Jump to content

Tunga HiFi butiker


Kent_n

Recommended Posts

Guest justaudiomagic
När vinsten överstiger 50,000kr/år klassas det som näringsidkande, oavsett vad man handlar med och hur frekvent det är. Detta enligt Skatteverket, inte min åsikt! ;)

Stämmer bra det !

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 446
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vilken butik jag ska handla av eller inte har klart och tydligt utkristalliserat sig med tiden. En liten historia: Belysningen på slutsteget behövde bytas, nya ljuskällor beställdes, tror det var 12 st på 14V 100mA. Pris 800 kr. Då jag kan svinga en lödkolv utfördes arbetet av mig själv. En tid senare var det dags igen, kontakt togs med ny butik i frågan. Pris 0 kr, frakt 0 kr? Vad sa du, frågade jag? Dom bjuder vi på, dom kostar oss bara 4kr/st så den servicen kan vi ge dej var svaret, då hade jag ännu inte köpt något i den butiken tidigare. Dit går jag gärna igen, inte till förstnämnda, där innehavaren lever på linser och har mycket dåliga marginaler enligt egen utsago.

Ska tillägga att precis innan detta inhandlades utrustning för större belopp där.

I snart 30 år har musikåtergivning till och från, mest till, varit min största hobby och

jag har handlat av flera butiker i västra Sverige. Pratar vi rena affärer och servicemind kan jag bara nämna en svensk butik vid namn genom åren. En butik som var över 50.000 billigare på en Accuphase C-2810 än den andra.

Jo, det kan fortfarande löna sig att jämföra, en del vill bara göra en affär/kund.

En annan historia:

SubWoofer till TV-anläggningen inhandlades av en nätfirma för 3600 Sek. Nätströmbrytaren gick inte att manöverera utan hammare. Jag ringer minst 20 telefonsamtal och får till slut komma till tals med en representant på företaget som lovar att skicka en ny strömbrytare då jag lagar själv. Det kommer ingen trots idogt mailande, ringande, (INGEN SVARAR) och faxande.

Vad i helvete är det för skojare undrar jag??? Garantiåtagande, vad fan är det?

Jag har bara gjort hifiaffärer på västkusten och i Norge, detta är just nu, min, av egen erfarenhet utarbetade 10 i topp butikslista:

1. Alingsås Hifi-consult och Lyric Hifi i Oslo

2. Hifi Center kedjan i Oslo

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Här finns också en klick privatpersoner som handlar med hifi. Frågan är vart/när gränsen går innan det skall klassas som näringsidkande?

Var det inte i ropet förr att ta hem bilar från tyskland och sälja vidare samtidigt som man gjorde sig en hacka? Hur reglerades detta?

JA det är en intressant fråga faktiskt.....

ahaa såg att det kom ett svar innan OK :)

mvh Golfen

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker nog inte man får bättre förklaringar bara för att man går till butik... :?:

Det kan man ju ta över mail eller tele.

Och bättre bara för att det är en butik är oxå en myt, behöver absolut inte vara bättre - Kan rent av vara sämre i vissa fall

jadå absolut....

mvh Golfen

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic
Sker lyssning hos Creative i någon form av butik eller blir det mer hemma hos som gäller?

Wolfgang jobbar på annat sidan om så det blir hemma hos. En butik är både på gott och ont tycker jag. Vi har själv lyssning hemma hos oss

Link to comment
Share on other sites

Tror man märker ganska snarast vem som är seriös och vem som inte är det :?:

Det är inte min poäng heller. Min poäng är snarare ett inlägg i debatten kring moms, tull och liknande fiffel. Dvs privatpersoner som handlar med hifi utan att betala skatt/moms, utan redovisning. Men...

Tack Peo! Trodde faktiskt att det skulle vara lägre än 50kkr/år! :)

Link to comment
Share on other sites

Det är inte min poäng heller. Min poäng är snarare ett inlägg i debatten kring moms, tull och liknande fiffel. Dvs privatpersoner som handlar med hifi utan att betala skatt/moms, utan redovisning. Men...

