han är mycket duktig på att ta in bra produkter. Bäst av de butiker jag känner till och det är ändå rätt många. :D :D :D :D :D

Hembioconsult i Stenkullen (stor Göteborg) som sysslar lika mycket med 2 kanal är mycket hjälpsamma. När jag varit där för högtalar test konkade och bar det med breda leenden trots att jag nog var krävande och besvärlig. :D :D :D :D :D

Ett HiFi ställe i Ystad, vad det nu hette, har också en strålande service. När jag pratede med dem erbjöd dom att jag kunde komma ner från Götet på en söndag och sitta och lyssna i lugn och ro själv i butiken. Fantastiskt. :D :D :D :D :D

Vad som är gemensamt för dessa butiker är att ägaren möter kund i butiken. Han gillar sina kunder och vill arbeta långsiktigt på relationen. För dem är det personligen viktigt att ha en nöjd kund samt att de har ett intresse av grejjorna de säjler så att känns äkta. Och om det inte är så utan att de bara är så professionella funkar ju det också i så fall...

Cal

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Vad som är gemensamt för dessa butiker är att ägaren möter kund i butiken. Han gillar sina kunder och vill arbeta långsiktigt på relationen. För dem är det personligen viktigt att ha en nöjd kund samt att de har ett intresse av grejjorna de säjler så att känns äkta. Och om det inte är så utan att de bara är så professionella funkar ju det också i så fall...

Cal

Där har du helt rätt, en ägare som brinner för hobbyn HiFi är oöverträffad. Jämför man med stora kedjor så brukar den lite mindre affären där ägaren själv tar emot, rådgör samt säljer till "sin" kund vara att föredra, dom är som sagt ofta beroende av ett långsiktig kundrelation. Kanske finns många sådana affärer i vårt land ?

Link to comment
Share on other sites

Där har du helt rätt, en ägare som brinner för hobbyn HiFi är oöverträffad. Jämför man med stora kedjor så brukar den lite mindre affären där ägaren själv tar emot, rådgör samt säljer till "sin" kund vara att föredra, dom är som sagt ofta beroende av ett långsiktig kundrelation. Kanske finns många sådana affärer i vårt land ?

Kan tänka mig att du mött en sådan helt nyligen eller hur? :D

Calm

Link to comment
Share on other sites

Lefflers i Norrköping är ett ställe med mycket bra bemötande och gott kaffe!

Rekomenderas starkt av mig!

Patrik

Själv har jag goda erfarenheter av Lefflers i Linköping. Trevliga och smidiga att ha att göra med. Sedan kan det ju bero på att jag köpt grejer också. Chansen att handla där igen är stor.

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte ny stereo av Audio Consept så ingick hemkörning, montering samt inställning av alla parametrar, inklusive anpassade kablar, bra service helt enkelt.

Finna det andra butiker som har liknande service ? Eller på annat sätt utmärker sig lite extra ?

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte ny stereo av Audio Consept så ingick hemkörning, montering samt inställning av alla parametrar, inklusive anpassade kablar, bra service helt enkelt.

Finna det andra butiker som har liknande service ? Eller på annat sätt utmärker sig lite extra ?

Fri frakt ingår inom Sverige för alla MBL’s modeller och installation,enl Audio Concepts hemsida beror nog på vad man köper men jag upplever att dom har bra service :)

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte ny stereo av Audio Consept så ingick hemkörning, montering samt inställning av alla parametrar, inklusive anpassade kablar, bra service helt enkelt.

Finna det andra butiker som har liknande service ? Eller på annat sätt utmärker sig lite extra ?

Inget är gratis här i världen, Kent. För dyrare prylar är det fullt normalt och ställs också som krav av en del tillverkare. Kostnaden är en del av kalkylen för produkten som i slutändan betalas av kunden. En del väljer kanske att sälja till ett lägre pris men erbjuder olika servicepaket.

Köper Du ett par Dynaudio Temptation leveras dom också hem till dörren, liksom Avalon Isis eller Wilson Alexandria med flera ... oavsett var Du bor i Sverige och vem Du handlar av.

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
Finna det andra butiker som har liknande service ? Eller på annat sätt utmärker sig lite extra ?

Jeg har opplevd at butikk eieren/konstruktøren har tilbudt seg å komme hjem til meg med høyttalere jeg ville teste ut hjemme, det kaller jeg både service og det lille xtra :) ......

mvh

Link to comment
Share on other sites

Det här med hemleverans och inprovning hemma är faktiskt inte bara en fråga om vad som kalkyleras in i priset.

Jag har under åren träffat ett antal olika handlare som faktiskt haft helt olika syn på detta med service trots samma prissättning.

De handlare som till och med haft högre priser men som har inställningen att så fort varan lämnat butiksdörren så är allt därefter kundens problem. Dit går man bara en gång och aldrig mer.

Till den andra ytterligheten att låna hem utrustning från andra kunder för att kunna dema hemma hos mig. När jag sedan bestämnt mig, leverera den nya utrustningen hem, plocka upp och installera, justera in utprova och faktiskt komma på återbesök. Då pratar vi inte om saker i Alexandria-prisklassen.

För mig handlar detta om vad man har för inställning till sitt jobb och profession.

Antingen är man en synnerligen enkel krämarsjäl som kan sälja allt och saknar intresse för vad man säljer och till vem man säljer och dessutom är korkad nog att man tror man lyckas lura kunden utan att denne märker det.

Eller också är man besjälad av en profession som faktiskt utgår från ens eget brinnande intresse för både produkter och kunder och känner sig nöjd när man faktiskt vunnit en ny kund för sitt intresse.

Det finns ett fåtal av den senare sorten i landet och jag blir glad när jag träffar på dem och kan intiutivt känna när det finns detta intresse bakom som inte bara handlar om att krama ur sista kronan i varje affär. Och det handlar inte bara om vad jag får betala för och priset.

Det är mer en fråga om attityd och inställning och att man genom detta får en långsiktig relation till kunden och vet att kunden kommer tillbaka med nya affärer.

Det jag förlorar idag, vinner jag i morgon.

Det är dessa som kommer att kunna konkurrera med näthandeln och vinna i långa loppet.

Då pratar vi två ytterligheter i försäljning och service.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...