Jump to content

Hej alla + tips om uppgraderingar?

Guest Peo

Recommended Posts

Hej hopp!

Så har ytterligare en galning hittat hit.. :)

Jag går i uppgraderingstankar och sprang på det här himla trevliga forumet av en ren slump. Det verkar finnas gott om likasinnade här, trevligt trevligt!

Vem är då jag? Tja, en tämligen vanlig 33-åring i Stockholmstrakten som har musik som ett av mina större intressen. Inte Hi-Fi, utan att helt enkelt lyssna på musik. Jag är rätt tekniskt ointresserad tyvärr, jag vill bara att det skall låta "rätt", hehe. Men, det är väl aldrig för sent att lära sig, antar jag. Ni får med andra ord ha lite överseende med min okunskap, jag är tämligen novis och trycker helst på Play och blundar! :D

Jag lyssnar för närvarande på prylar från Musical Fidelity: Nu-Vista M3 integrerad förstärkare och en 3D CD-spelare, kopplade med Red Dawn sinsemellan och till ett par Dynaudio Contour 3.3. Det låter bra, framförallt CD'n är riktigt bra, men helhetsintrycket är lite väl neutralt kanske.. Det svänger liksom inte riktigt som det borde, jag saknar lite entusiasm och kanske skimrar det inte lika fint som det gjorde med min gamla Krell KAV300i (som jag faktiskt saknar, trots alla de brister den faktiskt har.. Den var charmig!)

Utöver det kör jag mycket hörlurar när jag jobbar, och då med HD-650 med Cardaskablar kopplade till en stack med MF igen: X-Can + X-PSU + X-DAC (v3 allihop). Låter himla trevligt, rekommenderas verkligen. Jag kör digital ut från min Mac till X-DAC och en liten Nordostkabel mellan den och X-Can. Kanon. När jag är på partyhumör kopplar jag in stora 3D CD'n direkt i X-Can istället, och jisses vad det låter bra. Jag föredrar nog det framför hela systemet faktiskt, det är lite tankeväckande..

Har väl funderat på att försöka göra något åt det under sommaren/hösten nu, och tror att det jag bör byta ut först är högtalarna, eller hur? De har hängt med ett tag nu (6 år tror jag), och är visserligen bra, men frågan är om de får ut allt man kan få ut ur nuvistorerna? Jag är skeptisk.. Speciellt med tanke på hur CD'n låter i X-Cans och HD-650! Jag skall iväg och lyssna på Martin Logan Summit i veckan nu, det ser jag fram emot med blandad skräck, hehe. Jag har bara hört ML en gång förut, på Sontec för en massa år sen, och det lät förj.. illa. Minns inte vilken modell de hade, de körde på en Pliniusförstärkare iaf, och det var rent ut sagt hemskt. Hur tråkigt som helst, jag trodde nästan det var fel på dem, hehe. Det jag läst om Summit låter inte alls som det ML-sound jag hörde då, så jag hoppas det var ett undantag. :)

Nya kablar kan vara en idé också, men det är obruten mark för mig än så länge - tar gärna emot lite tips om någon har nåt. :) Jag köpte Red Dawn när den kom för typ 6-7 år sen på varm inrådan från min dåvarande handlare, och jag har varit nöjd med dem. Har inte testat något annat heller!

Jag har även diverse planer på att byta ut M3-stärkaren mot något med lite mer klös och briljans i, kanske en större Krell eller så.. Här tar jag gärna emot tips, jag vet inte riktigt var jag skall börja lyssna. Eller tycker ni att jag ska avvakta och byta ut högtalarna först, kanske? Det var min ursprungliga tanke, hur som helst.

Mitt perfekta ljud är kristallklart och organiskt (homogent?), gärna lite småvarmt och fylligt, och en väldefinierad bas som gärna får gå ner en bit.. Jag avskyr system som droppar av för tidigt i basen (inga stativare här alltså) och/eller har ett luddigt/mullrigt basljud. Jag har även svårt för kallt ljud / extremt analytiska tingestar som saknar känsla. Som jag sa tidigare, vad det kostar eller hur det klarar av tester i tidningar osv (mätningar) är totalt ointressant, bara det spelar musik med glädje och kvalitet. :)

Musiksmaken är högst varierad, men fokus är på elektronisk musik i alla former. I takt med att årsringarna ökar så blir det mer och mer ambient och dylikt, lite mjukare saker m.a.o. Bortsett från det lyssnar jag även till diverse dansmusik/trance/psytrance, folkmusik, world music i allmänhet, en och annan rock och pop-platta, oväsen/industri, lättare jazz och även lite klassisk hårdrock. En salig röra med andra ord, hehe. Inga tradtionella high-end-genres heller dessvärre, även om det finns en och annan pärla!