Tack Peo! Trodde faktiskt att det skulle vara lägre än 50kkr/år! icon_smile.gif

Antar att alla skickar in skatteblanketter på importerad/medhavd från utlandet sprit också?

Ska man vara konsekvent ska man (handla lokalt alla varor man köper, köra den miljövänligaste bilen, skänka pengar åt röda korset etc.), annars kan man lika gärna handla och greja på som det passar en själv bästbäst.

Link to comment
Share on other sites

Antar att alla skickar in skatteblanketter på importerad/medhavd från utlandet sprit också?

Ska man vara konsekvent ska man (handla lokalt alla varor man köper, köra den miljövänligaste bilen, skänka pengar åt röda korset etc.), annars kan man lika gärna handla och greja på som det passar en själv bästbäst.

Så egnetligen behöver man inte bry sig? Bara förse sig själv? Göra det som passar? :?: Usch va tråkigt det låter...

Om jag skulle börja importera vin, sprit och öl för att sälja vidare hoppas jag verkligen (och tror också) att jag skulle ta upp detta för att göra rätt för mig.

Ang lokala varor skulle jag kunna fortsätta med att jag till 99% köper svenskt kött, när jag lämnar blod går dom 30 kronorna till barncancer-forskningen, väljer tjejens bil framför min när det gäller pendlande och småkörande... Man måste ju ändå försöka göra rätt.

Edit: Aj faan - såg inte ditt inlägg Kent. Jag håller med dig. Låt oss återgå On Topic!

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic
Det är inte min poäng heller. Min poäng är snarare ett inlägg i debatten kring moms, tull och liknande fiffel. Dvs privatpersoner som handlar med hifi utan att betala skatt/moms, utan redovisning.

Jag vill nog påstå att den som fifflar med något inte är speciellt seriös. :?:

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic
Nu lämnar vi skatter o annat, fel forum. Tillbaka till Tunga Butiker.

Klart är att utbudet är tungt, tvilar inte en sekund på att det är bra.

Lite olika åsiker bara på sättet att presentera varorna.

Finns det några andra tunga ?

Ber om ursäkt för O.T.

Vilka butiker tycker du själv är tunga? Hur definierar du Tunga Hifi butiker?

Link to comment
Share on other sites

jag tycker iaf att Creative audio är en tung hifi butik ..med tanke på utbudet han saluför, inga dåliga grejer precis när man säljer fadel art kablar eller Viablue eller Agile, Ayon , music Hall, Lumen White, tunga namn tycker jag iaf, dessutom säljer han ju jäkligt bra cd skivor .

sen betyder det inte att Sladd är mindre tungt, absolut inte när man säljer Martin logan eller Burmiester eller Bladelius, QRS eller transparent kablar...

Ljudkällaren i GBG är en stor butik på hifi sidan och det är en butik man går in i , Hifi huset i örebro är väldigt stor hifibutik.

Svalander är ju en annan stor hifi butik ...mycket kunskap där.

så det finns allt en del iaf.

mvh Golfen :)

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic
Tung är en rätt subjektiv bedömning men vi kan väl i vilket fall som helst komma överens om att det heter hifibutik och nätbutik.

Jag hävdar att det finns ett mellanting oxå. Vi är i huvudsak en nätbutik men har även demos i hemmiljö. Enbart nätbutiker har ju varken butik eller demos

Link to comment
Share on other sites

ja den hemmiljön kan vara väldigt bra med faktiskt...kan rent av vara mer talande än att lyssna i än i ett perfekt akustikfixat rum som kanske inte speglar den hemma miljö man har...vilket i sig påverkar resultatet fel kanske och det är ju inte så toppen ...förövrigt hur många har ett bra lyssnings rum i en butik?.inte många som jag har varit på iaf....ofta är det lyssning i en miljö där en massa andra ljud är runt omkring som: telefoner ringer, folk går om kring och pratar hela tiden ..inte den bästa miljö att lyssna till alltid..

så jag håller med dej justaudiomagic....demo i en hemma miljö är inte helt fel alls...den demon kommer säkert att spegla mer hur det kommer att låta hos sig själv..Sladd har stängda rum som inte släpper in annat ljud ...och det är ju bra(se du fick beröm nu :) ) men det är få ställen jag har varit med om att det är så...

så tunga butiker med en Butik att gå till i all ära men hemma demon i hemma miljö är en viktigt del det med.

mvh Golfen

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic
så jag håller med dej justaudiomagic....demo i en hemma miljö är inte helt fel alls...den demon kommer säkert att spegla mer hur det kommer att låta hos sig själv

mvh Golfen

Precis detta vi vill uppnå. Hur många har ett perfekt dämpat rum med paneler etc etc? Självklart finns det personer som har det men majoriteten har lyssningsrummet som ett mer eller mindre normalt rum på en 20-40 kvadratmeter möblerat med tv, bokhylla, soffa, matta etc - Som ett vardagsrum.

Vi vill försöka efterlikna en så lik vardagsmiljö som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Precis detta vi vill uppnå. Hur många har ett perfekt dämpat rum med paneler etc etc? Självklart finns det personer som har det men majoriteten har lyssningsrummet som ett mer eller mindre normalt rum på en 20-40 kvadratmeter möblerat med tv, bokhylla, soffa, matta etc - Som ett vardagsrum.

Vi vill försöka efterlikna en så lik vardagsmiljö som möjligt.

Bara för att det är hemmiljö så behöver det inte - och gör det inte heller - låta mer likt hemma!

Nån sitter i hus, nån i lägenhet, nån i 15 kvm nån i 30 kvm, nån med dimensionerna x*x andra med x*1.6x. Så, vad f-n är hemmamiljö? Att nån bor där? Om Sladd flyttar in i butiken, blir det hemmamiljö då? ;)

I mina ögon är det bäst att kunna dema hifi i bästa tänkbara miljön så man vet hur långt man kan nå. Man slipper också höra säljare klaga över akustiken eller rummet.

Nästa steg är att komma så långt som möjligt i kundens hemmamiljö med så kallade gratismetoder (högtalarplacering, möblering, etc). Ett ev nästa steg är akustikreglering i den grad som ges möjlighet till.

:)

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic
Bara för att det är hemmiljö så behöver det inte - och gör det inte heller - låta mer likt hemma!

Nån sitter i hus, nån i lägenhet, nån i 15 kvm nån i 30 kvm, nån med dimensionerna x*x andra med x*1.6x. Så, vad f-n är hemmamiljö? Att nån bor där? Om Sladd flyttar in i butiken, blir det hemmamiljö då? ;)

I mina ögon är det bäst att kunna dema hifi i bästa tänkbara miljön så man vet hur långt man kan nå. Man slipper också höra säljare klaga över akustiken eller rummet.

Nästa steg är att komma så långt som möjligt i kundens hemmamiljö med så kallade gratismetoder (högtalarplacering, möblering, etc). Ett ev nästa steg är akustikreglering i den grad som ges möjlighet till.

:)

Där tycker vi olika men tur är väl att inte alla tycker lika ;)

Vi kan ju båda vara överens (Eller egentligen alla här) att det låter mer likt hemma att dema i vardagsmiljö än i ett rum som är optimalt akustikreglerat. Är han/hon och lyssnar där så låter det kanon tack vare all reglering, sen när högtalaren tas hem så blir dom besvikna. Då tycker jag det är bättre att dema så likt hemmiljö som möjligt för att sen få det så bra som möjligt som var individ själv vill - Med bland annat akustikreglering. Ska man bara lyssna utan att ha för avsikt att köpa så är akustikreglering kanon!

Min åsikt

Link to comment
Share on other sites

Bara för att det är hemmiljö så behöver det inte - och gör det inte heller - låta mer likt hemma!

Nån sitter i hus, nån i lägenhet, nån i 15 kvm nån i 30 kvm, nån med dimensionerna x*x andra med x*1.6x. Så, vad f-n är hemmamiljö? Att nån bor där? Om Sladd flyttar in i butiken, blir det hemmamiljö då? ;)

I mina ögon är det bäst att kunna dema hifi i bästa tänkbara miljön så man vet hur långt man kan nå. Man slipper också höra säljare klaga över akustiken eller rummet.