Jag har ingen specifik budget, så föreslå hejvilt om ni vill, det är bara kul att ha lite olika saker att fundera på! (50'-500')

Och till sist - förlåt att jag är så långrandig - men om möjligt, om ni tipsar om något, kan ni ge ett förslag på en butik där man kan lyssna/låna också? Jag har ingen större koll på HiFi-Sverige än.. Finns det förresten någon här som bor i Stockholmstrakten? Det vore himla kul att få lyssna lite på vad ni har i så fall, så kanske jag kan lära mig ett och annat.

Tack på förhand, och fortsätt med alla härliga tester och bilder, de är en fröjd! :)

Mvh

EDIT: hoppsan, jag ser att jag har postat i fel forum också.. Sorry. :( Kan någon snäll själ flytta till Hifi-forumet, det ser mest lämpat ut!

Hej Peo!!

Kul med eletronica anhängare..hehe finns rätt många här :)

Har kört Martin logan både Vantage och Summit en sväng och du ska absolut testa dessa, eletronisk musik är i min mening en fröjd med dessa högtalare, om det inte blir så..så är det fel någon annanstans.

Sedan att Summit är en otrolig akustisk återgivare är ju bara ++++

Gillar din"salig röra" gällande musik, klock rent även när det gäller Summit. Själv väntar jag på en störrre modell från M-L för att se om den kan vara min sista hgt(finns det?)

Mitt perfekta ljud är kristallklart och organiskt (homogent?), gärna lite småvarmt och fylligt, och en väldefinierad bas som gärna får gå ner en bit.. Jag avskyr system som droppar av för tidigt i basen (inga stativare här alltså) och/eller har ett luddigt/mullrigt basljud. Jag har även svårt för kallt ljud / extremt analytiska tingestar som saknar känsla. Som jag sa tidigare, vad det kostar eller hur det klarar av tester i tidningar osv (mätningar) är totalt ointressant, bara det spelar musik med glädje och kvalitet.

Förutom ordet "kristallklart", som klingar lite analytiskt i mina öron, så tolkar jag ditt inlägg som att du skulle uppskatta kombinationen McIntosh 6900 (förstärkare), McIntosh MVP861 (Cd) och Carlsson OA52.3 (högtalare). Spelar "gött". :)

juha: kul att höra! Ja, jag har hört det, att ML överlag skall fungera fint till min smak.. Vi får se hur det fungerar. :)

Ranefjord: orden jag använder får du ta med en nypa salt, jag är inte direkt van hifispråket, hehe. Med kristallklart menar jag nog mest att jag gillar detaljer i kombination med en silkeslen diskant. Så jo, analytiskt, men på ett positivt sätt. Hm, svårt att förklara, jag behöver en kurs i att beskriva ljudbilder tror jag. :D

McIntosh låter intressant, jag har aldrig lyssnat på dem! Har du något tips om en butik i Sverige som har deras prylar för demo? :)

McIntosh låter intressant, jag har aldrig lyssnat på dem! Har du något tips om en butik i Sverige som har deras prylar för demo? :)

Audioconcept på kungsholmen säljer Mcintosh. Börja kolla i den nedre delen av mcintosh sortiment 6500 eller 6900. En annan pärla ska ju vara rörslutsteget mc275 som jag själv måste lyssna på inom en snar framtid.

Guest gurkan

Hej Peo

När det gäller high-end galningar , verkar tyvärr Göteborg fortfarande leda över Stockholm.

Själv brukar jag ta med mig en önskelista och gå ner till Robert på Audio Concept för en

fika minst en gång i veckan.

Har redan bockat av märken som Emm Labs , ASR , Dartzeel osv ( måste tacka Ranefjord

för hjälpen med Manley ) :D

Håller just nu på att bearbeta Robert om några fler drömprodukter jag har.

Vågar inte säga vilka ännu , för Robert stretar emot och även Sigge har börjat morra. ;)

På fredag och lördag kommer förresten en demo med Dartzeel´s förteg med inbyggt riaa

plus slutsteg att hållas ( första gången i Sverige )

Vi kanske ses där på en fika

mvh gurkan

Martin Logan Summit är jäkligt bra, hörde den på Reference Audio föra veckan. Helt klart den bästa högtalaren jag har lyssnat på! :) Då var den kopplade med MF grejer (kommer inte ihåg vad :()

Kanske ta å kolla in Sonus Faber lite mer, riktigt bra högtalare ;)

kansas och gurkan: Va kul, Audio Concept har jag inte besökt än, det ligger ju dessutom i mina hemtrakter ser jag, perfekt. :) Dit måste jag styra fötterna snarast, ser jag nu.. Jisses, dom har ju massor med godis verkar det som!

oLjud: Kul att höra. :) Japp, det är RefAudio jag skall till också, kommer att lyssna med MF kW500 och Krell KAV-400xi (har jag för mig den heter.. ni vet vilken). Det ser jag verkligen fram emot! Tyvärr har de precis sålt sin Krell KCT så jag kan troligtvis inte lyssna på Krell FPB som de ju har en sedan länge. :(

Sonus Faber står högt på min önskelista; jag har bara hört de små än så länge (Grand Piano är den största jag hört) och de verkar klart lovande.. Finns det någon i Stockholm som har de större? RefAudio har det inte, de bara säljer mot beställning, suck.. Om inte, var i Sverige kan man lyssna på t.ex. Cremona och Amati? Jag behöver lite resmål under sommaren hur som helst, så.. :)

Om inte, var i Sverige kan man lyssna på t.ex. Cremona och Amati? Jag behöver lite resmål under sommaren hur som helst, så.. :)

I Göteborg kan du lyssna på både Amati Homage och Amati Anniversario om vi prickar rätt tid.

Vi kan ta det via PM.

Sådär, en omtumlande testdag till ända.. Först ut var ML Summit hos Ref Audio, med Krell KAV-400xi och MF kW500, båda med en MF A5 CD-spelare, med Red Dawn-kablage. Dessvärre hade de ingen vidare högtalarkabel hemma, en Flatline Plus från Nordost, men den fick duga just nu.

Med Krell-minstingen var det tämligen dött, ingen glädje och en smula dovt ljud. Tråkigt att lyssna på, rekommenderas inte alls. Det var faktiskt första gången jag hört en Krellförstärkare låta tråkigt.

Vi bytte till kW500, och då blommade Summit upp lite grann. Bättre kontroll, betydligt mer spelglädje än tidigare dessutom. Stundom lät det riktigt trevligt, men fortfarande tyckte jag inte det var helt homogent. Subban kändes inte helt integrerad i ljudbilden, jag fick en känsla av att lyssna till två högtalare och inte en, om ni förstår vad jag menar.. Det är ju sant också, förvisso, men ändå. ;)

Nåja, det känns som Summit har talang (elektrostatdelen är suverän), dock känns det som den behöver bättre kringutrustning för att komma till sin rätt, och problemet med homogeniteten måste lösas på något sätt. Vi skall prova att låna hem Valhalla-kablar till att börja med, och när den väl dyker upp så skall även Krell FBI testas. Det kan bli spännande!

Eftersom jag är så morgonpigg av mig (heh) så fick jag stressa vidare till Audio Concept för att digga darTZeel och Fidelio, med en skivspelare jag inte sett förut (fattade inte riktigt, gör Robert dessa själv eller?) och okänt kablage (jag frågade inte, jag var för upptagen med att lyssna!). Suveränt. Jag blev återigen slagen av hur mycket bättre vinyl är, suck.. Det är nog bara att inse att det är dags att satsa på analogt. Igen. ;) Några underbara skivor spisades, det gav definitivt mersmak. Ni lär få läsa och se mycket mer om detta via Eliot så småningom - han fotade friskt och spisade fin-fina skivor! :)

Rent spontant såhär direkt efteråt kan man lugnt konstatera att darTZeel-systemet sprang cirklar runt min Summit-test, hehe. Det var verkligen en enorm skillnad. Fattas bara, det skiljer ett par kronor också. ;) Hur som helst, Fideliohögtalarna imponerade på mig. Mycket ljud ur en så beskedlig liten sak, yeah! De skall definitivt undersökas närmare.

Jakob_S: tyvärr inte, det låter intressant! Berätta gärna mer. :) Var kan jag höra dem? Finns det någon website med mer info osv?