Nästa steg är att komma så långt som möjligt i kundens hemmamiljö med så kallade gratismetoder (högtalarplacering, möblering, etc). Ett ev nästa steg är akustikreglering i den grad som ges möjlighet till.

:)

nja där håller inte jag med dej för dom flesta personer har just så som jag och justaudiomagic beskrev det nämligen med den vanliga vardags miljön....och om man då lyssnar i ett rum som liknar ens egna så blir nog den upplevelsen betydligt mer representativ än i ett akustik reglerat rum som man inte har hemma ...så finns det väl dom som nästan bor i en bio ...har sett bilder på hur vissa har det hemma och ibland så bygger man en biograf i hemmet oxå...så det är så ibland att man bor i en bio ..... :)

men detta är min åsikt oxå....du har din ..

mvh Golfen

Link to comment
Share on other sites

För mig kan hemmiljö endast vara i det rum som jag själv lyssnar i dvs hemma hos mig. Det är där som utrustningen skall funka ingen annan stans. Vad är det för glädje att man har toppakustik i ett lyssningsrum i butiken eller hemma hos säljaren om det låter ankskit i mitt eget lyssningsrum? Bästa sättet är att få hem grejorna för test i miljö skala 1:1. Det inser alla seriösa handlare det är därför de gärna släpar hem grejorna till dig om man kan bedöma att det finns ett seriöst intresse för att hitta en utrustning som passar just i ditt lyssningsrum. Att ha ett par högtalare stora som kylskåp i ett litet lyssningsrum är lika fel som ett par små stativare i en stor balsal.Anpassning var ordet. Sen kan du alltid i urvalsprocessen lyssna av i säljarens lokal om den består i en butik eller hemma i vardagsrummet hos din säljare är egalt. Det kommer aldrig låta lika hemma hos dig. Bättre är att du blir positivt överraskad när får hem grejorna än tvärtom.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic
Har ni en lgh som ni demar i, eller åker ni hem till folk ?

För tillfället demar vi i vår lgh men efter hand är tanken att vi även ska åka hem till andra o dema

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Titta på sid 1 första inlägget.

:)

I mitt tycke så är tunga butiken de som kan dema högtalare i bästa tänkbara miljö men samtidigt (med självklarhet) även lånar ut och låter dig som spekulant lyssna i din egna hemmiljö. Här ligger således Audio Concept, HifiConsult, AudioNord/Björn/Ludwig men även Elite Audio väldigt bra till. Finns säkert fler butiker som har gjort nått åt akustiken.

För mig kan hemmiljö endast vara i det rum som jag själv lyssnar i dvs hemma hos mig. Det är där som utrustningen skall funka ingen annan stans. Vad är det för glädje att man har toppakustik i ett lyssningsrum i butiken eller hemma hos säljaren om det låter ankskit i mitt eget lyssningsrum?

Jag håller med dig till 100% att hemmamiljö är hemma hos respektive lyssnare. Det hörs lixom på namnet! Att man som kund inte har nån glädje av en högtalare som låter super i akustikrum men låter skit hemma är jag också med på. Men kanske föder det en tanke på hur långt man kan komma med den högtalaren/setup'n? Kanske kommer man till insikt att man antingen kan titta på en annan högtalare och försöka bekämpa "fel med fel", eller gå en annan väg.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är helt uppåt väggarna med vanlig (läs: dålig) "hemma-miljö-demo" :black: Så här tycker jag det ska funka om jag vill köpa ett par högtalare:

Butiken/säljaren bör ha ett rum som är akusitkreglerat och helst helt och hållet anpassat till högtalaren i fråga. Då informerar säljaren kunden att rummet är akustikreglerat för att sedan påpeka att det förmodligen kommer att låta annorlunda (troligtvis sämre) hemma hos kunden om han/hon inte vill göra några akustiska åtgärder. Om kunden absolut inte kan tänka sig fixa sitt rum akustiskt så är det ju på sin plats att erbjuda kunden att låna hemma högtalaren ifråga (om han/hon gillar ljudet) och därmed avgöra om det är något för denne eller inte :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...